Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että pikkulapsiperheessä ollaan NÄIN paljon kipeänä (työkaverista)?

Vierailija
06.12.2023 |

Meillä tehdään töitä tiimeissä eli työkaverin poissaolot vaikuttavat muuhun tiimiin työmäärää lisäten.

Työkaverini palasi reilu puoli vuotta sitten vanhempainvapaalta, hänellä on noin 3v ja 1,5 v lapset. Työkaveri paluunsa jälkeen ollut vähän väliä lyhyillä saikuilla. Aina syynä joko lapsen tai oma flunssa, vatsatauti jne. Esim. Nyt syysloman jälkeen ei ole ollut yhtään kokonaista viikkoa töissä. Hänen mielestään "tällaista se vaan on pienten lasten kannsa". 

Onko oikeasti? Onko normaalia,  että joka kuussa saikkua, syksy/talviaikaan jopa joka viikko? Minulla ei ole (vielä) lapsia, mutta aika huolestuttavalta vaikuttaa, mitä se tekee omalle urakehityksellekin jos äitiysloman jälkeenkin on oltava vähän väliä poissa ja näin suuri sairastelu normaalia?

Koska omia lapsia ei ole, muistelen omaa lapsuuttani. Muiatikuvat voi olla vääristyneet,  mutta en muista että olisimme koko ajan olleet kipeinä, vaan harvoin.

Eikö ole mitään rajoja, kuinka paljon perheellinen voi saikuttaa lasten takia? Jos kukin vastaisimme vain omasta työpanoksestamme, niin en niin välittäisi työkaverini poissaoloista, mutta tämä tuntuu jonkin verran epäreilulta, koska meille muille kasaantuu ylimääräistä työtä. 

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, aloitus meni tunteisiin. Mietin jopa, että oletko kirjoittanut minusta, mutta lasten iät ei täsmää ja lähtökohtaisesti mun sairastelut ei vaikuta tiimikavereihin, kun olen yksin vastuussa asiakkaistani.

Kuopukseni aloitti päiväkodin elokuussa. Elo-syyskuu meni vielä ihan hyvin, mutta sen jälkeen tahti on ollut kaksi viikkoa päiväkodissa, viikko kotona kipeän lapsen kanssa. 

Voin vakuuttaa, että ketään ei ärsytä tämä enempää kuin meitä vanhempia. Vuorotellaan miehen kanssa, kumpi jää lapsen kanssa kotiin. Meillä ei ole tukiverkkoja tässä kaupungissa. Monta kertaa ollaan itsekin sairastuttu, kun hoitaa kipeää lasta niin väkisinkin siinä pöpöt tarttuu. Syömme terveellisesti, liikutaan, on vitamiinit ja olen keitellyt ties mitä kurkumalitkuja ja valkosipulihunajoita, joilla yritän boostata vastustuskykyä. Lisäksi minulla ja vanhemmalla lapsella todettiin perussairaus, joka alentaa vastustuskykyä.&

Uskon että teitä vanhempia ärsyttää.Joissakin töissä ne poissaolevan työt kaatuvat oikeasti toisen niskaan, esim.terveydenhuollossa.Ei ole kyllä kenenkään etu että töissäolevat  taas nääntyvät työtaakan alle.Ennen hyvään aikaan kun soitti aamulla  kunnan kotihoitotoimistoon sai kunnalta kodinhoitajan  kotiin sairastapauksissa, nyt kaikki sellainen palvelu on lopetettu vuosia sitten.Kaikki resurssit menee vanhustenhoitoon.

Vierailija
82/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen s. 1994 meni kolmevuotiaana vasta päiväkotiin, enkä muista että olisi sielläkään sairastellut juurikaan, esim. ensimmäisen elinvuotensa aikana ei sairastanut mitään kertaakaan.

Nuorimmaiset s.2009 ovat sairastaneet vähän enemmän, varsinkin kun menivät kouluun, aivan jatkuvia räkätauteja, ei onneksi korvatulehduksia eikä mahatauteja kuitenkaan. Koululla olikin sitten "sisäilmaongelmia", ja pidettiinkin lapset pois koulusta aika pitkään korona-aikana, ja eivät sairastaneet kertaakaan sinä aikana. Nyt kun ovat yläkoulussa, sairastavat aika usein vieläkin, mutta vähemmän kuin alakoulussa. Tänä syksynä oli aluksi peräperää kahteen kertaan, nyt on ollut useampi viikko koko viikkoja koulussa, se tuntuu suorastaan luksukselta. Jokainen viikko kun ovat koulussa ma-pe joka päivä, tuntuu pieneltä ihmeeltä, niin on tottunut siihen helvetin sairasteluun.

Minä olen käyttänyt käsidesiä jo vuosia ennen koronaa aina kauppareissuilla jne. kun näitä tauteja vaan tuntuu olevan paljon enemmän kuin ennen. Ei mun lapsuudessa peruskoulussa sairasteltu, se oli harvinaista että joku oli pois koulusta. Ei ollut kasarilla täitä, ei kihomatoja eikä syyhyä, ne oli jotain kauhujuttuja äidin lapsuudesta että sellaisia on joskus ollut. En olisi uskonut että nykyaikana noita on, kun on kaikki mahdolliset hygieniajutut ja lääkkeet viimeisen päälle.

Meitä oli neljä lasta lapsuuden perheessä, vanhimman ja nuorimman välillä 16 vuoden ikäero, eli todella pitkä aika että joku oli päiväkodissa/peruskoulussa, eikä edelleen mun vanhemmilla (heidän kodissaan) ole ollut oksennustautia koskaan, olen ihmetellyt ettei edes lapsenlapset ole koskaan vanhempia onnistunut tartuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnän, aloitus meni tunteisiin. Mietin jopa, että oletko kirjoittanut minusta, mutta lasten iät ei täsmää ja lähtökohtaisesti mun sairastelut ei vaikuta tiimikavereihin, kun olen yksin vastuussa asiakkaistani.

Kuopukseni aloitti päiväkodin elokuussa. Elo-syyskuu meni vielä ihan hyvin, mutta sen jälkeen tahti on ollut kaksi viikkoa päiväkodissa, viikko kotona kipeän lapsen kanssa. 

Voin vakuuttaa, että ketään ei ärsytä tämä enempää kuin meitä vanhempia. Vuorotellaan miehen kanssa, kumpi jää lapsen kanssa kotiin. Meillä ei ole tukiverkkoja tässä kaupungissa. Monta kertaa ollaan itsekin sairastuttu, kun hoitaa kipeää lasta niin väkisinkin siinä pöpöt tarttuu. Syömme terveellisesti, liikutaan, on vitamiinit ja olen keitellyt ties mitä kurkumalitkuja ja valkosipulihunajoita, joilla yritän boostata vastustuskykyä. Lisäksi minulla ja vanhemmalla lapsella to

Tuo on varmaan ollut joskus 70-luvulla...

Vierailija
84/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienten lasten kanssa on normaalia. Päiväkoti on nykyään tosi tarkka. Jos lapsella vatsa vähän löysällä, soitetaan hakemaan kotiin ja pitää olla monta päivää kotona vaikka terve, eivät ota päiväkotiin. Työelämä tietty kärsii tästä päiväkotien touhusta.

Vierailija
85/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain ihmisillä vaan ei ole minkäänlaista käsitystä hygieniasta, jonka avulla torjuisi epidemioiden leviämistä holtittomasti.

Olet oikeassa. Esimerkiksi 2-vuotiailla ei ole yleensä kovin hyvää hygieniaosaamista. Syyttäkäämme siis heitä.

pienellekin kannattaa opettaa esim käsipesua. Kädet pestään aina kun tullaan kotiin mennään syömään jne. Ja eräskin perhe, missä aina sairastuu koko perhe, kun yksisairastuu. Kaikki flunssat ja mahataudit kiertää koko köörin Ei se meillä tuommoista ollut, hyvä hygienia.

Vierailija
86/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokko, mahatauti, korona.. kaikki kutakuinkin yhteen pötköön ja kävi porrastetusti läpi koko pesueen. Ei kannata kadehtia, ei ollut kivaa eikä taloudellisesti kannattavaa. Viimeisenä olin itse kipeä, uupunut, aivan raato.

Vierailija
87/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset on jo teinejä, mutta muistan tuon sairastelun lähes traumaattisena. Meille hoettiin lääkärissä, että 8 tai alle infektiotautia on täysin normaalia ja vasta reilusti yli 10 aiheuttaa mitään lisätutkimuksia. 

Vierailija
88/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, omalla kohtaa tästä ihanuudesta on aikaa yli kymmenen vuotta. Jatkuva sairauskierre, lapset ja itse jatkuvasti sairaana. Oli ripulit ja influenssat, täit ja angiinat, parvorokot ja kihomadot. Kaikkien tautien nimiä en luojan kiitos edes enää muista.

Mieleen on jäänyt kun olin ollut koko alkuviikon lasten kanssa vatsataudissa ja saanut oman isäni hoitamaan toipilaita lapsia kotiin. Itsekin toipilaana kylmät hikikarpalot otsalla taapersin töihin kun en enää kehdannut olla töistä pois. Onneksi oli iso talo työnantajana sillä silloin kauhulla mietin miltä olisi tuntunut työskennellä jossain pikkufirmasa.

Silloin mietin että onko tässä meidän maaiman lapsi-  äiti - ja perhemyönteisimmässä systeemissä järjen hiventä. Ei ainakaan silloin kun lapset on alle kouluikäisiä. Olen vakaasti sitä mieltä että tässä on yksi niistä monista syistä miksi syntyvyys Suomessa jatkaa laskuaan.

Vierailija
89/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa aina joku sairastaa, jos siellä on töissä niin saa varautua myös saikku-kierteeseen jos huono säkä on.

Vierailija
90/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä normaalia. 

Vierailija
91/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän lapset sairastelleet päiväkoti tai kouluaikana paljon ollenkaan. Ei yhdeb uhtä oksennustautia ollut.

Ihmettelen sitä, kun meidänkin tiimissä jatkuvasti etätöitätekevän perheessä on koko ajan joku sairaana, yleensä tämä etätyöläinen itse. Sitten kun oot puhelimitse uhteydessä, niin ne sairaat lapset riehuu taustalla ja niitä "pitää olla koko ajan hoitamassa, kun ovat niin kipeitä".

Niin olikohan sinulla oikeasti lapsia ollutkaan... Kyse ei ole meilläkään koskaan siitä, että sairasta lasta pitäisi varsinaisesti "hoitaa" sairauden suhteen. Vaan siitä, että sen lapsen kanssa pitää tehdä jotain, pitää ruokkia se ja pitää olla sen kanssa. Ehdottomasti lapsi menee edelle. Toivottavasti kukaan ei ajattele, että pienen lapsen voi istuttaa ruudun eteen tai jättää yksinään huoneeseensa itkemään seuraa. Lapsi ei ole koriste tai nukke. Lapsen kanssa ollaa

Jos on muka töissä, niin ei se ole mitään lasten kanssa leikkiaikaa. Ja kun ne lapset ei ole edes kipeitä, sanotaan vaan jotta voi puolustella sitä, miksi ne ei ole päiväkodissa. Ja kyllä ne harvat kerrat, kun omani oli sairaina, olin etätöissä, mutta ei heidän kanssaan tarvinnut leikkiä. Enkä tehnyt firman piikkiin sitä aikaa, kun piti hoitaa heitä. Mutta tämä meidän hyväkäs aloittaa joka aamu muka kuudelta ja lopettaa kahdelta ja siihen väliin mahtuu ties mitä muuta tekemistä kuin töitä. Minusta ei ole oikein muita kohtaan, että etäilyn ohessa käytetään työaikaa kotitöihin ja lasten hoitoon. 

Vierailija
92/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan pienten lasten vanhempia, mitä enemmän heitä on, sitä enemmän mulle töitä. Nyt on taas yksi raskaana ja heti olen hänen sijaisuuttaan hamuamassa. Tämä vuosi ollut tosi rahakas

T.Sijainen

Vierailija
93/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Niiden jatkuvien sairastelujen lisäksi saatiin hakea lapset kymmeniä kertoja kesken päivän pois jonkin ihan höpösyyn takia. Esim. lapsi on juoksuleikin jälkeen tuntunut kuumalta (no ihme). Nenä on vuotanut ulkoa sisään tullessa tai tiettyä ruokaa inhoava lapsi on yökkinyt yrittäessään sitä syödä (selvä mahatauti siis).

Tämän minäkin muistan, vaikka lapsi onkin jo kasvanut yli kouluiästäkin. Paras oli, kun ruokapöydässä vieruskaveri oksensi pojan lautaselle, ja poika oksensi sen perään itsekin.  Päiväkodista soitettiin hakemaan lapsi kotiin mahataudin takia. Poika vaan on tullut äitiinsä, oksennuksen näkeminen ja haju aiheuttaa itsellekin oksennuksen.

Vierailija
94/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ekana päiväkotitalvena ainakin 12 kpl erillistä infektiota lapsella. Itse sairastin näistä noin puolet. Tein tosin usein töitä kotoa sen sijaan, että olisin ilmoittautunut saikulle. Lapsi nukkui 2x päivässä ja oli muutenkin helppo pikkutaapero.

Tänä kautena ollut kolme infektiota lapsella, joista oli poissa tarhasta, mutta muuten ollut todella lieviä köhiä. Itse en ole sairastellut ollenkaan.

Vierailija
95/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä iso osa vanhemmista käyttää lastaan myös ylimääräisten vapaiden saamiseen. Lapselta kun ei työnantaja vaadi lääkärintodistusta. Näin se on. Iso osa = ylivertainen valtaosa.

t. Täydellinen vartalo yhä, koska olen vela.

Vanhempi opettaa lapsen saikuttamaan. Se tapahtuu, niinkuin muukin oppiminen, mallioppimalla. Saikuttamalla lapsi saa sen mitä haluaa ja varmistaa, että elämä pyörii oman navan ympärillä. On huono olo, väsyttää (ketäpä ei aamulla väsyttäisi), en jaksa mennä tarhaan/kouluun (ei vanhempikaan jaksaisi mennä töihin) => pieni alle 10 v lapsi, ei voi jättää yksin kotiin, siis vanhempikin jää kotiin. Ja tämä tapahtuu silloin, kun toinen vanhempi ei ole kotona työmatkan tms. vuoksi.Joten tadaa, äidin on jäätävä kotiin. Minkäs sille voi, voi voi.

Vierailija
96/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tuollaista se voi olla. Yleensä päiväkodista soitetaan kovinkin herkästi hakemaan lapsi pois jo kesken päivänkin syystä, että lapsi yskii, hänellä on nuha, silmä vuotaa, sormeen tuli pieni haava ja nyt on itkuinen. Eli ei ole aina niistä vanhemmista kiinni nämä hommat. 

Tämä! Niiden jatkuvien sairastelujen lisäksi saatiin hakea lapset kymmeniä kertoja kesken päivän pois jonkin ihan höpösyyn takia. Esim. lapsi on juoksuleikin jälkeen tuntunut kuumalta (no ihme). Nenä on vuotanut ulkoa sisään tullessa tai tiettyä ruokaa inhoava lapsi on yökkinyt yrittäessään sitä syödä (selvä mahatauti siis).

Tämän muistan minäkin. Paras oli, kun ruokapöydässä vieruskaveri oksensi pojan lautaselle ja hajuherkkä poika oksensi perässä itsekin. Äitiinsä tullut, oksennan itsekin herkästi, jos näen tai haistan oksennuksen.

Meillä taisi olla suurin osa poissaoloista näitä kesken päivän hakemisia, tyylin sai mustelman törmättyään johonkin, ei nukkunut päiväuniaikaan ja nyt on väsyneen oloinen ja muita ihan kummallisia syitä. Epäiltiin jossain vaiheessa, että liian terveellä lapsella oli sairauspoissaolokiintiössä vajausta.

Vierailija
97/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti se on normaalia. Tulet huomaamaan sen sitten jos saat omia lapsia.

Ratkaisin ongelman jäämällä töistä pois, koska tein aina väärin: vein sairaan lapsen liian aikaisin päivähoitoon, ja pomo nillitti poissaoloistani.

Meille nillitti vaan päiväkoti. Ei pomolla sanomista ollut. Siellä oli kaikki pois paljon. Joko omaa saikkua tai lasten takia. 

Eihän se oikeastaan työpaikkaan vaikuta. Minkä takia on jos on pois. Se, kuinka monta päivää on pois vaikuttaa. 

Tietenkin lasten takia poissaoloja voisi jakaa joten ei kaadu yhdelle työpaikalle, mutta ihan oma valinta tuo on. 

Jos esim. lasten takia tulee oltua pois saman verran kun mitä joku on vaikka omia saikkuja, ei siitä nyt niin syyllisyyttä tarvitse kantaa. 

Silloin voi tuntua aika mälsältä jos toistuvasti on tilanne, jolloin ei ole koskaan itse pois, mutta työkaveri on usein. Ja jos vielä työtejtävät kaatuu sulle, ei kivaa, eikä ihan reilua edes. 

Vierailija
98/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tuollaista se voi olla. Yleensä päiväkodista soitetaan kovinkin herkästi hakemaan lapsi pois jo kesken päivänkin syystä, että lapsi yskii, hänellä on nuha, silmä vuotaa, sormeen tuli pieni haava ja nyt on itkuinen. Eli ei ole aina niistä vanhemmista kiinni nämä hommat. 

Tämän muistan minäkin. Paras oli, kun ruokapöydässä vieruskaveri oksensi pojan lautaselle ja hajuherkkä poika oksensi perässä itsekin. Äitiinsä tullut, oksennan itsekin herkästi, jos näen

Päiväkodit tekee tätä kun niillä on henkilöstöpula. Soittavat joka pierusta,  että haepas pois kun on ripulissa tämä lapsi. Loppu se soittelu, kun sanoin, että matkaan menee reilu 2h, koska en ole nyt enkä koskaan työpäivänä sen lähempänä hoitopaikkaa. Ottivat uhriksi jonkun, jolla työpaikka lähempänä tai ovat kotiloisia.

Vierailija
99/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan villiksi mennyt osalla perheistä. Palataan töihin ja tehdään satunnaisia työpäiviä, pääosin saikutetaan. Meillä on töissä muutama ihminen, jotka ei oo kokonaista työviikkoa tehneet vuoteen.  Toinen on joka viikko pois 1-3  päivää viidestä. Useammin sen kolme päivää viidestä. Sinänsä ristiriitaista, että lapsille löytyy hoitaja somen mukaan liki joka viikonloppu, jotta vanhemmat pääse pikalomille. Ja ei ole edes yksinhuoltajasta kyse, joten pitäisi miehenkin välillä hoitaa sairaat lapset. En naisena ja äitinä ikinä uskonut sanovani näin, mutta kyllä tässä on jo kusetuksen makua enkä voi hyväksyä, että nämä ihmiset vetävät täyttä palkkaa koko ajan. Samalla  muut tekee näiden muutaman työt ihan koko ajan. Ja meillä kaikilla muillakin on lapsia, joten lapsiperhetodellisuus on tuttua. Itse kun koettanut järjestää hoitoa ja välillä maksanut hoitajalle, samoin kollega, sitten painetaan heidän työt. Sitten luetaan somesta miten tämän erään perheen eläkkeellä oleva mummo on perjantaina klo 16 hoitamassa lapsia kun työviikko on " pulkassa". Äiti sitten jatkaa hoitoa arkena hotellilomat jälkeen.

Vierailija
100/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin pienten lasten kanssa on normaalia. Päiväkoti on nykyään tosi tarkka. Jos lapsella vatsa vähän löysällä, soitetaan hakemaan kotiin ja pitää olla monta päivää kotona vaikka terve, eivät ota päiväkotiin. Työelämä tietty kärsii tästä päiväkotien touhusta.

Tämä tietty myös totta. Meillä lapsi oli kerran yökännyt päiväkodissa johtuen ruoassa olleista tietyistä kokkareista (lapsen mukaan). Päiväkodissa tulkittiin kyseessä olevan kuitenkin oksutauti, vaikka kyseenalaistin sen, koska lapsella oli hiljattain se jo ollut. Mutta ei auttanut, kotiin vain, ei saanut jäädä hoitoon. Ilmoitin töihin ja leikin sitten kotona täysin terveen lapsen kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi