Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä
"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552
Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:
"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."
Kommentit (265)
V mitä touhua! Kyllä menee tasa-arvovouhotus jo ihan älyvapaaksi. Olis varmaan isompiakin asioita tasa-arvon saralla tehtävänä kuin jotkut nimet! Hävettää olla lahtelainen
Hyvä! Ei miehetkään halunneet olla lentoemäntiä.
Jos lahti luopuu mies päätteistä, niin miksei mies lahti päätteistä. Laitetaan sen tilalle vaikka kouvola
Lahdessa kaikilta miehiltä leikataan kulli irti
Hyvä että päästään tuosta toksisesta maskuliinisuudesta. Itsekin lakkaan olemasta irstas setämies.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Ei miehetkään halunneet olla lentoemäntiä.
Kyllä sä ny oot katkera. Surullista jo tuommoinen.
Vierailija kirjoitti:
V mitä touhua! Kyllä menee tasa-arvovouhotus jo ihan älyvapaaksi. Olis varmaan isompiakin asioita tasa-arvon saralla tehtävänä kuin jotkut nimet! Hävettää olla lahtelainen
Selkeästi on isoja asioita vielä tehtävänä tasa-arvon eteen, jos jo pelkkien nimityksien muuttaminen kaataa vadin tällä tapaa näin monella
Onneksi ei vaikuta Lahden yleisimpään titteliin eli nistiin. Ei ole ennenkään ollut nistimiehiä tai nistinaisia.
Onkohan muuten kiltti mies nyt kilti henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Aion protestina alkaa käyttämään pelkkiä mies loppuisia sanoja.
Postimies
Palomies
Esimies
Lakimies
Talonmies
Huoltomies
Lautamies
Putkimies
Rekkamies
Jne.
Tää on kuin uhmaikäisen vastaus. Mutta käytä toki, jos siitä mieli paranee
Vierailija kirjoitti:
jos mies korvattaisiin pojalla tai eunukilla?
No eunukkien touhuilta nykymeno Suomessa vaikuttaakin. Ja syntyvyys laskee.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei vaikuta Lahden yleisimpään titteliin eli nistiin. Ei ole ennenkään ollut nistimiehiä tai nistinaisia.
Onkohan muuten kiltti mies nyt kilti henkilö?
Mitäkähän ammattinimike tuo kiltti mies on sinusta? Ihmisten lukutaito sekä luetun ymmärtäminen senkuin heikkenee... sitähän se PISAkin kertoo vuosi vuodelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän naukuminen olisi alkanut, jos neutraaliksi muuttamisen sijaan kaikki nimikkeet olisi muutettu nais-loppuisiksi? Moni mies olisikin tyytyväinen ollessaan lakinainen, putkinainen, esinainen, sähkönainen jne. Minua ei naisena haittaa, koska nuo ovat tasa-arvoisia ja kattavat sekä miehet että naiset. Joten ei pidä sinuakaan miehenä haitata. Tällä logiikalla tuntuvat nimittäin menevän kaikki tästä muutoksesta itkevät...
Minua naisena ärsyttäisi jos minusta tehtäisiinkin esinainen eikä esimies. Kuten ärsyttää jos joku kutsuu esihenkilöksi. En tajua miksi pitää keksiä teennäisiä korvikkeita vakiintuneille nimityksille.
Eikä miehiä ärsytä, jos heidät muutettaisiin esinaisiksi. Juupa juu
Onnekseni käyn punaisissa Converseissani alle 23-vuotiaasta ettei sanota setähenkilöksi.
M 52
Hyvin menee Lahden kaupungilla, jos ja kun tämä neutralisointi on ollut kiire- ja tärkeys listalla ykkönen. Aplodit Lahden kaupungin päättäjille, hienosti toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postimies
Palomies
Esimies
Lakimies
Talonmies
Huoltomies
Lautamies
Putkimies
Rekkamies
Jne.
Saako rullatuolia sanoa rullatuoliksi vai onko sillekin jokin kiertoilmaisu...?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin menee Lahden kaupungilla, jos ja kun tämä neutralisointi on ollut kiire- ja tärkeys listalla ykkönen. Aplodit Lahden kaupungin päättäjille, hienosti toimittu.
Se ei nyt varmaan ihan hirveästi ole syönyt resursseja, että muutetaan noin kymmentä nimikettä sähköisesti. Suhteellisuuden tajua kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postimies
Palomies
Esimies
Lakimies
Talonmies
Huoltomies
Lautamies
Putkimies
Rekkamies
Jne.
Saako rullatuolia sanoa rullatuoliksi vai onko sillekin jokin kiertoilmaisu...?
Tiedäthän, että rullatuoli ei ole ammattinimike? Voit siis huoletta käyttää siitä edelleen sanaa rullatuoli
Postimies
Palomies
Esimies
Lakimies
Talonmies
Huoltomies
Lautamies
Putkimies
Rekkamies
Jne.