Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fact check: Mia Laihon (kok) mukaan edullisempia vuokra-asuntoja löytyy pääkaupunkiseudulta 10 000

Vierailija
05.12.2023 |

Mia Laihon (kok) mukaan Etuovi.com:ista löytyy pääkaupunkiseudulta (Helsinki, Espoo, Vantaa) 10 000 tuhatta edullisempaa vuokra-asuntoa.

https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-67-2023?…

Virhe 1: Etuovesta ei löydy vuokra-asuntoja. Sivuston nimi on Vuokraovi.com

Virhe 2: Tekemäni haun mukaa Helsinki, Espoo, Vantaa alueelta löytyy 7 481 asuntoa, joidenka vuokra on enintään 1089 €/kk.

Hallituksen esitys HE 58/2023 vp 

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 a :n muuttamisesta

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_58+2023.as…

Liite Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat 2023

Helsinki, Espoo ja Vantaa

1 hlö 694 €/kk. Vuokraovesta löytyi 905 asuntoa, jonka maksimivuokra on tämä.

2 hlö 869 €/kk. Vuokraovesta löytyi 3190  asuntoa, joidenka vuokra on 695 - 869 €/kk.

3 hlö 993 €/kk. Vuokraovesta löytyi 2253 asuntoa, joidenka vuokra on 870 - 993 €/kk.

4 hlö 1089 €/kk. Vuokraovesta löytyi 1126 asuntoa, joidenka vuokra on 994 - 1089 €/kk.

Kommentit (314)

Vierailija
141/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen toi tyytyväinen, jos ja kun tämä uudistus saadaan läpi. Olen työssäni yrittänyt vuosikaudet auttaa ihmisiä löytämään vuokra-asuntoja, joissa heillä olisi oikeasti varaa asua. Osa on ollut avusta kiitollinen ja valmis muuttamaan.

Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kieltäytynyt maksamasta normin ylittävää vuokraa sen jälkeen kun vaihtoehtokin olisi todistettavasti ollut tarjolla. 

Ja sin

No ei ole pakko muuttaa. Maksaa vain ylimenevän osan itse. Turhaan valitat.

Vierailija
142/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ala kertoa yksityiskohtia, mutta palvelua saa sosiaalisena kuntoutuksena. Muuttamaan suostuville sossu on hoitanut vuokravakuudet ja muutonkin, jos Kelasta niitä ei ole tippunut. Tämä tietysti perustunut siihen, että tukemalla muuttoa yhteiskunta kuitenkin säästää pidemmällä aikavälillä kuin tukemalla ylikallista asumista. 

Lasten koulut ja sosiaaliset suhteet kuulostavat taas niiltä samoilta vakiokitinöiltä, joita saan työssäni kuunnella ihan livenäkin. Muuttaminen ei ole maailmanloppu, koulun vaihtaminen ei ole maailmanloppu eikä sosiaalisia suhteitakaan menetä jos esim. pk-seudulla muuttaa lähiöstä tai kaupunginosasta (jopa kaupungista) toiseen. Mistäkö tämän tiedän? Olen itsekin joutunut muuttamaan useammankin kerran, niin lapsena kuin aikuisenakin, ja hengissä ollaan. 

Ei lasten kouluun ja lasten sosiaalisiin suhteisiin ve

Joo joo. Minä en ole valmis maksamaan verorahoistani sinun asumistasi ylikalliissa kämpässä vaan siksi, ettei sinun lastesi tartte muuttaa. 

T. Eri, mutta työn perässä muuttamaan joutunut perheellinen "wt"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvioisin että 1/3 osa asiakkaista kieltäytyy tekemästä sellaisia muutoksia, joilla pystyisivät vakauttamaan taloudellista tilannettaan ja selviytymään asumismenoistaan Kelan normien mukaisesti. Mutta on otettava huomioon, että tämä ei suinkaan tarkoita että kaikista "sossun asiakkaista" 1/3 olisi näitä avusta kieltäytyjiä. Minun asiakkaakseni tullaan, kun tilanne on tosi pitkittynyt ja kevyempää tukea on ensin tarjottu mm. asunnon hakemiseen ja taloudellisen tilanteen haltuun saamiseen. 

Toisin sanoen sinulle tulevat hankalimmat pitkäaikaisasiakkaat, ja heistä noin kolmannes on näitä kieltäytyjiä. Aika laveasti annoit tuolla edellä ymmärtää, miten paljon näitä todellisuudessa olisi.

Vierailija
144/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen toi tyytyväinen, jos ja kun tämä uudistus saadaan läpi. Olen työssäni yrittänyt vuosikaudet auttaa ihmisiä löytämään vuokra-asuntoja, joissa heillä olisi oikeasti varaa asua. Osa on ollut avusta kiitollinen ja valmis muuttamaan.

Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kieltäytynyt maksamasta normin ylittävää vuokraa sen jälkeen kun vaihtoehtokin olisi todistettavasti o

Kerro nyt miten tämän palvelun piiriin pääsee? Olen todella väsynyt ja stressaantunut. Minulla ei ole mitään mahdollisuutta säästää vakuuttaa että voisi muuttaa. Jos et vain huviksesi auo päätäsi vaan haluat muutosta ja auttaa niin kerrot.

Vierailija
145/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ala kertoa yksityiskohtia, mutta palvelua saa sosiaalisena kuntoutuksena. Muuttamaan suostuville sossu on hoitanut vuokravakuudet ja muutonkin, jos Kelasta niitä ei ole tippunut. Tämä tietysti perustunut siihen, että tukemalla muuttoa yhteiskunta kuitenkin säästää pidemmällä aikavälillä kuin tukemalla ylikallista asumista. 

Lasten koulut ja sosiaaliset suhteet kuulostavat taas niiltä samoilta vakiokitinöiltä, joita saan työssäni kuunnella ihan livenäkin. Muuttaminen ei ole maailmanloppu, koulun vaihtaminen ei ole maailmanloppu eikä sosiaalisia suhteitakaan menetä jos esim. pk-seudulla muuttaa lähiöstä tai kaupunginosasta (jopa kaupungista) toiseen. Mistäkö tämän tiedän? Olen itsekin joutunut muuttamaan useammankin kerran, niin lapsena kuin aikuisenakin, ja hengissä ollaan. 

Ei

Miksi minä käyn töissä jos edes lapseni eivät ystäviään saa pitää? En näe syytä. Maksa sinä meidän kaikkien eläminen jatkossa siellä jossain muualla.

Vierailija
146/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioisin että 1/3 osa asiakkaista kieltäytyy tekemästä sellaisia muutoksia, joilla pystyisivät vakauttamaan taloudellista tilannettaan ja selviytymään asumismenoistaan Kelan normien mukaisesti. Mutta on otettava huomioon, että tämä ei suinkaan tarkoita että kaikista "sossun asiakkaista" 1/3 olisi näitä avusta kieltäytyjiä. Minun asiakkaakseni tullaan, kun tilanne on tosi pitkittynyt ja kevyempää tukea on ensin tarjottu mm. asunnon hakemiseen ja taloudellisen tilanteen haltuun saamiseen. 

Toisin sanoen sinulle tulevat hankalimmat pitkäaikaisasiakkaat, ja heistä noin kolmannes on näitä kieltäytyjiä. Aika laveasti annoit tuolla edellä ymmärtää, miten paljon näitä todellisuudessa olisi.

Tuo on vain sinun tulkintasi. Näitä asiakkaita on paljon, ikävä kyllä, mutta ei todellakaan enemmistä sosiaalitoimen asiakkaista. Tätä haluan korostaa siksi, että sosiaalitoimessa asioi paljon ihmisiä, jotka tosiaan tekevät itsekin parhaansa saadakseen asioitaan järjestykseen. Mutta sitten on ihan liikaa myös näitä muita, ja heidän oikkujaan ei mielestäni yhteiskunnan tarvitsekaan kustantaa. 

Vierailija
147/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn ymmärtämään oikein hyvin, mutta aina kaikki ei vaan mene elämässä niin kuin itse haluaisi. Olen itsekin joutunut muuttamaan halvempaan asuntoon alueelle, jossa en olisi muuten valinnut asua, mutta kun oli vaan pakko tulojen tilapäisesti tippuessa. 

Muuttaminen ei mielestäni ole mikään sellainen trauma tai katastrofi, etteikö ihmisiltä sellaista voisi vaatia. Ja en puhu nyt muutosta Utsjoelle, puhun muuttamisesta pk-seudun sisällä (Hki, Espoo, Vantaa, Kauniainen). 

Se, että käytit sanaa "kitinä". osoitti, että et todellakaan ymmärtänyt. Ja se, että sinun mielestäni muutto ei ole kenellekään trauma tai katatastrofi, ei kerro mitään siitä, kuinka monelle se oikeasti on. Joillekin ei ole, joillekin voi olla. Katselet asioita todella kaavamaisesti ja mustavalkoisesti huomioimatta ollenkaan inhimilliseen elämään liittyviä lukuisia nyansseja. Olen pahoillani, mutta se ei anna sinusta kovin sivistynyttä saati ymmärtäväistä kuvaa. Jos todella olet ammatissa, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä, sinun pitäisi ymmärtää ihmisiä, ihmisyyttä ja ihmiselämää vähän paremmin ja syvällisemmin.

Vierailija
148/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Mutta eihän valtio maksa heidän ylikalliita asumista. Valtio maksaa vain sen tietyn summan oli sitten kallis tai halpa asunto. Ei yhtään sen enempää. Sama summa tulee niin halpaan kuin kalliiseen asuntoon.

Vierailija
149/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vain sinun tulkintasi. Näitä asiakkaita on paljon, ikävä kyllä, mutta ei todellakaan enemmistä sosiaali

Sinulla on lukumäärien kuvailemisessa aikamoisia vaikeuksia. Käytä tästedes vain toisiinsa verrattavissa olevia lukuja, niin asenteesi ei pääse värittämään sanomisiasi.

Vierailija
150/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kieltäytynyt maksamasta normin ylittävää vuokraa sen jälkeen kun vaihtoehtokin olisi todistettavasti o

Ei, muuttaminen ei ole mikään trauma. Siksi kysyn miten tätä teidän apua saisi. Auta nyt.

Vierailija
151/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta olisi järkevä listaus pitäisi olla listattuna monta asuntoa on vuokrarajoihin sopivia, sopivan kokoisina. Ei tarvitse lukaaleja olla, eikä ylimääräisiä huoneita tai edes jokaiselle lapselle huonetta, mutta kohtuullisena voidaan pitää esim. 3h+k 3 hlö, 4h+k, 4 hlö jne. eli olisi voinut listata myös sen mukaan.

Tuohan ei todellakaan tarkoita, että jokaisella olisi makuuhuone tuolloin, koska olohuone on huone listauksissa eli 3h+k on 2 makuuhuonetta. Ja 4h+k on 3 makuuhuonetta. Hieman muuten huono Suomen mallin listaus asunnoissa. Jossain ulkomailla käytetään esim. makuuhuoneiden määrää suoraan listauksena. Harvemmin ajatellaan tai käytetään  olohuonetta makuuhuoneena ehkä.

On vähän eroa, onko vuokra rajoihin sopiva asunto kaksio vai neliö, ainakin lapsiperheissä. Vaikka kuinka olisi vaikka kaksiota, eli yksi makuuhuone, hintaan 1100€ ei se hirveästi lämmitä jos on 4 hlö perhe. 

Jokainen asuntoja joskus pk-seudulta katsonut tietää, että noissa rajoissa ei saa sopivaa asuntoa halutulle ihmimäärälle. Kyse olikin vain summista ja edes sillä perusteella sopivia asuntoja ei ole nimeksikään. Käytännössä halvempaan asuntoon pääsee, jos neljän hengen perhe asuu soluhuoneessa tai pienessä yksiössä, kuten viime vuosisadan alussa.

Vierailija
152/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kieltäytynyt maksamasta normin ylittävää vuokraa se

Onko sinulla omaa sosiaaityöntekijää tai sosiaaliohjaajaa? Häneltä kannattaa kysyä konkreettista apua asunnon etsimiseen. Jokaisella hyvinvointialueella on tietysti omat käytäntönsä enkä voi tietää sinun asuinpaikkasi palveluvalikkoa. Mutta kyllä luulen, että aika moni sossu tukisi mielellään ihmisiä ratkaisuihin, jotka mahdollistaisivat itenäisemmän taloudellisen selviytymisen tulevaisuudessa. Ainakin se olisi järkevää, onneksi omassa työpaikassani ajatellaankin noin.

Vierailija
153/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi kiva saada tilastoja ja lukuja pöytään näistä, jotka asuvat kalliisti Helsingin ydinkeskustassa täysin Kelan sponsoroimina. Minä nimittäin veikkaan, että he eivät ole kantasuomalaisia, jos heitä edes on olemassa. Valtaosa asumistuen saajista pk-seudulla on matalapalkka-aloilla työskenteleviä sekä opiskelijoita eikä hekään hulppeasti asu, vaan pienissä yksiöissä, jos asuvat keskustan alueella.

Asumistuessahan on katto, eli ei Kela kata kenenkään asumismenoja tietyn rajan yli. Jokainen voi itse käydä Kelan laskureilla laskemassa, millaiseen tukeen on oikeutettu milläkin tuloilla ja millä vuokralla. Jos asut kalliisti keskustassa, maksat ylimenevän osuuden ihan itse verrattuna siihen, että asuisit jossain Kontulassa. Kenenkään kallista asumista ei sponsoroida veronmaksajien kassasta. Sen takia nämä myytit ihmisistä, jolle Kela vaan heittelisi jotain parintonnin vuokria on hyvin erikoisia tullessaan poliitikon suusta jonka pitäisi tietää jotain siitä, miten systeemi toimii.

Vierailija
154/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sairaanhoitajat, lähihoitajat, koulutetut vakaopet, koulutetut vakahoitajat, luokanopettajat jne. nyt vaan reippaasti muutatte muualle pääkaupunkiseudulta. Ei se tukiverkosto ym. korvaa oikeasti sitä, että elätte lastenne kanssa köyhyysrajan alapuolella tehdessänne noin tärkeitä ja arvostettuja töitä.

Kokoomuksen ja persujen edustajat voi itse hoitaa itsensä, jos sairastuvat/vaativat sairaalahoitoa ja ennen kaikkea antaa herran haltuun lapsensa. Laadukasta hoitoa ja opetusta tarjolla, kun kuka tahansa naapurin Pirkko tai Petteri voi yksin hoitaa 15 lasta kokopäivän. Tulevia menestyjiä saavat jäkikasvustaan. Tai opettaa peruskoulun oppimäärää jne.

Antakaa niille mitä he tilasivat.

Älä nyt naurata että esim. luokanopettajat tai sairaanhoitajat saisivat asumistukea, jos käyvät kokopäivätöisä. Luokanopettajat ja sairaanhoitajat asuvat ankeissa lähiöiss

Terve. Itse teen sairaanhoitajana vuorotyötä ja on pöivystysvuoroja, jolloin töissä on oltava 1/2 sisällä hälytyksestä. Mistään prseenreiästä ei pääse töihin 1/2 h tai pyhinä/ viikonloppuina julkisella. Pääkaupunkiseutu joutuu tosissaan miettimään, että mistä kohta saavat ketään sinne palveluammatteihin ja hoitoalan töihin, jos tämä nykyhallituksen suuntaus jatkuu ja asumisehtoja aletaan kiristämään. Sairaanhoitajista myös paljon pöivätyötä tekeviä- ja turha sanoa, että mene sitten vuorotöihin, koska noitakin tarvitaan, ja sillä peruspalkalla ei vuokria esim Hesassa makseta. Kukaan ei myöskään ala käyttämään 1,5 työmatkoihin yhteen suuntaan, vaikka olisitkin sinkku.

Vierailija
155/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä minä sen maksan kun asumistuki laskee ja palkkani ei riitä?

Vierailija
156/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo. Minä en ole valmis maksamaan verorahoistani sinun asumistasi ylikalliissa kämpässä vaan siksi, ettei sinun lastesi tartte muuttaa. 

T. Eri, mutta työn perässä muuttamaan joutunut perheellinen "wt"

Ai, päätit aloittaa tuon passiivis-aggressiivisen sinä-pronominin käytön. No, siitä vain. Et ilmeisetsi keksinyt vasta-argumentteja niin ajattelit kokeilla, provosoituisinko tuosta. Tuohan on palstalla tyypillinen keino hyökätä kaikkia niitä kohtaan, jotka puolustavat esimerkiksi juuri tuensaajia tai köyhiä ja heidän oikeuksiaan.

Noinko koville se otti, kun jouduit muuttamaan työn perässä?

Vierailija
157/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn ymmärtämään oikein hyvin, mutta aina kaikki ei vaan mene elämässä niin kuin itse haluaisi. Olen itsekin joutunut muuttamaan halvempaan asuntoon alueelle, jossa en olisi muuten valinnut asua, mutta kun oli vaan pakko tulojen tilapäisesti tippuessa. 

Muuttaminen ei mielestäni ole mikään sellainen trauma tai katastrofi, etteikö ihmisiltä sellaista voisi vaatia. Ja en puhu nyt muutosta Utsjoelle, puhun muuttamisesta pk-seudun sisällä (Hki, Espoo, Vantaa, Kauniainen). 

Se, että käytit sanaa "kitinä". osoitti, että et todellakaan ymmärtänyt. Ja se, että sinun mielestäni muutto ei ole kenellekään trauma tai katatastrofi, ei kerro mitään siitä, kuinka monelle se oikeasti on. Joillekin ei ole, joillekin voi olla. Katselet asioita todella kaavamaisesti ja mustavalkoisesti huomioimatta ollenkaan inhimilliseen elämään liittyviä luku

Kyllä, muutto on joillekin sekä henkinen trauma että taloudellinen katastrofi. Traumaattinen henkilö ei välttämättä enää kykene ikinä työelämään, taloudellisen katastrofin kokeneella ei enää ole taloudellosesti kannattavaa mennä töihin ja masentunut ihminen ei enää jaksa käydä töissä ja kostonhimoinen katkera ihminen ei enää vttuillakseen tee enää yhtään mitään vaan heittää hanskat lopullisesti naulaan.

Vierailija
158/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin huvikseni, mitä Helsingistä löytyisi yhdelle henkilölle noilla vuokranormeilla. Koko ensimmäinen sivu oli OPISKELIJASOLUJA. Ja turha tulla vinkumaan, että etsi Pieksämäeltäkin - joo, kun pointti oli se, että osa noista Laihon hehkuttamista asunnoista on tarkoitettu tietylle ihmisryhmälle, eikä yksin asuva lähihoitaja voi niitä opiskelijasoluja hakea, vaikka kuinka haluaisi. Tai hakea voi, mutta ei hän niitä saa. Eli tosiasiallisesti noita kohtuuhintaisia on paljon vähemmä'n. Nyt en jaksanut selata kaikkia vaihtoehtoja, mutta joskus kun olen tällaisen vastaavan haun tehnyt, on osa halvoista paljastunutkin viikkovuokrakämpiksi, eli oikeasti eivät olleetkaan halpoja.

Saattaa olla, että Laiho jopa tiesi tämän, mutta halusikin tahallaan harhauttaa valheillaan.

Vuokrailmoituksista kannattaa lukea kaikki pikkupränti

Ai että kahden lapsen kanssa asumaan yksiöön???? Hienoa. Helsinki ei sitten neitä kaipaa, emmekä me Helsinkiä. Onneksi Vakaopelle löytyy töitä myös muualta.

Vierailija
159/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin typerää ja turhaa valittaa joka asiasta.

Ketään ei pakoteta, ei edes käsketä muuttamaan minnekkään.

Ainoa asia mitä asumistuen suhteen muuttuu, on vuokrahinta, mihin asti asumistukea maksetaan. Jos asunnon vuokrakatto on 550 euroa niin siihen saa max 70% asumistuen. Jos vuokra on vuokrakattoa hintaa suurempi, voi / saa asukas ilman erillistä lupa anomusta suorittaa tuon ylimenevän osan täysimääräisenä itse. Saa asua vaikka 1000 euroa kalliimmassa asunnossa , mutta tuon 550 euron ylimenevään ei saa vain asumistukea.

Ääliöt! Kenenkään ei tarvitse muuttaa yhtään mihinkään jos ei halua.

Vierailija
160/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että käytit sanaa "kitinä". osoitti, että et todellakaan ymmärtänyt. Ja se, että sinun mielestäni muutto ei ole kenellekään trauma tai katatastrofi, ei kerro mitään siitä, kuinka monelle se oikeasti on. Joillekin ei ole, joillekin voi olla. Katselet asioita todella kaavamaisesti ja mustavalkoisesti huomioimatta ollenkaan inhimilliseen elämään liittyviä luku

Mielestäni pilkkaat nyt oikeita traumoja tai katastrofeja kokeneita ihmisiä. Jos muuttaminen olisi oikeasti joku ihmisen perusturvallisuuden romuttava hirveä ja kohtuuton elämäntapahtuma, ihmiset eivät muuttaisi koskaan vapaaehtoisesti eikä kukaan esim. ansaitsisi elantoaan muuttopalvelussa työskentelemällä. 

Mutta olkoon.