Onko normaalia että pikkulapsiperheessä ollaan NÄIN paljon kipeänä (työkaverista)?
Meillä tehdään töitä tiimeissä eli työkaverin poissaolot vaikuttavat muuhun tiimiin työmäärää lisäten.
Työkaverini palasi reilu puoli vuotta sitten vanhempainvapaalta, hänellä on noin 3v ja 1,5 v lapset. Työkaveri paluunsa jälkeen ollut vähän väliä lyhyillä saikuilla. Aina syynä joko lapsen tai oma flunssa, vatsatauti jne. Esim. Nyt syysloman jälkeen ei ole ollut yhtään kokonaista viikkoa töissä. Hänen mielestään "tällaista se vaan on pienten lasten kannsa".
Onko oikeasti? Onko normaalia, että joka kuussa saikkua, syksy/talviaikaan jopa joka viikko? Minulla ei ole (vielä) lapsia, mutta aika huolestuttavalta vaikuttaa, mitä se tekee omalle urakehityksellekin jos äitiysloman jälkeenkin on oltava vähän väliä poissa ja näin suuri sairastelu normaalia?
Koska omia lapsia ei ole, muistelen omaa lapsuuttani. Muiatikuvat voi olla vääristyneet, mutta en muista että olisimme koko ajan olleet kipeinä, vaan harvoin.
Eikö ole mitään rajoja, kuinka paljon perheellinen voi saikuttaa lasten takia? Jos kukin vastaisimme vain omasta työpanoksestamme, niin en niin välittäisi työkaverini poissaoloista, mutta tämä tuntuu jonkin verran epäreilulta, koska meille muille kasaantuu ylimääräistä työtä.
Kommentit (165)
Jos lapset ovat päiväkodissa, niin on normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän lapset sairastelleet päiväkoti tai kouluaikana paljon ollenkaan. Ei yhdeb uhtä oksennustautia ollut.
Ihmettelen sitä, kun meidänkin tiimissä jatkuvasti etätöitätekevän perheessä on koko ajan joku sairaana, yleensä tämä etätyöläinen itse. Sitten kun oot puhelimitse uhteydessä, niin ne sairaat lapset riehuu taustalla ja niitä "pitää olla koko ajan hoitamassa, kun ovat niin kipeitä".
Niin olikohan sinulla oikeasti lapsia ollutkaan... Kyse ei ole meilläkään koskaan siitä, että sairasta lasta pitäisi varsinaisesti "hoitaa" sairauden suhteen. Vaan siitä, että sen lapsen kanssa pitää tehdä jotain, pitää ruokkia se ja pitää olla sen kanssa. Ehdottomasti lapsi menee edelle. Toivottavasti kukaan ei ajattele, että pienen lapsen voi istuttaa ruudun eteen tai jättää yksinään huoneeseensa itkemään seuraa. Lapsi ei ole koriste tai nukke. Lapsen kanssa ollaan itse, jos hoitoon ei voi viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sovittu, mutta väärin se silti on niitä kohtaan, jotka tekevät työt.
En tajua ihmisiä, jotka kadehtivat sairaiden lasten vanhempia.
Mutta johto vastaa töiden järjestelyistä, joten varmaan pomolle voi valittaa.
Mielestäni kyseessä on suurempi ongelma, jota pomolle valitus ei korjaa. Lapsen hoidosta ei vaan kuulu saada palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kyseessä on suurempi ongelma, jota pomolle valitus ei korjaa. Lapsen hoidosta ei vaan kuulu saada palkkaa.
Ja näin saadaan syntyvyys kasvuun. Kukahan sinua vanhainkodissa hoitaa jos kukaan ei halua lapsia taloudellisten menetysten takia tehdä. Tai tulehan lapsista jo muutenkin kuluja joita lapsilisä ei kata, pelkkä päivähoito maksaa jo 3x enemmän kuin lapsilisä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu ihan lain mukaan kyllä tietyin määrityksin ja myös useissa tesseissä määritelty palkalliseksi. Kaikki työt ovat työnantajan töitä. Työnantajan vastuu on huolehtia riittävät resurssit ja myös joustot. Jos kaikki on vedetty ääritiukalle ilman riittäviä poissaolivatautumisia, kyse on esimiestyön puutteellisuudesta. Monessa paikassa esimies itse toimii tuuraajana, jos poissaoloja tulee. Poissaoloille ei voi mitään, mutta niihin pitää osata varautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kaikissa perheissä normaalia.
Kerrotko vielä miten perhe voi estää niitä tauteja tarttumasta päivähoidossa?
Ja kerro myös mihin ajattelit nämä pikkuiset laittaa kun pohdit että "kai siinä joku raja on paljonko vanhempi voi olla pois töistä"
Meinaatko että pärjäävät yksin kotona ilman vanhempia?
Myönnän, aloitus meni tunteisiin. Mietin jopa, että oletko kirjoittanut minusta, mutta lasten iät ei täsmää ja lähtökohtaisesti mun sairastelut ei vaikuta tiimikavereihin, kun olen yksin vastuussa asiakkaistani.
Kuopukseni aloitti päiväkodin elokuussa. Elo-syyskuu meni vielä ihan hyvin, mutta sen jälkeen tahti on ollut kaksi viikkoa päiväkodissa, viikko kotona kipeän lapsen kanssa.
Voin vakuuttaa, että ketään ei ärsytä tämä enempää kuin meitä vanhempia. Vuorotellaan miehen kanssa, kumpi jää lapsen kanssa kotiin. Meillä ei ole tukiverkkoja tässä kaupungissa. Monta kertaa ollaan itsekin sairastuttu, kun hoitaa kipeää lasta niin väkisinkin siinä pöpöt tarttuu. Syömme terveellisesti, liikutaan, on vitamiinit ja olen keitellyt ties mitä kurkumalitkuja ja valkosipulihunajoita, joilla yritän boostata vastustuskykyä. Lisäksi minulla ja vanhemmalla lapsella todettiin perussairaus, joka alentaa vastustuskykyä.
On ihan hemmetin noloa olla jatkuvasti laittamassa töihin viestiä, että lapset taas kipeitä.. tai nuorempi lähinnä, vanhempi ei sairastele enää läheskään niin paljon. Yritän sitten tehdä töitä vasemmalla kädellä etänä tai teen töitä iltaisin. Stressaa, kun hommat kasaantuu. ONNEKSI esimies ja työkaverit (ja asiakkaat) on ymmärtäväisiä ja tsemppaavat. Romahtaisin kyllä täysin, jos tästä pitäisi kuulla vttuilua työkavereilta (meillä on muutenkin ollut rankka syksy).
Ohis, eikä koske pelkästään lasten vanhempia, mutta jos kaikista sairauspäivistä pitäisi tuoda lääkärintodistus, poissaolot vähenisivät huomattavasti.
Kahdessa eri kaupungin paikassa ollessani esim. joulukuun aikana 3 päivää omalla ilmoituksella olevien poissaolot ampaisivat aina pilviin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä pitäisi kertoa? Kysymys kuuluu onko normaalia ja vastaus ei ole normaalia kaikissa perheissä. Vastaan aivan samoin, vaikka eri olenkin, ei ole normaalia kaikissa perheissä. Meillä normaalia oli se, että molemmilla muksuilla oli kerran syksyllä ja kerran keväällä flunssa ja joskus talvella oksennustauti. Ja toinen sairasti myös viimeisenä keväänä vesirokon. Ja kun ne tartuttivat taudit aina toisiinsa, niin peräkkäin/yhtä aikaa sairastivat, ei se viikkotolkulla jatkunut.
AP, useimmat työnantajat myös ovat niin valveutuneita, että vaativat lapsen molempia vanhempia ottamaan hoitovastuun lapsista tasapuol
Ei meilläkään ole ollut normaalia. Tosi kurja kuulla, että lapset ovat kipeänä mutta meidän lapsi ei ole sairastellut paljoa. Ehkä koska pieni päiväkoti. Kesäloman jälkeen ehkä kerran ollut poissa, me vanhemmat tosin yrittäjiä joten työpoissaolot menevät sitten omaan piikkiin (meillä ei töitä pysty tekemään jos vilkas lapsi kotona :)
Tsemppiä sairastumisiin ja jaksamiseen työpaikalla työkavereille!
Kyllä sairastelu taitaa olla todella yleistä. Lapsilla on ylipäätänsä paljon heikompi vastustuskyky ja päiväkodissa taudit leviää kuin rutto.
Vierailija kirjoitti:
Mitös sitten kun 40 rapiat naisella, jolla on jo aikuiset lapset, on joka vuosi yli kolmekymmentä päivää saikkua? Missä vaiheessa voi mennä sanomaan, ettei muiden kuormitus kestä sihteerin jatkuvaa sairastelua?
Oikeesti? Se ei ole sun asiasi vithuilla työkaverille. Puhu pomon kanssa jos "kuormitus ei kestä". Saatatte saada sijaisen..tai parhaassa tapauksessa pääsisit työterveyteen keskustelemaan kuormituksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä iso osa vanhemmista käyttää lastaan myös ylimääräisten vapaiden saamiseen. Lapselta kun ei työnantaja vaadi lääkärintodistusta. Näin se on. Iso osa = ylivertainen valtaosa.
t. Täydellinen vartalo yhä, koska olen vela.
Miten vartalo tässä liittyy mihinkään :D
Vierailija kirjoitti:
Joillain ihmisillä vaan ei ole minkäänlaista käsitystä hygieniasta, jonka avulla torjuisi epidemioiden leviämistä holtittomasti.
2 v. lapsi oli aloittanut pph:lla ja nousi kotona yhtäkkiä kesken ruokailun pois ruokapöydästä ja meni aivaatamaan suoraan ikkunaan.
Ihmettelin asiaa ja kuulin että täti oli opettanut niin. Täti oli opettanut aivastamaan poispäin kaverista. Vakiopaikoilla hoitopaikan ruokapöydässä se tarkoitti keittiön ikkunan suuntaan 😄
Vierailija kirjoitti:
Ohis, eikä koske pelkästään lasten vanhempia, mutta jos kaikista sairauspäivistä pitäisi tuoda lääkärintodistus, poissaolot vähenisivät huomattavasti.
Kahdessa eri kaupungin paikassa ollessani esim. joulukuun aikana 3 päivää omalla ilmoituksella olevien poissaolot ampaisivat aina pilviin..
No jos haluaa työnantajalle lisäkustannuksia. Tajuat kai, että työterveyslääkärikäynnit maksavat työnantajalle. Ja terveyskeskuskäynnit taas tukkivat lisää terveyskeskusta, lisäisivät välillisesti julkisia menoja.
On normaalia, mutta myös yksilöllistä. Oma esikoinen ei sairastellut lähes lainkaan ja olin kovasti ihmeissäni, kun kaikki varoitteli, että odota vaan, kun aloittaa päiväkodissa. Aloitti, eikä mitään. Vasta teininä alkoi olla useammin kipeänä, oikeasti tai leikisti. Kuopus taas on toista maata, heti syksyn tullen ja päiväkodin, nyt jo koulun alettua joka toinen viikko kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että v ittuttais, jos mulla olis tollasia työkavereita ku ois koko ajan saikulla. Onneks ei oo.
Jossain kohtaa se ymmärrys vaan loppuu.
Olen havainnut, että sellaiset mukavat kollegat, joilla loppuu ymmärrys lasten sairasteluihin, eivät olekaan hyviä kollegoita. Itse olin kipeänä lasten vuoksi koko viime kevään ja eräs aiemmin hyvä ja mukava kollega antoi selvästi ilmi närkästymisensä. Kertoi asian todella törkeällä tavalla. Olen sen seurauksena pitänyt häneen etäisyyttä ja pidän jatkossakin kontaktit minimissä.
Lapset menivät päiväkotiin 3v ja 5v ikäisinä. Pari kertaa vuodessa olivat kipeinä silloin alussa, nykyään alakoululaisina noin kerran vuodessa. Kun ei tunge hoitoon liian pienenä, niin sairastelurumba ei yleensä ole niin paha.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti se on normaalia. Tulet huomaamaan sen sitten jos saat omia lapsia.
Ratkaisin ongelman jäämällä töistä pois, koska tein aina väärin: vein sairaan lapsen liian aikaisin päivähoitoon, ja pomo nillitti poissaoloistani.
Nillitti? Ehkä oli huolissaan muidenkin jaksamisesta.
Ilmeisesti olet yh, muuten kai puoliso olisi hoitanut puolet poissaoloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuorimmainen on sairastellut todella vähän. Päiväkoti ikäisenä oli kerran vuodessa flunssassa. Yhtäkään korvatulehdusta ei ole sairastanut. Korona vuosi sitten oli pisin poissaolo koulusta. Ei tainnu muuta olla. Tälle vuoteen ei ole sairastelun vuoksi vielä pois koulusta ollut. On 8v.