Mies kontrolloi
Olen havahtunut pikkuhiljaa huomaamaan miehessäni erittäin epämiellyttävän piirteen.
Hän nimittäin huomauttelee minun tekemisistäni ja suorastaan tunnen, että hän kontrolloi välillä minun tekemisiä, esim. kun käyn suihkussa, joko olen liian pitkään siellä hänen mielestään (ja en kyllä todellakaan oleskele) tai käyn liian usein suihkussa. Ollessani suihkussa hän saattaa tulla oven taakse huutelemaan, että riittää jo, ja et maksat sitten seuraavan vesilaskun yksinäsi. Hänen mielestään suihkussa käynti 1x viikossa riittää, kun lisäksi on sauna 1x viikko. Hän ei näytä myöskään ymmärtävän, että koska minulla on pitkät hiukset (hänellä siili), niin hiuksiin on välttämätön laittaa myös hoitoaine, että pehko ei ole yhtä hamppua ja siksi en käy yhtä nopeassa suihkussa kuin hän. Saunakaan en voi laittaa päälle ennenkuin hän on tarkastanut pörssisähkönhinnan. Jos se on korkea, niin saamme lasten kanssa käydä vain nopeassa suihkussa. Ja olemme hyvätuloisia, joten hän ei todellakaan laske viimeisiä senttejään.
Lisäksi hän saattaa kaupassa sanoa, jos olen ottanut käteeni esim. karkkipussin, että laita se pois, ja mennä ottamaan itse karkkipussin ja todeta, että tämä on meille yhteiseksi. Tänään hän itse lähti kaverinsa kanssa mökkeilemään ja tullessaan kotiin, kyseli kuulumisia ja kun kerroin käyneeni lasten kanssa kaupungilla, hän kyseli, että miksi kävit. Suutuin tästä ja suorin sanoin kerroin mitä mieltä olen, kun minä en kontrolli ja opasta häntä, mutta hän kyllä katsoo "velvollisuudekseen" ohjata ja puuttua minun tekemisiin. Näitä on ollut vuosien varrella muitakin tapauksia, mutta harvakseltaan. Ja kun olen kertonut, että en siedä sitä, että hän kontrolli minua, niin hän on hetkeksi lopettanut toimintansa. Nyt yhtäkkiin havaitsin, että näitä tilanteita on nykyään viikoittain ja niinkuin tällä viikolla, useana päivänä.
En tiedä, joko minä olen niin holtiton olemisessani, että tarvinnu vissiin holhousta tai hän on jostain syystä, vaativana persoonana, katsonut tarpeelliseksi minun ja lasten kontrolloimiseen.
Oikein harmittaa tämä tilanne, koska meillä on pitkä parisuhde ja siinä on paljon hyvääkin. Mutta tämä kyllä myrkyttää mieleni häntä kohtaan pikkuhiljaa. Tämän vuoksi meillä on paljon riitoja. Mies syyttää minua herkkähipiäiseksi ja helposti loukkaantuvaksi, jos sanon hänelle asiasta. Hänen mielestään hän "sanoo asiasta", mutta minä koen nämä kontrollonniksi. Toivoisin kommentteja tilanteesta ja kokemuksia, jos jollakin on ollut vastaavaa. Emme ole enää aivan nuoria ja lapset ovat jo murkkuikäisiä. Varmaan olisi syytä varata aika parisuhdeterspeutille :(
Kommentit (113)
Olenko minä mielestäsi holtiton, kun ostan itse valitsemani karkkipussin, käyn saunassa tai vähintään suihkussa lähes päivittäin ja käytän hoitoainetta pitkiin hiuksiini? Sama vastaus aloituksen ajatukseesi "En tiedä, joko minä olen niin holtiton olemisessani".
Älä enää ujostele vaan räjähdä miehellesi kerran kunnolla "tämä komentelu loppuu nyt". Jos sinulla on varaa, ilmoita maksavasi itse yksin seuraavan vesilaskun.
Sano "joo joo" ja tee kuten itse haluat tai katsot tarpeelliseksi. Jos mies ei ole väkivaltainen niin annat vaan tuon mölinän mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Toivottavasti ymmärrät olla kiitollinen että sinulla on mies joka huolehtii että et aivan päättömyyksiin sorru! Olet tietysti se heikompi astia teidän suhteessa, mutta siitä onnellisessa asemassa että miehesi haluaa silti kanssasi olla. Kuuntele vain kiltisti mitä ohjeita sinulle tulee ja toteuta sitten ne.
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä mielestäsi holtiton, kun ostan itse valitsemani karkkipussin, käyn saunassa tai vähintään suihkussa lähes päivittäin ja käytän hoitoainetta pitkiin hiuksiini? Sama vastaus aloituksen ajatukseesi "En tiedä, joko minä olen niin holtiton olemisessani".
Älä enää ujostele vaan räjähdä miehellesi kerran kunnolla "tämä komentelu loppuu nyt". Jos sinulla on varaa, ilmoita maksavasi itse yksin seuraavan vesilaskun.
"räjähdä", tämä jo kertoo että sinäkään et ole oikeustoimikelpoinen. Toivottavasti sinullakin on elämässä ihminen joka huolehtii asioistasi kun sinä "räjähtelet" sinne ja tänne.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen pariskunnan jossa mies kirjasi exceliin kaikki naisen raivokohtaukset. Funktio ehkä pedata oma syyttömyys ja siten vähentää sisäistä uhan tunnetta?
Ilmeisesti niitä raivokohtauksia tuli sitten reilusti, jos kerran exceliin dataa riitti. Toistuvat raivokohtauksethan kertoo vahvasti ihmisen sisäisistä ongelmista.
Tyypillinen andropaussimies. Siitä tulee kärtty, kun pelkää että lähdet viriilimmän kollin matkaan ja niinpä sinua pitää vahtia ja itsetuntoasi lytätä.
Kannattaa vaihtaa nuorempaan urokseen.
Kuulostaa samalta kuin minun äiti. Voi olla että on ihan kotoa opittu tapa, eli toinen vanhempi ollut kontrolloiva = kuvittelee huolehtivansa vaikka oikeasti tukahduttaa. Kerro miehellesi, että aikuista ihmistä ei ole tarvetta "opettaa" tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että ehkä hän kokee stressiä tai uhkaa ja se näkyy tarpeena kontrolloida ympäristöään. Tämä aika on monella tavalla haastavaa, geopolitiikasta talouteen, ja näkymät osin sumeat, osin huonot. Välillä ylös poukkaava sähkön hinta ehkä rassaa, jos hän on yhtään visukinttu.
Onko hänellä jotain erityistä stressiä, esimerkiksi akuutti pelko oman työn ja toimeentulon menettämisestä? Ja mahdollisesti kovat taloudelliset tavoitteet ja kunnolla lainaa? Ehkäpä on huolissaan siitä, miten pystyy huolehtimaan perheestään?
Eihän tuo mukavalta kuulosta. Hän on kuitenkin reagoinut positiivisesti kun olet asiasta aiemmin huomauttanut, joten hän lienee kehityskelpoinen.
Jatka keskustelua aiheesta. Ottakaa vaikka excelit avuksi ja laskekaa, miten tulette toimeen.
Excelit? Uittu oikeesti, excelit avuks?
WT:lle, se on taulukkolaskentaohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun elät miehesi rahoilla ja tuhlailet niitä, niin se on miehen velvollisuus laittaa sinut kuriin
Lisätäänpä alkuperäiseen tekstiini, että tienaan hieman enemmän kuin mieheni. Ap
ja tuhlaat paljon enemmän
Varmasti niin, jos peseytyminen useammin kuin kaksi kertaa viikossa on tuhlaamista. Eikö mies itsekään käy suihkussa sen useammin? Eikö siitä jo tule hajuhaittoja?
kuka sinulle tuollaisen miehen valitsi?
Oletko jotenkin tyhmä? Eikö jokainen valitse puolisoaan itse? Paitsi te hindut.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen andropaussimies. Siitä tulee kärtty, kun pelkää että lähdet viriilimmän kollin matkaan ja niinpä sinua pitää vahtia ja itsetuntoasi lytätä.
Kannattaa vaihtaa nuorempaan urokseen.
Meillä nuoremmilla uroksilla on nuoremmat naiset.
Kaupassa hakisin valitsemani karkkipussin takaisin ja toteaisin, että olen aikuinen ja päätän ihan itse, mitä ja kuinka paljon karkkia syön. Suihkussa olemisiin en sanoisi mitään, niinkuin kerroitkin tekeväsi. Jos juputus jatkuu pidempään, tosiaan kysymys "Onko kaikki hyvin?" on paikallaan. Ja kun alkaa kertoa, asiasta riippuen toteat rauhallisesti, että tosiaan aikuisena päätät itse / ei meillä muutamasta kympistä (vesi-sähkölasku tms.) ole kiinni. Ja jos hän sanoo että häntä ärsyttä/jurppii/mitä vaan, niin toteat, että ärsytys on hänen ja sinulla ei siihen ole keinoja vaikuttaa.
Lyhyesti: älä alistu kontrollointiin äläkä provosoidu yrityksistä. Pahalta tuollainen tuntuu, mutta loppupeleissä pääset vähemmällä ja tehoaa paremmin, kun et reagoi.
Kerran entisessä elämässä, kun ex oli juuri kertonut, miten kamala ä mmä olen, sain sivallettua että niin, olen sun vapaasti valittu vaimosi ja puolet lastesi geeneistä on minulta. Että mieti sitä. Ero myöhemmin tuli sitten, mutta siihen vaikutti moni muukin asia.
Kannattaa muistaa, että kukaan ei ole kamala 100 % ajasta. Ped ei raisk lapsia joka hetki, murh ei murh ile, väkivalt ei hakk joka hetki rai joka päivä.
Kontrollointi on kontrolliintia ja ongelma, vaikka mies olisi muun aikaa kuinka ihana tahansa.
Kun erosin pitkästä suhteesta mies valitti, että kun meillä menee niin superhyvin, ettei tällaista ole juuri kellään. Sanoin, että niinpä ja juuri siksi itseäkin riipii se, että hän ei ole sanomisista huolimatta voinut skarpata riitatilanteissa. Siihen tuli viimeinen pisara itselläni eikä auttanut enää yhtään, että hän on muuten ihan huippu.
Miksi kuuntelet sitä ukkoa? Ei mulle kukaan pysty kertomaan/käskyttämään mihin saan rahani käyttää tai milloin menen saunaan. Jos yrittäisi, niin tietäisi, ettei yritä toista kertaa. Älä alistu kuuntelemaan mitään kotityrannia. Nyt jotain omanarvontuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuuntelet sitä ukkoa? Ei mulle kukaan pysty kertomaan/käskyttämään mihin saan rahani käyttää tai milloin menen saunaan. Jos yrittäisi, niin tietäisi, ettei yritä toista kertaa. Älä alistu kuuntelemaan mitään kotityrannia. Nyt jotain omanarvontuntoa.
Ostettiin eksän kanssa yhteinen asunto ja tuo rahankäytön ja sähkön kontrollointi alkoi heti. Lähdin puolessa vuodessa yhteisestä asunnosta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos väkivallan pelkoa ei ole, miksi puhut siitä että "saat" tehdä jotain ja mies "antaa luvan"? Käytte lasten kanssa suihkussa joka päivä ja niin pitkään kuin tarvitsee, mies valittakoon. Jos olette taloudellisesti kutakuinkin tasavertaisia ja teillä on muuten hyvä ja rakastava suhde, niin ei sinub tarvitse suostua miehen oikkuihin. Ostat kaksi karkkipussia ja lämmität saunan silloin kun siltä tuntuu. Ongelma on miehen omassa päässä ja niin kauan kuin hän ei sinua halua avuksi et voi asialle mitään. Sinun ei kuitekaan tarvitse tehdä siitä itsellesi ongelmaa. Pariterapia voisi auttaa mutta mies ei vielä kuulosta valmiilta siihen. Jos itse alat suhtautua välinpitämättömästi ja kuittaat olankohautuksella nuo oikuttelut se saattaa viedä miehelle paremmin perille ongelmien laadun kuin esimerkiksi niistä suuttuminen, takaisin puhuminen tai niistä keskusteleminen.
On tuossa suhteessa väkivaltaa. Kontrollointia ja taloudellista väkivaltaa nyt vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa hakisin valitsemani karkkipussin takaisin ja toteaisin, että olen aikuinen ja päätän ihan itse, mitä ja kuinka paljon karkkia syön. Suihkussa olemisiin en sanoisi mitään, niinkuin kerroitkin tekeväsi. Jos juputus jatkuu pidempään, tosiaan kysymys "Onko kaikki hyvin?" on paikallaan. Ja kun alkaa kertoa, asiasta riippuen toteat rauhallisesti, että tosiaan aikuisena päätät itse / ei meillä muutamasta kympistä (vesi-sähkölasku tms.) ole kiinni. Ja jos hän sanoo että häntä ärsyttä/jurppii/mitä vaan, niin toteat, että ärsytys on hänen ja sinulla ei siihen ole keinoja vaikuttaa.
Lyhyesti: älä alistu kontrollointiin äläkä provosoidu yrityksistä. Pahalta tuollainen tuntuu, mutta loppupeleissä pääset vähemmällä ja tehoaa paremmin, kun et reagoi.
Kerran entisessä elämässä, kun ex oli juuri kertonut, miten kamala ä mmä olen, sain sivallettua että niin, olen sun vapaasti valittu vaimosi ja puolet lastesi geeneistä on minulta. Että mieti sitä. Ero myöhemmin tuli sitten, mutta siihen vaikutti moni muukin asia.
No oletko nyt uudessa, onnellisessa suhteessa ihan taivaallisen miehen kanssa?
Tuntuu vähän siltä, että täällä päivystävät eronneet ja kerrasta katkeroituneet, joille ero on paras vaihtoehto kaikkeen ja kaikille.
Eroaminen on tosiaan helppo toteuttaa. Tuottaako se sitten jotain pysyvää onnea tai henkistä kehitystä on kokonaan toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että kukaan ei ole kamala 100 % ajasta. Ped ei raisk lapsia joka hetki, murh ei murh ile, väkivalt ei hakk joka hetki rai joka päivä.
Kontrollointi on kontrolliintia ja ongelma, vaikka mies olisi muun aikaa kuinka ihana tahansa.
Kun erosin pitkästä suhteesta mies valitti, että kun meillä menee niin superhyvin, ettei tällaista ole juuri kellään. Sanoin, että niinpä ja juuri siksi itseäkin riipii se, että hän ei ole sanomisista huolimatta voinut skarpata riitatilanteissa. Siihen tuli viimeinen pisara itselläni eikä auttanut enää yhtään, että hän on muuten ihan huippu.
Jep. Oletko uudessa, ihanassa suhteessa aivan huippumiehen kanssa? Ai et vai?
Vierailija kirjoitti:
Millainen mies sinulla on?
Höpö höpö taas.