Fact check: Mia Laihon (kok) mukaan edullisempia vuokra-asuntoja löytyy pääkaupunkiseudulta 10 000
Mia Laihon (kok) mukaan Etuovi.com:ista löytyy pääkaupunkiseudulta (Helsinki, Espoo, Vantaa) 10 000 tuhatta edullisempaa vuokra-asuntoa.
https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-67-2023?…
Virhe 1: Etuovesta ei löydy vuokra-asuntoja. Sivuston nimi on Vuokraovi.com
Virhe 2: Tekemäni haun mukaa Helsinki, Espoo, Vantaa alueelta löytyy 7 481 asuntoa, joidenka vuokra on enintään 1089 €/kk.
Hallituksen esitys HE 58/2023 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 a :n muuttamisesta
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_58+2023.as…
Liite Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat 2023
Helsinki, Espoo ja Vantaa
1 hlö 694 €/kk. Vuokraovesta löytyi 905 asuntoa, jonka maksimivuokra on tämä.
2 hlö 869 €/kk. Vuokraovesta löytyi 3190 asuntoa, joidenka vuokra on 695 - 869 €/kk.
3 hlö 993 €/kk. Vuokraovesta löytyi 2253 asuntoa, joidenka vuokra on 870 - 993 €/kk.
4 hlö 1089 €/kk. Vuokraovesta löytyi 1126 asuntoa, joidenka vuokra on 994 - 1089 €/kk.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Mia Laiho on HIRVÖ. On väärässä. Ei löydy halpoja asuntoja. Ainakaan kaikille, ei vapaita.
Eli valtio KIERTÄÄ NÄIN ovelasti vastuunsa,
koska (suuri) osa perusosasta toimeentulossa menee vuokraan. Toimeentulo kattaa vain Kelan hyväksytyn vuokran.
Joka penni sen yli on maksettava itse tuosta perusosasta. Eli käytännössä suurin osa toimeentulo saajista. Koska
noin halpoja asuntoja ei vain ole.
Törkeää hallitukselta.
No on kyllä!! Ajattele, ihmisen odotetaan ITSE maksavan omista asioistaan! On kerta kaikkisen TÖRKEÄÄ hallitukselta! Kyllä nyt kaiken pitää tulla kaikille ilmaiseksi, sehän on IHMISOIKEUS!
Vierailija kirjoitti:
Itse suomalainen ja yh ja 3 lasta. Asun kaksiossä, ainoa jossa suurinpiirtein (hieman yli)
Kelan mukainen vuokra. Talossa asuu useampi ma mu
perhe ja nämä asuvat isoissa asunnoissa.Miten? Miksi ma ma: lla suuremmat edut?? Näiden vanhemmat aina kotona.
Ma mu lapsilla uusimmat Iphonet ja shoppailevat?? Ei samassa tilanteessa oleva suomalainen perhe tuohon pysty!
Tämä on kieltämättä ihmeellinen asia. SInänsä sääntöjen pitäisi olla kaikille samat, ja uskon kyllä että ovatkin, nuo perustuet joihin kaikki ovat oikeutettuja. Mutta sitten on ilmeisesti vielä jotain muita tukia joihin paoklaiset ovat oikeutettuja, jotain kotoutamis- tms tukea, en tiedä. Jossain määrin selektiivistä totuutta näistä asioista meille kyllä kerrotaan.
Miten tämä "edullisempia" määritellään? Edullisempi kuin kalliimpi, kalliimpi kuin halvempi...????
Vierailija kirjoitti:
Mia Laiho on HIRVÖ. On väärässä. Ei löydy halpoja asuntoja. Ainakaan kaikille, ei vapaita.
koska (suuri) osa perusosasta toimeentulossa menee vuokraan. Toimeentulo kattaa vain Kelan hyväksytyn vuokran.
Joka penni sen yli on maksettava itse tuosta perusosasta. Eli käytännössä suurin osa toimeentulo saajista. Koska
Törkeää hallitukselta.
Älkää enää tuota HIRVIÖTÄ äänestäkö tuonne eduskuntaan!
Vierailija kirjoitti:
Tuokin pirun laiho on turhaakin turhempi inisijä tuolla eduskunnassa.
Oliko tämä se, joka elää viikon kahdella kympillä?
Vierailija kirjoitti:
Enimmäis asumismenot on helsingissä jotain 585e.
Hyvä tietää, jos haluaa pitää tuilla oikein koko kesän lomaa. Vuokra 550e. Helsinki ja mannerheimintiellä 15m2.
- keikkaduunari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää hallitukselta.
No on kyllä!! Ajattele, ihmisen odotetaan ITSE maksavan omista asioistaan! On kerta kaikkisen TÖRKEÄÄ hallitukselta! Kyllä nyt kaiken pitää tulla kaikille ilmaiseksi, sehän on IHMISOIKEUS!
Hengitä välillä! Rauhoitu! Kuka on sanonut, että kaikille? Tt-tuki on viimesijainen tukimuoto ihmiselle, joka ei kykene elättämään itseään. Ei sitä jaeta löysillä perusteilla, tuosta vaan kaikille. Laita kädet ristiin tai tee muita taikoja joihin uskot, että et itse koskaan joudu tt-tuen varassa elämään joutuvien joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse suomalainen ja yh ja 3 lasta. Asun kaksiossä, ainoa jossa suurinpiirtein (hieman yli)
Kelan mukainen vuokra. Talossa asuu useampi ma mu
perhe ja nämä asuvat isoissa asunnoissa.Miten? Miksi ma ma: lla suuremmat edut?? Näiden vanhemmat aina kotona.
Ma mu lapsilla uusimmat Iphonet ja shoppailevat?? Ei samassa tilanteessa oleva suomalainen perhe tuohon pysty!
Tämä on kieltämättä ihmeellinen asia. SInänsä sääntöjen pitäisi olla kaikille samat, ja uskon kyllä että ovatkin, nuo perustuet joihin kaikki ovat oikeutettuja. Mutta sitten on ilmeisesti vielä jotain muita tukia joihin paoklaiset ovat oikeutettuja, jotain kotoutamis- tms tukea, en tiedä. Jossain määrin selektiivistä totuutta näistä asioista meille kyllä kerrotaan.
Romanit saavat myös tietyin väliajoin uudet "kansallispuvut" Kelan maksamina. Tavissuomalaiset saavat hakea rynttyynsä kirppiksiltä.
Myös asunnon voi valkata omista lähtökohdistaa: romaneilla on asumiseen liittyviä sääntöjä sukujen välillä ja eri-ikäisten välillä. Näillä voi perustella, miksei se halpa vuokramurju kelpaa, oli syytä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko poistanut asumisoikeusasunnot hausta? Samoin ne, joihin on just kohta tulossa isoja remontteja?
Solukämpät täytyy myös tajuta rajata hausta pois. Pari kertaa olen innostunut kun on löytynyt "halpa" kolmio ja ilmoitusta tarkemmin tihrustaessa onkin jäynyt ilmi, että kyseessä onkin yksi huone.
Miksi pitää rajata pois? Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa sinulle täysin ilmainen uusi, hieno, iso asunto hyvällä sijainnilla? Jos olet täysin varaton ja kykenemätön itse hoitamaan edes kattoa pääsi päälle, on järkevää että yhteiskunta hoitaa sinulle _jotain_. Sen sijanti ei voi olla paraatipaikalla. Sen kunto ei voi olla kuin uusi. Sen koko voi aivan hyvin olla yksi huone. Älä kuvittele olevasi oikeutettu enempään kuin olet.
Yhdelle ihmiselle riittää yksi huone, kunhan asunto vain on turvallinen ja siinä on asumisrauha! Suihku voi ihan hyvin olla alakerrassa ja wc käytävällä, kunhan joku vain huolehtii niiden siivoamisesta! Oma jääkaappi on myös hyvä olla. Yhteisistä jääkaapeista katoavat helposti ostetut ruoat. Lisäksi äänieristys on syytä olla kunnossa. Ei ole kiva kuunnella naapurin seksielämää paperinohuen seinän takana.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää hallitukselta.
Hengitä välillä! Rauhoitu! Kuka on sanonut, että kaikille? Tt-tuki on viimesijainen tukimuoto ihmiselle, joka ei kykene elätt
No aivan varmasti ei asiansa hyvin hoitanut joudu hakemaan toimeentulotukea,mistä tälläinen kuvitelma?
Vierailija kirjoitti:
Halvempia asuntoja löytyy slummialueiden vuokrakasarmeista. Haluaako kukaan järkevä ihminen oikeasti viedä lapsensa niihin?
Asuinpaikan voi valita jos maksaa asumisensa itse,muussa tapauksessa asutaan siellä missä on varaa asua.
Satolla näyttää olevan vapaita soluasuntoja Helsingissä yliopisto-ja ammattikorkeakouluopiskelijoille. Mikseivät nämä kelpaa opiskelijoille? Hesassa asuminen on kallista!
Vierailija kirjoitti:
Satolla näyttää olevan vapaita soluasuntoja Helsingissä yliopisto-ja ammattikorkeakouluopiskelijoille. Mikseivät nämä kelpaa opiskelijoille? Hesassa asuminen on kallista!
Niin, miksei ne soluasunnot kelpaa?
Montakohan tuommoista yksiötä stadista löytyy vapaana? Soluasuntoja ja 'huone' jaetulla kylppärillä/keittiöllä ei lasketa. Ei myöskään niitä, joissa sisäänheittoetuna alennettu vuokra, joka onkin heti kuukauden päästäpaljon korkeampi.