Onko itsekästä hylätä elämästään ihmiset, jotka ärsyttää?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän itsekästä, jos tyyppi on kaveri, ja tunne on ärsytys eikä jotain vakavampaa kuten ilkeyttä, väkivaltaa, alistamista. Etenkin jos toisella vaikeaa. Mutta sinä sitten itse punnitset, onko itsekkyys tarpeellista sinulle. Jos tosiaan on, teet mitä on tehtävä.
Sinänsä en kyllä tajua tätä energiasyöppöretoriikkaa. Ystävyysessä on monia vaiheita.
Taidat olla itse se energiasyöppö, jos et ole huomannut tällaista piirrettä muissa.
En usko, oon aika mellow ja mulla ei ole ollut erityisen vaikeita elämänvaiheita, jotka olisivat vaatineet ystäviltä vähän enempi. Kai senkin aika joskus tulee. Mut kyllä näyttää, et nää jotka heivaavat raskaassa elämäntaitoksessa olevia ystäviä energiasyöppöretoriikalla, ovat aika yksin sitten jossain vaiheessa, kun itselle tulee raskas hetki.
Ehkä sanoisinkin, ettei ihmisistä kevyesti eroon hankkiutuminen ole varsinaisesti itsekästä vaan lyhytnäköistä. Tämä siis, kun kyseessä on läheinen ihminen, josta on tullut tietyssä tilanteessa vähän raskas. Tietenkään itselleen syvästi epämiellyttäviin ihmisten kanssa ei kannata viettää aikaa.
Et selkeästi ole ollut tekemisissä tällaisten ihmisten kanssa.. Silloin kun itselle tulee raskas hetki, niin nämä energiasyöpöt jatkavat puhumista omasta elämästään tai vaikka naapurin sirpan elämästä, tiedän tämän kokemuksesta.
Kerroin "ystävälle", että jouduin sairaalaan ja vastaus tähän oli luokkaa "Aijaa. Mun vanha tuttu Tuijakin oli just sairaalassa, sillä vasta olikin paha tilanne sen sappirakon kanssa, ja kun sillä on se avioerokin meneillään ja ne pojatkin on niin pieniä. Mitkäs niiden nimet nyt olikaan? Joona ja Mikael. Eikun Joona ja Mico, Mikaelhan oli tuon mun naapurin pojan nimi, nekin oli just etelässä. Ja kerroinko jo mitä äidilleni kävi viime viikolla?"
Ystävyys tai ihan vaan yhteydenpito ihmisiin perustuu tarpeeseen. Tarve kuuntelijalle, tarve talouden jakajalle, tarve seuralle leffaan, teatteriin, lounaalle... kun tarve loppuu yleensä yhteydenpitokin loppuu
Eli joo itsekästä, mutta näin me jokainen tehdään. Ja jos siihen lisätään vielä negatiivisia tuntemuksia kuten vittuilua tai esim kateutta niin paipai alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on susta riippuvaisia, esim sun alaikäisiä lapsia, tai sun sairas puoliso, tai muita joihin olet joskus ihan omasta päätöksestäsi sitoutunut, niin kyllä, niiden jättäminen sen takia, että "ärsyttää", on todellakin itsekästä.
Satunnaisia tuttavuksia voi toki hylätä ihan niin paljon kuin huvittaa. Jos sit huomaa olevansa yksin niin ehkä se on sun kannalta vaan parempi. Ja varmaan muidenkin.
Ei ole puolisoa eikä alaikäisiä lapsia, lähinnä tarkoitan ex-sukulaisia, "ystäviä" ja tuttavia.
Ap
Ex-sukulaista ei ole - ihminen joko on sukua tai ei ole. Yhteydenpito sukuun ei ole pakollista.
On ne ex-sukulaisia, kun eivät ole mitään sukua minulle enää.
Ap
Lähisukulaisia ei ehkä voi ihan kokonaan hylätä...paitsi jos ovat ilkeita ja heistä aiheutuu harmia...tai jos kenet vaan hylkää elämästään,niin ei kannata sitten ottaa yhteyksiä vaikka 10 vuoden päästä. Tottakai kaikkien kanssa ei vaan tule toimeen niin hyvin,vaikka ei olis riitojakaan. Ei vaan kemiat toimi. Joskus voi yrittää viileitä,kohteliaita välejä jos on sellaisia ihmisiä,joiden kanssa pitää nähdä vaikka lasten takia eli ex. Mulle sukulaiset,lähiomaiset ovat ihan kuin kuka tahansa muu ihminen vaikka kaupan kassa, ei ole sen suuremmassa arvossa eikä saa mitään lupaa ilkeillä tai käyttäytyä sen huonommin kuin kukaan muukaan. Kohtelen ihan kuin ketä tahansa eli sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itsekästä. Jos he eivät tee tuota ilkeyttään.
Onko sillä jotain merkitystä, että loukkaako toista tahallaan vai vahingossa?
On tietysti. Mutta joillekin sattuu näitä vahinkoja enemmän kuin toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on susta riippuvaisia, esim sun alaikäisiä lapsia, tai sun sairas puoliso, tai muita joihin olet joskus ihan omasta päätöksestäsi sitoutunut, niin kyllä, niiden jättäminen sen takia, että "ärsyttää", on todellakin itsekästä.
Satunnaisia tuttavuksia voi toki hylätä ihan niin paljon kuin huvittaa. Jos sit huomaa olevansa yksin niin ehkä se on sun kannalta vaan parempi. Ja varmaan muidenkin.
Ei ole puolisoa eikä alaikäisiä lapsia, lähinnä tarkoitan ex-sukulaisia, "ystäviä" ja tuttavia.
Ap
Ex-sukulaista ei ole - ihminen joko on sukua tai ei ole. Yhteydenpito sukuun ei ole pakollista.
On ne ex-sukulaisia, kun eivät ole mitään sukua minulle enää.
Miten sä olet geenisi saanu vaihdettua?
Ap
Eli sulle on ihan ok, että jos jollain tavalla olet jonkun mielestä ärsyttävä, vaikka hyvin läheisen jota rakastat, hän voi katkaista teidän suhteen ihan vaan kun puristit kerran hammastahnatuubia väärästä kohdasta tai unohdit maitopurkin pöydälle?
On kyllä outoa, jos katkaisee välit sen takia, että on itse vaikkapa kateellinen ja se tuottaa pahaa oloa. Se ei kyllä aina ole suinkaan sen toisen ihmisen vika, jos joku on sössinyt omat asiansa tai on vain "yleiskateellinen" ja negatiivinen. Näitä kateellisten toisiaan komppaavia kommentteja saa usein lukea tällä palstalla.
Mitenkä olisin tekemisissä bimb siskon kanssa. Meni naimisiin exän kanssa! Hienoa siskonsa kunnioittamista, eikö? Mies on hakkaaja ja pettäjä sisko näki omin silmin. Kun repi minua! Ja pettänyt jo häntäkin edellisten kanssa. Siskon poika kertoi minulle kun läks seuraamaan äitinsä siskon siis, miestä traktorin ostoreissulle. Meni ent h,,, sun kujaa lujaa. Sisko kärsii hiljaa. Mies on 6 v nuorempi tollo kehittymätön. Ei lukenut ikinä yht kirjaa. Peri rahatkin Amerikan saman kylän ukolta jolla ei lapsia ollut. Tätä ei hakattu kuten kahta muuta! veljeä. Olisi perjälle voinut sattua jotain, tätä p,,,, housua siskoni hyysää nyt. Kurjaa on nöyrtyä kun raha pitää kii. Teki tyhmä vielä lapsenkin h,,lun örvelön kanssa! Meidän sisarusparvi kauhistelivat kukaan ei uskaltaa San mitä. Vanhin sisko tokaisi "ei ole sinun häpeä onneksi" ko sisko kuoli äskettäin. Tämä perheen nuorin aiheutti vanhemmilleni paljon surua mutta hän ei ymmärrä, vieläkään. 945
Vierailija kirjoitti:
On kyllä outoa, jos katkaisee välit sen takia, että on itse vaikkapa kateellinen ja se tuottaa pahaa oloa. Se ei kyllä aina ole suinkaan sen toisen ihmisen vika, jos joku on sössinyt omat asiansa tai on vain "yleiskateellinen" ja negatiivinen. Näitä kateellisten toisiaan komppaavia kommentteja saa usein lukea tällä palstalla.
Voihan sitä ajatella, että tämän kateellisuuden kohteellekin voi olla aivan edullista päästä kateellisesta henkilöstä, jos tuo nyt jollekin on välienkatkaisun syy
Sen voi myös ottaa kasvun paikkana. Varmasti jokainen joskus on ärsyttävä, yhtä paljon jokainen joskus ärsyyntyy riippumatta sen aiheuttajasta.
Olen lapseton, joten kenelläkään ei ole mitään subjektiivista oikeutta minun aikaani ja huomiooni. Vietän vapaa-aikani vain sellaisten ihmisten kanssa, joista pidän.
99,99 % ihmisistä on jo minulle yhdentekeviä. Pari lisää ei muuta tilannetta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Eli sulle on ihan ok, että jos jollain tavalla olet jonkun mielestä ärsyttävä, vaikka hyvin läheisen jota rakastat, hän voi katkaista teidän suhteen ihan vaan kun puristit kerran hammastahnatuubia väärästä kohdasta tai unohdit maitopurkin pöydälle?
Se on ok ja hänen valintansa. Kyse ei ole nyt kuitenkaan mistään hammastahnatuubista vaan esim. arvostelusta, määräilystä, uhriutumisesta ja yleisestä vihamielisyydestä.
Ap