Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmana että mies syö niin paljon

Vierailija
03.12.2023 |

Mies syö todella isoja määriä. Teen ison lasagnen, josta riittäisi useimmissa kolmehenkisissä perheissä hyvin kahden päivän päivälliseksi, mutta meillä ei, kun mies hotkaisee suurimman osan siitä heti. Teen ison kattilallisen kalakeittoa, mies syö kolme isoa lautasellista kerralla, minä ja lapsi yhdet ja siinä se keitto meni. Maitoa kun juo niin juo litran kerralla. Leipiä mies syö viisi kerralla, toki päällisten kanssa kaikki. Pullia kun leivon niin kahdeksan korvapuustia katoaa heti miehen mahaan. Eipä tuo muuten kai haittaisi, mutta miellä on vain yksi jääkaappi ja muutenkaan ei mikään suurtalouskeittiö, niin en voi koskaan tehdä kahden päivän ruokia kerralla ja ruokakaupassa joudutaan käymään joka päivä ja sieltä pitää ostaa kerralla paljon. Rahaakin palaa. Mieheni ei juurikaan kuntoile eli ei tarvitse sellaisen takia isoja ruokamääriä, ylipainoa on sillä jonkun verran eli tykkää kai vain syödä tai on tottunut syömään kuin suursyömäri. Vertaistukea tai hyviä neuvoja löytyisikö?

Kommentit (371)

Vierailija
81/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat tekemään miehelle alkupalat. Eli keität tai teet mikrossa alkupalaksi ison annoksen kaurapuuroa. Kun se on syöty, pieni tauko. Ja sitten vasta varsinaisen ruuan kimppuun.

Eli puurolla tms halvalla ja helpolla ruualla täytetään pahin nälkä.

Tarkoitus toki on, että pitemmällä aika välillä mies tekee muutoksia ruokailutottumuksiinsa, mutta jos tämä aukaisi silmät tilanteelle.

Miksi se on nainen, jonka pitää vaan lisätä ruuanlaittoa sen sijaan, että laitaisi miehen ruotuun?

Vierailija
82/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä, minä, MINÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole se, että mies syö paljon, vaan se, että hän on hyväksikäyttävä törkimys.

Ratkaisu on, että mies alkaa itse ostaa, maksaa ja kokata omat ruokansa. 

Vierailija
84/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen mies myös. Jos haluan, että ruokaa on kahdeksi päiväksi tms, niin laitan seuraavan päivän ruoan jo jääkaappiin ja sanon hänelle, että sen saa syödä, mitä kattilassa on. 

Samaa tulin ehdottamaan. Jos kerran ruuan on tarkoitus riittää kahdeksi päiväksi, niin siitä puolet otetaan suoraan pois ja esillä olevan ruuan voi sitten syödä kaiken. Ei kaikki syö nälkäänsä vaan sitä ruokaa syödään, kun sitä sattuu olemaan. Keskittyisin enemmän siihen lapseen, että hän oppisi syömään kohtuudella eikä kaikkea esillä olevaa tarvitse aina imuroida napaansa. Ap:n puoliso taitaa tässä suhteen olla jo menetetty tapaus.

Vierailija
85/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kun olen yh ja 1 lapsista 15v poika syö minut talosta? Ei ole kumppania puolittamaan kuluja!

Ruoan määrä pitäisi olla paljon vähempi per kk. laskennallisesti/ yhteiskunnan mukaan. ITKU! 

Vierailija
86/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suosittelen myös tekemään enemmän sellaista ruokaa mikä ei miehen lempparia. Silloin yleensä syö vain oikeasti nälkäänsä. Myös seuraavan päivän ruuat annosrasiaan sivuun heti.

Miksi pitäisi alkaa paapoa ja kasvattaa aikuista ihmistä? Jos ei äijällä ole sen vertaa älliä että ymmärtäisi talossa asuvan myös muita ja myös heillä on nälkä niin saisi minun puolestani painua syömään itsensä vaikka hengiltä johonkin ihan muualle. Käsittämätöntä itsekkyyttä rohmuta noin! Kunhan vain MINÄ en jää ilman muilla ei väliä. 

Vierailija
87/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites kun olen yh ja 1 lapsista 15v poika syö minut talosta? Ei ole kumppania puolittamaan kuluja!

Ruoan määrä pitäisi olla paljon vähempi per kk. laskennallisesti/ yhteiskunnan mukaan. ITKU! 

Syökää halvempaa ruokaa. Ei hyvä ja ravitseva ruoka maksa paljon, jos ei osta kaikkein kalliimpia raaka-aineita eikä einesruokia.

Vierailija
88/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen mies myös. Jos haluan, että ruokaa on kahdeksi päiväksi tms, niin laitan seuraavan päivän ruoan jo jääkaappiin ja sanon hänelle, että sen saa syödä, mitä kattilassa on. 

Samaa tulin ehdottamaan. Jos kerran ruuan on tarkoitus riittää kahdeksi päiväksi, niin siitä puolet otetaan suoraan pois ja esillä olevan ruuan voi sitten syödä kaiken. Ei kaikki syö nälkäänsä vaan sitä ruokaa syödään, kun sitä sattuu olemaan. Keskittyisin enemmän siihen lapseen, että hän oppisi syömään kohtuudella eikä kaikkea esillä olevaa tarvitse aina imuroida napaansa. Ap:n puoliso taitaa tässä suhteen olla jo menetetty tapaus.

Olisihan tuokin hieman kieroutunutta ja outoa ottaa osa ruoasta "piiloon" ettei mies syö niitä. Pitäisihän hänen itsensä tajuta pelkästä sanomisesta, että tässä on nyt tämän ja huomisen ruoka. Eikä niin, että osa pitää ottaa pois näkösältä kun mies ei mahda itselleen mitään vaan syö kaiken.

Vierailija
89/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen on hoivavastuussa lapsestaan. 

Aikuinen nainen sen sijaan ei ole hoivavastuussa aikuisesta miehestä.

Vierailija
90/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä, minä, MINÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!"

Tämä. Näitä miehiä vaan riiiiitääääää!!!!

Vierailija
91/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on masentunut ja pettynyt perheeseensä. Anna hänelle aikaa ja rakkautta, äläkä puhu pahaa selkänsä takana.

Vierailija
92/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsa tottuu pienempään annoskokoon kolmessa päivässä. Ihminen ei voi syödä vain kerran päivässä, vaan ravintoa ja nestettä tulee saada tasaisesti. Mies ravintoterapeutille opettelemaan ruokarytmiä ja kerralla syötäviä määriä. Johan te pelkistä ruokakuluista säästämällä maksatte peri kertaa sille ravintoterapeutille. Miehellä voi myös olla joku puutostauti tai uniapnea tai mikä vaan, syö väsymykseensä ja tottumuksesta. Lapsuudenperheessä ehkä hemmoteltu ruualla tai sitä ei ole ollut riittävästi. Maitoa ei aikuinen tarvi. 

Tuolla nykymenolla ylipainoa kertyy varmasti joka vuosi lisää, ja kohta sitä on runsaasti. 

Miehen pitää kokonaan muuttaa elintapansa , tai pääset hänestä joka tapauksessa nopeutetulla aikataululla eroon...

Vierailija
93/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kalorit ovat tasapainossa, niin ruoklasku pysyy samana, söi sitten ruuat kerralla tai pitkin päivää. Mies vaatii 3000 kilokaloria vuorokaudessa ja se on suunnilleen se lasagnevuokallinen. 

Vierailija
94/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi perunoita ja vähemmän lihaa. Toki voisit suuta aukaista miehesi suuntaankin. Ei se mikään ajatustenlukija ole. 

Vierailija
95/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kalorit ovat tasapainossa, niin ruoklasku pysyy samana, söi sitten ruuat kerralla tai pitkin päivää. Mies vaatii 3000 kilokaloria vuorokaudessa ja se on suunnilleen se lasagnevuokallinen. 

Niin, mutta kyse ei ole vain kaloreista vaan ihmisen toimintakyvystä. Verensokerin pitäminen tasaisena säännöllisillä aterioilla on tärkeää:

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/pida-verensokeri-tasaisena…

Vierailija
96/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta kyse ei ole vain kaloreista vaan ihmisen toimintakyvystä. Verensokerin pitäminen tasaisena säännöllisillä aterioilla on tärkeää:

Tuo ei kyllä ollut ap:n ongelma, vaan se ettei ruoka riitä.

Vierailija
97/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on masentunut ja pettynyt perheeseensä. Anna hänelle aikaa ja rakkautta, äläkä puhu pahaa selkänsä takana.

Tämä. Itsellä oli huono olo suhteessa ja paikkasin sitä pahaa oloa syömällä.

Joten ripittämisen sijaan kannattaa miettiä myös omaa käytöstä ja suhteen tilaa. Ja pehmeitä keinoja eli jos jonkun ruoan on pakko riittää useammaksi päiväksi niin loppuosa talteen pakkaaseen tms. ja siihen ei saa koskea.

Vierailija
98/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet syö paljon ja meillä menee yhdellä aterialla kaikki. Kaksi täysikäistä poikaa vielä kotona. Kyllä yhteen jääkaappiin mahtuu melko paljon.

Vierailija
99/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei kyllä ollut ap:n ongelma, vaan se ettei ruoka riitä.

Käsittääkseni ap:llä ei ole ongelmaa, vaan miehellä. Jos sitä juurisyytä mietitään, että mies ei syö aamupalaa eikä "ehdi" lounasta, vaan ryntää kotiin mättämään lapsen viikon ateriat kerralla.

Vierailija
100/371 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on vähän samaa. Teen ruokaa aina ison satsin kerralla, koska ei huvita kokata joka päivä, joten koskaan ei ole sitä tilannetta, ettei saisi tarpeekseen syötävää. Silti mies lappaa lautasen täpötäyteen sen sijaan, että ottaisi ensin ns. kohtuullisen annoksen ja lisää, jos jää vielä nälkä. Leipää ei onneksi syö kuin pari kerralla, eikä edes joka päivä, eikä muutenkaan kovin paljon mitään välipaloja.

Minulla on sellainen teoria, että meillä miehen "mättäminen" juontaa juurensa hänen lapsuudenkotiinsa. Siellä on ruoka aina aika tipalle laskettu. Joutuu ottamaan tosi varovasti, että kaikille syöjille riittää. Omassa lapsuudenkodissani taas ruokaa oli aina iso annos, josta yleensä riitti vielä seuraavalle päivälle lounaaksi. Silti itsellekin on tässä parisuhteen kestäessä tullut sellainen paha tapa, että otan ruokaa enemmän kuin tarvitsisi, koska jos otan ensin pienemmän annoksen ajatellen, että otan lisää sitten, jos tarvitsee, saattaa mies kaapia loput omalle lautaselleen, vaikka kattiloissa olisi vielä useampi "normaali" annos jäljellä. 

Joskus mies valittaa, että tuli syötyä liikaa. Silloin sanon nätisti, että voisi opetella ottamaan pienemmän annoksen ja tarvittaessa lisää sen sijaan, että lappaa lautasen heti kukkuroilleen. Meillä kun ei ruoka lopu kesken, eikä ole mitään rajoitusta, montako kertaa saa santsata. Toistaiseksi ei ole vielä mennyt jakeluun, vaikka mättäminen ehkä on vähän rauhoittunut alkuajoista. 

Nykyastiat myös ruokkivat tätä liian isojen annosten syöntiä. Ruokalautaset ovat aivan jäätävän isoja verrattuna siihen, mitä ne olivat vielä pari-kolmekymmentä vuotta sitten. Itse syön monesti kakkulautaselta, joka on suunnilleen saman kokoinen kuin vanhemmat ruokalautaset. Siihen tulee automaattisesti otettua vähemmän ruokaa ja kun syö hotkimatta, se yksi pienempi annos riittää oikein hyvin. Ei tarvitse ottaa lisää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän