Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fact check: Mia Laihon (kok) mukaan edullisempia vuokra-asuntoja löytyy pääkaupunkiseudulta 10 000

Vierailija
05.12.2023 |

Mia Laihon (kok) mukaan Etuovi.com:ista löytyy pääkaupunkiseudulta (Helsinki, Espoo, Vantaa) 10 000 tuhatta edullisempaa vuokra-asuntoa.

https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-67-2023?…

Virhe 1: Etuovesta ei löydy vuokra-asuntoja. Sivuston nimi on Vuokraovi.com

Virhe 2: Tekemäni haun mukaa Helsinki, Espoo, Vantaa alueelta löytyy 7 481 asuntoa, joidenka vuokra on enintään 1089 €/kk.

Hallituksen esitys HE 58/2023 vp 

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 a :n muuttamisesta

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_58+2023.as…

Liite Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat 2023

Helsinki, Espoo ja Vantaa

1 hlö 694 €/kk. Vuokraovesta löytyi 905 asuntoa, jonka maksimivuokra on tämä.

2 hlö 869 €/kk. Vuokraovesta löytyi 3190  asuntoa, joidenka vuokra on 695 - 869 €/kk.

3 hlö 993 €/kk. Vuokraovesta löytyi 2253 asuntoa, joidenka vuokra on 870 - 993 €/kk.

4 hlö 1089 €/kk. Vuokraovesta löytyi 1126 asuntoa, joidenka vuokra on 994 - 1089 €/kk.

Kommentit (314)

Vierailija
101/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi,  yksityiset ei vuokraa luottotiedottomille.

Köyhyys ei tarkoita luottotiedottomuutta 

Rikkaillakin on maksuhäiriöitä

Vierailija
102/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin huvikseni, mitä Helsingistä löytyisi yhdelle henkilölle noilla vuokranormeilla. Koko ensimmäinen sivu oli OPISKELIJASOLUJA. Ja turha tulla vinkumaan, että etsi Pieksämäeltäkin - joo, kun pointti oli se, että osa noista Laihon hehkuttamista asunnoista on tarkoitettu tietylle ihmisryhmälle, eikä yksin asuva lähihoitaja voi niitä opiskelijasoluja hakea, vaikka kuinka haluaisi. Tai hakea voi, mutta ei hän niitä saa. Eli tosiasiallisesti noita kohtuuhintaisia on paljon vähemmä'n. Nyt en jaksanut selata kaikkia vaihtoehtoja, mutta joskus kun olen tällaisen vastaavan haun tehnyt, on osa halvoista paljastunutkin viikkovuokrakämpiksi, eli oikeasti eivät olleetkaan halpoja.

Saattaa olla, että Laiho jopa tiesi tämän, mutta halusikin tahallaan harhauttaa valheillaan.

kyllä siitä löytyy ekalta parilta sivulta jo 20 ihan yksiötä, ei solua. Mutkun ei ole uusi ja tiskikon

Missasit pointtini aika tehokkaasti. Tuskinpa väitinkään, etteikö siellä yhtään yksiötä olisi. Mutta jos kerran kaikki sinkut hakevat samoja yksiöitä, myös osa pariskunnista painostetaan hakemaan niitä yksiöitä, ja nyt Kokoomus haluaisi saada 4-henkiset perheetkin hakemaan niitä samoja yksiöitä, niin millä omituisella logiikalla ne halvat yksiöt voivat riittää kaikille?

Itse joskus aikoinaan, kun vielä asuin vuokralla, kävin joskus asuntonäytöissä, joissa oli KYMMENIÄ ihmisiä. Mitä halvempi asunto, sitä pitempi jono kulki pitkin rappukäytävää. Jos vaikka 70 ihmistä hakee samaa yksiötä, niin mitä iloa siitä on, että tietää tuollaisia yksittäisiä halpoja kämppiä olevan, jos kerran hakijajono on aina kymmeniä hakijoita? Fakta nyt vaan on se, että kaikille ei tule riittämään ne halvat asunnot.

Mutta ei Kokoomus oikeasti ajattelekaan, että ihmiset muuttaisivat. Tuo on vain keino leikata ihmisten tukia. Kokoomuksen idea on, että ihmiset sitten vain maksavat ruokarahoistaan kaikki kokoomuslaisten tekemät vuokrankorotukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin huvikseni, mitä Helsingistä löytyisi yhdelle henkilölle noilla vuokranormeilla. Koko ensimmäinen sivu oli OPISKELIJASOLUJA. Ja turha tulla vinkumaan, että etsi Pieksämäeltäkin - joo, kun pointti oli se, että osa noista Laihon hehkuttamista asunnoista on tarkoitettu tietylle ihmisryhmälle, eikä yksin asuva lähihoitaja voi niitä opiskelijasoluja hakea, vaikka kuinka haluaisi. Tai hakea voi, mutta ei hän niitä saa. Eli tosiasiallisesti noita kohtuuhintaisia on paljon vähemmä'n. Nyt en jaksanut selata kaikkia vaihtoehtoja, mutta joskus kun olen tällaisen vastaavan haun tehnyt, on osa halvoista paljastunutkin viikkovuokrakämpiksi, eli oikeasti eivät olleetkaan halpoja.

Saattaa olla, että Laiho jopa tiesi tämän, mutta halusikin tahallaan harhauttaa valheillaan.

Vuokrailmoituksista kannattaa lukea kaikki pikkupräntit, kun vuokra vaikuttaa kohtuulliselta neliöihin ja

Tässä oikea malliesimerkki naurettavasta liioittelusta, joka ainakin itselläni nostaa niskakarvat pystyyn. Alle 700 eurolla on pk-seudulla tarjolla SATOJA aivan tavanomaisia vuokrakämppiä aivan tavallisissa lähiöissä. Jokainen voi itse havaita sen jos viitsii mennä Vuokraoveen tai Oikotielle. 

Vierailija
104/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oikea malliesimerkki naurettavasta liioittelusta, joka ainakin itselläni nostaa niskakarvat pystyyn. Alle 700 eurolla on pk-seudulla tarjolla SATOJA aivan tavanomaisia vuokrakämppiä aivan tavallisissa lähiöissä. Jokainen voi itse havaita sen jos viitsii mennä Vuokraoveen tai Oikotielle.

Mutta mahtuuko 700 euron asunto jatkossa niihin vuokranormeihin, kun niitähän ollaan laskemassa myös? Ja mitä se auttaa, jos niitä asuntoja on tarjolla satoja, kun halvempaa asuntopa tarvitsevia on TUHANSIA?

Vierailija
105/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen toi tyytyväinen, jos ja kun tämä uudistus saadaan läpi. Olen työssäni yrittänyt vuosikaudet auttaa ihmisiä löytämään vuokra-asuntoja, joissa heillä olisi oikeasti varaa asua. Osa on ollut avusta kiitollinen ja valmis muuttamaan.

Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kieltäytynyt maksamasta normin ylittävää vuokraa sen jälkeen kun vaihtoehtokin olisi todistettavasti ollut tarjolla. 

Vierailija
106/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pois, pois suorittavan tason pienipalkkainen porukka pilaamasta alueen mainetta ja tunnelmaa. Kyllä sieltä Keravalta tai Klaukkalasta voi hyvin tulla töihin Helsinkiin.

Jos pakotetaan muuttamaan Keravalle tai Klaukkalaan,niin miksi kukaan enää lähtisi Helsinkiin asti töihin,kun töitä löytyy lähempääkin. Nämä töissäkäyvät, asumistukea saavat ovat matalapalkka-aloilla, palvelu-ja hoito-ja  hoivatyössä olevia- kyllä näille töitä löytyy muualtakin kuin Helsingistä. 

Näin juuri. Nyt jotkut oikeistolaiset ilmeisesti fantasioivat, että pienipalkkaiset muuttavat jonnekin Haminaan ja kulkevat sieltä joka päivä Helsinkiin tekemään jotain 1200 eur/kk hanttihommia. Juu, eivät kulje. Osa hakeutuu töihin sinne Haminaan ja osa jättäytyy työttömä

Jatketaan nyt vielä ihan konkreettisilla esimerkeillä miten työnantajani maksaa. Tänään käytin suurimman osan työajasta marketplacen ja muiden selailuun kun lapsi tarvitsee uuden takin. Käytän aikaani ja työkonettani töiden etsimiseen, hakemusten tekemiseen ja haastatteluihin. Käyn työajalla ruokakaupassa koska omalla alueella ei ole yhtä halpoja minne pääsisi kävellen. Ensi viikolla aion olla etänä, sanon vaikka että on flunssaa, että pääsen pesemään pyykit pyykkituvassa, muuten minulla ei siihen olisi aikaa kun viikonloppuisin on aina varattu. En koe tekeväni mitään väärää koska kaikki tämä on sitä miten minä selviän tällä tulotasolla näissä elinkustannuksissa.

Vierailija
107/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mahtuuko 700 euron asunto jatkossa niihin vuokranormeihin, kun niitähän ollaan laskemassa myös? Ja mitä se auttaa, jos niitä asuntoja on tarjolla satoja, kun halvempaa asuntopa tarvitsevia on TUHANSIA?

Niin että jos jokaiselle ei heti sillä sekunnilla järjesty edullisempaa asuntoa, ei kenenkään kannata muuttaa? Mikäpä siinä, mutta turha enää maksattaa omaa laiskuuttaan veronmaksajilla. 

Vierailija
108/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän kumpuaa tämä luulo, että toimeentuloasiakkaat asuvat Helsingin ydinkeskustassa? Tuskin siellä nytkään kukaan toimeentuloasiakas asuu.

Matalapalkkaisia työpaikkoja kyllä siellä Helsingin ydinkeskustassa on. Sekoittavatkohan ihmiset Helsingin ydinkeskustassa matalapalkkaiset työssäkäyvät siellä asuviin? Siis, että ihmiset luulevat Helsingin ydinkeskustassa työssäkäyviä virheellisesti paikallisiksi asukkaiksi?

Ja jos siellä nyt joku asuiskin niin hänenhän täytyy joka tapauksesa maksaa asumistuen ylittävältä osalta kaikki itse eli jos asumistuki on neljä sataa niin loput pitää itse maksaa ja mitä väliä onko tämä asunto keskustassa tau kaupungin laitamilla jos vuokra on molemmissa sama?

Vierailija
109/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinola here I come. 

T.J.

Vierailija
110/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sairaanhoitajat, lähihoitajat, koulutetut vakaopet, koulutetut vakahoitajat, luokanopettajat jne. nyt vaan reippaasti muutatte muualle pääkaupunkiseudulta. Ei se tukiverkosto ym. korvaa oikeasti sitä, että elätte lastenne kanssa köyhyysrajan alapuolella tehdessänne noin tärkeitä ja arvostettuja töitä.

Kokoomuksen ja persujen edustajat voi itse hoitaa itsensä, jos sairastuvat/vaativat sairaalahoitoa ja ennen kaikkea antaa herran haltuun lapsensa. Laadukasta hoitoa ja opetusta tarjolla, kun kuka tahansa naapurin Pirkko tai Petteri voi yksin hoitaa 15 lasta kokopäivän. Tulevia menestyjiä saavat jäkikasvustaan. Tai opettaa peruskoulun oppimäärää jne.

Antakaa niille mitä he tilasivat.

Vierailija
111/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän kumpuaa tämä luulo, että toimeentuloasiakkaat asuvat Helsingin ydinkeskustassa? Tuskin siellä nytkään kukaan toimeentuloasiakas asuu.

Matalapalkkaisia työpaikkoja kyllä siellä Helsingin ydinkeskustassa on. Sekoittavatkohan ihmiset Helsingin ydinkeskustassa matalapalkkaiset työssäkäyvät siellä asuviin? Siis, että ihmiset luulevat Helsingin ydinkeskustassa työssäkäyviä virheellisesti paikallisiksi asukkaiksi?

Ja jos siellä nyt joku asuiskin niin hänenhän täytyy joka tapauksesa maksaa asumistuen ylittävältä osalta kaikki itse eli jos asumistuki on neljä sataa niin loput pitää itse maksaa ja mitä väliä onko tämä asunto keskustassa tau kaupungin laitamilla jos vuokra on molemmissa sama?

no kun sossu maksaa ylijäämät kun keksitään 500 syytä miksi yksin pitää asua kolmiossa ja mieluiten Kalasatamassa. Nukut yösi paremmin kun et tiedä mitä kaikkea kustannetaan.

Vierailija
112/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis maksetaanko jollekin 400e as,tukia?No nyt on korkea aika että etsivät halvemman asunnon,jotain rajaa kuppaamisellakin pitää olla.

Vierailija
113/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä maksusitoumuksia montaa kertaa samalle asiakkaalle anneta. Yleensä vain kerran tai korkeintaan kaksi ja sekin yleensä vain asiakkuuden alkaessa. Jatkossa se tulee Kelalta toimeentulotukena. Ja ne maksusitoumukset on pois siitä maksettavasta toimeentulotukisummasta, tottakai.

Vierailija
114/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrailmoituksista kannattaa lukea kaikki pikkupränti

Tämä ei ole liioittelua, koska näitä kaikkia on tullut vastaan monta kertaa enemmän viimeisen vuoden aikana, kun olen etsinyt Kelan rajoihin sopivaa asuntoa.

Vierailija
115/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sairaanhoitajat, lähihoitajat, koulutetut vakaopet, koulutetut vakahoitajat, luokanopettajat jne. nyt vaan reippaasti muutatte muualle pääkaupunkiseudulta. Ei se tukiverkosto ym. korvaa oikeasti sitä, että elätte lastenne kanssa köyhyysrajan alapuolella tehdessänne noin tärkeitä ja arvostettuja töitä.

Kokoomuksen ja persujen edustajat voi itse hoitaa itsensä, jos sairastuvat/vaativat sairaalahoitoa ja ennen kaikkea antaa herran haltuun lapsensa. Laadukasta hoitoa ja opetusta tarjolla, kun kuka tahansa naapurin Pirkko tai Petteri voi yksin hoitaa 15 lasta kokopäivän. Tulevia menestyjiä saavat jäkikasvustaan. Tai opettaa peruskoulun oppimäärää jne.

Antakaa niille mitä he tilasivat.

Älä nyt naurata että esim. luokanopettajat tai sairaanhoitajat saisivat asumistukea, jos käyvät kokopäivätöisä. Luokanopettajat ja sairaanhoitajat asuvat ankeissa lähiöissä jo nyt, koska maksavat asumisensa kokonaan omasta pussistaan. Ja aamuisin huristelemme bussilla, metrolla tai lähijunalla töihin emmekä kitise työmatkasta. Tämä koskee ainakin meitä sinkkuja. Ja ei, emme ole myöskään kuolleet siihen, että "tukiverkostomme" eivät välttämättä asu viidentoita minuutin säteellä meistä. 

Vierailija
116/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Savossa. Työmatka on 100km suuntaansa. 

Mitäs siihen sanoo helsinkikuplalaiset?

No mutta kun he ei pysty kun ei ole autoa ja on kallista ym.Kaikki muut pystyy kulkemaan kauempaa töihin mutta ei hesalaiset.Kaikkein kovimpia ovat kyllä huutamaan vääryyttä kun pitäisi muuttaa.

Vierailija
117/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sossu mitään ylijäämiä maksele. Pitää vaan olla tuhat ja yksi syytä miksi jonkun ihmisen pitäisi pakolla siirtää asumaan Itä-Helsinkiin maantasoasuntoon ja pakotttaa valtiolle töihin valtion virkamieheksi.

Vierailija
118/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen toi tyytyväinen, jos ja kun tämä uudistus saadaan läpi. Olen työssäni yrittänyt vuosikaudet auttaa ihmisiä löytämään vuokra-asuntoja, joissa heillä olisi oikeasti varaa asua. Osa on ollut avusta kiitollinen ja valmis muuttamaan.

Samalla aivan liian iso osa on kieltäytynyt muuttamasta. Ensin toki olen saanut kuulla kaikki nämä samat litaniat kuinka sopivan ja edullisemman asunnon löytyminen on täysin mahdotonta. Mutta sitten kun yhdessä ollaan laitettu hakemukset vetämään niin se sopiva edullisempi asunto onkin löytynyt nopeastikin - vaan kun ei ole sosiaalitoimen asiakkaille tämäkään kelvannut, muuttamisesta on kieltäydytty. Ja sitten on haettu jatkuvasti sossusta maksareita ruokaan, apteekkiin, sähkölaskuihin ym. kun Kela on kieltäytynyt maksamasta normin ylittävää vuokraa sen jälkeen kun vaihtoehtokin olisi todistettavasti ollut tarjolla. 

Mistä tällaista palvelua saa? Autatteko te myös vuokravakuuden kanssa? Miten tässä teidän palvelussa huomioidaan lasten koulut ja sosiaaliset suhteet? Otan mielelläni apua vastaan jos vastaat kysymyksiin.

Vierailija
119/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kun sossu maksaa ylijäämät kun keksitään 500 syytä miksi yksin pitää asua kolmiossa ja mieluiten Kalasatamassa. Nukut yösi paremmin kun et

Nimenomaan. Nukut yösi paremmin, kun et tiedä. Kannatin itsekin ennen koko sydämestäni ja kirkasotsaisesti vasemmistoa. Viisitoista vuotta sosiaalityössä, nykyään äänestän hampaat irvessä kokoomusta, koska en vaan kestä tätä hyysäämistä. Koko systeemi tuntuu pyörivät niiden ehdoilla, jotka osaavat sitä hyväksikäyttää ja ovat tarpeeksi röyhkeitä. Oikeita avuntarvitsijoitakin olisi pilvin pimein, mutta näiden työikäisten yhteiskunnan vapaamatkustajien vuoksi tarpeellisiin ja välttämättömiinkään palveluihin ei enää riitä rahat eikä henkilökunta.

Alapeukkuja odotellessa, mutta oikeasti tiedän mistä puhun. 

Vierailija
120/314 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Savossa. Työmatka on 100km suuntaansa. 

Mitäs siihen sanoo helsinkikuplalaiset?

No mutta kun he ei pysty kun ei ole autoa ja on kallista ym.Kaikki muut pystyy kulkemaan kauempaa töihin mutta ei hesalaiset.Kaikkein kovimpia ovat kyllä huutamaan vääryyttä kun pitäisi muuttaa.

Mihin sitä autoa tarvitsee toimistotöissä? Ei mihinkään.