En halua sukulaistytön hyppivän/leikkivän sängyllämme - olenko nipo?
Meillä oli mieheni kanssa iso kiista tästä aiheesta, joten olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä. Kysyn siis samassa hengessä kuin Redditin Am I the Asshole?-palstalla: Olenko k*sipää?
Mieheni on erittäin läheinen lähistöllä asuvan veljensä kanssa, joten hän piipahtaa meillä lapsineen joskus useita kertoja viikossa.
Miehen vähän yli kaksivuotias veljentyttö on hiljattain innostunut sängyllä pomppimisesta ja pyörimisestä. Viime aikoina hän on meillä vieraillessaan mm. mennyt kengät jalassa hyppimään vierashuoneemme sänkyyn, joka on ollut valmiiksi pedattuna sukulaisen yöpymistä varten. Hän on myös avannut omin luvin oven makuuhuoneeseemme, jonka sängyllä on ollut kasa pyykkiä, ja sitten mennyt pyykkikasaan pyörimään ja hyppimään. Olen näissä tilanteissa ystävällisesti käskenyt lasta tulemaan pois, ja sanonut, että kengät jalassa/puhtaassa pyykissä leikkiminen ei käy. Mies ei ole kieltänyt veljentyttöä lainkaan, vaan hän on vain sanonut leikin olevan söpöä. Lapsen vanhemmat ovat olleet näissä tilanteissa toisessa huoneessa.
Eilen, kun olin töissä, mies laittoi minulle useamman kuvan viestin, jossa veljentyttö jälleen kerran hyppii ja pyörii sängyllämme. Sänky oli jäänyt aamulla petaamatta, ja lapsi siis möyri lakanoissa ja mm. istui tyynylläni.
Minä en pidä siitä, että minun sängyssäni pyöritään päivävaatteissa, etenkin jos se tapahtuu suoraan lakanoissa joissa minä nukun, tyynyä vasten, johon painan illalla kasvoni. On tietysti aivan eri asia, jos kyse olisi yövieraasta, mutta tuolloin laittaisin tietysti puhtaat lakanat sekä eri tyynyn - ja ylipäätään majoitan yövieraat mieluiten muualla kuin omassa sängyssäni.
Miehen mielestä minä olen kohtuuton ja nipo. Hänen mielestään ei ole mitään syytä kieltää lapselta "söpöä leikkiä".
Olenko minä siis k*sipää?
Kommentit (82)
Et lainkaan nipo tai k*sipää. Jos ukkos ei ole se joka pesee lakanat ym. sekä vaihtaa ne esim. sen jälkeen kun tuollainen pikkuterroristi on niissä autuaana kengät jalassaan pyörinyt niin pitäköön suunsa kiinni ja noudattakoon sen ohjeistuksia asiassa joka ne pesemään ja vaihtamaan joutuu tai ruvetkoon töihin ihan suosiolla.
Talo elää tavallan,vieras lähtee ajalaan.
Meillä ei lasten kavereilla ole asiaa mun makkariin. Vielä vähemmän mun sänkyyn pomppimaan. Eikä sukulaisten lapsilla
Kuulostaa siltä että ukkosi on kpää kun oikein laittoi kuvaviestiä perään, tietäen että se tuntuu sinusta inhottavalle. Halusi hieroa asiaa naamaasi.
Et ole nipo tai k-pää. Miehesi ja hänen veljensä sen sijaan ovat piittaamattomia typeryksiä.
Ei kukaan normaali ihminen anna kakaroiden pomppia sängyllä. Johan se on vaarallistakin.
Onpa kumma, että lumisilla talvikengillä joku pomppii sängyllä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Ensinnäkin lapsille opetetaan jo pienenä säännöt, joista yksi on, että kengät jalassa ei kuljeta eteistä pidemmälle. Tästä pitäisi lapsen vanhempienkin huolehtia. Toinen on se, että vierailla ei ole asiaa mennä ilman lupaa makuuhuoneisiin.
Sängyssä pomppimisen voi kieltää myös ihan turvallisuussyistä.
Silllähän oli lupa!!!!
"mies laittoi minulle useamman kuvan viestin, jossa veljentyttö jälleen kerran hyppii ja pyörii sängyllämme..."
Oikeassa olet. A) kylässä ei maleksita kengät jalassa, tästä olisin sanonut lapselle heti itse
B) kenekään sänkyhin ei mennä. Ei leikkimään, eikä edes istumaan ilman lupaa
C) käske niiden vanhempien kasvattaa tenavansa käyttäytymään kylässä
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Ensinnäkin lapsille opetetaan jo pienenä säännöt, joista yksi on, että kengät jalassa ei kuljeta eteistä pidemmälle. Tästä pitäisi lapsen vanhempienkin huolehtia. Toinen on se, että vierailla ei ole asiaa mennä ilman lupaa makuuhuoneisiin.
Kai sillä lupa oli jos ukkokin sitä touhua kuvasi. Vai mitä luulet!
Seuraavalla kerralla sinne vierashuoneeseen joku askarteluprojekti levälleen ja, kun lapsi menee sinne niin huudat perään, että siellä on maaleja, liimaa ja sakset levällään, ei saa koskea mihinkään. Tai joku arvokas lasivaasi pöydän reunalla. Ihme vanhemmatkin, kun eivät valvo lasta. Kyllä tuo olisi ensisijaisesti vanhempien tehtävä komentaa lapselta kengät pois ja kieltää menemästä makuuhuoneisiin.
Meillä ei ole omatkaan lapset saaneet koskaan hyppiä sängyllä. Vieraat lapset makuuhuoneessani on ehdoton ei.
Äidilleni kävi sama tilanne kun olin lapsi kun serkkuni, hänen siskonsa poika, hyppi sohvallamme. Kielsi poikaa ja sen jälkeen jotain 8v poika ei enää paljon puhunut äidilleni joka oli hänelle ok. Eli kiellä häntä. Rajat asetetaan kotona ja sinä kasvatat lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Et lainkaan nipo tai k*sipää. Jos ukkos ei ole se joka pesee lakanat ym. sekä vaihtaa ne esim. sen jälkeen kun tuollainen pikkuterroristi on niissä autuaana kengät jalassaan pyörinyt niin pitäköön suunsa kiinni ja noudattakoon sen ohjeistuksia asiassa joka ne pesemään ja vaihtamaan joutuu tai ruvetkoon töihin ihan suosiolla.
Komppaan tätä! Muuta sohvalle nukkumaan niinkauaksi aikaa kunnes ukko tajuaa! JA pesee ja siistii petin muutenkin!
Sänky on aikuisten leikkeihin ja suljetut ovet on merkki ei mennä!
Et, jo pienikin lapsi hajoittaa sängyn patjat jne. hyppimällä.
Voi luoja. Minä olisin kiikuttanut lapsen niskavilloista ulos.
Kun tulee kurakeli, päästä lapsi hyppimään miehen autonpenkeille.Välillä nostat lapsen kuraan, että kengät menee oikein likaisiksi. Sisälle tullessa voit pyyhkiä lapsen kengät miehen lempipaitoihin. Sen lisäksi järjestäisin miehen elämään muutakin epämukavuutta pitkäksi aikaa.
Ja sitten kun menette seuraavan kerran veljen luo käymään, niin pidä itsekin kengät jalassa koko vierailun ajan. Voit nostaa jalat sohvalle, kun istut siinä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla sinne vierashuoneeseen joku askarteluprojekti levälleen ja, kun lapsi menee sinne niin huudat perään, että siellä on maaleja, liimaa ja sakset levällään, ei saa koskea mihinkään. Tai joku arvokas lasivaasi pöydän reunalla. Ihme vanhemmatkin, kun eivät valvo lasta. Kyllä tuo olisi ensisijaisesti vanhempien tehtävä komentaa lapselta kengät pois ja kieltää menemästä makuuhuoneisiin.
Mitä hittoo? Ei kai tarvi alkaa lavastaa mitään. Suu auki ja sanoo, että sinne ei mennä. Piste. Sitte tää lumihiutale alkaa varmaan parkumaan. Siinähän parkuu.
Et ole nipo. Jokaisella on oikeus päättää miten omassa kodissa toimitaan. Voitko kuvitella että olen asettanut samat rajat omille lapsilleni ja vieraat ovat kauhistelleet minua nipoksi äidiksi? Järkyttävää sekä äärimmäisen röyhkeää. Kunnioitan itsekin vieraillessa vieraiden kodin sääntöjä ja vahdin lapsiani kuin haukka.