Lada-aikakautta eläneet, oliko nämä mainokset alunperinkin provoja vai tehtiinkö nämä ihan vakavissaan?
"Yhdistettiin etelän lämmin temperamentti ja avaruustekniikan taitajien kylmä järki, tulos on tämä laatuauto, Lada."
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainoksien takia tai niistä huolimatta, niitä myytiin PALJON.
No juu, suurin syy oli hinta. Samalla rahalla sai joko kaksisylinterisen mopoauton kokoisen fiiatin tai Ladan.
Lada oli lisenssillä valmistettu Fiat.
Tarkennus,Fiatin linjat siirrettiin kokonaan Neuvostoliittoon.
Kyllähän niille naureskeltiin.
Lada. Vuoden auto, joskus jopa kahden.
Vierailija kirjoitti:
Ei Lada ollut huono auto ollenkaan. Vaikka oli vain takavetoinen niin korkean maavaran ansiosta pärjäsi huonollakin tiellä. Ja oli helppo korjata, jos ei tienpäällä onnistunut niin missä tahansa Ranen hikipajassa onnistui. Eikä ollut bensiinin oktaaneille nuuka. Nuoriso ei enää ole oppinut, että ennen vanhaan mikä tahansa auto oli ylpeyden aihe, se oli sitä aikaa kun työmies sotki menemään polkupyörällä tai mopolla, jos oli onnekas.
Amen tälle! Meidänkin kuoppainen ja kumpuinen mökkitie päästiin perille Ladalla.
Vierailija kirjoitti:
Muistija lapsuuden Ladasta 80-luvulla:
- muut lapset kiusasi ladaperheiden lapsia
- takaikkunat oli aina huurussa eikä niihin saanut piirrellä
- äiti poltti talvella nahkakenkien pinnat karrelle kun se lämmityksen toinen vaihtoehto "kuuma" oli aika kuuma pitkillä matkoilla ajaessa.
- ja isä lähti jonain päivänä työpaikan pihasta ainoana autolla töistä, kun oli joku -35c pakkasta ja lämmittimet oli käräyttäneet sulakkeet. Aika jolloin työpäivä päättyi kaikilla klo 16. Ei tarjonnut kyytiä muille, mutta oli loppunut myös ladasta vittttuilu työpaikalla.
Siihen maailman aikaan moni auto ei tosiaan käynnistynyt pakkasessa.
Jos ei käynnistynyt niin pyydettiin virtaa kaverin tai tuntemattomankin akusta. Eikä siihen pyyntöön koskaan sanottu ei. Tai voihan se olla että ladakuskit sanoivat ei.
Lada oli siihen aikaan niin vahvasti aatteen auto, ettei sitä edes voinut kuvitella ostavansa ilman sopivaa jäsenkorttia. Siinähän olisi saanut leiman otsaan. Se poliittinen vivahde toi vähän jännitteitä ladakuskien ja muiden välille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistija lapsuuden Ladasta 80-luvulla:
- muut lapset kiusasi ladaperheiden lapsia
- takaikkunat oli aina huurussa eikä niihin saanut piirrellä
- äiti poltti talvella nahkakenkien pinnat karrelle kun se lämmityksen toinen vaihtoehto "kuuma" oli aika kuuma pitkillä matkoilla ajaessa.
- ja isä lähti jonain päivänä työpaikan pihasta ainoana autolla töistä, kun oli joku -35c pakkasta ja lämmittimet oli käräyttäneet sulakkeet. Aika jolloin työpäivä päättyi kaikilla klo 16. Ei tarjonnut kyytiä muille, mutta oli loppunut myös ladasta vittttuilu työpaikalla.
Siihen maailman aikaan moni auto ei tosiaan käynnistynyt pakkasessa.
Kannattaa ensin vähän selvitellä taustatietoja, ennen kuin alkaa tarinoitaan sepitellä. Lada oli nimenomaan kovan talviauton maineessa ja taatusti ei ollut kovilla pakkasilla se viimeinen joka parkkiruutuun jäi. Jos akku hyytyi, niin Lattaraudan sai käyntiin vaikka veivillä. Myös palella ei larkovitsissä todellakaan tarvinut, toisin kuin monessa muussa 70-luvun autossa, kuten vaikkapa kupla-volsussa. Totta kai se jo kasarilla oli auttamaatta vanhentunut, olihan se 80-luvun tekniikkaa, mutta toimintavarma se oli ja tarvittessa helppo korjata.
Niinhän mä just sanoin. Isä oli Ladansa kanssa ainoa, joka pahimmilla pakkasilla tehtaan pihasta lähti, muut jäi pihaan länsiautoillaan kun tehtaan pihan lämmitysrasioista oli sulake palanut. Ja lämmitys oli niin kuumalla, että pelkääjän paikalla paloi nahkakengät pilalle. Mitä vänkäät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Lada ollut huono auto ollenkaan. Vaikka oli vain takavetoinen niin korkean maavaran ansiosta pärjäsi huonollakin tiellä. Ja oli helppo korjata, jos ei tienpäällä onnistunut niin missä tahansa Ranen hikipajassa onnistui. Eikä ollut bensiinin oktaaneille nuuka. Nuoriso ei enää ole oppinut, että ennen vanhaan mikä tahansa auto oli ylpeyden aihe, se oli sitä aikaa kun työmies sotki menemään polkupyörällä tai mopolla, jos oli onnekas.
Amen tälle! Meidänkin kuoppainen ja kumpuinen mökkitie päästiin perille Ladalla.
Minä olin kerran ladan kyydissä mökkitiellä. Kyyti oli todella röykkyistä. Aivan hirveää. En ollut aikaisemmin edes tiennyt että siinä tiessä oli niin paljon kuoppia. Ei se sellaiselta tuntunut oman perheen autossa.
Meillä oli Lada. Se oli todella lämmin auto talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kovin vaikea uskoa, että nuo tekniikan taitajat olisi oikeasti pystyneet lentämään avaruuteen.
Olisikohan se sittenkin ollut lavastettu...
Venäjä on aina ollut avaruustekniikassa varsin suvereeni osaaja. Mm. kansainvälisen avaruusaseman huoltolennot hoidetaan edelleen venäläisillä raketeilla.
No ainakin itse ovat tuhonneet paljon uhoamansa kuuhun laskeutumisen tänä vuonna. Intia kyllä osasi sen tehdä.
Taso on romahtanut "hyvistä" avaruusajoista.
Olin mukana 1974 kun isä osti Konelasta Lada 1200:n. Mustaakseni hinta oli 14000 mk. Rahan arvon mukaan suunnillen sama nyt euroissa. Auton perässä ollutta nimeä ei oltu vielä muutettu Ladaksi, vaan siinä luki zikuli ja isä sanoi, että ei tarvi vahtaa. Auto jäi minulle perinnöksi ja oli ainoa auto, jota olen ajanut tosin vain kesäisin. 20 vuotta myöhemmin myin auton sukulaiselle. Siihen aikaan eli 90-luvulla sen olisi saanut hyvin kaupaksi myös Venäjälle.
Miten huomattavasti halvempaa oli ylläpito verrattuna nykyautoihin ja viat pystyi hetkessä päättelemään.
Vielä 70-luvulla auto muiden joukossa kun oli tuolloin vielä umpisurkeat britti autot.Sitten 80-luvulla jo jälkeenjäännyys korostui ja politiikka ja vanhuksien ostovoima sitten korostui valinnassa.
Polski Fiat 125p
Puolalainen FSO valmisti Polski-Fiat 125p:ä vuodesta 19671991.
Polski-Fiatin hintakehitys Suomessa oli omalaatuinen. Vuonna 1970 auto maksoi 14 900 markkaa eli saman verran kuin Suomessa koottu Saab 96 ja hieman enemmän kuin brittiläinen 1600 cm:n moottorilla varustettu Ford Cortina.
Polskista valmistettiin kolmea korimallia: Sedania, farmaria ja avolavaa. Tehdas teki autosta erikoismallit "Akropolis" ja "Monte Carlo" Polskin rallimenestyksen innoittamana.
Muistelisin, että Ladaa valmistettiin jonkun aikaa myös Suomessa Uudessakaupungissa, Samara-mallia 80-luvun loppupuolella.
No.. olen ihan oikeistolainen.. mutta mulla ollut aikanaan 3 Ladaa.. halpa.. helppo korjata.. lämmin.. ja lähti kovillakin pakkasilla käyntiin.. huonoa.. ajo ominaisuudet.. suuri bensan kulutus.. mutta.. mulla ollut sen jälkeen bemaria Mersua Audia muutama japanilainen.. pari ranskalaista.. ja.. ainakin vähiten remonttia joutui Ladan kanssa tekemään.. ei paras auto.. mutta hinta laatu suhteen huomioiden.. hyvä kulkuneuvo..
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli Lada. Se oli todella lämmin auto talvella.
Käytännössä tuo lämpivyys tarkoittaa moottorin huonoa hyötysuhdetta eli bensasta saadaan litraa kohden suhteessa vähemmän energiaa liikkeeseen ja enemmän menee "harakoille".
Muistelen, että hyvän hyötysuhteen omaavilla diesel-autoilla olisi ollut ongelma se, että ei riitä hukkalämpöä lämmittämään matkustamoa pakkasella.
Tosta kommari jos lada.. en oikein perusta sille.. 70luvulla.. ei ne muutkaan autot kovin hääppöisiä olleet.. japanilaiset maksoivat 5t markkaa enemmän.. ja eurooppalaiset jopa 10t markkaa enemmän.. monelle lada oli paras vaihtoehto.. auto.. tai ei ollenkaan.. minun elämässäni ne täyttivät tehtävänsä.. töihin.. lasten kanssa jouluksi mummolaan.. yms.. ja.. kiva lähteä töistä kotiin -26 pakkasella kun työkaveri jäi tappelemaan puolivuotta vanhan länsiautonsa käynnistymisen kanssa.. ei kuulemma huolinut virtaa itäautosta.. no.. meitä on moneen junaan.. lada.. on mielestäni hyvä auto.. ei hieno.. ei hyvä ajaa.. mutta.. jos tarvitsee vain kulkuneuvoa lyhyille matkoille.. ja joutuu lähtemään pakkasella liikkeelle eikä aina lämmitys mahdollisuutta.... siihen oiva valinta.. 70/80 luvun taitteessa ainakin minulle ainoa mahdollisuus liikkua autolla.. ei ehkä paras ajoneuvo.. mutta ehdottomasti yksi varmimmista kulkuneuvoista mitä minulla on ollut.. t. 26 ajoneuvoa omistanut vanha jäärä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen ensimmäinen auto oli osamaksulla ostettu Corolla. Hajottamolle se piti viedä, kun oli maksettu (pellit taisi olla aika huonoa tekoa silloin). Sen jälkeen oli pari Fordia, kunnes siirryttiin saksalaisiin autoihin. Vieläkään ei kymmenien vuosien jälkeen ole ollut varaa tai edes halua ostaa uutta autoa, mutta sentään melko uusia, joilla on nyttemmin ajettu yli 10 vuotta ennen vaihtotarvetta.
Euroopan Ford on käytännössä saksalainen auto. Taidettiin valmistaa myös briteissä aikoinaan.
Joo, Euroopassa tehty mm. noissa maissa. Muistelen, että Espanjassa myös, mutta se saattoi olla myöhemmin. Kuitenkin täälläkin pyörineistä MK3:ista merkittävä osa oli Brasiliassa tehtyjä, ainakin myöhemmin. Kaksiosainen takasivuikkuna ainakin muistaakseni viittasi brassimalliin.
Eri
Mitenkäs Lada Samara? Kommunisti-enoni huristeli tällaisella 80-luvulla ja kehui.
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin, että Ladaa valmistettiin jonkun aikaa myös Suomessa Uudessakaupungissa, Samara-mallia 80-luvun loppupuolella.
Eurosamaraa valmistettiin Ugissa 1996-1998.
Ei ollut twin camia Fiat 124:ssa. Se oli työntötankokone, jonka pohjalta Fiat myöhemmin kehitti twin caminsa. Ladaan suunniteltiin pykälää 124 moottoria modernimpi eli nokka-akseli oli kannen päällä, toisin kuin 124-moottorissa vielä lohkon sisällä.