En halua sukulaistytön hyppivän/leikkivän sängyllämme - olenko nipo?
Meillä oli mieheni kanssa iso kiista tästä aiheesta, joten olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä. Kysyn siis samassa hengessä kuin Redditin Am I the Asshole?-palstalla: Olenko k*sipää?
Mieheni on erittäin läheinen lähistöllä asuvan veljensä kanssa, joten hän piipahtaa meillä lapsineen joskus useita kertoja viikossa.
Miehen vähän yli kaksivuotias veljentyttö on hiljattain innostunut sängyllä pomppimisesta ja pyörimisestä. Viime aikoina hän on meillä vieraillessaan mm. mennyt kengät jalassa hyppimään vierashuoneemme sänkyyn, joka on ollut valmiiksi pedattuna sukulaisen yöpymistä varten. Hän on myös avannut omin luvin oven makuuhuoneeseemme, jonka sängyllä on ollut kasa pyykkiä, ja sitten mennyt pyykkikasaan pyörimään ja hyppimään. Olen näissä tilanteissa ystävällisesti käskenyt lasta tulemaan pois, ja sanonut, että kengät jalassa/puhtaassa pyykissä leikkiminen ei käy. Mies ei ole kieltänyt veljentyttöä lainkaan, vaan hän on vain sanonut leikin olevan söpöä. Lapsen vanhemmat ovat olleet näissä tilanteissa toisessa huoneessa.
Eilen, kun olin töissä, mies laittoi minulle useamman kuvan viestin, jossa veljentyttö jälleen kerran hyppii ja pyörii sängyllämme. Sänky oli jäänyt aamulla petaamatta, ja lapsi siis möyri lakanoissa ja mm. istui tyynylläni.
Minä en pidä siitä, että minun sängyssäni pyöritään päivävaatteissa, etenkin jos se tapahtuu suoraan lakanoissa joissa minä nukun, tyynyä vasten, johon painan illalla kasvoni. On tietysti aivan eri asia, jos kyse olisi yövieraasta, mutta tuolloin laittaisin tietysti puhtaat lakanat sekä eri tyynyn - ja ylipäätään majoitan yövieraat mieluiten muualla kuin omassa sängyssäni.
Miehen mielestä minä olen kohtuuton ja nipo. Hänen mielestään ei ole mitään syytä kieltää lapselta "söpöä leikkiä".
Olenko minä siis k*sipää?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vetussa jpoidenkin pitää tapella parisuhteissa kaikessa mahdollisesta. Ei kumpikaan muka voi fiksusti ratkaista tilannetta missä 1 lapsi tulee käymään.
Jos ukko laittaa tollasia kuvia mitkä ottaa päähän, niin vastaa että " pitää joo keksiä jotain puuhaa tolle muksulle kun hän tulee käymään , kun ei ole hyvä idea opettaa pomppimaan sitä miedän sängyllä"
Laittaa vaikka erilaisia, erikokoisia kauniita nappeja lasipurkkiin millä saa leikkiä ja niitä ihmetellä.
Mut ei, parempi vaan hölmöläisten suuttua ja käyttää aikansa miettimällä kumpi on nipo k-pää.
Jos olisit vaivautunut lukemaan ketjun, olisit huomannut, että ratkaisuehdotuksesi ei toimi.
Miksi olla parisuhteessa, jossa pitää vääntää
Mun mielstä tässä ei suurin ongelma edes ole tuo pomppimisen salliminen, vaan se että aikuiset ihmiset saavat ison riidan aikaan noin mitättömästä asiasta ja puhumisen sijaan asia yritetään selvittää hakemalla "taustatukea" av-mammoilta. Kuulostaa pikkulasten touhulta. Näen jo tilanteen, joss ap toteaa: "Mutta av-palstalla sanottiin, että mä en oo nipo".
Et todellakaan, olen 100% samoilla linjoilla kanssasi. En itsekään oleskele sängyssä päivävaatteilla, en haluaisi että kukaan muukaan tulee mun sängylle/sänkyyn niissä.
Pitääkö tällaista oikeasti edes kysyä? Mies pesee kaikki petivaatteet ja sängyllä olleet puhtaat pyykit ja viikkaa ne kauniisti kaappiin asap. Hänen vieraansa sotki.
Tietenkään ei söpöiltä kaksivuotiailta kielletä mitään. Lasta kasvatetaan lempeästi neuvomalla, kun hän on teini tai vähän ennen sitä.
Mun lakanoihin ei mene kukaan päivävaatteissa, en edes minä. Millainen vanhempi sallii lapsen juosta vieraissa vapaasti taloa ympäri?
Siis ihan oikeasti jos tämä on totta niin ensimmäisenä ap huolehdi että käytätte jatkossa tuplaehkäisyä. Lasta ei kannata hankkia noin tyhmän miehen kanssa. Teillä on niin erilaiset kasvatusperiaatteet että olisi tuskaa kasvattaa yhteistä lasta. Ja jos tulisi ero niin lapsi saisi miehen luona tehdä ihan mitä tahansa kun se on niiiiin söpöä. Eli jos haluat tulevaisuudessa lapsia niin kannattaa harkita eroa nyt että kerkeät löytää uuden miehen jonka kanssa kasvatusperiaatteet sopii yhteen.
Toinen asia on se että miehesi käyttäytyy todella epäkunnioittavasti sinua kohtaan nyt. Miksi mies haluaa tarkoituksella ilkeillä sinulle? Jos haluat vielä jatkaa miehen kanssa niin kysy että hankitaanko omat kodit vai opetteleeko mies käyttäytymään niin että ymmärtää nykyisen kodin olevan myös sinun koti ja käyttäytyy sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Heh, heh. Kaikesta sitä jaksetaan pöyristyä. Tulis jo sota, niin olis ihmisillä jotain oikeeta murehdittavaa.
No siltä tuskin vältytään, joten toivoa on. Mitähän sotaveteraanit tuumi korsuissaan, kun siellä saattoi olla vähän niin ja näin tuo hygienia. Ei varmaan pystyneet menemään maate ollenkaan, hyh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Ensinnäkin lapsille opetetaan jo pienenä säännöt, joista yksi on, että kengät jalassa ei kuljeta eteistä pidemmälle. Tästä pitäisi lapsen vanhempienkin huolehtia. Toinen on se, että vierailla ei ole asiaa mennä ilman lupaa makuuhuoneisiin.
Sängyssä pomppimisen voi kieltää myös ihan turvallisuussyistä.
Itseltäni murtui pikkulapsena solisluu kun vanhempieni sängyssä pomppimisen seurauksena putosin matolle.
opitpahan olemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vetussa jpoidenkin pitää tapella parisuhteissa kaikessa mahdollisesta. Ei kumpikaan muka voi fiksusti ratkaista tilannetta missä 1 lapsi tulee käymään.
Jos ukko laittaa tollasia kuvia mitkä ottaa päähän, niin vastaa että " pitää joo keksiä jotain puuhaa tolle muksulle kun hän tulee käymään , kun ei ole hyvä idea opettaa pomppimaan sitä miedän sängyllä"
Laittaa vaikka erilaisia, erikokoisia kauniita nappeja lasipurkkiin millä saa leikkiä ja niitä ihmetellä.
Mut ei, parempi vaan hölmöläisten suuttua ja käyttää aikansa miettimällä kumpi on nipo k-pää.
Jos olisit vaivautunut lukemaan ketjun, olisit huomannut, että ratkaisuehdotuksesi ei toimi.
Miksi olla parisuhteessa, jossa pitää vääntää näinkin lapsellisesta asiasta? Tosin Porvoossh
No, parisuhteissa tulee joskus väännettyä myös tyhmiltä ja lapsellisilta tuntuvista asioista. Ei sellaista parisuhdetta varmaan olekaan, joissa ollaan koko ajan asialinjalla merkittävien asioiden äärellä kuin jossain A-studiossa konsanaan. Kun yhdessä asutaan, syntyy väkisinkin joskus vääntöä lapsellisilta tuntuvista asioista, koska niitä on arki täynnä.
Minullakin osuu silmään tuo, että asiallisen keskustelun sijaan mies heittäytyy itsekin kaksivuotiaaksi kiukuttelemaan ap:lle. Normaalit miehet eivät käyttäydy noin. Onko tämä mies kenties sitä mieltä, että veljellä on suurempi rooli hänen elämässään kuin sinulla, eli jos veli haluaa tehdä jotain (antaa lapsensa hyppiä sängyllä) ja sinä et halua sitä samaa (antaa lapsen hyppiä sängyllä), veli voittaa koska veli on tärkeämpi?
Bros before hoes, vai miten?
Kaapo-Tuulikki voi pysyä kotonaan. Ongelma ratkeaa sillä. Et ota siis enää vastaan.
Hyi.Vaihda ainakin tyynyliinasi jos lapsi on istunut tyynylläsi. Monella lapsella on kihomatoja, joiden munat kivasti kulkeutuvat housuista suoraan naamallesi, kun lapsi kaivaa pyllyä ja pyyhkii vaatteisiinsa. Tuskin miehet ovat edes vaatineet häntä pesemään käsiään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mun lakanoihin ei mene kukaan päivävaatteissa, en edes minä. Millainen vanhempi sallii lapsen juosta vieraissa vapaasti taloa ympäri?
Missä sanottiin, että lapsen vanhemmat olivat paikalla?
Onko tämä nyt sitä kaverivanhemmuutta?
Vierailija kirjoitti:
Minullakin osuu silmään tuo, että asiallisen keskustelun sijaan mies heittäytyy itsekin kaksivuotiaaksi kiukuttelemaan ap:lle. Normaalit miehet eivät käyttäydy noin. Onko tämä mies kenties sitä mieltä, että veljellä on suurempi rooli hänen elämässään kuin sinulla, eli jos veli haluaa tehdä jotain (antaa lapsensa hyppiä sängyllä) ja sinä et halua sitä samaa (antaa lapsen hyppiä sängyllä), veli voittaa koska veli on tärkeämpi?
Bros before hoes, vai miten?
Tässä asiassa on perää. Mieheni on veljeään paria vuotta nuorempi, ja heillä on vieläkin jäänteitä sellaisesta dynamiikasta, että isoveli on ikäänkuin niskan päällä. Miehen veljen mielipiteellä on usein vielä nykyäänkin painoarvoa myös sellaisissa asioissa, joissa sitä ei mielestäni kuuluisi olla.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kaapo-Tuulikki voi pysyä kotonaan. Ongelma ratkeaa sillä. Et ota siis enää vastaan.
Näin minä asian ratkaisin. Meillä Kaapo-Tuulikki oli halunnut käsiinsä antiikkiset keräilyesineet ja tyhmä mieheni oli ne hänelle antanut lattialle leikittäväksi, kun en ollut kotona. Tyhmä mieheni tietää niiden arvon ja merkityksen ja olin vielä lähtiessäni erikseen maininnut, että ne eivät sitten ole leluja. Tämän ainoan vierailukerran jälkeen Kaapo-Tuulikin perhe tai kukaan muukaan lapsiperhe ei ole meillä vieraillut. En tiedä, onko mieheni joutunut asiaa selittämään ja jos on, miten on selittänyt.
Mene tytön kanssa ulos leikkimään. Auton konepellillä on kiva hyppiä. Pidät vaan tytön käsistä kiinni ettei tipu. Miehelle voit lähettää kuvan, kun tyttö on niin söpö.
Saavatko muut lapset, koirat ja vaikka aikuisetkin hyppiä teidän sängyissänne? Jos saavat, niin kyllä on nipotusta kieltää vain yhtä lasta.
Muuten on täysin asiallista opettaa lapselle, että eri taloissa on erilaiset tavat. Jos teillä ei ole tapana hyppiä sängyissä niin sitten ei hypi kukaan ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Hyi.Vaihda ainakin tyynyliinasi jos lapsi on istunut tyynylläsi. Monella lapsella on kihomatoja, joiden munat kivasti kulkeutuvat housuista suoraan naamallesi, kun lapsi kaivaa pyllyä ja pyyhkii vaatteisiinsa. Tuskin miehet ovat edes vaatineet häntä pesemään käsiään kunnolla.
Ei, kyllä se on miehen asia vaihtaa tyynyliinan ja lakanat. Katsos kun se oli MIES joka päästi lapsen sotkemaan niitä, ei ap.
Siis ei mitään väliä, onko lapsella ollut kengät jalassa vai onko hän ollut ilman niitä: toisten lakanoihin ei todellakaan mene kukaan muu mylläämään kuin ne joiden lakanat ne on. En edes itse mene päivävaatteissa omiin lakanoihini, pelkästään yövaatteissa. Tämä on suurimmalle osalle varmasti ihan tavallinen, normaali asia. Ainakaan meidän lakanoissa ei vieraat kersat pyöriskele, vaikka olisivat kuinka suloisia :D