Fact check: Mia Laihon (kok) mukaan edullisempia vuokra-asuntoja löytyy pääkaupunkiseudulta 10 000
Mia Laihon (kok) mukaan Etuovi.com:ista löytyy pääkaupunkiseudulta (Helsinki, Espoo, Vantaa) 10 000 tuhatta edullisempaa vuokra-asuntoa.
https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-67-2023?…
Virhe 1: Etuovesta ei löydy vuokra-asuntoja. Sivuston nimi on Vuokraovi.com
Virhe 2: Tekemäni haun mukaa Helsinki, Espoo, Vantaa alueelta löytyy 7 481 asuntoa, joidenka vuokra on enintään 1089 €/kk.
Hallituksen esitys HE 58/2023 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 a :n muuttamisesta
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_58+2023.as…
Liite Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat 2023
Helsinki, Espoo ja Vantaa
1 hlö 694 €/kk. Vuokraovesta löytyi 905 asuntoa, jonka maksimivuokra on tämä.
2 hlö 869 €/kk. Vuokraovesta löytyi 3190 asuntoa, joidenka vuokra on 695 - 869 €/kk.
3 hlö 993 €/kk. Vuokraovesta löytyi 2253 asuntoa, joidenka vuokra on 870 - 993 €/kk.
4 hlö 1089 €/kk. Vuokraovesta löytyi 1126 asuntoa, joidenka vuokra on 994 - 1089 €/kk.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla omaa sosiaaityöntekijää tai sosiaaliohjaajaa? Häneltä kannattaa kysyä konkreettista apua asunnon etsimiseen. Jokaisella hyvinvointialueella on tietysti omat käytäntönsä enkä voi tietää sinun asuinpaikkasi palveluvalikkoa. Mutta kyllä luulen, että aika moni sossu tukisi mielellään ihmisiä ratkaisuihin, jotka mahdollistaisivat itenäisemmän taloudellisen selviytymisen tulevaisuudessa. Ainakin se olisi järkevää, onneksi omassa työpaikassani ajatellaankin noin.
Palstan lainaukset ovat niin sekavat, että en ainakaan minä tajua, kenelle tämä viesti on tarkoitettu. Onko joku ketjussa raportoinut olevansa sossun asiakas???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän nuo kovin pahoja virheitä olleet kun ovat suunnilleen totta.
Ja köyhät voi puolestani asua kirkkonummella nurmijärvellä tms. Ei mitään syytä miksi heillä pitäisi olla oikeus asua kantakaupungissa.
Oletko katsonut miten paljon työmatkakulut nousee Kirkkonummelta ja Nurmijärveltä? Ei siltä edes ole yhteyksiä kunnolla. Kantakaupungissa ei ole mitään oikeutta olla palveluita tai liikkeitä, siirretään ne kauemmas missä työntekijät, kaikki voittavat kun työntekijöille jää enemmän käteen ja voivat itsekin käyttää enemmän palveluja. Kyllä sieltä kaupungista voi lapsen Kirkkonummelle hoitoon viedä jos sitä kokee tarvitsevansa.
Kaupunkien keskustoista muutenkin ajetaan matketteihin pi
Kirkkonummelle ja takasin joka päivä taksilla hoitopaikkaan. No hyvä, ettei tunnu missään 2000 €/kk heittää lapsen taksimatkoihin. Sen sijaan se, että sille hoitajalle maksettaisiin sellaista palkkaa, ettei tarvitsisi Helsinsin sisällä sossutukia, on täysin mahdoton ajatus kokkarille. Vaikka huomattavasti halvempi.
Epäilemättä ekologisempaa, että jokaisen kokkarin lapsi kuskataan päivittäin hoitoon taksilla sinne Kirkkonummelle. Eihän se 2000 €/kk tunnu missään opettajille tai lääkärille, mitä nyt vaivainen 1/3 palkasta lähtee alta niihin taksikyyteihin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin huvikseni, mitä Helsingistä löytyisi yhdelle henkilölle noilla vuokranormeilla. Koko ensimmäinen sivu oli OPISKELIJASOLUJA. Ja turha tulla vinkumaan, että etsi Pieksämäeltäkin - joo, kun pointti oli se, että osa noista Laihon hehkuttamista asunnoista on tarkoitettu tietylle ihmisryhmälle, eikä yksin asuva lähihoitaja voi niitä opiskelijasoluja hakea, vaikka kuinka haluaisi. Tai hakea voi, mutta ei hän niitä saa. Eli tosiasiallisesti noita kohtuuhintaisia on paljon vähemmä'n. Nyt en jaksanut selata kaikkia vaihtoehtoja, mutta joskus kun olen tällaisen vastaavan haun tehnyt, on osa halvoista paljastunutkin viikkovuokrakämpiksi, eli oikeasti eivät olleetkaan halpoja.
Saattaa olla, että Laiho jopa tiesi tämän, mutta halusikin tahallaan harhauttaa valheillaan.Vuo
Helsinki ei pummeja kaipaa! Häivy! Vape opekin viellä! Häpeä! Pthyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn ymmärtämään oikein hyvin, mutta aina kaikki ei vaan mene elämässä niin kuin itse haluaisi. Olen itsekin joutunut muuttamaan halvempaan asuntoon alueelle, jossa en olisi muuten valinnut asua, mutta kun oli vaan pakko tulojen tilapäisesti tippuessa.
Muuttaminen ei mielestäni ole mikään sellainen trauma tai katastrofi, etteikö ihmisiltä sellaista voisi vaatia. Ja en puhu nyt muutosta Utsjoelle, puhun muuttamisesta pk-seudun sisällä (Hki, Espoo, Vantaa, Kauniainen).
Se, että käytit sanaa "kitinä". osoitti, että et todellakaan ymmärtänyt. Ja se, että sinun mielestäni muutto ei ole kenellekään trauma tai katatastrofi, ei kerro mitään siitä, kuinka monelle se oikeasti on. Joillekin ei ole, joillekin voi olla. Katselet asioita todella kaavamaisesti ja mustavalkoisesti huomioimatt
Auts. Tuo kaikki sopii minuun. Bonuksena vielä vamma, joka estää kokonaan asunnosta poistumisen, ja se, että päädyin asumaan kauas kotoa paikkaan, jossa en tunne ketään.
Ohis, PTSS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän nuo kovin pahoja virheitä olleet kun ovat suunnilleen totta.
Ja köyhät voi puolestani asua kirkkonummella nurmijärvellä tms. Ei mitään syytä miksi heillä pitäisi olla oikeus asua kantakaupungissa.
Oletko katsonut miten paljon työmatkakulut nousee Kirkkonummelta ja Nurmijärveltä? Ei siltä edes ole yhteyksiä kunnolla. Kantakaupungissa ei ole mitään oikeutta olla palveluita tai liikkeitä, siirretään ne kauemmas missä työntekijät, kaikki voittavat kun työntekijöille jää enemmän käteen ja voivat itsekin käyttää enemmän palveluja. Kyllä sieltä kaupungista voi lapsen Kirkkonummelle hoitoon viedä jos sitä kokee tarvitsevansa.
Kaupu
5km ja yli oleviin koulumatkoihin saa valtion maksaman koulukuljetuksen ! Nolla euroa maksaa lasten kuljetus. Valtio maksaa 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toi tyytyväinen, jos ja kun tämä uudistus saadaan läpi. Olen työssäni yrittänyt vuosikaudet auttaa ihmisiä löytämään vuokra-asuntoja, joissa heillä olisi oikeasti varaa asua. Osa on ollut avusta kiitollinen ja valmis muuttamaan.
Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kie
Miksi minulla, tavallisella työssäkäyvällä olisi jotain sosiaaliohjaajaa? Et vieläkään kerro miten tämän avun piiriin pääsee missä saisi tukea halvemman asunnon etsimiseen ja jopa muuttoon. Miksi salailet sitä?
Ja minä asun pikkukunnan keskustassa, kävelen kauppaan ja töihin ja tarvittaessa bussille, joka vie isompaan kaupunkiin ostoksille n. kerran kuukaudessa. (Bussi kulkee 2krt/vrk/suunta, matka-aika 1h15min).
Että se siitä että maalla saastutetaan.
Ja niin, asun puolisoni kanssa edullisessa vuokra-asunnossa, joka on myös paikkakunnan Kelan määritysten mukainen, vaikka emme asumistukea nostakaan.
Ihan todella ihmettelen tätä vastakkainasettelua; maalla tarvitaan väkeä ja työvoimaa ja täällä on hyvä asua ja samoin kaupungeissa tarvitaan työvoimaa ja toiset viihtyvät siellä. Ymmärrettävää on, että kaupungeissa vuokrat on korkeampia ja ihmisillä on siellä monenlaisia elämäntilanteita. Mutta niin on täällä maallakin, ihan työssäkäyvää ja toimeliasta porukkaa täälläkin asuu. Ei tänne muuton tarvitse olla mikään rangaistus elämän huonoista valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala kertoa yksityiskohtia, mutta palvelua saa sosiaalisena kuntoutuksena. Muuttamaan suostuville sossu on hoitanut vuokravakuudet ja muutonkin, jos Kelasta niitä ei ole tippunut. Tämä tietysti perustunut siihen, että tukemalla muuttoa yhteiskunta kuitenkin säästää pidemmällä aikavälillä kuin tukemalla ylikallista asumista.
Lasten koulut ja sosiaaliset suhteet kuulostavat taas niiltä samoilta vakiokitinöiltä, joita saan työssäni kuunnella ihan livenäkin. Muuttaminen ei ole maailmanloppu, koulun vaihtaminen ei ole maailmanloppu eikä sosiaalisia suhteitakaan menetä jos esim. pk-seudulla muuttaa lähiöstä tai kaupunginosasta (jopa kaupungista) toiseen. Mistäkö tämän tiedän? Olen itsekin joutunut muuttamaan useammankin kerran, niin lapsena kuin aikuisenakin, ja hengissä olla
Mussukka sun elämää tuetaan mutta vuosi vuodelta vähemmän seuraavat 4 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toi tyytyväinen, jos ja kun tämä uudistus saadaan läpi. Olen työssäni yrittänyt vuosikaudet auttaa ihmisiä löytämään vuokra-asuntoja, joissa heillä olisi oikeasti varaa asua. Osa on ollut avusta kiitollinen ja valmis muuttamaan.
Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruoka
Miksi sinä tavallinen työssäkäyvä tarvitset jotain ammattilaista etsimään itsellesi asuntoa? Kai nyt osaat nettiä käyttää.
Olet kyllä sinänsä hyvää "mainosta" porvareille tuolla trollailullasi. Ikävä vaan, että ne oikeasti apua tarvitsevat sitten kärsivät.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pilkkaat nyt oikeita traumoja tai katastrofeja kokeneita ihmisiä. Jos muuttaminen olisi oikeasti joku ihmisen perusturvallisuuden romuttava hirveä ja kohtuuton elämäntapahtuma, ihmiset eivät muuttaisi koskaan vapaaehtoisesti eikä kukaan esim. ansaitsisi elantoaan muuttopalvelussa työskentelemällä.
Mutta olkoon.
Pakkosiirrot ovat aina negatiivinen kokemus - ne voivat olla pahimmillaan jopa traumatisoivia, lievemmillään mielialaa laskevia ja lannistavia. Vapaaehtoinen muuttaminen onkin eri asia. Mutta se, mitä varsinaisesti olen peräänkuuluttanut, on syvällisempi ja laajempi ymmärrys ihmiselämästä - ei elämä ole vain se, mikä näkyy jossain Kelan laskelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn ymmärtämään oikein hyvin, mutta aina kaikki ei vaan mene elämässä niin kuin itse haluaisi. Olen itsekin joutunut muuttamaan halvempaan asuntoon alueelle, jossa en olisi muuten valinnut asua, mutta kun oli vaan pakko tulojen tilapäisesti tippuessa.
Muuttaminen ei mielestäni ole mikään sellainen trauma tai katastrofi, etteikö ihmisiltä sellaista voisi vaatia. Ja en puhu nyt muutosta Utsjoelle, puhun muuttamisesta pk-seudun sisällä (Hki, Espoo, Vantaa, Kauniainen).
Se, että käytit sanaa "kitinä". osoitti, että et todellakaan ymmärtänyt. Ja se, että sinun mielestäni muutto ei ole kenellekään trauma tai katatastrofi, ei kerro mitään siitä, kuinka monelle se oikeasti on. Joillekin ei ole, joillekin voi olla. Katselet asioita t
Jeps. Kaikki sosiaaliset suhteet katkaistu. Ei ainuttakaan ystävää, ei kaveria ja alkanut romanssi aiemmalla paikkakunnalla katkaistu. Harrastukset katkaistu. Liikuntaharrastukset estetty. Liikkumattomuuden takia kaaduin ja mursin jalkani ja siitä sitten kipuoireyhtymä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni pilkkaat nyt oikeita traumoja tai katastrofeja kokeneita ihmisiä. Jos muuttaminen olisi oikeasti joku ihmisen perusturvallisuuden romuttava hirveä ja kohtuuton elämäntapahtuma, ihmiset eivät muuttaisi koskaan vapaaehtoisesti eikä kukaan esim. ansaitsisi elantoaan muuttopalvelussa työskentelemällä.
Mutta olkoon.
Pakkosiirrot ovat aina negatiivinen kokemus - ne voivat olla pahimmillaan jopa traumatisoivia, lievemmillään mielialaa laskevia ja lannistavia. Vapaaehtoinen muuttaminen onkin eri asia. Mutta se, mitä varsinaisesti olen peräänkuuluttanut, on syvällisempi ja laajempi ymmärrys ihmiselämästä - ei elämä ole vain se, mikä näkyy jossain Kelan laskelmissa.
joutuuhan moni työssäkäyväkin vaihtamaan pienempään, halvempaan, myymään omansa..tuskin sekään riemunkiljahduksia aiheutta. Tuilla eläviä pitää kuitenkin jostakin syystä suojella kaikelta, mistä saattaa tulla "paha mieli".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja s
Koska minä en löydä halvempaa johon pystyisin muuttamaan kun en esim pysty vakuuttaa maksamaan. Miksi edes joudun kertomaan tämän sellaiselle joka täällä kertoo tietävänsä miksi ihmiset ei muuta halvempiin ja iloitsee kun tukia leikataan? Totta kai sinä tiesit iloitsevasi siitä että leikkaukset koskee työssäkäyviä? Vai oletko oikeasti ihan pihalla koko aiheesta kaikkea noiden pitkien viestien jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Ja minä asun pikkukunnan keskustassa, kävelen kauppaan ja töihin ja tarvittaessa bussille, joka vie isompaan kaupunkiin ostoksille n. kerran kuukaudessa. (Bussi kulkee 2krt/vrk/suunta, matka-aika 1h15min).
Että se siitä että maalla saastutetaan.
Ja niin, asun puolisoni kanssa edullisessa vuokra-asunnossa, joka on myös paikkakunnan Kelan määritysten mukainen, vaikka emme asumistukea nostakaan.
Ihan todella ihmettelen tätä vastakkainasettelua; maalla tarvitaan väkeä ja työvoimaa ja täällä on hyvä asua ja samoin kaupungeissa tarvitaan työvoimaa ja toiset viihtyvät siellä. Ymmärrettävää on, että kaupungeissa vuokrat on korkeampia ja ihmisillä on siellä monenlaisia elämäntilanteita. Mutta niin on täällä maallakin, ihan työssäkäyvää ja toimeliasta porukkaa täälläkin asuu. Ei tänne muuton tarvitse olla mikään rangaistus elämän huonoista valinnoista.
Inhoan maalaiselämää. Aina inhonnut. En voi sietää vanhanaikaisia lavatansseja, en kalastusta, metsästystä. Inhoan kalaa yli kaiken. En ymmärrä miten joku kaupunkilainen voi äänestää jotain maalaispuoluetta.
Teidän tukianne vähennetään 2 osassa ensivuonna ja seuraavan 4 vuoden aikana niitä leikataan joka vuosi lisää! Älkää valittako, ei teidän tukirahoistanne ole vähennetty VIELÄ kolikkoakaan.
Vähennetään kyllä reippaasti ja runsaalla kädellä ainakin seuraavat NELJÄ VUOTTA!
ja se on teille pikku paskiaisille ihan oikein!
Hei voisitteko lainata tekstejä vaikka kopioimalla sen ja laittamassa lainausmerkkeihin? Osa lainauksista jää nyt pois ja on vaikea nähdä, mihin viestiin mikäkin vastaus on. Ja voisitteko keskustella itse asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Teidän tukianne vähennetään 2 osassa ensivuonna ja seuraavan 4 vuoden aikana niitä leikataan joka vuosi lisää! Älkää valittako, ei teidän tukirahoistanne ole vähennetty VIELÄ kolikkoakaan.
Vähennetään kyllä reippaasti ja runsaalla kädellä ainakin seuraavat NELJÄ VUOTTA!
Leikatkaa vaan, mutta valtiolle en tule töihin. Niin traumaattinen ja rikollinen työpaikka, että ei mitään rajaa.
Sitä tulee yllättävän vähällä toimeen, jos haluaa. Kyllä lapsiperhekin voi asua ja elää yksiössäkin, jos ei isompaan ole varaa. Sisustusliikkeistä voi ostaa tilanjakajia ja sermejä, joilla voi lisätä viihtyvyyttä. Nyt mielikuvitusta ja luovuutta peliin. Ruokakuluissakin säästää, kun tekee kotona hyvää tavallista kotiruokaa ja jättää ne pikaruokalat pois.
Vierailija kirjoitti:
Minä vähensin jo työntekoa. Se vähenee jatkossa samalla tahdilla kuin vähenee raha mitä on tililläni. Luonnollisesti tehokkuutta nostaa ne joiden tilillä se näkyy.
Sinä muutit työnperässä. Minun ilmeisesti pitää muuttaa kauimmas työtäni ja samalla siirtää lapset sinne jonnekin. Mikä pointti on töissä käymisellä jos ei edes omaa kotiaan saa pitää?