Fact check: Mia Laihon (kok) mukaan edullisempia vuokra-asuntoja löytyy pääkaupunkiseudulta 10 000
Mia Laihon (kok) mukaan Etuovi.com:ista löytyy pääkaupunkiseudulta (Helsinki, Espoo, Vantaa) 10 000 tuhatta edullisempaa vuokra-asuntoa.
https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-67-2023?…
Virhe 1: Etuovesta ei löydy vuokra-asuntoja. Sivuston nimi on Vuokraovi.com
Virhe 2: Tekemäni haun mukaa Helsinki, Espoo, Vantaa alueelta löytyy 7 481 asuntoa, joidenka vuokra on enintään 1089 €/kk.
Hallituksen esitys HE 58/2023 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 a :n muuttamisesta
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_58+2023.as…
Liite Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat 2023
Helsinki, Espoo ja Vantaa
1 hlö 694 €/kk. Vuokraovesta löytyi 905 asuntoa, jonka maksimivuokra on tämä.
2 hlö 869 €/kk. Vuokraovesta löytyi 3190 asuntoa, joidenka vuokra on 695 - 869 €/kk.
3 hlö 993 €/kk. Vuokraovesta löytyi 2253 asuntoa, joidenka vuokra on 870 - 993 €/kk.
4 hlö 1089 €/kk. Vuokraovesta löytyi 1126 asuntoa, joidenka vuokra on 994 - 1089 €/kk.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Mistähän kumpuaa tämä luulo, että toimeentuloasiakkaat asuvat Helsingin ydinkeskustassa? Tuskin siellä nytkään kukaan toimeentuloasiakas asuu.
Matalapalkkaisia työpaikkoja kyllä siellä Helsingin ydinkeskustassa on. Sekoittavatkohan ihmiset Helsingin ydinkeskustassa matalapalkkaiset työssäkäyvät siellä asuviin? Siis, että ihmiset luulevat Helsingin ydinkeskustassa työssäkäyviä virheellisesti paikallisiksi asukkaiksi?
Ja jos siellä nyt joku asuiskin niin hänenhän täytyy joka tapauksesa maksaa asumistuen ylittävältä osalta kaikki itse eli jos asumistuki on neljä sataa niin loput pitää itse maksaa ja mitä väliä onko tämä asunto keskustassa tau kaupungin laitamilla jos vuokra on molemmissa sama?
Kysyin eräältä sosiaalityön veteraanilta, mitä nämä sitkeät puheet kantakaupungissa tukien varassa elävistä sosiaalitoimen asiakkaista ovat. Hänen mukaansa joitakin asuntoja toki on kalleimmilla ja hienoimmilla alueilla, mutta ne ovat huonokuntoisia kymmenen neliön koppeja. Jos niistä on kateellinen, kannattaa itse kokeilla sellaisessa asumista.
Vierailija kirjoitti:
Enimmäis asumismenot on helsingissä jotain 585e.
Yksin asuvalle ihmiselle, ei se yyhhoo ämmiä koske. Heillä juhlat jatkuvat edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toi tyytyväinen, jos ja kun tämä uudistus saadaan läpi. Olen työssäni yrittänyt vuosikaudet auttaa ihmisiä löytämään vuokra-asuntoja, joissa heillä olisi oikeasti varaa asua. Osa on ollut avusta kiitollinen ja valmis muuttamaan.
Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kieltäytynyt maksamasta normin ylittävää vuokraa sen jälkeen kun vaihtoehtokin olisi todistettavasti ollut tarjolla.
En ala kertoa yksityiskohtia, mutta palvelua saa sosiaalisena kuntoutuksena. Muuttamaan suostuville sossu on hoitanut vuokravakuudet ja muutonkin, jos Kelasta niitä ei ole tippunut. Tämä tietysti perustunut siihen, että tukemalla muuttoa yhteiskunta kuitenkin säästää pidemmällä aikavälillä kuin tukemalla ylikallista asumista.
Lasten koulut ja sosiaaliset suhteet kuulostavat taas niiltä samoilta vakiokitinöiltä, joita saan työssäni kuunnella ihan livenäkin. Muuttaminen ei ole maailmanloppu, koulun vaihtaminen ei ole maailmanloppu eikä sosiaalisia suhteitakaan menetä jos esim. pk-seudulla muuttaa lähiöstä tai kaupunginosasta (jopa kaupungista) toiseen. Mistäkö tämän tiedän? Olen itsekin joutunut muuttamaan useammankin kerran, niin lapsena kuin aikuisenakin, ja hengissä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sairaanhoitajat, lähihoitajat, koulutetut vakaopet, koulutetut vakahoitajat, luokanopettajat jne. nyt vaan reippaasti muutatte muualle pääkaupunkiseudulta. Ei se tukiverkosto ym. korvaa oikeasti sitä, että elätte lastenne kanssa köyhyysrajan alapuolella tehdessänne noin tärkeitä ja arvostettuja töitä.
Kokoomuksen ja persujen edustajat voi itse hoitaa itsensä, jos sairastuvat/vaativat sairaalahoitoa ja ennen kaikkea antaa herran haltuun lapsensa. Laadukasta hoitoa ja opetusta tarjolla, kun kuka tahansa naapurin Pirkko tai Petteri voi yksin hoitaa 15 lasta kokopäivän. Tulevia menestyjiä saavat jäkikasvustaan. Tai opettaa peruskoulun oppimäärää jne.
Antakaa niille mitä he tilasivat.
Älä nyt naurata että esim. luokanopettajat tai sairaanhoitajat saisivat asumistukea, jos käyvät kokopäivätöisä. Luokanopettajat ja sairaanhoitajat asuvat ankeissa lähiöiss
Minä tiedän sairaanhoitajan joka saa asumistukea. Joten mitä ihmettä sinä siellä uhriudut? Asut kuitenkin leveämmin sinkkuna kuin hän lapsen kanssa kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toi tyytyväinen, jos ja kun tämä uudistus saadaan läpi. Olen työssäni yrittänyt vuosikaudet auttaa ihmisiä löytämään vuokra-asuntoja, joissa heillä olisi oikeasti varaa asua. Osa on ollut avusta kiitollinen ja valmis muuttamaan.
Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kieltäytynyt maksamasta normin ylittävää vuokraa sen jälkeen kun vaihtoehtokin olisi todistettavasti ollut tarjolla.
Entäs aikuisten sosiaaliset suhteet? Ai niin. Niitä ei saa olla ja jos on niin ulkopuolinen määrää ja parittaa kenen kanssa saa olla ja kenen ei.
Eihän Kela ja ennen sossu maksa koskaan normien yli vuokraa. Itse se pitää maksaa. Ruoka kuuluu itse ostaa perustoimeentulotuesta. Sähkölaskut, välttämättömät terveydenhoitomenot, kotivakuutuslaskut ja välttämättömät asiakirjalaskut maksaa Kela, mutta eivät ne millään maksusitoumuksella ole.
Käsittely keskeytettiin ajan loppuessa ja jatketaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän kumpuaa tämä luulo, että toimeentuloasiakkaat asuvat Helsingin ydinkeskustassa? Tuskin siellä nytkään kukaan toimeentuloasiakas asuu.
Matalapalkkaisia työpaikkoja kyllä siellä Helsingin ydinkeskustassa on. Sekoittavatkohan ihmiset Helsingin ydinkeskustassa matalapalkkaiset työssäkäyvät siellä asuviin? Siis, että ihmiset luulevat Helsingin ydinkeskustassa työssäkäyviä virheellisesti paikallisiksi asukkaiksi?
Ja jos siellä nyt joku asuiskin niin hänenhän täytyy joka tapauksesa maksaa asumistuen ylittävältä osalta kaikki itse eli jos asumistuki on neljä sataa niin loput pitää itse maksaa ja mitä väliä onko tämä asunto keskustassa tau kaupungin laitamilla jos vuokra on molemmissa sama?
no kun sossu maksaa ylijäämät kun keksitään 500 syytä miksi yksin pitää asua kolmiossa ja
Miten monta prosenttia sinun kaikista asiakkaistasi on näitä kieltäytyjiä ja miten monta taas oikeasti pulassa olevia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sairaanhoitajat, lähihoitajat, koulutetut vakaopet, koulutetut vakahoitajat, luokanopettajat jne. nyt vaan reippaasti muutatte muualle pääkaupunkiseudulta. Ei se tukiverkosto ym. korvaa oikeasti sitä, että elätte lastenne kanssa köyhyysrajan alapuolella tehdessänne noin tärkeitä ja arvostettuja töitä.
Kokoomuksen ja persujen edustajat voi itse hoitaa itsensä, jos sairastuvat/vaativat sairaalahoitoa ja ennen kaikkea antaa herran haltuun lapsensa. Laadukasta hoitoa ja opetusta tarjolla, kun kuka tahansa naapurin Pirkko tai Petteri voi yksin hoitaa 15 lasta kokopäivän. Tulevia menestyjiä saavat jäkikasvustaan. Tai opettaa peruskoulun oppimäärää jne.
Älä nyt naurata että esim. luokanopettajat tai sairaanhoitajat saisivat asumistukea, jos käyvät kokopäivätöisä. Luokanope
Minäkin olen saanut koulunköyntiavustajana asumistukea. Siivoojana en koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Savossa. Työmatka on 100km suuntaansa.
Mitäs siihen sanoo helsinkikuplalaiset?
No mutta kun he ei pysty kun ei ole autoa ja on kallista ym.Kaikki muut pystyy kulkemaan kauempaa töihin mutta ei hesalaiset.Kaikkein kovimpia ovat kyllä huutamaan vääryyttä kun pitäisi muuttaa.
Kuinka paljon siellä muualla maksaa parkkipaikka kuukaudessa? Paljon luulet niitä olevan tarjolla Töölössä tai muualla sairaaloiden lähellä? Puhumattakaan siitä jostain kämäsestä lähialepasta. Kannattaa katsoa myös ensin ne julkisenliikenteen lippujen hinnat niin alat ehkä ymmärtää enemmän. Nyt huomaan ettei ymmärryksesi riitä tämän asian ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinäkö et lainkaan pysty ymmärtämään, miksi joku kieltäytyy muuttamasta? Et pysty edes ammatillisen osaamisesi kautta (oletan, että olet jonkun sortin sossu) ymmärtämään mitä erilaisia syitä ihmisillä voi olla haluta asua nykyisessä kodissaan tai esim. nykyisellä kotipaikkakunnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt naurata että esim. luokanopettajat tai sairaanhoitajat saisivat asumistukea, jos käyvät kokopäivätöisä. Luokanope
Yyhhoot saa aina hyvät rahat.
Rahan takia nämä naiset tekevätkin lapsia useamman eri miehen kanssa. Saa parhaiten tukia kuin jos olisi kaikilla sama siittäjä.
Kyllä yyhhoo aina siittäjän löytää
* vanha vantaalainen sanonta *
Köyhät vaan sinne Keravalle ja ovi kiinni. Yhteiskuljetuksella Onnibussilla sitten aamuisin lattioita kuuraamaan ja piikomaan hyväosaisia takaisin Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän niitä löytyy, mutta vapaana ei.
Heti vapaana löytyy 4 737 asuntoa.
Katsoin itselle sopivia kaksioita. No joo, koirankopin kokoisia joissa "keittiö" olohuoneessa.
Toisekseen olivat asumisoikeusasuntoja, se siitä hapuudesta!
Niin miksi juuri sinulle pitäisi tarjota iso halpa kaksio isolla keittiöllä koska se olisi "sinulle sopiva"?
Pistäkääpä ihan piruuttaan niihin vuokraovi ja muihin sivuihin haku yksiöistä, tulette huomaamaan että vuokra alkaa olla (ollut jo muutaman vuoden) samoissa tasoissa n. 700e kautta linjan, pois lukien remonttiin menevät kohteet.
Arvioisin että 1/3 osa asiakkaista kieltäytyy tekemästä sellaisia muutoksia, joilla pystyisivät vakauttamaan taloudellista tilannettaan ja selviytymään asumismenoistaan Kelan normien mukaisesti. Mutta on otettava huomioon, että tämä ei suinkaan tarkoita että kaikista "sossun asiakkaista" 1/3 olisi näitä avusta kieltäytyjiä. Minun asiakkaakseni tullaan, kun tilanne on tosi pitkittynyt ja kevyempää tukea on ensin tarjottu mm. asunnon hakemiseen ja taloudellisen tilanteen haltuun saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tiedät sinkkuna elämisen helppoudesta yhtään mitään?! Kannattaisi pitää vaan suunsa kiinni kun ei mistään mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
En ala kertoa yksityiskohtia, mutta palvelua saa sosiaalisena kuntoutuksena. Muuttamaan suostuville sossu on hoitanut vuokravakuudet ja muutonkin, jos Kelasta niitä ei ole tippunut. Tämä tietysti perustunut siihen, että tukemalla muuttoa yhteiskunta kuitenkin säästää pidemmällä aikavälillä kuin tukemalla ylikallista asumista.
Lasten koulut ja sosiaaliset suhteet kuulostavat taas niiltä samoilta vakiokitinöiltä, joita saan työssäni kuunnella ihan livenäkin. Muuttaminen ei ole maailmanloppu, koulun vaihtaminen ei ole maailmanloppu eikä sosiaalisia suhteitakaan menetä jos esim. pk-seudulla muuttaa lähiöstä tai kaupunginosasta (jopa kaupungista) toiseen. Mistäkö tämän tiedän? Olen itsekin joutunut muuttamaan useammankin kerran, niin lapsena kuin aikuisenakin, ja hengissä ollaan.
Ei lasten kouluun ja lasten sosiaalisiin suhteisiin vetoaminen ole mitään "vakiokitinää", vaan ne ovat ihan oikeita, inhimillisiä syitä. Lapsistaan välittävä vanhempi ottaa ne huomioon. JOKAINEN tuntemani aikuinen haluaa välttää tilannetta, että lasten koulu ja kaverit vaihtuvat - JOKAINEN. Mitä koulutetumpi vanhempi, sitä enemmän tällaisista asioista välitetään - sinun koulutuksestasi en tiedä, mutta yleensä tuollaiset "minäkin olen muuttanut monta kertaa ja hengissä olen" -tyyppiset lauseet ovat matalasti koulutettujen wt-junttien horinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kieltäytynyt maksamasta normin ylittävää vuokraa sen jälkeen kun vaihtoehtokin olisi todistettavasti o
Ensimmäinen lause riitti. Me tavalliset työssäkäyvät emme siis saa mitään ja sinä iloitset että meiltä otetaan. Miksi saat iloa toisten kurjuudesta? Taidan jäädä työttömäksi niin tilanteeni paranee, ainakaan minun ei tarvitse enää koittaa pärjätä yksi kun joku kaltaisesi saa puolestani hoitaa asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sin
Pystyn ymmärtämään oikein hyvin, mutta aina kaikki ei vaan mene elämässä niin kuin itse haluaisi. Olen itsekin joutunut muuttamaan halvempaan asuntoon alueelle, jossa en olisi muuten valinnut asua, mutta kun oli vaan pakko tulojen tilapäisesti tippuessa.
Muuttaminen ei mielestäni ole mikään sellainen trauma tai katastrofi, etteikö ihmisiltä sellaista voisi vaatia. Ja en puhu nyt muutosta Utsjoelle, puhun muuttamisesta pk-seudun sisällä (Hki, Espoo, Vantaa, Kauniainen).
Täällä yksinhuoltaja sairaanhoitaja, jolle tulee asumistuki. Tuloraja kahden lapsen kanssa taitaa olla jotain yli 3600e.