Miksei rekka pidä turvaväliä? Olisin juuri voinut kuolla.
Olin liikkeellä pikkuautolla ja takana tuli rekka. Oli pilkkopimeää ja erittäin mutkainen tie oli huonokuntoinen, jäinen, sekä osin lumen peitossa. Minua kuumotti, kun turvaväli olisi ollut aivan liian lyhyt jo henkilöautollekin, saati sitten isolle rekalle, joka on hidas pysähtymään. Ajoin itse mittarini mukaan kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella, eli tosiasiassa nopeuteni oli n. 76 km/h, mikä oli mielestäni ihan oikea nopeus noissa olosuhteissa.
Tiesin, että olin kääntymässä kohta vasemmalle, mutta kyseinen risteys ei ole minulle tuttu, ja olin vielä laina-autolla liikenteessä, eli autokaan ei ole tuttu. Tämä auto luistelee käännöksissä herkemmin kuin oma autoni, joten tiedän, että tuollaisiin jäisiin risteyksiin pitää ajaa erityisen varovasti, ettei satu mitään. Onneksi ennen risteystä oli pitkä, suora, tasainen tieosuus, joten pistin vilkun hyvissä ajoin päälle ja rupesin hidastamaan vauhtia, jotta rekan ei tarvitsisi pikkiriikkisellä turvavälillään ryhtyä yrittämäänkään mitään äkkijarrutuksia.
Mutta sitten siinä risteyksessä, juuri kääntyessäni, huomasin rekan vilkuttavan minulle taustapeiliin pitkiä valoja, ja seuraavaksi näin, miten rekka ohitti minua oikealta puolelta, koukaten juuri siinä risteyksen kohdalla olevalle levennykselle. Eli siis rekkako ei pystynyt hidastamaan vauhtiaan tarpeeksi takanani, vaan joutui väistämään minua sivuun, ettei olisi rysähtänyt?
Heti tuon risteyksen jälkeen rupesin sättimään itseäni, että hyi kun olen näin tyhmä, hidas autoilija, miksi olen tien tukkeena toisille, olisi pitänyt ajaa 90 km/h niin kuin kaikki osaavat autoilijat tekevät ja kääntyä risteyksestä jarruttelematta, jotta liikenne olisi pysynyt sujuvana. Mutta sitten tajusin, että hetkinen, mitäs minä muka tein väärin? Minulla oli vilkut päällä hyvissä ajoin, hidastin nopeutta hallitusti ennen risteystä, ja pidin tilannenopeuteni sellaisena, että auto pysyi hallinnassani epätäydellisissä ajo-olosuhteissa. Eikö rekan kuljettajan velvollisuus olisi pitää oma nopeutensa ja turvavälinsä sellaisena, että pystyy hidastamaan tarvittaessa asiallisesti? Varsinkin, kun edellä ajava viestii selvästi ja hyvissä ajoin, että kohta hidastetaan.
Jos sitä levennystä ei olisi siinä risteyksessä ollut, niin minä kai olisin nyt aivan litteänä rekan pohjassa, enkä kirjoittamassa tätä. Huolehdin edelleen, että teinkö minä tuossa jotain väärin, vai ovatko ammattikuljettajat oikeasti noin vaarallisia.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuskien 90 km/t tiedetään, joten ehkä olisit voinut pysähtyä aiemmin johonkin sivuun ja päästää ohi. Ei tietenkään ole velvollisuutesi, mutta ihan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden takia.
Olisin mielelläni päästänytkin, mutta nyt ei oikein voinut. Tie oli ihan mutkaa ja bussipysäkit tulivat eteen tosi yllättäen, varsinkin kun niiden liikennemerkkien heijastavat kuvat olivat 100 % lumen peitossa. Sellaiselle olisi täytynyt jarruttaa paljon yllättävämmin, ja rekalla oli ihan yhtä paska turvaväli jo silloin. Tuo ennen risteystä oleva pitkä suora tieosuus oli oikeasti paras paikka erota rekasta, kun pystyi hyvissä ajoin vilkuttamaan ja hiljentämään nopeutta. Ei se montaa kilometriä joutunut takanani murisemaan.
ap
Jatkuvasti näitä perässä roikkujia tulee (yläluokan) pikkuautollakin vaikka ajaa todellista suurinta sallittua nopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuskien 90 km/t tiedetään, joten ehkä olisit voinut pysähtyä aiemmin johonkin sivuun ja päästää ohi. Ei tietenkään ole velvollisuutesi, mutta ihan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden takia.
Rekka prceessä kiinni niin miten hidastat päästääksesi ohi? Yli siinä tulee päästettyä.
No heti kun näkee pysäkin tms., niin vilkku oikealle ajoissa ja pikkuhiljaa vauhtia pois. En usko, että olisi valoja vilkuteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekka prceessä kiinni niin miten hidastat päästääksesi ohi? Yli siinä tulee päästettyä.
No heti kun näkee pysäkin tms., niin vilkku oikealle ajoissa ja pikkuhiljaa vauhtia pois. En usko, että olisi valoja vilkuteltu.
Mutta noinhan minä tein siinä risteyksessäkin, ja rekka joutui silti vilkuttamaan valoja ja tekemään väistöliikkeen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että rekkakuskilla meni hermo alinopeuteen ja tolkuttomaan jarrutteluun. Ymmärrettävää.
Kuinka kajdeksankympin alueella kahdeksankympin ajaminen on alinopeutta? Etkä muuten käänny sinäkään siinä nopeudessa kuin ehkä kerran.
Btw, alapeukuttajat eivät vastanneet kysymykseen.
Ajan harvoin pitkää matkaa. Kaupungissa paljon.
Mulle kans kerran yks rekka ajoi pitkän matkaa todella lähellä. Oli älyttömän ahdistavaa, kun oli pimeää ja liukasta. Kiusaa teki selvästi.
Pitäisi olla autoissa takakamera, jolla voi käräyttää poliisille.
Ne on juuri niitä Scania-lippispäisiä juntteja, joiden elämän kohokohdat on K-Kaupasta haettu Pirkka-olut ja jokakeväiset jääkiekon MM-kisat. Sitten etsivät seuraa Tinderistä tyyliin: moi täällä ois nais kaveria kaipaava rekka mies. Ajan yhdistelmä ajoneuvoa ja seuraan jää kiekkoa.
Rekat peräkärryineen ovat vähän raskaampia ajoneuvoja, voi olla monta tonnia kyydissä, eivät pysähdy/ jarruta nopeasti.Suosittelisin vähän sivuun.
rekoilla on kiire kokoajan. työmatkat lasketaan ilman ruuhkia tai sääoloja.
kokoajan on mentävä talla pohjassa.
joskus oli sentistä kiinni ettei joku rekkamies ajanu kopiks meijän
autoon. näin sen 2 tuntia myöhemmin tankilla ja ukko kiisti loppuun
asti ees olleensa siellä missä tää läheltä piti -tilanne tapahtu.
Vierailija kirjoitti:
Rekat peräkärryineen ovat vähän raskaampia ajoneuvoja, voi olla monta tonnia kyydissä, eivät pysähdy/ jarruta nopeasti.Suosittelisin vähän sivuun.
Eikö ammattikuljettajan pitäisi ymmärtää pitää pitempää turvaväliä ajaessaan raskaalla ajoneuvolla? Tuonhan takia ap ei ainoastaan toiminut oikein (näyttämällä vilkkua ajoissa), vaan sen lisäksi myös korvasi rekan puutteellista turvaväliä hidastamalla rauhallisesti ja hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollu lapset takapenkillä ja laitoin lapset vilkuttamaan liian lähellä ajavalle rekkakuskille. Tajusi jättää väliä.
Miksi pitää aina laittaa lapset asialle? Olisit vilkuttanut jarruvaloja, se on merkki että ajoneuvo on liian lähellä sinua.
Vierailija kirjoitti:
rekoilla on kiire kokoajan. työmatkat lasketaan ilman ruuhkia tai sääoloja.
kokoajan on mentävä talla pohjassa.
joskus oli sentistä kiinni ettei joku rekkamies ajanu kopiks meijän
autoon. näin sen 2 tuntia myöhemmin tankilla ja ukko kiisti loppuun
asti ees olleensa siellä missä tää läheltä piti -tilanne tapahtu.
Kiire varmaan on, mutta kiireessäkään ei koskaan voita mitään perässä roikkumisella. Ei siinä ole yhtään nopeammin perillä, jos pidät turvaväliä viisi metriä 40 metrin sijasta. Tai ehkä 0,65 sekuntia voit olla aiemmin perillä. Ihan hullua ja vähäpäistä hommaa kaikin puolin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollu lapset takapenkillä ja laitoin lapset vilkuttamaan liian lähellä ajavalle rekkakuskille. Tajusi jättää väliä.
Mulla oli kerran Putin takapenkillä ja käskin vilkuttamaan. Ei toiminut. Tais rekkakuskilla ja Putinilla olla jotain kitkaa. Itse kyllä ihmeen kaupalla selvisin hengissä, mutta Putinilla taisi mennä pää siinä kolarissa. Näkeehän tuon.
Itse päästän muut ohi jos joudun jostain syystä hidastelemaan. En siis jää itsepintaisesti jarruttamaan muiden etenemistä, vaan ajan esim. bussipysäkille ja päästän muut turvallisesti ohi. Sitten jatkan körötteyä omaan rauhalliseen tahtiin.
Sellaisia ne jotkut kuskit on ja täysin sopimattomia rekkakuskiksi, siinä tulee suuri vastuu mukana ja pitäisi toimia erityisen järkevästi.
Niillä on kiire ja kostavat henkilöautoilijoille. Kerrankin olin äitini kyydissä kun rekka roikku kiinni koko matkan motaria ja sit kun me käännyttiin isossa risteyksessä, niin tää pieniaivo painoi sitten isosti tööttiä kostoksi kun pääsi meistä ohi. Sellaisia vatipäitä tuolla ajelee vaarantamassa muita ihmisiä.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Rekkakuskit on kaikki sellaista yksinkertaisempaa ihmistyyppiä. Eivät muita töitä saaneet.
Se on juuri näin. Vuosikymmeniä sivusta seuranneena voin kertoa ÄO on kengännumeroa pienempi. Kuvittelevat olevansa ammattimiehiä, eivät ole. Eikä tippaakaan harmita kuolonkolarit, useimmilla.
Silkkaa vittuiluahan tuollainen kilometrikaupalla hidasteleminen on. Jos niin kovasti jännittää niin laittaa sen vilkun korostetun aikaisin, mutta ajaa normaalia nopeutta. Ja muutenkin jos risteys oli suoralla niin olisihan siinä äkkiä sadan metrin turvavälin vetäissyt itse.
Ruosteinen vanha pakettiauto voi muuten hyvinkin olla kolarissa paljon turvattomampi kuin uusi pikkuauto.
Olisit päästänyt ohi, jos mutkainen tie on hitaammalla ajavan annettava muille tietä. Jos et uskalla ajaa suurinta sallittua olet tien tukkona