Fact check: Mia Laihon (kok) mukaan edullisempia vuokra-asuntoja löytyy pääkaupunkiseudulta 10 000
Mia Laihon (kok) mukaan Etuovi.com:ista löytyy pääkaupunkiseudulta (Helsinki, Espoo, Vantaa) 10 000 tuhatta edullisempaa vuokra-asuntoa.
https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-67-2023?…
Virhe 1: Etuovesta ei löydy vuokra-asuntoja. Sivuston nimi on Vuokraovi.com
Virhe 2: Tekemäni haun mukaa Helsinki, Espoo, Vantaa alueelta löytyy 7 481 asuntoa, joidenka vuokra on enintään 1089 €/kk.
Hallituksen esitys HE 58/2023 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 a :n muuttamisesta
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_58+2023.as…
Liite Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat 2023
Helsinki, Espoo ja Vantaa
1 hlö 694 €/kk. Vuokraovesta löytyi 905 asuntoa, jonka maksimivuokra on tämä.
2 hlö 869 €/kk. Vuokraovesta löytyi 3190 asuntoa, joidenka vuokra on 695 - 869 €/kk.
3 hlö 993 €/kk. Vuokraovesta löytyi 2253 asuntoa, joidenka vuokra on 870 - 993 €/kk.
4 hlö 1089 €/kk. Vuokraovesta löytyi 1126 asuntoa, joidenka vuokra on 994 - 1089 €/kk.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Sitä tulee yllättävän vähällä toimeen, jos haluaa. Kyllä lapsiperhekin voi asua ja elää yksiössäkin, jos ei isompaan ole varaa. Sisustusliikkeistä voi ostaa tilanjakajia ja sermejä, joilla voi lisätä viihtyvyyttä. Nyt mielikuvitusta ja luovuutta peliin. Ruokakuluissakin säästää, kun tekee kotona hyvää tavallista kotiruokaa ja jättää ne pikaruokalat pois.
On niitä pariskuntia, jotka asuu pienessä yksiössä ja työssäkäyviä, jotka asuvat tyyliin 10 henkeä pikkukaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä asun pikkukunnan keskustassa, kävelen kauppaan ja töihin ja tarvittaessa bussille, joka vie isompaan kaupunkiin ostoksille n. kerran kuukaudessa. (Bussi kulkee 2krt/vrk/suunta, matka-aika 1h15min).
Että se siitä että maalla saastutetaan.
Ja niin, asun puolisoni kanssa edullisessa vuokra-asunnossa, joka on myös paikkakunnan Kelan määritysten mukainen, vaikka emme asumistukea nostakaan.
Ihan todella ihmettelen tätä vastakkainasettelua; maalla tarvitaan väkeä ja työvoimaa ja täällä on hyvä asua ja samoin kaupungeissa tarvitaan työvoimaa ja toiset viihtyvät siellä. Ymmärrettävää on, että kaupungeissa vuokrat on korkeampia ja ihmisillä on siellä monenlaisia elämäntilanteita. Mutta niin on täällä maallakin, ihan työssäkäyvää ja toimeliasta porukkaa täälläkin asuu. Ei tänne muuton tarvitse olla mikään rangaistus elämän huonoista valinnoista.
Mutta kun kaikki pienituloiset eivät voi muuttaa maalle. Minä olen ihan hyvätuloinen omistusasunnossa asuja, mutta ainakin minun arkeni ja elämäni hankaloituu, jos kaikki pienituloiset muuttavat Helsingistä pois. Se nimittäin tarkoittaa aikamoista työvoimapulaa monille aloille ja se myös tarkoittaa sitä, että moni asia toimii heikommin. Jos yhteiskunta haluaa, että on siivoojia, lähihoitajia, koulunkäyntiavustajia, lastenhoitajia, yms. niin kyllä heille pitää mahdollistaa asiallinen ja perhekoon mukainen asuminen lähellä työpaikkoja. Minulle toki sopisi, että heille maksettaisiin isompia palkkoja, mutta jos niin ei tapahdu, pitäisi sitten kunnollisella tukijärjestelmällä tukea heidän taloudellista tilannettaan ja tarvittaessa maksaa vaikka isompaa tukea asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tulee yllättävän vähällä toimeen, jos haluaa. Kyllä lapsiperhekin voi asua ja elää yksiössäkin, jos ei isompaan ole varaa. Sisustusliikkeistä voi ostaa tilanjakajia ja sermejä, joilla voi lisätä viihtyvyyttä. Nyt mielikuvitusta ja luovuutta peliin. Ruokakuluissakin säästää, kun tekee kotona hyvää tavallista kotiruokaa ja jättää ne pikaruokalat pois.
Teen ne kaikki ruoat ja ostelen sermit työajalla. Onko syytä miksi en? Tehokkuuteeni menee siihen että oma elämä olisi hyvää. Työpaikalla voi olla tehokkaita ne jotka kokee saavansa siitä vastinetta. Pitäkää Suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ja toimeentulotuki ovat molemmat väliaikaisia tukimuotoja. Kyllä nyt aikuinen vastuullinen ihminen vuoden aikana taloutensa ja elämänsä saa hallintaan tai sitten hän on siinä kunnossa , että tarvitsee edunvalvojan.
Olen vuoden hakenut työtä jonka jälkeen en tarvitsisi asumistukea. En ole saanut. Mistä saan tämän edunvalvojan ja se siis etsii minulle työn vai mitä se tekee?
Kyllä saa aikamoisessa pumpulissa ihminen oikeasti elää, jos muuttaminen halvempaan asuntoon vaikka toiseen kaupunginosaan tai naapurikaupunkiin on se elämän isoin katastrofi ja uhka. Kertoo mun mielestä vaan siitä, miten hyvin tässä maassa asiat oikeasti kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän tukianne vähennetään 2 osassa ensivuonna ja seuraavan 4 vuoden aikana niitä leikataan joka vuosi lisää! Älkää valittako, ei teidän tukirahoistanne ole vähennetty VIELÄ kolikkoakaan.
Vähennetään kyllä reippaasti ja runsaalla kädellä ainakin seuraavat NELJÄ VUOTTA!
ja se on teille pikku paskiaisille ihan oikein!
Minä vähensin jo työntekoa. Se vähenee jatkossa samalla tahdilla kuin vähenee raha mitä on tililläni. Luonnollisesti tehokkuutta nostaa ne joiden tilillä se näkyy.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia joiden elämää kurjistat .
Ei ole yhteiskunnan velvollisuus rahoittaa asumiskuluja. Jokaisella on velvollisuus hankkia itse elanto ja hankkii sitten asunnon, mihin riittää maksukyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ja toimeentulotuki ovat molemmat väliaikaisia tukimuotoja. Kyllä nyt aikuinen vastuullinen ihminen vuoden aikana taloutensa ja elämänsä saa hallintaan tai sitten hän on siinä kunnossa , että tarvitsee edunvalvojan.
Olen vuoden hakenut työtä jonka jälkeen en tarvitsisi asumistukea. En ole saanut. Mistä saan tämän edunvalvojan ja se siis etsii minulle työn vai mitä se tekee?
Valtiolle en tule töihin. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhteiskunnan velvollisuus rahoittaa asumiskuluja. Jokaisella on velvollisuus hankkia itse elanto ja hankkii sitten asunnon, mihin riittää maksukyky.
Ei kuulu yhteiskunnan PAKOTTAA valtion virkamieheksi.
Itse valittu, mielekäs työ ja hyvä palkka nostaa tehokkuutta. Poliitikon tehtävä ei ole valita kenellekään työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän tukianne vähennetään 2 osassa ensivuonna ja seuraavan 4 vuoden aikana niitä leikataan joka vuosi lisää! Älkää valittako, ei teidän tukirahoistanne ole vähennetty VIELÄ kolikkoakaan.
Vähennetään kyllä reippaasti ja runsaalla kädellä ainakin seuraavat NELJÄ VUOTTA!
ja se on teille pikku paskiaisille ihan oikein!
Minä vähensin jo työntekoa. Se vähenee jatkossa samalla tahdilla kuin vähenee raha mitä on tililläni. Luonnollisesti tehokkuutta nostaa ne joiden tilillä se näkyy.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia joiden elämää kurjistat .
Kiitos huolesta lapsiani kohtaan. Heidän elämänlaatu on parantunut kun keskityn vain omaan elämäämme ja olen enemmän heidän kanssaan. Miksi heidän elämäänsä siitä kurjistuisi?
Jos noissa on erheellisesti listattu ASO asuntoja, joiden vastike on tietysti keskivuokratasoa alempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän nuo kovin pahoja virheitä olleet kun ovat suunnilleen totta.
Ja köyhät voi puolestani asua kirkkonummella nurmijärvellä tms. Ei mitään syytä miksi heillä pitäisi olla oikeus asua kantakaupungissa.
Oletko katsonut miten paljon työmatkakulut nousee Kirkkonummelta ja Nurmijärveltä? Ei siltä edes ole yhteyksiä kunnolla. Kantakaupungissa ei ole mitään oikeutta olla palveluita tai liikkeitä, siirretään ne kauemmas missä työntekijät, kaikki voittavat kun työntekijöille jää enemmän käteen ja voivat itsekin käyttää enemmän palveluja. Kyllä sieltä kaupungista voi lapsen Kirkkonummelle hoitoon viedä jos sitä kokee tarvitsevansa.
Kaupunkien keskustoista muutenkin ajetaan matketteihin pidemmälle. Eiköhän se ole ihan sama ajaako Vantaal
Et ole tainnut tilata woltilla mistään skutsista? Ne kun ei toimita toiminta-alueensa ulkopuolelle.
Vantaalta pääse hyvin Helsinkiin jos työt sielä.
Se että joutuu Helsingistä muuttamaan vaikka Vantaalle halvempaan asuntoon ei ole mikään maailmanloppu.Ja ihan vapaaehtoista, sitten jos ei halua,pitää tinkiä muusta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän niitä löytyy, mutta vapaana ei.
Jos kaikki muuttaisivat ulos edes viikoksi kahdeksi niin eiköhän rupeaisi vuokrat laskemaan? Onko lähtijöitä.
Vai onko parempi sitte Joulun jälkeen?
Toinen juttu; Aina joku kertoo että kun työpaikka on keskustassa niin asunnon pitää löytyä keskustasta.
Ei se mikään pakko ole, viisas yrittäjä perustaa sen kauppansa tai liikkeensä laitakaupunnille ja tekijöitä löytyy pilvin pimein. Myös ne asiakkaat alkaa kohta olevaan siellä.
Vierailija kirjoitti:
Fact check nyt ensinkin. Etuovessa on vuokra-asuntoja. Viimeiset 5 vuotta siellä asuntoa hakeneen tiedän tämän paremmin kuin hyvin ja minulla on myös hälytys sähköpostissa heti kun sopiva löytyisi. Minulla meni monta vuotta että raihnainen, huonosti liikkuva, käsistäni reumaattinen, työtön ja työelämän runtelema kroppani sai asunnon. Etsin jatkuvasti edullisempaa mutta kukaan ei huolinut, siinäpä monelle pähkinää miten tuo muutto hoidetaan? Kuka maksaa muuton, kuka auttaa pakkaamisessa ja tavarat toiseen asuntoon kun käsissä ei ole voimaa, tulehdus jatkuva. Voi kun ihmiset ovat kylmiä nykyisin, minäkin tehnyt raskaita ruumiillisia töitä ilman lomia ikäni, mitään ei jäänyt sukan varteen kun erossa meni kaikki.
Myös se terveys.
Tässäkö kiitos kun 40 vuotta raadoin itseni ja yhteiskunnan eteen, maksoin veroja ja takasin näin tulevaisuudessa hoitoni jos sairastun? Mitä vielä, sekin viedään tai onkin jo viety.
Miksi ihmeessä oot nelkytvuotta tehnyt töitä ilman lomia? Ja jos noin oot duunia painanut niin onhan sulla palkkaa kertynyt ja siten myös eläkettä niin että voit maksaa itse vuokrasi ja muuttosi. Johan jos kaikki normaalit lomajat oot heittänyt keikkaa jossain on näkyneet tuloissa. Aika huimaa menoa varmasti ollut, eikö oikeasti tullut mieleen edes 30 vuoden kohdalla että otampa pari päivää lomaa kesällä? Ja miten erossa meni kaikki? Tasanhan ne kuuluisi jakaa? Huimaa menoa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Se että joutuu Helsingistä muuttamaan vaikka Vantaalle halvempaan asuntoon ei ole mikään maailmanloppu.Ja ihan vapaaehtoista, sitten jos ei halua,pitää tinkiä muusta.
Minulle alkaa olla maailman loppu tämän miten aivottoman lukutaidottomia ihmiset nykyään on. Yrititkö edes? Ehkä joku voi tavata sinulle aloituksen ennen kuin enää kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipähän nuo kovin pahoja virheitä olleet kun ovat suunnilleen totta.
Ja köyhät voi puolestani asua kirkkonummella nurmijärvellä tms. Ei mitään syytä miksi heillä pitäisi olla oikeus asua kantakaupungissa.
Oletko katsonut miten paljon työmatkakulut nousee Kirkkonummelta ja Nurmijärveltä? Ei siltä edes ole yhteyksiä kunnolla. Kantakaupungissa ei ole mitään oikeutta olla palveluita tai liikkeitä, siirretään ne kauemmas missä työntekijät, kaikki voittavat kun työntekijöille jää enemmän käteen ja voivat itsekin käyttää enemmän palveluja. Kyllä sieltä kaupungista voi lapsen Kirkkonummelle hoitoon viedä jos sitä kokee tarvitsevansa.
Kaupunkien keskustoista muutenkin ajetaan matketteihin pi
Aivan varmasti rahalla saa. Jos ei ole varaa woltata ruokia Nurmijärveltä Jätkäsaareen niin sitten ostaa ne samalla kun käy siellä päin kaupassa tai tekee itse. Ei ravintoaruoka ole kenenkään oikeus.