Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei rekka pidä turvaväliä? Olisin juuri voinut kuolla.

Vierailija
04.12.2023 |

Olin liikkeellä pikkuautolla ja takana tuli rekka. Oli pilkkopimeää ja erittäin mutkainen tie oli huonokuntoinen, jäinen, sekä osin lumen peitossa. Minua kuumotti, kun turvaväli olisi ollut aivan liian lyhyt jo henkilöautollekin, saati sitten isolle rekalle, joka on hidas pysähtymään. Ajoin itse mittarini mukaan kahdeksaakymppiä kahdeksankympin alueella, eli tosiasiassa nopeuteni oli n. 76 km/h, mikä oli mielestäni ihan oikea nopeus noissa olosuhteissa.

Tiesin, että olin kääntymässä kohta vasemmalle, mutta kyseinen risteys ei ole minulle tuttu, ja olin vielä laina-autolla liikenteessä, eli autokaan ei ole tuttu. Tämä auto luistelee käännöksissä herkemmin kuin oma autoni, joten tiedän, että tuollaisiin jäisiin risteyksiin pitää ajaa erityisen varovasti, ettei satu mitään. Onneksi ennen risteystä oli pitkä, suora, tasainen tieosuus, joten pistin vilkun hyvissä ajoin päälle ja rupesin hidastamaan vauhtia, jotta rekan ei tarvitsisi pikkiriikkisellä turvavälillään ryhtyä yrittämäänkään mitään äkkijarrutuksia.

Mutta sitten siinä risteyksessä, juuri kääntyessäni, huomasin rekan vilkuttavan minulle taustapeiliin pitkiä valoja, ja seuraavaksi näin, miten rekka ohitti minua oikealta puolelta, koukaten juuri siinä risteyksen kohdalla olevalle levennykselle. Eli siis rekkako ei pystynyt hidastamaan vauhtiaan tarpeeksi takanani, vaan joutui väistämään minua sivuun, ettei olisi rysähtänyt?

Heti tuon risteyksen jälkeen rupesin sättimään itseäni, että hyi kun olen näin tyhmä, hidas autoilija, miksi olen tien tukkeena toisille, olisi pitänyt ajaa 90 km/h niin kuin kaikki osaavat autoilijat tekevät ja kääntyä risteyksestä jarruttelematta, jotta liikenne olisi pysynyt sujuvana. Mutta sitten tajusin, että hetkinen, mitäs minä muka tein väärin? Minulla oli vilkut päällä hyvissä ajoin, hidastin nopeutta hallitusti ennen risteystä, ja pidin tilannenopeuteni sellaisena, että auto pysyi hallinnassani epätäydellisissä ajo-olosuhteissa. Eikö rekan kuljettajan velvollisuus olisi pitää oma nopeutensa ja turvavälinsä sellaisena, että pystyy hidastamaan tarvittaessa asiallisesti? Varsinkin, kun edellä ajava viestii selvästi ja hyvissä ajoin, että kohta hidastetaan. 

Jos sitä levennystä ei olisi siinä risteyksessä ollut, niin minä kai olisin nyt aivan litteänä rekan pohjassa, enkä kirjoittamassa tätä. Huolehdin edelleen, että teinkö minä tuossa jotain väärin, vai ovatko ammattikuljettajat oikeasti noin vaarallisia. 

Kommentit (220)

Vierailija
41/220 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä iltasatu, sen pituinen se. Nyt lapset ja vanhemmat nukkumaan. 

Vierailija
42/220 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekkakuski ajoi liian lähellä sinua. Mutta hän myös pelasti henkesi koukkaamalla siihen sivuun.

Luulenpa, että hänen rekkansa ei yksinkertaisesti hidastunut sinun pikkuauton tahtiin ja oli hilkulla, että olisi törmännyt sinuun, ennenkuin olisit ehtinyt kääntyä. Ihan sen rekkakuskin vika, mitäs ajoi liian lähellä sua.

Mä tollasissa tilanteissa en oo lähteny kääntymään VASEMMALLE, vaan oon suosiolla kääntynyt oikealle väärälle tielle joko ennen oikeaa kohtaa tai oikean kohdan jälkeen tai mennyt dösärille päästämään ohi. Vieraassa paikassa dösärille ajo on hankalaa, sillä et tiedä, milloin sellainen yhtäkkiä putkahtaa, etkä huonossa ajokelissä välttämättä pääse siihen yllättäen. Joku isompi tie, jonne kääntyä on siis helpompi vieraassa ympäristössä.

Noi on pahimpia eli rekka perseessä ja olet kääntymässä vasemmalle. Siinä voi oikeasti päästä hengestään.

Muistakaa kaikki, että rekalla kestää pirun kauan edes hidastaa sitä vauhtiaan, ette voi tietää kuinka painava lasti siellä on. Tämä on rekan syytä siis täysin ajaa liian lähellä, mutta saadaan me autoilijatkin käyttää arkijärkeä pelastaaksemme itsemme tuollaisilta.

Eli älkää ikinä kääntykö vasemmalle, jos rekka perseessä. Ei ole mitään takeita, että se pääsee ohitsesi vaan voi oikeasti ajaa kiinni. Siinä sitten joko vammautuu loppuiäksi tai kuolee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/220 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perääsi kertyy jonoa ole ystävällinen ja väistä! 

Vierailija
44/220 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeastihan rekan pysähtymismatka on yllättävän lyhyt, toki pidempi kuin henkilöauton silti. Kuorman paino ei pysähtymismatkaan juuri nykykalustolla vaikuta. Tämä tiedoksi, kun niin moni on muuta väittänyt.

Enkä usko hetkeäkään että rekka olisi minkään bussipysäkin kautta väistänyt pakolla. Todennäköisesti ihan tarkoituksella mennyt sieltä ja vilkutellut valoja ärsyttävälle hidastelijalle.

Vierailija
45/220 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päästän muut ohi jos joudun jostain syystä hidastelemaan. En siis jää itsepintaisesti jarruttamaan muiden etenemistä, vaan ajan esim. bussipysäkille ja päästän muut turvallisesti ohi. Sitten jatkan körötteyä omaan rauhalliseen tahtiin. 

Jos on pimeää ja liukasta, niitä bussipysäkkejä ei näe riittävän ajoissa, että ehtii turvallisesti vilkuttaa, hidastaa ja kääntyä ihan kiinni olevan rekan edestä. 

Vierailija
46/220 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella usein näkee sitä, että henkilöauton vauhti seilaa älyttömästi. Ajetaan 71km/h, 80km/h alueella alamäkeen ja yhtäkkiä ylämäkeen 95km/h. On raivostuttavaa yrittää ajaa sellaisen perässä kun se oma nopeus kasvaa alamäessä ja hidastuu ylämäkeen. Vähemmästäkin, mieti jos sun pikkuautosi painaisi 76 tonnia. 

Luultavasti kuljettaja tiesi paikan, ja sen takia uskalsi ajaa oikealta ohi. Valojen väläytys johtui luultavimmin siitä, että kuljettaja on saanut jatkuvasti olla jarrulla, ajanut hyvin epätaloudellisesti, kun edellä menevän eli sinun vauhtisi on ollut sen verran reilusti alle suurimman sallitun. 

Olet saattanut esim. unohtaa ryhmittäytyä, olet liian keskellä tai muuten ajanut niin hissukseen että sen takana ajavan ajo on ihan perseestä koko sen matkan, eikä sitä väliä saa pidettyä koska aina alamäessä sun vauhti pysyy samana ja toisella se kiihtyy painon takia. 

Mun ajaman auton maksiminopeus on 82km/h, vakkaria ei nopeammalle saa. Alamäessä vauhti voi joskus nousta 87-92, mutta siihen puututaan ennakoimalla, käyttämällä moottorijarrua ettei niin kävisi. 

Sano nyt vielä että ajoit tietä 45? Sen tien pätkän voi ajaa vakkarilla 80km/h, ellei joku tolvana ajaisi siellä aina sen 62km/h niinkuin joka ikinen päivä. Harva henkilöautoilija tajuaa yhtään mitään siitä miten painava auto on kyseessä, miksi sen edessä ei kannata tehdä yllättäviä liikkeitä, tai miksi se kiihtyy niin hitaasti. Etenkin näillä keleillä, jos jäät tunaroimaan eteen, voipi olla ettei se edes pääse seuraavaa mäkeä ylös, koska se vauhti tippuu. Ei sitä enää keskellä mäkeä saada, jos joutuu pysähtymään. (Toki tämä riippuu paikasta) 

Vierailija
47/220 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut huomaavinani että ihmisten itsekkyys ja piittaamattomuus liikenteessä on viime vuosina lisääntynyt hurjasti. Ohitellaan oikealta, tööttäillään, ei pidetä turvavälejä, katse kännykässä kaupunkiliikenteessä ja muuallakin. Koetan välttää autoilua parhaani mukaan ihan turhan onnettomuuden jo kokeneena. Siinäkin hätähousu kuski jonka huomio aivan muualla kuin liikenteessä. Ajoin siis motarilla n reilu 80km/h koska edelläni oli hitaasti ajava matkailuauto. Pidin itse siihen hyvää turvaväliä ja hyvä että pidin, olisi voinut tulla kerjukolari. Oli kirkas kesäpäivän ilta, ei ruuhkaa eikä ongelmia näkyvyyteen. Mutta persuksiin piti ajaa ja auto meni lunastukseen. 

Vierailija
48/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekkakuski ajoi liian lähellä sinua. Mutta hän myös pelasti henkesi koukkaamalla siihen sivuun.

Luulenpa, että hänen rekkansa ei yksinkertaisesti hidastunut sinun pikkuauton tahtiin ja oli hilkulla, että olisi törmännyt sinuun, ennenkuin olisit ehtinyt kääntyä. Ihan sen rekkakuskin vika, mitäs ajoi liian lähellä sua.

Mä tollasissa tilanteissa en oo lähteny kääntymään VASEMMALLE, vaan oon suosiolla kääntynyt oikealle väärälle tielle joko ennen oikeaa kohtaa tai oikean kohdan jälkeen tai mennyt dösärille päästämään ohi. Vieraassa paikassa dösärille ajo on hankalaa, sillä et tiedä, milloin sellainen yhtäkkiä putkahtaa, etkä huonossa ajokelissä välttämättä pääse siihen yllättäen. Joku isompi tie, jonne kääntyä on siis helpompi vieraassa ympäristössä.

Noi on pahimpia eli rekka perseessä ja olet kääntymässä vasemmalle. Siinä voi oikeasti päästä hengestään.

Muistakaa kaikki, että rek

Toi mitä kirjoitat on ihan tuubaa.

Jos joku roikkuu takapuolessa niin hidastan vauhtia, just tasan niin paljon, että ajo on turvallista. Tämä ei ole kiusantekoa, vaan itse asiassa oman hengen säilyttämiseksi opetettu keino moottoripyöräkoulussa. Siis mp-koulussa. Pätee henkilöautoihinkin.

Eli jos pitää kääntyä vasemmalle niin riittävän ajoissa vinkkari päälle, ja nopeutta alas. Jos roikkuu vielä takapuolessa niin hidastaa vielä. Viidessä kympissä ei tule enää pahoja henkilövahinkoja, ja peltiä saa kaupasta uutta rekan vakuutuksen piikkiin.

Missään nimessä ei mennä säätämää mihinkään vääriin sivuteihin, vain sen takia että nämä teiden kuninkaat kuvittelevat olevansa jotakin ylijumalia.

Vierailija
49/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sen verran kunnioitusta muita tielläliikkujia, varsinkin raskaita ajaneuvoja kohtaan, etten jarruttele muiden menemistä vaan päästän ohi. Työmatkallani 80km/h alueella on juurikin tuollainen vaarallinen vasemmalle kääntyminen ja jos joku on lumipyryssä takanani niin en edes yritä kääntyä vaan päästän ohi aikaisemmin tai ajan seuraavaan risteykseen ja kierrän oikean kautta. 

Tuo kun joku sanoi että rekka meni ohi varmaan satasta... Rekoissa on nopeudenrajoittimet ja lain mukaan ne on säädetty max 87km/h. Monilla rekkafirmoilla ne on säädetty bensankulutuksen ja viherpesun takia vieläkin alemmas (82-83 km/h). Eli rekat eivät kulje yhdeksääkymppiä saatikka satasta. Jos rekka saa sinut kiinni maantiellä niin ajat hitaasti.

Rekoilla on myös laissa ajo- ja lepoaikasäädökset. Kerran yksi tuttu rekkakuski kertoi miten turhauttavaa on jos päivän ajoaika loppuu esim. 30km ennen kotia ja pitää jäädä jonkun ABC: n pihalle tai levikkeelle yhdeksän tunnin tauolle eikä voi ajaa kotiin. Siinä tapauksessa aika lailla ahdistaa edessä hitaasti ajavat. Jos ajat 1000 kilometria ja kohtaat useamman hitailijan niin matka hidastuu kyllä enemmän kuin nolla pilkku jotain sekuntia. 

Omat sympatiani osoitan tässä tapauksessa rekkakuskille.

Vierailija
50/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi mitä kirjoitat on ihan tuubaa.

Jos joku roikkuu takapuolessa niin hidastan vauhtia, just tasan niin paljon, että ajo on turvallista. Tämä ei ole kiusantekoa, vaan itse asiassa oman hengen säilyttämiseksi opetettu keino moottoripyöräkoulussa. Siis mp-koulussa. Pätee henkilöautoihinkin.

Eli jos pitää kääntyä vasemmalle niin riittävän ajoissa vinkkari päälle, ja nopeutta alas. Jos roikkuu vielä takapuolessa niin hidastaa vielä. Viidessä kympissä ei tule enää pahoja henkilövahinkoja, ja peltiä saa kaupasta uutta rekan vakuutuksen piikkiin.

Missään nimessä ei mennä säätämää mihinkään vääriin sivuteihin, vain sen takia että nämä teiden kuninkaat kuvittelevat olevansa jotakin ylijumalia.

Huonosti sinulle käy moottoripyörällä jos joku ajaa perääsi 50km/h. Minulla murtui lonkka ja solisluu meni poikki kun henkilöauto ajoi perääni pysähtyessäni punaisiin liikennevaloihin. Auton vauhti oli alle viisikymppiä ja minulla oli kaikki suojavareusteet päällä eli myös lonkkasuojat. 

Huono mp-koulu sinulla jos väittävät että 50km/h tunnissa ei tule henkilövahinkoja motoristille varsinkin jos rekka ajaa perään... Aina pitää motoristin olla se joka väistää ja ajaa vaikka väärälle tielle. Oman henkensä uhalla ei koskaan pidä alkaa antamaan opetuksia muille tielläliikkujille.

Vierailija
51/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silkkaa vittuiluahan tuollainen kilometrikaupalla hidasteleminen on. Jos niin kovasti jännittää niin laittaa sen vilkun korostetun aikaisin, mutta ajaa normaalia nopeutta. Ja muutenkin jos risteys oli suoralla niin olisihan siinä äkkiä sadan metrin turvavälin vetäissyt itse.

Ruosteinen vanha pakettiauto voi muuten hyvinkin olla kolarissa paljon turvattomampi kuin uusi pikkuauto.

Eli sinun mielestäsi parempi toimintatapa olisi ollut antaa rekalle ristiriitaisia signaaleja sillä, että näytän vilkkua kääntyäkseni, mutta samalla kiihdytän nopeutta ajaakseni suoraan? Niin että sitten se ilman turvaväliä ajanut rekka olisi myöskin kiihdyttänyt perässäni, ja ajanut lopulta päältäni kun olisin risteyksessä joutunutkin hidastamaan nopeammin, kuin rekka pystyy väistämään?

Näitä muutamia kommentteja luen ihan tonnin seteli -ilmeellä.

Jos valittaa siitä, että edessä ajava on ärsyttävän hidas, niin oletteko tietoisia, että takana ajavan ärsyyntyminen ei ole minulta rikos? Liikenneturvallisuuden vaarantaminen, eli ilman turvaväliä ajaminen sen sijaan on.

Jos edessä ajava ajaa hitaammin kuin itse haluaisit ajaa, niin ihan turha valittaa, että "voisi tulla kolari jos hän joutuisi äkkijarruttamaan". Tuo ongelma korjaantuisi sillä, jos itse pitäisi edellä ajavaan turvavälin.

"Mutta kun sen edellä ajavan nopeus vaihtelee ja joutuu koko ajan jarruttelemaan sen takana!" Et joutuisi jarruttelemaan, jos pitäisit turvaväliä.

"Mutta turvaväli ei pysy kun edellä ajavan nopeus hidastuu vähän ylämäessä". Se tarkoittaa, että turvavälisi ei ollut tarpeeksi suuri.

"Miksei se tyhmä edellä ajaja suostu kääntymään sivuun ja päästämään meitä ylinopeudella kaahailevia ohitseen? >:(" No mikset itse ohita? Ai onko liian pimeää ja mutkaista ohituksen tekemiseen? No silloin on myös liian pimeää ja mutkaista, että edellä ajava voisi turvallisesti hidastaa yllättäen eteen paljastuvalle bussipysäkille. Jos pitäisit häneen asiallista turvaväliä, niin hän pystyisi väistämään ja päästämään sinut ohitseen ilman pelkoa siitä, että syyllistyt peräänajoon, kun hän vilkuttaa ja hidastaa lyhyellä varoitusajalla kääntyäkseen bussipysäkille.

Tuo rekkakuski ei hidastanut ajoissa edes silloin, kun kerroin hänelle hyvissä ajoin aikovani kääntyä, ja hidastin omaa nopeuttani sen mukaisesti. Jos olisin pysähtynyt lyhyemmällä varoitusajalla johonkin pimeydestä paljastuvalle bussipysäkille, rekka olisi joko ajanut perääni, tai joutunut väistämään minua vastaantulevien kaistalle - jolla hän olisi saattanut ajaa 80 km/h nokkakolarin mutkan takaa paljastuvan vastaantulijan kanssa. Ja siellä vastaantulijan kyydissä olisi voinut olla sinä, sinun lapsesi, sinun ystäväsi, tai puolisosi, tai vanhempasi. 

Ja minä en ajanut hitaasti. Minä ajoin juuri oikealla tilannenopeudella, koska tuolla nopeudella tuo itselleni vieras auto pysyi jäisellä tiellä hallinnassani, eivätkä edestä mutkan takaa ilmestyvät vastaantulijat tulleet minulle yllätyksenä. Kahdeksankympin nopeusrajoitus on tarkoitettu valoisalle, kuivalle kesäkelille. Pilkkopimeällä, jäisellä tiellä on ajettava sitä hitaammin.

Ja minun ei pitäisi joutua sanomaan tätä yli 4-vuotiaille suomalaisille, mutta jos tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, niin silloin 81 km/h ajonopeus on ylinopeutta, mikä rikkoo lakia. Ja jos ärsyynnyt siitä, että edellä ajava ei riko lakia, niin silloin vika mielipahaasi on sinussa itsessäsi.

ap

Vierailija
52/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisänä vielä, että se miten olisit itse voinut estää tilanteen: 

Jos et uskalla ajaa, anna jonkun kokeneemman/rohkeamman tehdä se, aja hiljaiseen aikaan. 

- Aja alamäkeen kovempaa, ylämäessä voit sit ajaa sitä alle rajoituksen vauhtia. Eikä tässä puhuta mistään isoista ylinopeuksista. +5km/h auttaa jo kummasti, kun se rekka rullaa painon takia kovempaa. Eli ajaisit vaikka 85km/h, se ei ole mikään rikos. 

En itse ole ajanut vasta kuin pari vuotta isoa, en todellakaan aja aina vakkarilla täysiä, vaan tilanteen mukaan. Mutta näen päivittäin kymmeniä vaaratilanteita kun motarille liitytään 60km/h, kiilataan eteen, ohitetaan-> ja heti seuraavasta käännytään, eli joudun jarruttamaan jotten vedä perästä sisään. Enkä ole mikään kaljamahainen scania-ukko, vaan 27 vuotias nainen. Totta hitossa muakin välillä pelottaa pääsenkö kotiin, jos joku tötöilee edessä. Etenkin näillä keleillä. Mieti nyt pikkusen sitä eroa, sun auto painaa max 3500kg, ja tää 76000000kg. Sen edessä ei kannata pelleillä. 

Kaikki kuvailemasi ongelmat poistuisi jos uskaltaisit sovittaa nopeutesi tilanteen mukaan, etkä orjallisesti tuijota sitä nopeusmittaria ja rajoitusta. Kukaan ei kuole jos ajat 83km/h 80 alueella.  

Vierailija
53/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et uskalla ajaa, anna jonkun kokeneemman/rohkeamman tehdä se, aja hiljaiseen aikaan. 

- Aja alamäkeen kovempaa, ylämäessä voit sit ajaa sitä alle rajoituksen vauhtia. Eikä tässä puhuta mistään isoista ylinopeuksista. +5km/h auttaa jo kummasti, kun se rekka rullaa painon takia kovempaa. Eli ajaisit vaikka 85km/h, se ei ole mikään rikos. 

En itse ole ajanut vasta kuin pari vuotta isoa, en todellakaan aja aina vakkarilla täysiä, vaan tilanteen mukaan. Mutta näen päivittäin kymmeniä vaaratilanteita kun motarille liitytään 60km/h, kiilataan eteen, ohitetaan-> ja heti seuraavasta käännytään, eli joudun jarruttamaan jotten vedä perästä sisään. Enkä ole mikään kaljamahainen scania-ukko, vaan 27 vuotias nainen. Totta hitossa muakin välillä pelottaa pääsenkö kotiin, jos joku tötöilee edessä. Etenkin näillä keleillä. M

Ajat aikamoisella ylikuormalla jos autosi painaa 76000000kg eli 7600 tonnia. 27-vuotiaalle naiselle tekisi hyvää palata koulun penkille. Suomen suurin liikennöivä rekka painaa täyteen lastattuna 100 tonnia.

Vierailija
54/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille kaahareille tekee ihan hyvää lentää tieltä ja kuolla. Se on yksi ongelma vähemmän ei muuta. Ei niitä kannata mennä auttamaan.

Vierailija
55/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sen verran kunnioitusta muita tielläliikkujia, varsinkin raskaita ajaneuvoja kohtaan, etten jarruttele muiden menemistä vaan päästän ohi. Työmatkallani 80km/h alueella on juurikin tuollainen vaarallinen vasemmalle kääntyminen ja jos joku on lumipyryssä takanani niin en edes yritä kääntyä vaan päästän ohi aikaisemmin tai ajan seuraavaan risteykseen ja kierrän oikean kautta. 

Tuo kun joku sanoi että rekka meni ohi varmaan satasta... Rekoissa on nopeudenrajoittimet ja lain mukaan ne on säädetty max 87km/h. Monilla rekkafirmoilla ne on säädetty bensankulutuksen ja viherpesun takia vieläkin alemmas (82-83 km/h). Eli rekat eivät kulje yhdeksääkymppiä saatikka satasta. Jos rekka saa sinut kiinni maantiellä niin ajat hitaasti.

Rekoilla on myös laissa ajo- ja lepoaikasäädökset. Kerran yksi tuttu rekkakuski kertoi miten turhauttavaa on jos päivän ajoaika loppuu esim. 30km ennen kotia ja pitää jäädä jonkun ABC: n pihalle

Tuo on rekkakuskeille ikävä loukku, etteivät pääse lyhyttä matkaa ajamaan kotiinsa saakka jos töissä vähän venähtää, mutta sen paikkaamista ei voi vierittää toisten tiellä liikkujien vastuulle niin, että "aja nyt hei ihan vähän vaan ylinopeutta, että rekkakuski pääsee yöksi kotiin". Tuo ongelma pitäisi korjata sillä, että rekkakuskit päästettäisiin ajamaan viimeiset kilometrit kotiinsa asti, vaikka se menisikin 10 minuuttia työajan yli.

Jos rekan kuljettaja ei pidä turvaväliä, hän vangitsee edellään ajavan tielle, estäen tätä hidastamasta nopeasti eteen ilmestyvälle väistöpaikalle. Se on ihan rekkakuskin oma vika, etteivät edellä ajavat pysty turvallisesti päästämään häntä ohi. Turvallinen ohipäästöpaikka on juuri tuollainen pitkä, suora ja mäetön tieosuus, jolla edellä ajava voi ajoissa ilmoittaa aikovansa hidastaa ja kääntyä sivuun. Silloin rekankin kannattaisi hidastaa nopeuttaan, jotta edellä ajava pääsee turvallisesti kääntymään tieltä pois, koska jos ajat toisen ihmisen rekallasi kuoliaaksi, niin sitten et ainakaan pääse kotiin toivomassasi aikataulussa. 

Vierailija
56/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekkakuskien 90 km/t tiedetään, joten ehkä olisit voinut pysähtyä aiemmin johonkin sivuun ja päästää ohi. Ei tietenkään ole velvollisuutesi, mutta ihan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden takia.

Rekka prceessä kiinni niin miten hidastat päästääksesi ohi? Yli siinä tulee päästettyä.

Alamäen alkaessa mikäli on näkyvyyttä eteenpäin eikä vastaantulijoita niin nuo menee mielellään ohi kun hiljentää itse lisää. 

Ei todellakaan kivaa kun taustapeilistä nåkyy vain karjarauta ja nokkamaski huonolla kelillä.

Vierailija
57/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ole ajanut vasta kuin pari vuotta isoa, en todellakaan aja aina vakkarilla täysiä, vaan tilanteen mukaan. Mutta näen päivittäin kymmeniä vaaratilanteita kun motarille liitytään 60km/h, kiilataan eteen, ohitetaan-> ja heti seuraavasta käännytään, eli joudun jarruttamaan jotten vedä perästä sisään. Enkä ole mikään kaljamahainen scania-ukko, vaan 27 vuotias nainen. Totta hitossa muakin välillä pelottaa pääsenkö kotiin, jos joku tötöilee edessä. Etenkin näillä keleillä. M

Kiva, että saatiin oikea rekkakuski osallistumaan keskusteluun. Saako kysyä, mille firmalle ajat?

Vierailija
58/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

76t oli tarkoitus muuntaa kiloiksi :))

No, tuli selväksi joka tapauksessa miksi tilanne meni miten meni. Liikenne ei ole sujuvaa jos tuijottaa nopeusmittaria orjallisesti, ja 1km ylityksestä alkaa jo jarruvalot vilkkua. 

Vierailija
59/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis kerta eikä ensimmäinen jos ammattikuski olisi siellä ollut kännykällä tai tabletilla. Nuori naisrekkakuskihan ajoi lapsen kuoliaaksi juurikin törmättyään auton perään ja paljastui että sehän oli googlaillut sitä sun tätä koko ajon ajan. 

Vierailija
60/220 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiellä ajaessa jos missä oppii, että ihmiset ovat pääosin kusipäitä, ja oikein toimimalla saa vain vihaa niskaan. 

Pikkuautoilija toimi juuri niin kuin tuossa tilanteessa kuuluu: huono keli, hiljennetään vauhtia. Rekkakuski taas haluaa ajaa omalla tyylillään, aiemmissa kommenteissa varmaan ihan hyviä syitä. Liikenteessä aina se isompi voittaa, joten rekkakuski asetti pikkuautoilijan vaaraan toimillaan. 

Juuri eilen mietin, että voisiko tieosuuksilla vähentää sallitun nopeuden kasikympistä seitsemäänkymppiin, jotta autoilijat ajaisivat 80. Jokaisen pitää ajaa nimittäin aina vähän yli. Käytännössä se tarkoittaa kaikkea välillä 85-110.