Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riina Myöhäsen sanoo, että" kuka vaan voi alkaa kotiäidiksi"

Vierailija
05.12.2023 |

Hän on 28-vuotias neljän lapsen äiti. Heillä on perheen kaikki nettotulot 4000€/kk. Oletko samaa mieltä Riinan kanssa?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kertoo että eläkettä kyllä tulee kertymään koska aikoo mennä töihin sitten kun kaikki lapset on isoja. Mihinköhän töihin noin vaan mennään kun on 15-20 vuoden aukko cv:ssa. 

Vierailija
42/112 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä jää vähän "tössisköksi", jos on vaan kotona vuositolkulla. Ja kyllä se koulussa huomataan, jos lapsi ei ole ollut päiväkodissa. Itse en ollut ja mulla oli aina riesana koulukiusaaminen kun en osannut ollut porukassa. Yleensä oli joku hyvä kaveri mut usein kävi niin että se löysi paremmat kaverit ja mä jäin vähän yksin ja siten kiusaajien uhriksi.

Tätä on Riinan tiktok videoiden kommenteissa yritetty kertoa, että ihan tutkitusti sosiaaliset taidot jää huonommaksi lapsilla joita ei laiteta päiväkotiin. Mutta ei häntä kiinnosta, vaikuttaa aika mustavalkoiselta ihmiseltä. 

Tunnen kotona kasvaneita lapsia ja ihan yhtä sosiaalisia ovat kuin päiväkotilapset. Riippuu luonteestakin.Ei voi yleistää,että sosiaaliset taidot jäisivät kotona kasvaneilta puutteellisiksi. Sosiaalisuutta voi opetella erilaisissa kerhoissa,leikkipuistoissa,harrastusryhmissä. Lapset voi viedä kaikkialle missä muita lapsia ja just kerhoihin ja harrastamaan. Siellä oppii. Ja koulussa oppii lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä jää vähän "tössisköksi", jos on vaan kotona vuositolkulla. Ja kyllä se koulussa huomataan, jos lapsi ei ole ollut päiväkodissa. Itse en ollut ja mulla oli aina riesana koulukiusaaminen kun en osannut ollut porukassa. Yleensä oli joku hyvä kaveri mut usein kävi niin että se löysi paremmat kaverit ja mä jäin vähän yksin ja siten kiusaajien uhriksi.

Tätä on Riinan tiktok videoiden kommenteissa yritetty kertoa, että ihan tutkitusti sosiaaliset taidot jää huonommaksi lapsilla joita ei laiteta päiväkotiin. Mutta ei häntä kiinnosta, vaikuttaa aika mustavalkoiselta ihmiseltä. 

Mä muuten kirjoittaessani tarkoitin tuolla tössisköllä nimenomaan sitä äitiä :D

Ja tuossa ylempänä pohdinkin sitä, että ehkä kotiäideiksi alkavat tietyntyyppiset naiset, siis sellaiset jotka kuormittuvat työelämästä ja/tai eivät ole kovin kunnianhimoisia. Ehkä Riina on kotiäiti siksi, ettei häntä kiinnosta olla töissä? Siis en sano pahalla, en tunne häntä eikä se ole hänen vikansa, jos ei töihin nyt jaksakaan mennä. Mulla on ikäiseni kotiäiti-tuttava ja hänestä saa jotenkin sen kuvan, että on kotona, koska ei kestä työpaikan sosiaalisia kuvioita, vaan mielummin on kotona, koska siellä saa olla ainoa aikuinen. Joo, työtä on varmasti kotonakin, mutta niistä ei tarvitse puolison ollessa töissä neuvotella eikä sopia kenenkään kanssa. Ja en toki tiiä, onko Riina tämmöinen.

Vierailija
44/112 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon, että tuntee kotonakasvaneita lapsia, jotka ovat yhtä sosiaalisia kuin päiväkotilapset, täytyy kommentoida, ettei mun epäsosiaalisuus näkynyt tutuille aikuisille mitenkään. Se, että jäin yksin jokaisella peruskoulun luokalla, vaikka luokat pistettiin uusiksi ja tuli uusia oppilaitaki, tuli mun perheelle ihan yllätyksenä ja he syyttelivät niitä luokan tyttöjä. Eli sinä et lapsesta näe, osaako se tulla lapsiryhmässä toimeen, vaikka se osaisi aikuisille niiata ja sanoa kädestä päivää ja vastata puhutteluun fiksusti. Minä osasin kyllä aikuisten kanssa olla, mutten lasten kanssa. 

Oli mullakin pihakavereita ja olin jonkun aikaa seurakunnan kerhossakin, mutta kun ei se ryhmädynamiikka ole sama vaihtuvissa ryhmissä verrattuna pysyvään päiväkotiryhmään. Kerho oli pari tuntia päivässä, siinä oli paljon ohjattua toimintaa eikä kovin paljon aikaa vapaalle leikille, jossa ryhmätaidot kehittyvät. Hyväksi nuo kerhot yms toki ovat. Ja tuo on totta, että luonteissakin on eroja, mutta entäs jos olisin ollut vielä lisäksi ujo ja hiljainen? Olisiko tilanteeni ollut vielä huonompi?

Vierailija
45/112 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo riinaa voi jo fistaa aika reippaasti

Vierailija
46/112 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon, että tuntee kotonakasvaneita lapsia, jotka ovat yhtä sosiaalisia kuin päiväkotilapset, täytyy kommentoida, ettei mun epäsosiaalisuus näkynyt tutuille aikuisille mitenkään. Se, että jäin yksin jokaisella peruskoulun luokalla, vaikka luokat pistettiin uusiksi ja tuli uusia oppilaitaki, tuli mun perheelle ihan yllätyksenä ja he syyttelivät niitä luokan tyttöjä. Eli sinä et lapsesta näe, osaako se tulla lapsiryhmässä toimeen, vaikka se osaisi aikuisille niiata ja sanoa kädestä päivää ja vastata puhutteluun fiksusti. Minä osasin kyllä aikuisten kanssa olla, mutten lasten kanssa. 

Oli mullakin pihakavereita ja olin jonkun aikaa seurakunnan kerhossakin, mutta kun ei se ryhmädynamiikka ole sama vaihtuvissa ryhmissä verrattuna pysyvään päiväkotiryhmään. Kerho oli pari tuntia päivässä, siinä oli paljon ohjattua toimintaa eikä kovin paljon aikaa vapaalle leikille, jossa ryhmätaidot kehittyvät. Hyväksi nuo kerhot yms toki ovat.

En tiedä. Mutta eiköhän lapset opi sosiaalisia taitoja ihan riittävästi niissä kerhoissakin tai pihalla ja koulussa lisää. Mikset oppisi asioita vielä ekaluokkalaisena? ja siitä eteenpäin. Vaatii vanhemmiltakin,että pitävät huolen,että tapaa muita lapsia ja aktiviteetteja ja näet hieman muutakin maailmaa kuin kotinurkat.

47/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä ainakaan voi. Liikaa ikää 😅 

Vierailija
48/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä VOI, eri asia kannattaako tai onko järkevää.

Vierailija
49/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin kotiäidiksi, vaikka mieheni bruttopalkka alkaa kakkosella. 

Selvitään ihan hyvin näinkin, asuminen on kohtuuhintaista kunnan vuokra-asunnossa ja ollaan aika vaatimattomia kuluttajia muutenkin. Lapsi on nyt koululainen, ja tykkää kovasti kun kotona on aina joku jonka kanssa jutella sekä viettää aikaa.

En ymmärrä kommentteja, joissa haukutaan kotiäitejä "huonon mallin antamisesta". Suurimmassa osassa maailmaa kotiäitiys on se normi- ovatko kaikki nämä äidit teistä muita naisia huonompia? Vanhentuuko heidän koulutuksensa, älynsä ja saavutuksensa siitä, että jäävät lastensa kanssa kotiin? 

Vierailija
50/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kuukauden äitiyslomalla ja jo nyt tulossa hulluksi tähän kotona köllöttelyyn, vailla mitään älyllisiä haasteita. Joten ei, ei voisi kaikista tulla kotiäitejä. Olen maisteri ja töissä lakialalla. Olen 13-vuotiaasta asti ollut enemmän tai vähemmän työelämässä tai puuhannut jotain yrittäjämäistä. Taidan olla jonkinlainen uranainen, kuten äitini. Nytkin kehittelen sivubisnestä tähän oheen. En käsitä miten työttömät eivät sekoa vaikkei ei ole edes vauvaa hoidettavana. 

Vierailija
51/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oppii loisimismallin kotoaan, eikä sitten aikuisena hakeudu työelämään. Näitä on nähty. Sitten valitetaan kun ei voi esim hakeutua opiskelemaan ja ollaan kateellisia työssäkäyville, jotka ovat syntyneet "kera kultalusikan".

Oma äiti on ollut kotiäiti,oli samaan aikaan perhepäivähoitaja myös. Oli kotiäiti,mutta ei kyllä mikään loisija. Itse olen ollut työelämässä siitä asti,kun töihin on päässyt. Olen myös opiskellut,matkustellut. 

Vierailija
52/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa olla kotiäiti tai rouva on tietenkin silloin jos nainen itse on itsenäisesti varakas. Ja tietenkin varakkaan miehen kanssa naimisissa

Vierailija
53/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jäädä. Kostautuu sitten aikanaan eläkkeellä kun kotiäidit tulot on niin minimi kuin olla ja saattaa. Jos elättäjä eli mies on häipynyt tai hengetön niin heikosti menee. Toivottavasti siinä kohti ne kotikasvatetut lapset arvostaa ja maksaa äitinsä elämisen.

Tämä! Olen huomannut kuinka naiset tukeutuvat ja luottavat liikaa miehensä tuloihin. Esimerkiksi tällaisia naisia on paljon jotka eivät säästä omista tuloistaan eläkeikää varten, vaan luottavat pärjäävänsä miehen hyvällä eläkkeellä. Entä jos se mies viidenkympin tienoilla haluaakin erota? Mitäs sitten? Eräskin työkaveri jolla on enää muutama vuosi eläkeikään on sitä mieltä, että "käärinliinoissa ei ole taskuja". Tämä typerä ajatus syynä miksi ei ole koskaan säästänyt eikä aio sitä kuulemma nytkään aloittaa. Shoppailee ja tilailee vaatteita minkä ehtii. Kuulemma välillä salaa mieheltään. Jos hänen miehensä haluaa joku päivä eron, niin työkaverini on puilla paljailla.

Ja sitten on tämä porukka joka kituu kylmissä liitoissaan vain, koska miehen tulot mahdollistavat keskiluokkaisen elintason. Yksi tuttu mietti tosissaan eroa miehestään, mutta jäi mieluummin huonoon kylmään liittoonsa, koska tajusi joutuvansa kaupungin vuokrakerrostaloon, jos ottaisi eron. No, ehkä se uusi pellavamekko lohduttaa.

Suomalaisen naisen tulisi oppia itsenäisesti hallitsemaan omia talouteen liittyviä asioita. Liian moni tekee itsestään miehestä riippuvaisen. 

Vierailija
54/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli mullakin pihakavereita ja olin jonkun aikaa seurakunnan kerhossakin, mutta kun ei se ryhmädynamiikka ole sama vaihtuvissa ryhmissä verrattuna pysyvään päiväkotiryhmään. Kerho oli pari tuntia päivässä, siinä oli paljon ohjattua toimintaa eikä kovin paljon aikaa vapaalle leikille, jossa ryhmätai

No, mä en oppinut. Toiset oppilaat olivat paljon edellä sosiaalisuudessa ja kiusasivat? Saanko minäkin kieltää tukiopetuksen tarpeellisuuden, kun en itse sitä tarvinnut.

Vierailija
56/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jäin kotiäidiksi, vaikka mieheni bruttopalkka alkaa kakkosella. 

Selvitään ihan hyvin näinkin, asuminen on kohtuuhintaista kunnan vuokra-asunnossa ja ollaan aika vaatimattomia kuluttajia muutenkin. Lapsi on nyt koululainen, ja tykkää kovasti kun kotona on aina joku jonka kanssa jutella sekä viettää aikaa.

En ymmärrä kommentteja, joissa haukutaan kotiäitejä "huonon mallin antamisesta". Suurimmassa osassa maailmaa kotiäitiys on se normi- ovatko kaikki nämä äidit teistä muita naisia huonompia? Vanhentuuko heidän koulutuksensa, älynsä ja saavutuksensa siitä, että jäävät lastensa kanssa kotiin? 

Kyllä vanhenee. Toki jossain kehitysmaissa, jossa koulutettuja on vähemmän, voi päästä töihin 20 vuotta vanhalla koulutuksellakin. Mutta ei Suomessa. Toki riippuu ammatista.

Mun kotiäiti-äidillä ei ollut ikinä omaa rahaa ja mä säälin häntä lapsena. Olemme siskoni kanssa tehneet töitä aina, jotta ei oltais samanlaisia.

Ja turha verrata johonkin kehitysmaihin, Suomessa on Suomen yhteiskunta. Täällä ei mies elätä ja eron jälkeen jää tyhjän päälle jos ei pidä huolta omasta toimeentulostaan.

Vierailija
57/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin olla kotiäiti, mutta ei musta ollut siihen. Tarviin töitä, työyhteisöä. En jaksa kotona päivästä toiseen pyöritellä lasten ja kodin asioita vaan. Lapsimäärä jäi kahteen ja tämä sopiva. Mun ja miehen yhteistulot ylittää tuon apn neton 4000e/kk parilla tonnilla. Ei tuolla apn summalla kyllä tänäpäivänä ylimääräistä ostella, kun noin monta lastakin. No jokainen tyylillään, jos haluaa olla kotiäiti. Ei kiitos enää ikinä.

Vierailija
58/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset luottaa aivan liikaa miehen tuloihin. Ja sitten, kun ero tulee jäädään tyhjän päälle. Monessa muussa maassa kotiäidit ei jää tyhjän päälle eron sattuessa, koska niissä maissa on miehellä elatusvelvollisuus ex puolisoaan kohtaan. Mutta nyt ollaan Suomessa, jossa tuota elatusvelvollisuutta ei (onneksi) ole. Olkaa naiset itsenäisempiä ja turvatkaa omaa selustaanne taloudellisesti.

Niin moni nainen kärsii huonossa liitossa taloudellisten syiden takia. Tai kun mies jättää, niin jäädään puille paljaille, koska sitä omaa pahan päivän varaa ei ole säästettynä, koska itsestä on tehty miehen holhottava.

Vierailija
59/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä. Tiedän näitä kotiäitejä, jotka eivät edes lapsien aikuistuttua ole enää päässeet töihin. Opinnot ovat vanhentuneet, tuli jos minkälaista ongelmaa, syrjäytymistä.

En suosittele kenellekään. Miksi nyhrätä kotona, kun lapset ovat päivähoidossa, eskarissa, koulussa? 

Vierailija
60/112 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oppii loisimismallin kotoaan, eikä sitten aikuisena hakeudu työelämään. Näitä on nähty. Sitten valitetaan kun ei voi esim hakeutua opiskelemaan ja ollaan kateellisia työssäkäyville, jotka ovat syntyneet "kera kultalusikan".

Ihmettelen miksi joku haluaa tehdä noin omalle lapselleen. Kyllähän sitä ennen varmasti pärjäsi jotenkin kaikkien tukien ja avustusten turvin, mutta niitä pienennetään kokoajan ja tulevaisuudessa tilanne on varmasti ihan toinen ja monen kohdalla lohduton. Varsinkin jos on tottunut siihen, että rahaa vaan tulee eikä sen eteen tarvitse tehdä yhtään mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän