Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että pikkulapsiperheessä ollaan NÄIN paljon kipeänä (työkaverista)?

Vierailija
06.12.2023 |

Meillä tehdään töitä tiimeissä eli työkaverin poissaolot vaikuttavat muuhun tiimiin työmäärää lisäten.

Työkaverini palasi reilu puoli vuotta sitten vanhempainvapaalta, hänellä on noin 3v ja 1,5 v lapset. Työkaveri paluunsa jälkeen ollut vähän väliä lyhyillä saikuilla. Aina syynä joko lapsen tai oma flunssa, vatsatauti jne. Esim. Nyt syysloman jälkeen ei ole ollut yhtään kokonaista viikkoa töissä. Hänen mielestään "tällaista se vaan on pienten lasten kannsa". 

Onko oikeasti? Onko normaalia,  että joka kuussa saikkua, syksy/talviaikaan jopa joka viikko? Minulla ei ole (vielä) lapsia, mutta aika huolestuttavalta vaikuttaa, mitä se tekee omalle urakehityksellekin jos äitiysloman jälkeenkin on oltava vähän väliä poissa ja näin suuri sairastelu normaalia?

Koska omia lapsia ei ole, muistelen omaa lapsuuttani. Muiatikuvat voi olla vääristyneet,  mutta en muista että olisimme koko ajan olleet kipeinä, vaan harvoin.

Eikö ole mitään rajoja, kuinka paljon perheellinen voi saikuttaa lasten takia? Jos kukin vastaisimme vain omasta työpanoksestamme, niin en niin välittäisi työkaverini poissaoloista, mutta tämä tuntuu jonkin verran epäreilulta, koska meille muille kasaantuu ylimääräistä työtä. 

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitös sitten kun 40 rapiat naisella, jolla on jo aikuiset lapset, on joka vuosi yli kolmekymmentä päivää saikkua? Missä vaiheessa voi mennä sanomaan, ettei muiden kuormitus kestä sihteerin jatkuvaa sairastelua?

Meillä oli tuollainen assari. Me tykättiin hänestä hirmu paljon, loistava tyyppi. Ja oltiin empaattisia, tiedettiin, että on krooninen hankala sairaus, joten ei voinut tilanteelleen mitään. 

En tiedä miten hänelle äksyily olisi parantanut sairautensa.

Vierailija
42/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu vastustuskyvystä. Mun äiti on päiväkodissa töissä ja imetti meidät ei oltu melkein koskaan kipeänä. Varmaan juuri siksi ei oltu melkein koskaan kipeänä. Koska meidän äiti oli altistunut työssään jo kaikille pöpöille ja kehittänyt vastustuskyvyn niihin. Ja sitten imetti meidät niin mekin saatiin hyvät vastustuskyvyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen aloitus päiväkodissa aiheuttaa lähes vuoden jatkuvan sairastelun kunnes vastustuskyky paranee kun tauteja on sairastettu. Myös vanhemmat ja muut lapset saavat samoja flunssia.

Mitään muuta keinoa ei ole parantaa vastustuskykyä kuin sairastaa flunssat läpi ja saada vasta-aineita.

Vierailija
44/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä pitäisi kertoa? Kysymys kuuluu onko normaalia ja vastaus ei ole normaalia kaikissa perheissä. Vastaan aivan samoin, vaikka eri olenkin, ei ole normaalia kaikissa perheissä. Meillä normaalia oli se, että molemmilla muksuilla oli kerran syksyllä ja kerran keväällä flunssa ja joskus talvella oksennustauti. Ja toinen sairasti myös viimeisenä keväänä vesirokon. Ja kun ne tartuttivat taudit aina toisiinsa, niin peräkkäin/yhtä aikaa sairastivat, ei se viikkotolkulla jatkunut.

AP, useimmat työnantajat myös ovat niin valveutuneita, että vaativat lapsen molempia vanhempia ottamaan hoitovastuun lapsista tasapuol

Väitit vastaajan pikkulapsiajasta olevan ikuisuus. Ei ole, muksut on nyt ekalla ja tokalla. Ja väite, että on potaskaa, että toisen vanhemman poissaolot lasten sairastamisen takia selvitettäisiin. Kyllä selvitetään aika monessakin paikassa siinä kohtaa kun se äiti on joka viikko pois töistä. Myös meillä. Meillä selvitetään myös, onko toinen vanhemmista hoitovapaalla, jos hyvin pienen, 1 v lapsen vanhempi jää sairaan lapsen kanssa kotiin. Koska lusmuja aina on, kivahan sitä on pitää ylimääräistä perheaikaa, kun toinen on hoitovapaalla terveen lapsen kanssa. Myöskään se, että lapsen kotona oleva vanhempi on sairas, ei oikeuta toista vanhempaa jäämään kotiin hoitamaan tervettä lasta. Sinä kommentoija ole sinisilmäinen hölmö, jos kuvittelet että tilanteiden hyväksikäyttäjiä ei ole maailma täynnä. 

Vierailija
45/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset sairastelevat joo, mutta on väärin että vanhemmat saa palkallisesti jäädä hoitamaan ja kaataa työt muille.

Tesseissä on sovittu näin. Yhteiskunnan ( siis myös työnantajien) etu pidemmällä tähtäimellä kun on, että lapsiakin syntyy.

Vierailija
46/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, jos vie lapsensa muiden hoitoon sairastelemaan. Jos lapsia tehdään hoidetaan ne kotona ja kotikoulu tietysti myös.

Vierailija
47/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse onneksi opiskelin molempien lasten pikkulapsiajat ja pystyi kotona tekemään tehtäviä jne. Oli se kyllä sairastelua sairastelun perään. Ei nyt joka viikko, mutta toisaalta se oli ennen koronaa ja pientä nenän valumista (jota nyt talviaikaan on ihan kokoajan pienillä) ei katsottu kieroon. Toki vastuu pitäisi jakaa vanhempien kesken, ei sen aina tarvitse olla äiti joka jää kotiin. Tai isä sen puoleen.

Aika aikaansa kutakin, sanoisin nyt kun lapset on isoja koululaisia. Vähän haikeudellakin muistelee nuhapäiviä lastenohjelmia katsellen...

Vierailija
48/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä iso osa vanhemmista käyttää lastaan myös ylimääräisten vapaiden saamiseen. Lapselta kun ei työnantaja vaadi lääkärintodistusta. Näin se on. Iso osa = ylivertainen valtaosa.

t. Täydellinen vartalo yhä, koska olen vela.

Vierailija
49/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä iso osa vanhemmista käyttää lastaan myös ylimääräisten vapaiden saamiseen. Lapselta kun ei työnantaja vaadi lääkärintodistusta. Näin se on. Iso osa = ylivertainen valtaosa.

Täydellinen vartalo mutta pää tyhjä. Kukin onnellinen tyylillään.

Vierailija
50/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sovittu, mutta väärin se silti on niitä kohtaan, jotka tekevät työt.

Vierailija
51/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että kropaltaan plösähtäneet vanhempasi käyttivät sinua keppihevosena lusmuiluun. Vähemmästäkin traumatisoituu.

Vierailija
52/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuorin ei ollut päiväkodissa ja jatkuvasti sairaana. Olin iltaisin koulussa kahtena iltana.  muuten kotona. Silloin ei ollut vielä etäopintoja. Ajattelin ettei töistä olisikaan tullut mitään. Kun täytti kolme ja aloitti pienessä päiväkodissa ei enää niin paljon sairastellut. 

Vierailija
53/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se on, lapsiperheissä sairastetaan paljon. Itseä harmittaa eniten se, että työkavereiden lasten sairastelu haittaa iäkkäiden läheisten turvallista tapaamista. 

Vierailija
54/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että v ittuttais, jos mulla olis tollasia työkavereita ku ois koko ajan saikulla. Onneks ei oo. 

Jossain kohtaa se ymmärrys vaan loppuu.

Vierailija
55/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin olen tarvinnut myös lapsen sairastumisesta lääkärin/sairaanhoitaja todistuksen. Haen tämän joka kerta niin ei voi napista turhista saikuista.

Vierailija
56/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lapset sairastelleet päiväkoti tai kouluaikana paljon ollenkaan. Ei yhdeb uhtä oksennustautia ollut.

Ihmettelen sitä, kun meidänkin tiimissä jatkuvasti etätöitätekevän perheessä on koko ajan joku sairaana, yleensä tämä etätyöläinen itse. Sitten kun oot puhelimitse uhteydessä, niin ne sairaat lapset riehuu taustalla ja niitä "pitää olla koko ajan hoitamassa, kun ovat niin kipeitä".

Vierailija
57/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni 2 v. pph:lle ja alkuun flunssa oli usein. Toisaalta jaettiin puolison kanssa sairaan lapsen hoitamista, niin ei tullut poissaoloja aina samalle vanhemmalle.

Vierailija
58/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista tuli sairaita siitä lähtien kun saatiin 3 pv palkallinen saikku omalla ilmoituksella lapsen sairauden takia.

Vierailija
59/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kolme lasta jo aikuisia, mutta en kyllä ollut silloinkaan kun lapset olivat pieniä, juuri koskaan pois töistä lasten sairauksien tai oman sairastumisen takia. Meillä ei juuri sairasteltu. Olin alkuun pitkään kotona, peräti 6 vuotta, joten sinä aikana ongelmaa ei tietysti ollutkaan, mutta edelleen olen äärimmäisen harvoin, ehkä kerran kahdessa vuodessa pois töistä flunssan tai muun vuoksi. Siksi kieltämättä välillä ärsyttää kun tuntuu että kaikki muut työkaverit ovat jatkuvasti saikulla milloin minkäkin syyn takia. Ja ymmärrän kyllä että lapsiperheissä voi olla tilanne että on jatkuvia kierteitä, mutta silti harmittaa että olen aina se, joka tekee sitten muidenkin työt!

Vierailija
60/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on normaalia. Se johtuu yleensä päiväkodista. Päiväkodissa on paljon lapsia samoissa tiloissa. Itselläni on vain yksi lapsi ja päiväkodin aloittamisesta saakka olen ollut jollain tavalla kipeä n. 10 kertaa vuodessa, reilun kolmen vuoden ajan. Lapsi tietysti myös tiuhaan kipeä ja mies. Itse en ole jokaisesta omasta sairaudesta jäänyt saikulle ja lapsen hoidon suhteen puoliso auttaa. Itse asiassa meillä on niin päin, että lapsen isä on jäänyt jopa minua useammin hoitamaan sairasta lasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme