Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä
"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552
Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:
"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Niin. On se kauheaa, kun valomies on jatkossa valoteknikko. Koittakaa kestää.
Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.
Pitääkö Malediiveille mielivät sanoa matkustavansa nyt Femidiivoille? Malediveshän tarkoittaa meis sukeltaa eli on aika härski maan nimi- Tai jos mielin Kuala Lumpuriin niin kysyn kyllä varmuuden vuoksi että koskas kone Femisiaan lähtee.
Mutta jos Port Louis kiehtoo niin Onko se nyt sitten Muaritius jonne pitää mennä vai Mauritisu (koska soya ja manboobs)
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän naukuminen olisi alkanut, jos neutraaliksi muuttamisen sijaan kaikki nimikkeet olisi muutettu nais-loppuisiksi? Moni mies olisikin tyytyväinen ollessaan lakinainen, putkinainen, esinainen, sähkönainen jne. Minua ei naisena haittaa, koska nuo ovat tasa-arvoisia ja kattavat sekä miehet että naiset. Joten ei pidä sinuakaan miehenä haitata. Tällä logiikalla tuntuvat nimittäin menevän kaikki tästä muutoksesta itkevät...
Sun logiikkasi pettää. Ihme naukumista...
Mihin se arjen toiminnoissa ja elämisessä niinkuin konkreettisesti auttaa?
Ei kai ihminen mietti herätessään: olen henkilö. Pesee itsensä, juo kahvinsa, pukee päällensä. Menee töihinsä, tekee työnsä, käy kaupassa, tekee ruokaa, katsoo tv:tä, tapaa tuttuja, menee nukkumaan. Että missä kohtaa arkea se vaikuttaa konkreettisesti, oletko nimikkeeltäsi mikä hyvänsä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Raamattu täytyy yhdistää palomiehiin kun pelastajaa käytetään lähes yksinomaan Raamatussa?
Varmaan siksi, että nämä palomies-pelastajat tekevät muutakin kuin sammuttavat tulipaloja, ja lisäksi ihan oikeasti tekevät pelastustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Panomieskin on historiaa.
Se on panohenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.
Toisilla on niin surkea kyky suhtautua muutoksiin. Mieli nyrjähtää, kun joku ei olekaan silleen niiko 1800-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja rahaa sitä uppoaa tähänkin hulluuteen, ei näitä muutoksia ilmaiseksi tehdä. Ois sille rahalle parempaakin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on niin surkea kyky suhtautua muutoksiin. Mieli nyrjähtää, kun joku ei olekaan silleen niiko 1800-luvulla
Riippuupi ihan muutoksista ja niiden järkevyydestä. 🤦🏻
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on panohenkilö.
Ja tääkö on miesten suurin huolenaihe ammattinimikkeiden muuttuessa. Että ei ole enää panomiestä, mikä ei ole ennenkään ollut kenenkään ammattinimike. Voi nyyh. Voit edelleen kutsua itseäsi huoletta panomieheksi (se tosin saattaa olla valheellista tirsk)
Vierailija kirjoitti:
Se on nykyään talletushenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän naukuminen olisi alkanut, jos neutraaliksi muuttamisen sijaan kaikki nimikkeet olisi muutettu nais-loppuisiksi? Moni mies olisikin tyytyväinen ollessaan lakinainen, putkinainen, esinainen, sähkönainen jne. Minua ei naisena haittaa, koska nuo ovat tasa-arvoisia ja kattavat sekä miehet että naiset. Joten ei pidä sinuakaan miehenä haitata. Tällä logiikalla tuntuvat nimittäin menevän kaikki tästä muutoksesta itkevät...
Minua naisena ärsyttäisi jos minusta tehtäisiinkin esinainen eikä esimies. Kuten ärsyttää jos joku kutsuu esihenkilöksi. En tajua miksi pitää keksiä teennäisiä korvikkeita vakiintuneille nimityksille.
Eikä miehiä ärsytä, jos heidät muutettaisiin esinaisiksi. Juupa juu
Eli koko pointti on vaan ärsyttää miehiä mahdollisimman paljon, ihan sama miten paljon naisiakin ärsyttää siinä samalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Niinpä niin. Sai sekin aikoinaan vastustusta, että maa ei olekaan litteä. Mutta kuinkas sitten kävikään. Joillakin vaan kestää vähän kauemmin kuin toisilla
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua naisena ärsyttäisi jos minusta tehtäisiinkin esinainen eikä esimies. Kuten ärsyttää jos joku kutsuu esihenkilöksi. En tajua miksi pitää keksiä teennäisiä korvikkeita vakiintuneille nimityksille.
Eikä miehiä ärsytä, jos heidät muutettaisiin esinaisiksi. Juupa juu
Eli koko pointti on vaan ä
Senkö tosiaan luulet tässä olevan pointtina? Tyypillistä miesten maailmaa: kaikki pyörii aina heidän ympärillään. Jos nimikkeet eivät liity heihin, niin sitten sillä yritetään ärsyttää heitä. Voi luoja mikä logiikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Niinpä niin. Sai sekin aikoinaan vastustusta, että maa ei olekaan litteä. Mutta kuinkas sitten kävikään. Joillakin vaan kestää vähän kauemmin kuin toisilla
Eri
Tuo nyt ei liity tähän asiaan mitenkään 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Eri
Maan littanuus/pyöreys spekulaatiot eivät sentään olleet pilkunviilaamista
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö Malediiveille mielivät sanoa matkustavansa nyt Femidiivoille? Malediveshän tarkoittaa meis sukeltaa eli on aika härski maan nimi- Tai jos mielin Kuala Lumpuriin niin kysyn kyllä varmuuden vuoksi että koskas kone Femisiaan lähtee.
Mutta jos Port Louis kiehtoo niin Onko se nyt sitten Muaritius jonne pitää mennä vai Mauritisu (koska soya ja manboobs)
Mitäs suomalaisia ammattinimikkeitä nämä ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun logiikkasi pettää. Ihme naukumista...
Ei ollut sitten mitään parempaa vasta-argumenttia, ko "ite oot"
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa varmaan myös lakataam puhumasta äidinkieltä ja isänmaallisuus kielletään.
Toivottavasti. Se saa persut parkumaan.
Kenen ammattinimikkeitä nämä ovat?