En halua sukulaistytön hyppivän/leikkivän sängyllämme - olenko nipo?
Meillä oli mieheni kanssa iso kiista tästä aiheesta, joten olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä. Kysyn siis samassa hengessä kuin Redditin Am I the Asshole?-palstalla: Olenko k*sipää?
Mieheni on erittäin läheinen lähistöllä asuvan veljensä kanssa, joten hän piipahtaa meillä lapsineen joskus useita kertoja viikossa.
Miehen vähän yli kaksivuotias veljentyttö on hiljattain innostunut sängyllä pomppimisesta ja pyörimisestä. Viime aikoina hän on meillä vieraillessaan mm. mennyt kengät jalassa hyppimään vierashuoneemme sänkyyn, joka on ollut valmiiksi pedattuna sukulaisen yöpymistä varten. Hän on myös avannut omin luvin oven makuuhuoneeseemme, jonka sängyllä on ollut kasa pyykkiä, ja sitten mennyt pyykkikasaan pyörimään ja hyppimään. Olen näissä tilanteissa ystävällisesti käskenyt lasta tulemaan pois, ja sanonut, että kengät jalassa/puhtaassa pyykissä leikkiminen ei käy. Mies ei ole kieltänyt veljentyttöä lainkaan, vaan hän on vain sanonut leikin olevan söpöä. Lapsen vanhemmat ovat olleet näissä tilanteissa toisessa huoneessa.
Eilen, kun olin töissä, mies laittoi minulle useamman kuvan viestin, jossa veljentyttö jälleen kerran hyppii ja pyörii sängyllämme. Sänky oli jäänyt aamulla petaamatta, ja lapsi siis möyri lakanoissa ja mm. istui tyynylläni.
Minä en pidä siitä, että minun sängyssäni pyöritään päivävaatteissa, etenkin jos se tapahtuu suoraan lakanoissa joissa minä nukun, tyynyä vasten, johon painan illalla kasvoni. On tietysti aivan eri asia, jos kyse olisi yövieraasta, mutta tuolloin laittaisin tietysti puhtaat lakanat sekä eri tyynyn - ja ylipäätään majoitan yövieraat mieluiten muualla kuin omassa sängyssäni.
Miehen mielestä minä olen kohtuuton ja nipo. Hänen mielestään ei ole mitään syytä kieltää lapselta "söpöä leikkiä".
Olenko minä siis k*sipää?
Kommentit (82)
Missä lapsen vanhemmat ovat? Vanhemman tulee jatkuvasti olla samassa huoneessa lapsen kanssa ja kieltää.
Et todellakaan ole. Meillä ei ole koskaan omatkaan lapset saaneet hyppiä sängyllä tai sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen vanhemmat ovat? Vanhemman tulee jatkuvasti olla samassa huoneessa lapsen kanssa ja kieltää.
Osa aikuisista käy töissä. Sinulle vissiin uusi tieto. Tai saattoihan ne olla vaikka elokuvissa ja lapsi hoidossa apn luona.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs järki tuossa nyt olisi? Leikkiä voi muuallakin kuin makkarissa niin ei tarvitse kieltää pomppimista
Minusta lapset ja eläimet ovat suloisia. En kiellä heiltä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti samassa huoneessa oleminen ei ole tervettä eikä etenkään mahdollista, jos on kaksin lapsen kanssa. Sängyssä pomppimisen saa estettyä helpoiten, kun laittaa makkarin oven kiinni ja lapselle mielekästä puuhaa muualle.
t. 2v:n äiti
Eihän tuo ole OK, mutta jos miehen mielestä olet nipo, niin opettele elämään tavalla, josta miehesi pitää. Kuljet siis sisällä kengät jalassa, ripustat pyykit kuivumaan tuolinkarmeille jne., jätät jälkeesi järkyttävät sotkut ja siirryt nukkumaan vierashuoneeseen. Muistat sanoa miehelle, että et halua nukkua hiekkaisissa lakanoissa, joten kiitos ei, sinä et makuuhuoneessa nuku. Lapsia et kiellä: jos joku sattuu kaatamaan lattialle maljakollisen vettä tai nappaa vessanpesuaineen omaan käyttöönsä, niin se ei saa sinua kiukustumaan. Ihastelet märkää lattiaa ja kysyt, kuka kastelee sukat ja menee sitten hyppimään sängylle...
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapset ja eläimet ovat suloisia. En kiellä heiltä mitään.
En minäkään. Lapseni tekivät juuri ihanan taideteoksen sinun autosi kylkeen spraymaaleillaan <3
Et ole nipo. Voin lohduttaa, että myös muille sattuu samaa. Meillä hyvä ystäväni vei nelivuotiaansa yläkertamme vessaan, ja siellä lapsi näki ovenraosta sänkymme ja halusi mennä pomppimaan. Joten ystäväni _vei_ lapsensa hyppimään sänkymme ja totesi, että ei kai siitä voi olla mitään haittaa.
Toinen tapaus oli ystäväperhe, jonka lapsi tykkäsi rakennella majoja lakanoista, patjoista ja peitoista. Sänkymme joutui uhriksi monta kertaa, kotona, mökillä ja jopa hotellihuoneessa. Ja olin kyllä suoraan ja selkeästi monesti kieltänyt, lapsi ei vaan totellut vaan jossain kohtaan jopa valehtelemalla keksi tekosyyn päästä sänkymme käsiksi. Uskomatonta. Kotona tietty sai aina repiä petivaatteet pitkin lattioita.
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Ensinnäkin lapsille opetetaan jo pienenä säännöt, joista yksi on, että kengät jalassa ei kuljeta eteistä pidemmälle. Tästä pitäisi lapsen vanhempienkin huolehtia. Toinen on se, että vierailla ei ole asiaa mennä ilman lupaa makuuhuoneisiin.
Sängyssä pomppimisen voi kieltää myös ihan turvallisuussyistä.
Itseltäni murtui pikkulapsena solisluu kun vanhempieni sängyssä pomppimisen seurauksena putosin matolle.
En missään tapauksessa sallisi lapsen pyöriä sängyssäni. Nykyään kun on niin paljon kaikkia loisiakin päiväkodeissa ja kouluissa liikkeellä kuten täit , kihomadot , syyhy. Tartuntaa ei aina heti havaitse lapsen omat vanhemmatkaan ja nämä loiset leviävät nimenomaan helposti vuodevaatteista.
Jos aloittajalla on poikia, niin sitten kun he ovat isoja teinejä, he voivat mennä hyppimään setänsä sänkyyn kengät jalassa.
En päästä vieraita makuuhuoneeseen, en edes aikuisia.
Sängyllä ei hypitä. Jotain muuta puuhaa täytyy kehittää lapselle. Esimerkiksi värikynät ja piirustuspaperia.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että ukkosi on kpää kun oikein laittoi kuvaviestiä perään, tietäen että se tuntuu sinusta inhottavalle. Halusi hieroa asiaa naamaasi.
Minäkin koin ton kuvaviestin kiusaamisena. Onko ap:n mies tässä se isoin ongelma? Huomannu, että sua ärsyttää ja haluaa jatkaa siksi? Eihän toi 2v noin tee, jos joku ei mahdollusta.
He is the A hole.
Kun kerran tykkäävät vietrtailla teillä usein, laita pieni puuhakori sitä lasta varten mistä hän saa ottaa jotain puuhatavaroita, esim värityskirjan. Makuuhuoneen ovi kiinni.
Ole fiksu, älä tee riitaa tuosta, ennakoi ja ole ystävällinen.
onko miehellä vauvakuume, kun se pitää kauhukakaran sikailua söpönä?
Veljen tyttö? Yök.