En halua sukulaistytön hyppivän/leikkivän sängyllämme - olenko nipo?
Meillä oli mieheni kanssa iso kiista tästä aiheesta, joten olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä. Kysyn siis samassa hengessä kuin Redditin Am I the Asshole?-palstalla: Olenko k*sipää?
Mieheni on erittäin läheinen lähistöllä asuvan veljensä kanssa, joten hän piipahtaa meillä lapsineen joskus useita kertoja viikossa.
Miehen vähän yli kaksivuotias veljentyttö on hiljattain innostunut sängyllä pomppimisesta ja pyörimisestä. Viime aikoina hän on meillä vieraillessaan mm. mennyt kengät jalassa hyppimään vierashuoneemme sänkyyn, joka on ollut valmiiksi pedattuna sukulaisen yöpymistä varten. Hän on myös avannut omin luvin oven makuuhuoneeseemme, jonka sängyllä on ollut kasa pyykkiä, ja sitten mennyt pyykkikasaan pyörimään ja hyppimään. Olen näissä tilanteissa ystävällisesti käskenyt lasta tulemaan pois, ja sanonut, että kengät jalassa/puhtaassa pyykissä leikkiminen ei käy. Mies ei ole kieltänyt veljentyttöä lainkaan, vaan hän on vain sanonut leikin olevan söpöä. Lapsen vanhemmat ovat olleet näissä tilanteissa toisessa huoneessa.
Eilen, kun olin töissä, mies laittoi minulle useamman kuvan viestin, jossa veljentyttö jälleen kerran hyppii ja pyörii sängyllämme. Sänky oli jäänyt aamulla petaamatta, ja lapsi siis möyri lakanoissa ja mm. istui tyynylläni.
Minä en pidä siitä, että minun sängyssäni pyöritään päivävaatteissa, etenkin jos se tapahtuu suoraan lakanoissa joissa minä nukun, tyynyä vasten, johon painan illalla kasvoni. On tietysti aivan eri asia, jos kyse olisi yövieraasta, mutta tuolloin laittaisin tietysti puhtaat lakanat sekä eri tyynyn - ja ylipäätään majoitan yövieraat mieluiten muualla kuin omassa sängyssäni.
Miehen mielestä minä olen kohtuuton ja nipo. Hänen mielestään ei ole mitään syytä kieltää lapselta "söpöä leikkiä".
Olenko minä siis k*sipää?
Kommentit (82)
Miehen mielestä 2 v "ei ole vielä niin painava, että saisi sängyn tai patjan rikki".
Saatan olla vähän hygieniafriikki, mutta minua vaivaa ajatus siitä, että lakanoihin, joissa nukun, mennään pyörimään päivävaatteissa (vaikka ei olisi edes kenkiä jalassa). Varsinkin, kun kyseessä on lapsi, joka kirjaimellisesti pyörii paljon lattioilla. Mietin miten paljon lakanoihin kulkeutuu vaatteissa pöpöjä. Miehen mielestä tällainen ajattelu on tiukkapipoista.
Mies ei ylipäätään halua kieltää veljentytöltä mitään, koska hän on niin suloinen. Ja hänhän onkin todella kiva ja söpö lapsi, mutta mietin mitä siitä seuraa, jos häneltä ei koskaan kielletä mitään...
AP
No jos sisälle saa vieraissa lompsia kengät jalassa ja hyppiä sängylläkin vielä, niin sinä voit seuraavalla kerralla miehesi veljen luona kyläillessä lompsia sisälle kengät jalassa ja käydä hyppimässä veljen ja vaimonsa sängyssä. Kun se ei kerta haittaa mitään.
Pistä miehesi pyykkäämään veljentytön sotkemat lakanat ja päiväpeiton. Sekä siivoamaan kurajäljet.
Vierailija kirjoitti:
Miehen mielestä 2 v "ei ole vielä niin painava, että saisi sängyn tai patjan rikki".
Saatan olla vähän hygieniafriikki, mutta minua vaivaa ajatus siitä, että lakanoihin, joissa nukun, mennään pyörimään päivävaatteissa (vaikka ei olisi edes kenkiä jalassa). Varsinkin, kun kyseessä on lapsi, joka kirjaimellisesti pyörii paljon lattioilla. Mietin miten paljon lakanoihin kulkeutuu vaatteissa pöpöjä. Miehen mielestä tällainen ajattelu on tiukkapipoista.
Mies ei ylipäätään halua kieltää veljentytöltä mitään, koska hän on niin suloinen. Ja hänhän onkin todella kiva ja söpö lapsi, mutta mietin mitä siitä seuraa, jos häneltä ei koskaan kielletä mitään...
AP
Lapsia pitää kylläkin kasvattaa ja ohjeistaa heti alusta asti eikä vasta sitten, kun ne eivät enää ole tarpeeksi söpöjä.
Ihan sama vika vaikka koiran kanssa. Ei sitä söpöä pentua nyt voi ohjeistaa, kieltää ja neuvoa. Aloitetaan koulutus sitten 3 vuoden päästä.
Ap, sulla on ihan vaan saamarin pölvästi mies ja veljensä on samasta ontosta tammesta veistetty.
Vierailija kirjoitti:
AP
Toivottavasti et halua lapsia miehen kanssa. Noin eri linjoilla olevat vanhemmat kasvattavat lapsesta varmasti sekopään.
Ja joo, olen samaa mieltä kanssasi. Toisten sängyissä ei pyöritä, vaatteet päällä tai ilman.
Miksi vetussa jpoidenkin pitää tapella parisuhteissa kaikessa mahdollisesta. Ei kumpikaan muka voi fiksusti ratkaista tilannetta missä 1 lapsi tulee käymään.
Jos ukko laittaa tollasia kuvia mitkä ottaa päähän, niin vastaa että " pitää joo keksiä jotain puuhaa tolle muksulle kun hän tulee käymään , kun ei ole hyvä idea opettaa pomppimaan sitä miedän sängyllä"
Laittaa vaikka erilaisia, erikokoisia kauniita nappeja lasipurkkiin millä saa leikkiä ja niitä ihmetellä.
Mut ei, parempi vaan hölmöläisten suuttua ja käyttää aikansa miettimällä kumpi on nipo k-pää.
Vierailija kirjoitti:
AP
No mies voi hommata sille tytölle sitten ihan oman sängyn, jossa tyttö voi myllätä ja meuhkata. Sinulla on oikeus päättää, mitä sinun käyttämässäsi sängyssä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vetussa jpoidenkin pitää tapella parisuhteissa kaikessa mahdollisesta. Ei kumpikaan muka voi fiksusti ratkaista tilannetta missä 1 lapsi tulee käymään.
Jos ukko laittaa tollasia kuvia mitkä ottaa päähän, niin vastaa että " pitää joo keksiä jotain puuhaa tolle muksulle kun hän tulee käymään , kun ei ole hyvä idea opettaa pomppimaan sitä miedän sängyllä"
Laittaa vaikka erilaisia, erikokoisia kauniita nappeja lasipurkkiin millä saa leikkiä ja niitä ihmetellä.
Mut ei, parempi vaan hölmöläisten suuttua ja käyttää aikansa miettimällä kumpi on nipo k-pää.
Jos olisit vaivautunut lukemaan ketjun, olisit huomannut, että ratkaisuehdotuksesi ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Toivottavasti et halua lapsia miehen kanssa. Noin eri linjoilla olevat vanhemmat kasvattavat lapsesta varmasti sekopään.
Ja joo, olen samaa mieltä kanssasi. Toisten sän
Ilman vaatteita on oikein kiva pyöriä toisten sängyissä. Mutta vain luvan kanssa. Muuten on pian raastuvassa.
Ei meidänkään sängylle oo asiaa hyppimään ja mylläämään enkä päästänyt omaani aikanaan muiden makuuhuoneisiin. Tottahan nyt toisten kodeissa noudatetaan kodin sääntöjä. Et oo ap tiukkis ja kuspiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit vaivautunut lukemaan ketjun, olisit huomannut, että ratkaisuehdotuksesi ei toimi.
Miksi olla parisuhteessa, jossa pitää vääntää näinkin lapsellisesta asiasta? Tosin Porvoosshan tämä tapahtuu, mutta silti.
Riidanhaluista ja lapsellista porukkaa jukolauta liikenteessä tänään, kun ei tommosta yksinkertaista asiaa saada ratkaistua kuin aikuiset.
Kuinka tommonen pari sitten yhteisymmmärryksessä muka joskus kasvattaa omia lapsia. Kasvakaa aikuisiksi kiukuttelun sijaan.
Heh, heh. Kaikesta sitä jaksetaan pöyristyä. Tulis jo sota, niin olis ihmisillä jotain oikeeta murehdittavaa.
Meillä oli miehen kanssa iso kiista siitä saako lapsi pomppia sängyllä.
En enää ihmettele että lapsen kasvatusvastuu siirretään päiväkodille ja kouluun kun vanhemmat tekee ison kiistan tommosesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olla parisuhteessa, jossa pitää vääntää näinkin lapsellisesta asiasta? Tosin Porvoossh
Siinä ihan aiheellinen kysymys ap:lle. En minä ainakaan jaksaisi tuollaista touhua. Toivottavasti on provo, mutta valitettavasti liian sallivia aikuisia on omassakin lähipiirissäni jonkun verran.
Nykyvanhemmat on avuttomia nynnyjä osa.
Mä saattaisi ilmoittaa miehen veljen perheelle, että mulla saattaa mahdollisesti olla syyhy. Tarttuu helposti vuodevaatteista, älkää päästäkö lasta mun sänkyyn.
Laita mh oveen lukko. Tulee tarpeeseen sitten joskus omienkin kanssa jos haluaa omaa rauhaa. Tai siis laita miehesi laittamaan se lukko.
Meillä ei ole koskaan saaneet omat eikä vieraat lapset hyppiä sängyillä eikä sohvilla. Ne ei ole sitä varten. Toki jotkut lapsien kaverit ovat tätä ihmetelleet, mutta siinähän ihmettelevät. Lisäksi meidän sängyt on moottorisängyt ja itse pidän päänpuolen päätyä usein hieman koholla. Se ei varmasti kestäisi hyppimistä.
Et tosiaan ole nipo. Meillä menisi lakanat heti vaihtoon jos sinne joku lapsi menisi pomppimaan. Ja itseasiassa koko makuuhuone saisi imuroinnin ja pintojen pyyhkimisen. Omat likamme kyllä kestän.