Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että pikkulapsiperheessä ollaan NÄIN paljon kipeänä (työkaverista)?

Vierailija
06.12.2023 |

Meillä tehdään töitä tiimeissä eli työkaverin poissaolot vaikuttavat muuhun tiimiin työmäärää lisäten.

Työkaverini palasi reilu puoli vuotta sitten vanhempainvapaalta, hänellä on noin 3v ja 1,5 v lapset. Työkaveri paluunsa jälkeen ollut vähän väliä lyhyillä saikuilla. Aina syynä joko lapsen tai oma flunssa, vatsatauti jne. Esim. Nyt syysloman jälkeen ei ole ollut yhtään kokonaista viikkoa töissä. Hänen mielestään "tällaista se vaan on pienten lasten kannsa". 

Onko oikeasti? Onko normaalia,  että joka kuussa saikkua, syksy/talviaikaan jopa joka viikko? Minulla ei ole (vielä) lapsia, mutta aika huolestuttavalta vaikuttaa, mitä se tekee omalle urakehityksellekin jos äitiysloman jälkeenkin on oltava vähän väliä poissa ja näin suuri sairastelu normaalia?

Koska omia lapsia ei ole, muistelen omaa lapsuuttani. Muiatikuvat voi olla vääristyneet,  mutta en muista että olisimme koko ajan olleet kipeinä, vaan harvoin.

Eikö ole mitään rajoja, kuinka paljon perheellinen voi saikuttaa lasten takia? Jos kukin vastaisimme vain omasta työpanoksestamme, niin en niin välittäisi työkaverini poissaoloista, mutta tämä tuntuu jonkin verran epäreilulta, koska meille muille kasaantuu ylimääräistä työtä. 

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sovittu, mutta väärin se silti on niitä kohtaan, jotka tekevät työt.

En tajua ihmisiä, jotka kadehtivat sairaiden lasten vanhempia.

Mutta johto vastaa töiden järjestelyistä, joten varmaan pomolle voi valittaa.

Mielestäni kyseessä on suurempi ongelma, jota pomolle valitus ei korjaa. Lapsen hoidosta ei vaan kuulu saada palkkaa.

Ei minua se palkka häiritse yhtään. Vaan se, että minun pitää tehdä sen toisenkin työ. Jos voin jättää työn tekemättä, odottamaan tämän poissaolevan vanhemman paluuta, niin kaikki on minun osaltani kunnossa.

Vierailija
102/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua. Oman esihenkilön lapset tuovat talviaikaan kerran kuussa vähintään jonkun kulkutaudin päivähoidosta. Hän on eniten poissa ja koko ajan kipeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mikäli hallituksen suunnitelmat menee läpi ja eka saikkupäivä on palkaton, niin loppuu se pikkulasten vanhempien jatkuva saikuttaminen. Vähentää meidän muiden työkuormaa.

Vierailija
104/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset sairastelevat joo, mutta on väärin että vanhemmat saa palkallisesti jäädä hoitamaan ja kaataa työt muille.

tämän kuuluisi mennä niin, että vanhemmat on vuorotellen pois töistä, ja poissaolot kuuluisi olla sallittuja niin, että jos mies on esimerkiksi menossa yövuoroon, niin isä voi kyllä hoitaa lasta edeltävänä päivänä, niin että äiti on normaalisti töissä. ja jos tällainen järjestely ei onnistu, niin sitten voi olla pois, mutta palkatta. kelan kautta voisi sitten hakea jotain tukea noille päiville. 

noin yleisesti ottaen olen huomannut, että tämä ei ole ongelma miesvaltaisilla työpaikoilla. siellä joko tehdään työt, tai sitten työntekijä joutuu ulos. ja muut työkaverit ei tee sellaisen isän töitä, jotka on pois töistä. 

No ei ihme että sairaiden lasten hoito kasaantuu äideille, jos miesvaltaisilla aloilla on noin p*ska ilmapiiri. Noin toimivat miesvaltaiset työpaikat siis käytännössä kaataa kaikki lapsista koituvat haitat naisvaltaisten alojen maksettavaksi, laittomin keinoin. Nää on varmaan niitä samoja työpaikkoja, joista isä ei voi jäädä vanhempainvapaalle, hoitovapaasta puhumattakaan? Käsittämätöntä, että joku voi vielä pitää tuommoista asiallisena. 

Vierailija
105/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos on muka töissä, niin ei se ole mitään lasten kanssa leikkiaikaa. Ja kun ne lapset ei ole edes kipeitä, sanotaan vaan jotta voi puolustella sitä, miksi ne ei ole päiväkodissa. Ja kyllä ne harvat kerrat, kun omani oli sairaina, olin etätöissä, mutta ei heidän kanssaan tarvinnut leikkiä. Enkä tehnyt firman piikkiin sitä aikaa, kun piti hoitaa heitä. Mutta tämä meidän hyväkäs aloittaa joka aamu muka kuudelta ja lopettaa kahdelta ja siihen väliin mahtuu ties mitä muuta tekemistä kuin töitä. Minusta ei ole oikein muita kohtaan, että etäilyn ohessa käytetään työaikaa kotitöihin ja lasten hoitoon."

Puhut jostain muusta asiasta. Itse teen lähinnä etätöitä, harvoin vain käyn toimistolla. En tee työajalla mitään kotitöitä vaan töitä. Jos lapsi on sairas, en tee töitä vaan olen lapsen kanssa ja todellakin leikin ym. Lapsi käy päiväkodissa ja jos hän ei sinne sairauden takia pääse, silloin minä tai lapsen isä ei tee töitä. Simppeliä. En yhdistä työntekoa mihinkään muuhun kuin työn tekemiseen. Työni vaatii jatkuvaa keskittymistä.

Vierailija
106/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mikäli hallituksen suunnitelmat menee läpi ja eka saikkupäivä on palkaton, niin loppuu se pikkulasten vanhempien jatkuva saikuttaminen. Vähentää meidän muiden työkuormaa.

Ehkä lakkaa tuo hihkuminen kun ne pikkulasten vanhemmat alkaa tulla kipeänä töihin tartuttamaan ne kulkutaudit koko porukkaan. Monilla on taloudellisesti sen verran tiukkaa, ettei kovin montaa palkatonta päivää ole mahdollista ottaa. 

Sairaan lapsen hoitohan ei muuten ole saikkua, vaan tilapäistä hoitovapaata. Joten palkattomat saikkupäivät ei kaiketi niihin poissaoloihin edes vaikuta. 

Vierailija
107/165 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikkärin täti tässä terve. Olisiko teidän mielestä lautaselle yrjönnyt lapsi pitänyt jättää loppupäiväksi hoitoon?

Ymmärrättekö, että kuuntelemme jokaisen perheen huolet. Esim. jos tuot kipeän lapsesi hoitoon ja 2 päivän päästä puolet ryhmän lapsista on kipeinä, saamme valitukset jokaiselta perheeltä ja kuuntelemme tuskailunsa arjen järjestämisestä. Taidan ruveta jatkossa kertomaan tahallaan sairastuttajalle kuinka monta muuta perhettä hän on toiminnallaan sairastuttanut, ja mieli tekisi perheillekin kertoa kuka se täällä jatkuvaan tuo lapsia kipeänä hoitoon! 

Vierailija
108/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos on muka töissä, niin ei se ole mitään lasten kanssa leikkiaikaa. Ja kun ne lapset ei ole edes kipeitä, sanotaan vaan jotta voi puolustella sitä, miksi ne ei ole päiväkodissa. Ja kyllä ne harvat kerrat, kun omani oli sairaina, olin etätöissä, mutta ei heidän kanssaan tarvinnut leikkiä. Enkä tehnyt firman piikkiin sitä aikaa, kun piti hoitaa heitä. Mutta tämä meidän hyväkäs aloittaa joka aamu muka kuudelta ja lopettaa kahdelta ja siihen väliin mahtuu ties mitä muuta tekemistä kuin töitä. Minusta ei ole oikein muita kohtaan, että etäilyn ohessa käytetään työaikaa kotitöihin ja lasten hoitoon."

Puhut jostain muusta asiasta. Itse teen lähinnä etätöitä, harvoin vain käyn toimistolla. En tee työajalla mitään kotitöitä vaan töitä. Jos lapsi on sairas, en tee töitä vaan olen lapsen kanssa ja todellakin leikin ym. Lapsi käy päiväkodissa ja jos hän ei sinne sairauden takia pääse, silloin minä tai lapsen isä ei tee töitä.

Jos sä toimit noin, niin usko vaan, että moni muu ei toimi. 

Vierailija
109/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsiperheelliset (5 henkilöä) on jostain syystä kaikki samassa kulmassa toimistoa, ja näin lapsettomana kun asiaa katselee, siellä ei ole IKINÄ kaikki paikalla. Onneksi en tee samaa työnkuvaa kuin he, keskenään hikoilevat hommissaan.

Vierailija
110/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapset meni hoitoon viime vuonna 3- ja 5-vuotiaina. Sairastumisia oli ehkä parin kuukauden välein viikosta pariin päivään ja ne hoidettiin miehen kanssa puoliksi. Monesti sattui niin, että oltiin eri vuoroissa. Enemmän itse oli kipeänä kun ne tarttui minuun eli lapset saattoi olla pari päivää kuumeessa ja itse sitten puolikuntoisena viikon.

Nyt on koko syksy menty niin, että eskari ollut vain 3päivää sairaana. Meillä ei koskaan ole ollut korvatulehduksia tai sitkeitä kierteitä. Uskon että pitkä imetys toi etuja ja toki pienten lasten rytmissä kotihoidossa nukuttiin paljon, joka myös tunnetusti terveyden kannalta merkittävää

Vierailija
111/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa lapset ovat yksilöitä. Toiset ovat useammin kipeänä, toiset harvemmin. 

Vierailija
112/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaikissa perheissä normaalia.

Kerrotko vielä miten perhe voi estää niitä tauteja tarttumasta päivähoidossa? 

Ei vie lapsia pieninä päivähoitoon.

Vierailija
113/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia pikkulapsiperheen arkea.

Kun mun kuopus aloitti päiväkerhossa (3 krt viikossa 3 tuntia kerralla), hän sairasti niin, että kuukaudessa oli suunnilleen 2-4 tervettä päivää. Muuten oli toipilas, sairas tai tulossa kipeäksi.

Vierailija
114/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tuollaista se voi olla. Yleensä päiväkodista soitetaan kovinkin herkästi hakemaan lapsi pois jo kesken päivänkin syystä, että lapsi yskii, hänellä on nuha, silmä vuotaa, sormeen tuli pieni haava ja nyt on itkuinen. Eli ei ole aina niistä vanhemmista kiinni nämä hommat. 

Tämä! Niiden jatkuvien sairastelujen lisäksi saatiin hakea lapset kymmeniä kertoja kesken päivän pois jonkin ihan höpösyyn takia. Esim. lapsi on juoksuleikin jälkeen tuntunut kuumalta (no ihme). Nenä on vuotanut ulkoa sisään tullessa tai tiettyä ruokaa inhoava lapsi on yökkinyt yrittäessään sitä syödä (selvä mahatauti siis).

Tämän muistan minäkin. Paras oli, kun ruokapöydässä vieruskaveri oksensi pojan lautaselle ja hajuherkkä poika oksensi perässä itsekin. Äitiinsä tullut, oksennan itsekin herkästi, jos näen

Näin päiväkodissa työuraa tekevänä nämä kuulostaa tosi omituiselta, että niin pienistä on soitettu hakemaan. En oo koskaan törmännyt vastaavaan. Kyllä me ripulilastakin seurataan, että onko maha vaan kerran sattumalta löysällä, vai rupeaako sitä tavaraa oikeasti tulemaan koko ajan, ehkä kolmannesta kerrasta soittaisin vanhemmille.

Vierailija
115/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsiperheelliset (5 henkilöä) on jostain syystä kaikki samassa kulmassa toimistoa, ja näin lapsettomana kun asiaa katselee, siellä ei ole IKINÄ kaikki paikalla. Onneksi en tee samaa työnkuvaa kuin he, keskenään hikoilevat hommissaan.

Onpa teillä ankea toimisto jos etätöitä ei voi tehdä.

Vierailija
116/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapsettomana nelikymppisenä en kyllä pysty ymmärtämään, miten jotkut jaksavat ja viitsivät vaania kollegoittensa poissaoloja. Se on kuulkaas työnjohdon tehtävä puuttua niihin, ei teidän. Ja jos tuntuu, että oma jaksaminen on kortilla liiallisen työkuorman takia, niin siitäkin jutellaan sinne samalle taholle.

Varmasti on niitä satunnaisia vanhempia, jotka käyttävät sairasta lasta lusmuiluun. Itse tiedän tasan yhden, joka todennäköisesti tekee näin. Ja on mieheni alkoholisoitunut ex-puoliso. Voin taata, että poissaoloista vaihtuisi tasan syy, ei määrä, jos lasten sairauksien vuoksi poissaoloa rajoitettaisiin. Koko minun lapsellinen ystäväpiirini taas on aivan hajalla jatkuvasta sairastamisesta, kuten täälläkin osassa kommenteista näkyy. Siihen vielä päälle nenäänsä nyrpistelevä kollega, niin aijai, kyllä on työhyvinvointi ja -motivaatio huipussaan.

Olen muistaakseni koko 20 vuoden työurallani ollut pois alle 30 päivää sairauden vuoksi. Ikinä en ole kokenut ongelmaksi oman tai lapsen sairauden vuoksi poissa olevia. Sen sijaan muiden kyttääjät ja kaikesta valittajat kyllä saavat kierrokset koholle. Ja vahingossakaan sitä palautetta ei ikinä viedä pomoportaalle, koska onhan se kollegan selän takana kyräily vaan niin paljon mukavampaa!

117/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä pk:ssa liki kolmekymmentä vuotta. Osa lapsista imi kaikki pöpöt mitä liikkui sadan kilometrin säteellä ja osa ei sairastanut pikku lenssua kummempaa. Osa vanhemmista hoiti lapsensa terveeksi kotona ja osa toi puolikuntoisena hoitoon jolloin lapsi oli väsynyt,ei jaksanut keskittyä,ei ulkoilla eikä mitään muutakaan. Ryhmässä parikymmentä muuta lasta ja kolme kasvattajaa, kuka hoivaa sitä puolikuntoista joka kaipaa syliä ja hellyyttä eikä selvästikään ole päiväkotikuntoinen. Itseäni raastoi katsella kainalossa nuokkuvaa lasta. Vaipasta saattoi myös löytyä suppo.

Jokainen voi itse miettiä miltä tuntuu kun pää on täynnä räkää,särkee ja äänet kuulostaa kamalalta tai olet vatsataudin jäljiltä vielä heikossa kunnossa.. eikä tarvitse olla kuumetta ollakseen sairas.

Vierailija
118/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia sairastaa noin paljon. Jotain mätää tuossa nyt on. 

Vierailija
119/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko työnantaja voi soittaa aivan vieraaseen firmaan kyselläkseen, olikos se Matti oikeasti hoitamassa lapsia tai tuleeko se hoitamaan? Millä ihmeen perusteella?

Taas yksi syy olla tekemättä lapsia, jos se tarkoittaa, että oletkin poissaoloistasi vastuulla kahdelle firmalle, sille, jossa olet töissä ja toiselle, jossa puolisosi sattuu olemaan töissä.

Luulisi nykyään jo yksilön tietoturvan takia, ettei mihinkään kyselyihin koskien omaa henkilöstöä vastailla. Lisäksi poissaolot ja niiden syyt ovat aina luottamuksellista tietoa.

Vierailija
120/165 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä on normaalia.  Lapsi ollut nyt reilu 3 kk päivähoidossa ja neljä kertaa kipeänä. :( 

Toki varmasti on poikkeuksia ja ihan kaikki ei sairasta niin paljoa mutta kuten joku tuohon alkuun laittoikin Lääkärilehdestä, niin tosi paljon on pikkuisilla sairauspäiviä vuodessa.

En olisi halunnut laittaa niin pientä päiväkotiin mitä laitoin, mutta n. 300€ kotihoidon tuella ei  elämisen kustannuksia hoideta.

Onneksi jotkut kunnat maksavat kuntalisää, sillä pystyisi hetkeksi jäämäänkin kotiin. Mutta meidän kunta ei maksa. Vähän nyt aiheesta poiketen tämä loppukaneetti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi