Saatteko 40eurolla ostettu yksinasuvalle jouluruuat. Ei siis kinkkua vaan kinkun viipaleita.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä alan nykyisin aivan totaalisesti näkemään punaista, kun joku selittää näistä -60% -aleista. Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että niihin on mahdollisuus hyvin harvalla! Onko pakko tulla kertomaan niistä jokaiseen mahdolliseen ketjuun?
Alan ainakin ilmoittamaan jokaisen tällaisen viestin asiattomaksi, koska pidän niiden kirjoittamista jo jonkinlaisena häirintänä ja veetuiluna.
Täh???
Nyt ei kyllä auennut sun keuhkoomisesi lainkaan. Siis millälailla niihin on mahdollisuus hyvin harvalla?
S-kauppojahan löytyy joka pitäjästä. Jopa asukasluvultaan manner-Suomen pienimmästä kunnasta eli rapiat 600 asukkaan Lestijärveltäkin löytyy S-kauppa ja siten myös -60% ilta-ale.
On niitä varmaan joka pitäjässä, mutta onko lähellä omaa asuinpaikkaa onkin sitten jo eri juttu.
Ja olen tätä monilta kavereiltanikin kysynyt ja kaikki ovat sanoneet, etteivät noihin törmää missään, siis edes S-kaupoissa. Olen siitä päätellyt, että vain joissain S-ryhmän kaupoissa noita on. Myös tällä palstalla moni on sanonut, ettei noita ole niissä kaupoissa, joissa he käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla trolli. Jos ei kolmeksi päiväksi löydä yhdelle ihmiselle neljällä kympillä hyviä ruokia jouluksi, niin on aikamoinen uusavuton. Jossain aiemmassa viestissä jo oli listattu iso määrä jouluisia ruokia 45 eurolla. Niistä voi hyvin jättää jotain pois tai vaihtaa paremmin itselle sopivaan.
Varmasti saakin ostettua, jos raha on tärkein mittari. Valmislaatikot (lanttu ja porkkana) ehkä hiukan tuunattuna, 450 gr kinkkuviipaleet, sinappi ja hernepurkki ei ole kalliita ja itselleni riittäisi pääruuiksi nuo, hinta jää alle kahdenkympin tinkimättä mistään.
Sitten taas alkuruuaksi haluan glögiä, itse tehdyn rosollin kermakastikkeella, kananmunia, itse marinoidut silakat, graavaamaani lohta ja palasen lämminsavulohta, saaristolaisleipää ja kotijuustoa ja mielellään jouluoluenkin kyytipojaksi. Jälkiruuaksi ainakin konvehteja, ehkä itseleivottua sahramipullaa tai jätskiä. Näitä kun laskeskelin, niin nopeasti menee kokonaisbudjetti yli neljänkympin, vaikkei tässäkään ole kalliita aineksia, lohtakin saa usein tarjouksesta joulun aikaan.
Helposti syntyy vähän ylijäämää ja paljon vähemmällä pärjäisi jos on tarvis. Jos taas ihan normaaleista jouluruuista puhutaan, niin mulle ei kuitenkaan riittäisi tuo budjetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa. Laatikot on halpoja, perunalaatikon ja rosollin voi tehdä itse. Kinkkua voi ostaa palvelutiskitä muutaman viipaleen, sitä ei tarvitse olla kilotolkulla.
Kyllä ja kalaakin voi ostaa pienen palan silloin kun on tarjouksessa ja pakkaseen (tätäkään ei tarvitse olla kiloa) ja esim. graavata itse, ei ole vaikeaa. Ja laatikot ovat edullisia. Rosolli itse tehtynä paljon parempaa kuin kaupasta ostettuna.
Kalaa saa myös itse onkien. Pilkkimiseen ei tarvita kalastuslupaakaan, eli on ilmaista touhua, Torista tai kirppikseltä käytetty kaira muutamalla eurolla eikä se pillkionkikaan halvimmillaan kovin montaa euroa maksa.
en tosiaan
Tosin syön jouluruokia paljon yli joulunpyhien ja osa raaka-aineista on kuivatavaraa jota on jo kaapissa.
Suhtaudun kriittisesti ruoan hintalaskelmiin. Se on erittäin vaikea tehdä.
ei ole mielipide, saa oikein hyvinkin ja jää vähän rahaakin.
esimerkki paikallisesta citymarketista
Satumaista jäpikkä 280g saaristolaisleipä 1,89 kpl
Malviala joulutorttu 6kpl 270g 3,39 kpl
Pirkka piparkakku 350g 1,99 kpl
Makuliha ylikypsä perinnejoulukinkku 200g 4,55 kpl
Pirkka suomalainen kylmäsavustettu kirjolohifilee 150g viipaloitu Plussa-etu -20 % 3,99 kpl
Saarioinen rosolli 300g 2,69 kpl
Pirkka perunalaatikko 350g 2,39 kpl
Pirkka porkkanalaatikko 350g 2,39 kpl
Pirkka lanttulaatikko 350g 2,39 kpl
Atria sienisalaatti 250g Plussa-etu -5 % 2,79 kpl
Pirkka suomalainen täysmaito 1l 1,29 kpl
Myllyn Paras Puuroriisi 500g 1,79 kpl
Auran sinappi väkevä 125g 1,25 kpl
Valio luumu-rusinakeitto 1kg 2,85 kpl
Valio glögi tumma 1 l sokeroimaton kausituote 1,99 kpl
Yhteensä 37,63 euroa
Syö kahteen otteeseen puuroa sekä muuta jouluruokaa eli 4 ateriaa vähintään. Todennäköisesti useampia aterioita.
Saa kahvin kaveriksi piparia ja torttuja.
Jäljelle jäävällä 2,27 euroa voi vaikka ostaa irtosuklaakonvehteja tai jos laittaa 0,92 40 euron päälle saa Castello Minimix juustolajiltelman mukaan.
Prismasta tai Lidlistä sama setti todennäköisesti reilummin 40 euron alle.
Vierailija kirjoitti:
en tosiaan
Tosin syön jouluruokia paljon yli joulunpyhien ja osa raaka-aineista on kuivatavaraa jota on jo kaapissa.
Suhtaudun kriittisesti ruoan hintalaskelmiin. Se on erittäin vaikea tehdä.
Vaikeaa??
Foodie.fi ja Lidlin viikkoesite. Esim. Sitten vaan kännykän laskimella laskee yhteen:D
Vierailija kirjoitti:
ei ole mielipide, saa oikein hyvinkin ja jää vähän rahaakin.
esimerkki paikallisesta citymarketista
Satumaista jäpikkä 280g saaristolaisleipä 1,89 kpl
Malviala joulutorttu 6kpl 270g 3,39 kpl
Pirkka piparkakku 350g 1,99 kpl
Makuliha ylikypsä perinnejoulukinkku 200g 4,55 kpl
Pirkka suomalainen kylmäsavustettu kirjolohifilee 150g viipaloitu Plussa-etu -20 % 3,99 kpl
Saarioinen rosolli 300g 2,69 kpl
Pirkka perunalaatikko 350g 2,39 kpl
Pirkka porkkanalaatikko 350g 2,39 kpl
Pirkka lanttulaatikko 350g 2,39 kpl
Atria sienisalaatti 250g Plussa-etu -5 % 2,79 kpl
Pirkka suomalainen täysmaito 1l 1,29 kpl
Toinen vaihtoehto on käyttää jäljelle jäävä raha kermapurkkiin jonka kanssa saa tuunattua valmislaatikoihin vähän parempaa makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä alan nykyisin aivan totaalisesti näkemään punaista, kun joku selittää näistä -60% -aleista. Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta, että niihin on mahdollisuus hyvin harvalla! Onko pakko tulla kertomaan niistä jokaiseen mahdolliseen ketjuun?
Alan ainakin ilmoittamaan jokaisen tällaisen viestin asiattomaksi, koska pidän niiden kirjoittamista jo jonkinlaisena häirintänä ja veetuiluna.
Täh???
Nyt ei kyllä auennut sun keuhkoomisesi lainkaan. Siis millälailla niihin on mahdollisuus hyvin harvalla?
S-kauppojahan löytyy joka pitäjästä. Jopa asukasluvultaan manner-Suomen pienimmästä kunnasta eli rapiat 600 asukkaan Lestijärveltäkin löytyy S-kauppa ja siten myös -60% ilta-ale.
Esim. pienten lasten yh ei voi jättää lapsia yksin kotiin ja lähteä ostoksille klo 21.
Et sitten otsikkoa osannut lukea?
Tässä ketjussa on kyse yksin asuvan jouluruokaostoksista ja silloin luonnollisesti annetaan vinkkejä yksinasuvalle, eikä yksinhuoltajalle. Toisekseen aletunnit on jo ainakin toista vuotta alkaneet klo 20, vaikka sillä ei tässä ketjussa merkitystä olekaan, koska ei ole siis kyse lapsellisista ihmisistä, vaan ihan yksin asuvista.
Mulle riittäis 40e.
Oma lista:
Joulukinkkuviipaleet
Laatikoista riittää lanttulaatikko, ehkä myös perunalaatikko.
Rosollia sillillä
Sinappia
Limppua
Piparia
Joulutorttuja
Riisipuuroa
Glögiä
Maitoa
Joulusuklaata
Riisipuuro on jouluruuista se paras.
Kanelia ja punaista maitoa eikä muuta tarvitsekaan. Kinkut on herrojen kotkotuksia.
Tuollaisen litukan jouluaterian kun saa loppiaisena leipäjonosta, niin kylläpä tulee joulumieltä kerrakseen.
Kinkkusiivuja, lanttulaatikko, porkkanalaatikko, rosolli, sienisalaatti, sinappisilli, sipulisilli, graavilohi, peruna, joulutorttuja, pipareita. Ruisleipää lisäksi. Aamulla riisipuuro. Näillä jäisin alle 40 euron sillä ostamani annosmäärät on aina pieniä.
Tietenkään todellisuudessa en esimerkiksi riisejä osta nyt juuri joulun alla vaan ovat jo kaapissa kun teen riisipuuroa muutenkin. Samoin vaikkapa rosolliaineet löytyisivät koska tahansa kaapista jne. Eli en osta kaupasta valmiina vaan teen itse. Juustot yms on se mikä korottaa omaa jouluruokailun hintaa. Niihin saattaa helposti mennä sama mikä muuhun kaikkeen yhteensä. Vaikkakin juustoja on sitten syötäväksi vielä pitkälle eteenpäinkin.
Göögeliin jouluruoka paketti niin johan löytyy
https://m.facebook.com/AilavTunteetLautasella/photos/a.393343207523901/…
Vierailija kirjoitti:
Ja olen tätä monilta kavereiltanikin kysynyt ja kaikki ovat sanoneet, etteivät noihin törmää missään, siis edes S-kaupoissa. Olen siitä päätellyt, että vain joissain S-ryhmän kaupoissa noita on. Myös tällä palstalla moni on sanonut, ettei noita ole niissä kaupoissa, joissa he käyvät.
Kaikissa Suomen S-kaupoissa on -60% aletunnit, ihan joka S-puodissa, on sitten kyseessä ABC-market, Sale, Alepa, S-Market, tai Prisma.
Toki aletunneille kannatta mennä hyvissä ajoin, sillä tietenkin parhaat aletuotteet menee ensin. Itse tosin meen usein vasta yhdeksän jälkeen eli reilu tunti alen alkamisen jälkeen ja silloinkin olen vielä ihan hyviä ale tuotteita saattabut löytää. Etenkin leipiä saa usein vielä varsin myöhäänkin.
Vastaus riippuu paljon siitä mitä kukin jouluruoilla tarkoittaa. Itse saan omat jouluruokani (3-4 päivää) varmasti 30'lla eurolla. Ostan lähes kaiken luomuna. Punaista lihaa en juuri syö, enkä myöskään makeita leivonnaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä ostaa. Laatikot ja rosollin ja ne kinkkuviipaleet saa. Eipä juuri muuta.
Tämä on just tätä. Yksin asuvalle riittää pala kinkkua ja pari lusikallista laatikoita.
Sitten kun lukee näitä ketjuja "mitä on joulupöydässänne", niin eri ruokalajeja on lukemattomia, pelkästään erilaisia kaloja ainakin 6-8 lajia. Ja laatkoita 5-6, vihanneksia, perunaa, salaatteja, kinkkua, jälkiruokaa...
Miksei yksinelävä voi syödä jouluna hienosti? Aina jotain askeettista vaan hyvin vähän.
Mitä ihmettä nyt? Tietenkin yksinelävä saa ostaa vaikka 50 erilaista kalaa jos haluaa. Ei sitä kukaan kiellä. Voi syödä niin hienosti kuin vain mieli tekee. Jokainen saa käyttää omat rahansa miten haluaa.
Samaa mieltä, mutta täällä on mielipiteitä kuten outoa, jos ei yhdelle riittäisi, ei hitto kaikkia jouluruokia tarvii syödä ja on ruksattu "ylimääräisiä" toisten listoista pois, olisiko siitä ollut kyse tuolla kirjoittajalla.
Vierailija kirjoitti:
EI pysty, 45,08 € menee. Mutta syöhän tuosta melkein koko joulun.
PYSTYY 24,69 €
Kinkkusiivut 5,19 €
Perunalaatikko 2,49 €
Lanttulaatikko 2,49 €
Sienisalaatti 2,95 €Torttutaikinalevyt 2,79 €
Luumuhillo 2,80 € / 2 kpl
Maito 1,69 €
hiiva 0,35 €
vehnäjauhot 1,95 €
Kananmunat 1,99 € (pullien voiteluun)
Noista JÄÄ: maitoa 0,5 l, vehnäjauhoja 1 kg, kananmunia 4 kpl
Joulutorttuja tulee 20 kpl, ei niitä joulunpyhien aikaan ehdi syömään.
Pullataikinasta tulee 2 pellillistä pikkupullia, niistäkin riittää moneksi viikoksi (pakastimen kautta)
Eli JOULUNAJAN syömisiin menee tosiasiallisesti vähempikin kuin tuo 24,69 €
Minä korvaisin rosollin punajuuriviipaleilla tai -salaatilla, jos löytyisi halvemmalla.
Juu mä ostan 20 euron lohen. Perunia, silliä, maksa ja lanttulaatikon ja rosolli niin aika lähellä 40 euroa menee.
Jos olisin yksineläjä mun joulumenu olisi seuraava:
- itsetehtyjä torttuja 2,60€
- 1 pkt kylmäsavu- tai graavilohta 3,99€ tänään tarjouksessa, smetana, ruohosipulia yht 6€.
- Itsetehtyä saaristolaisleipää n 3€
- kinkkusiivuja 300g 4,50€
- uunijuurekset 3€
- porkkana- ja lanttulaatikot 7€
- puuroriisi, maito, rusinasoppa 4,70€
- porkkanakakku 6€
- suklaata 5€
Noista tulee yhteensä 41,80 mutta toisaalta ruokaa riittäisi 3pv. Ja tuossa jo jouluateriat + aamiaispuuro