En ole syönyt kolmeen kuukauteen sokeria ja olen rajoittanut päivittäiset kalorit minimiiin, mutta
Olen silti ylipainoinen nainen. 165 cm ja 72 kg tällä hetkellä. Lähtötilanne oli n. 80 kg. Tuntuu, että paino ei liiku alaspäin, jos en pidä kalorinsaantia todella pienenä ja lopeta kaikkea ylimääräistä hiilaria. En syö käytännössä ollenkaan leipää tai pastaa tai riisiä. Kaikki sokeriherkut jätin jo syyskuussa. Silti en ole vieläkään normaalipainoinen. Onneksi kaikkien mielestä laihtuminen on ihan helppoa ja kuka vain voi vain muuttua hoikaksi jos itse haluaa. Sen päivän haluan nähdä, että olen taas hoikka ja vielä kykenen pitämään tätä elämäntyyliä yllä loppuelämäni. Masentavaa tämä on, jos nyt suoraan sanotaan.
Kommentit (77)
Mitä syöt normaalisti päivän aikana? Paljonko ja kuinka usein?
Ei kukaan 165 cm nainen voi syödä paljon. Pieni ihminen kuluttaa vähän, vanhempana vielä vähemmän. Ennen vanhaan kun ihmiset eivät vielä olleet ylipainoisia, syötiin yksi ateria päivässä. Ja ehkä jotain ihan pientä sen lisäksi. Eikä se ateria ollut mitään mättöä, vaan tavallinen lautasellinen lämmintä terveellistä ruokaa ja joku yksi pieni leipäsiivu sen mukana. Ja se oli siis päivän ainoa "isompi" ruokailu. Ei ihmistä ole luotu syömään kokonaista jumbomix-mättöpussia jälkkäriksi ja sen lisäksi vähän herkkuja pitkin päivää.
Muista pätkäpaasto - jos puputat pitkin päivää pysyy insuliinit tapissa (= elimistön tapa kertoa että nyt varastoidaan rasvaa) ja menet säästöliekille. Kun insuliinit on matalalla otetaan energia rasvavarastoista.
Ei se auta mitään, sillä reptiliaanit tulittavat meitä jatkuvasti näkymättömillä syöppösäteillä lihottaakseen meidät herkullisen rasvaisiksi paisteiksi.
Tai siis tästä ainakin minun lihomiseni johtuu, en tiedä miten teillä muilla.
8 kg pudotus mitä olet tehnyt on paljon. Sulla on vaan ollut niin valtavasti läskiä että vieläkin riittää pudotettavaa.
Älä kituuta aina vain pienemmillä ja pienemmillä kaloreilla laihtumisen toivossa, se on tuhon tie, ja vie lihasmassan pienentäen näin kulutusta entisestään. Ja sitten pitäisi taas vähentää kaloreita ja kierre on valmis.
Sen sijaan nosta kulutusta treenaamalla painotreeniä nousujohteisesti ja syömällä hyvin ja paljon. Rasva vähenee ja lihas kasvaa = suurempi kulutus myös levossa ja pienempi vaatekoko. Paino on siinä toissijainen asia.
Pätkäpaastoa suosittelen minäkin tai toinen vaihtoehto syödä 5 kertaa tosi monipuolisesti, mutta kevyesti.
Erittäin mahtavaa, kun olet jättänyt sokerit pois. Minä kuitenkin söisin leipää, koska siinä on kuituja ja hivenaineita ja se pitää nälkää poissa.
Oon itse 165cm ja painan 81kg ja näytän ihan normaalilta :D Mulla toki F kupin tissit ja käyn salilla = lihasta. Ei se paino oikeasti kerro oletko ylipainonen vai et tai oletko epäterve. Mun neuvo on, että syö säännöllisesti ja kokeile syödä ensin laskemalla kalorit. Liikutko yhtään? Jos et liiku erityisemmin, niin 1650kcal/1750 pv on ok. Jos taas urheilet ja liikut, riippuen kuinka paljon, niin sanoisin 1800-2000kcal.
Olet laihtunut jo 8 kiloa, sehän on hyvä tulos. Sen lisäksi olet jaksanut pitää kiinni tavoitteestasi jo monta kuukautta. Olet siis onnistunut paremmin, kuin useimmat. Älä luovuta. Mieti ehkä voisitko tehdä ruokavalioon jotain muutoksia, niin että se olisi sulle mieluisampi, mutta kuitenkin painonhallintaan sopiva.
Kuvittele eteesi 8kg massaa, ja onnittele itseäsi siitä, että olet niin paljon karistanut. Kohta on jo 10kg tippunut!
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt normaalisti päivän aikana? Paljonko ja kuinka usein?
Aamulla kahvia ja silloin tällöin syön aamupalan, joka on yleensä joko maustamatonta maitorahkaa ja marjoja tai viikonloppuna yksi paahtoleipä kasvirasvalevitteellä, juustolla ja ehkä tomaatilla ja salaatilla ja joskus ehkä kylkeen kananmuna.
Lounaaksi en välttämättä syö mitään tai korkeintaan pienen annoksen kasvisruokaa lounasbuffetissa.
Välipalana syön ehkä 2-3 mantelia/2-3 luumua/pieni mandariini ja kahvia tai jos en aamulla syönyt maitorahkaa syön sen purkillisen iltapäivällä, joskus saatan ryhtyä villiksi ja syödä sellaisen epäterveellisen proteiinipatukan.
Lämmin ruoka jotain kotiruokaa kuten höyrytettyä parsakaalia, kanaa ja salaattia, ehkä yksi peruna.
Jos illalla on nälkä syön pari porkkanaa, ehkä maitorahkaa ja omenasosetta sekä vähän kaurajauhetta sekaan.
Yhteensä syön 1000-1500 kcal välillä, jos käyn lenkillä, niin sitten ehkä 1600 kcal, jos on nälkä. Aina ei kyllä ole edes nälkä.
ap
Ja tuosta esimerkistä nyt ei käy ilmi makrot, mutta laskurin mukaan tulee 70-100 g proteiinia päivässä. Enempään en pysty, koska muuten en laihdu. Kokeiltu on. Aineenvaihdunta kilpirauhasen takia aivan jumissa. ap
Olin masentunut ennen kuin jätin sokerin pois ja olen edelleen aivan yhtä masentunut. Ihossa eikä suoliston toiminnassa ole tapahtunut yhtään mitään sen jälkeen kun lopetin herkuttelun. Ainut mikä tästä on seurannut, on tämä mahdollisen syömishäiriön puhkeaminen. Oikeastaan en edes halua enää syödä mitään ja koen onnistumista siitä, jos olen koko ajan vähän nälkäinen. Ihmisen elämä on aika surullista. En oikeastaan haluaisi olla riippuvainen ruuasta enää ollenkaan. Uuvuttavaa kuunnella kaiken maailman ravitsemusneuvoja, kun oikeastaan haluaisi vain keskittyä muuhun kuin syömiseen. ap
Olet nyt tilanteessa jossa syöt jo tosi vähän ja elimistö on laittanut sen peruskulutuksen hyvin alas joten et enää tahdo laihtua. Nyt siis pitäisi saada tuo kehä rikottua ja se elimistön kulutus taas isommaksi jotta voisit syödä normaalimmin.
Yksi keino on kunnon treenaus. Ei siis mikään pieni kävelyllä käynti tai kevyt lenkki silloin tällöin vaan ihan oikea tavoitteellinen treenaus jossa energiaa kuluu reilusti. Se saa taas aineenvaihdunan liikkeelle.
Kannattaa valita laji josta oikeasti tykkään ja nautit ja asettaa siihen jotain kunnon tavoitteita joita haluat saavuttaa. Tässä on myös se hyöty että se liikunnallinen elämäntapa ylläpitää myös sitä saavutettua painoa eikä se ala taas niin helposti myöhemmin nousta takaisin.
Itse esim. treenasin aikanani maratonille vuoden ja ihan normaalipainostakin lähti 5 kg pois kun se kulutus oli niin isoa. Ja vaikka sen jälkeen olen lenkkeillyt vähän vähemmän, paino on pysynyt hyvin normipainossa vaikka välillä on tullut syötyä enemmänkin.
Kannattaa etsiä hyvän olon tunteet jostain muualta kuin syömisestä. Ei herkuilla ole tarkoitus hoitaa masennusta, tylsyyttä tai mitään muitakaan olotiloja. Itse asiassa kukaan ei tarvitse herkkuja. Ei sellaisia ole ennen ollutkaan kuin 1-2 kertaa vuodessa. Nyt tietysti kaupan hyllyt niitä täynnä, mutta se ei tarkoita että niitä kannattaa kantaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Oon itse 165cm ja painan 81kg ja näytän ihan normaalilta :D Mulla toki F kupin tissit ja käyn salilla = lihasta. Ei se paino oikeasti kerro oletko ylipainonen vai et tai oletko epäterve. Mun neuvo on, että syö säännöllisesti ja kokeile syödä ensin laskemalla kalorit. Liikutko yhtään? Jos et liiku erityisemmin, niin 1650kcal/1750 pv on ok. Jos taas urheilet ja liikut, riippuen kuinka paljon, niin sanoisin 1800-2000kcal.
Normaali on suhteellinen käsite. Nykyajan läskien vierellä varmasti näytätkin normaalilta. 50 vuotta sitten olisit näyttänyt superläskiltä. Ei 80 kg kyllä tuon kokoiselle ole normaalipainoa nähnytkään. Sun pitäisi painaa noin 50 kg.
Suurimmassa osassa tapauksia syy on aina se, että henkilö syö liikaa, tämä on ihan tutkittu. Joskus harvoin syy voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta yleisimmin syy on se, että niitä kaloreita tulee liikaa.
Miten syöt yleensä?
Kuinka paljon kaloreita syöt päivässä?
Kannattaa ottaa säännölliset kävelylenkit mukaan arkeen, 45min kävely kuluttaa yllättävän paljon kaloreita. Ja kuntosalille treenaamaan lihaksia.
Onnea jo pudotetuista kiloista, hieno saavutus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali on suhteellinen käsite. Nykyajan läskien vierellä varmasti näytätkin normaalilta. 50 vuotta sitten olisit näyttänyt superläskiltä. Ei 80 kg kyllä tuon kokoiselle ole normaalipainoa nähnytkään. Sun pitäisi painaa noin 50 kg.
Joskus vaan tuntuu siltä, etteivät ihmiset oikein ymmärrä, miten vakavia mielenterveyden häiriöitä syömishäiriöt ovat.
Aika monesta paistaa kilometrin päähän vähintäänkin häiriintynyt syömiskäyttäytyminen ja joillakin tällaisilla kommentoijilla on varmasti jotain syömishäiriöitäkin taustalla. Miettikää minkälaista ihmiskuvaa luotte jälkikasvullenne, jotka näitä lukee.
500kcal päivittäinen vaje riittää, sillä laihtuu 1/2 kg viikossa, ja 2 kg kuukaudessa- 8kg:n laihduttamiseen menee silloin 4 kuukautta.
Hidasta hommaahan se on, kuitenkin suunta koko ajan alaspäin.