Mihin hyvätuloiset ihmiset laittaa rahansa, onko niillä jatkuva ostomania päällä ja rahaa pitää saada törsättyä ja näyttämisen halu?
Itse olen pienituloinen ja mulla ei ole juuri mitään tarvetta ostella mitään niin siksi ihmettelen mihin ihmiset laittaa rahansa. Mulla menee rahaa vain ruokakauppaan, muutamiin laskuihin ja auton ylläpitoon.
Kommentit (159)
Kuten kaikilla muillakin normaaleilla ihmisillä, peruseläminen, asunto, auto, kesämökki, lapinmökki, harrastukset, lomamatkat, sijoittaminen.
Mikään ei ole niin ostomaaninen ja näyttämisenhaluinen kuin jostain ylimääräiset pari tonnia saanut pienituloinen. Tuttavapiirini hyvätuloisissa en tunnista tätä piirrettä lainkaan. Ovat enemmänkin rähjäisiä, toki joku parempi auto tai isompi asunto saattaa olla. Oikeasti hyvätuloisilla se näyttämisenhalu on mennyt ohi jo aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin ostomaaninen ja näyttämisenhaluinen kuin jostain ylimääräiset pari tonnia saanut pienituloinen. Tuttavapiirini hyvätuloisissa en tunnista tätä piirrettä lainkaan. Ovat enemmänkin rähjäisiä, toki joku parempi auto tai isompi asunto saattaa olla. Oikeasti hyvätuloisilla se näyttämisenhalu on mennyt ohi jo aikaa sitten.
Näin taitaa olla. Meilläkin kahdestaan kuusi huonetta, mutta emme kummemmin välitä sisustamisesta, joten kämppä näyttää melko lailla samalta kuin pienituloisen. Paitsi ehkä isommalta ja meillä ehkä sekaisempaa. Myös piha näyttää aika järkyttävältä ja harvat kodinkoneistamme alle 10 vuotta vanhoja. Oonkin välillä naureskellut itselleni, miltä näyttäisimme telkkarin Rikkaissa ja rahattomissa, kun rahaa käytettävissä enemmän kuin monessa muussa sarjan jaksossa, mutta se raha ei näy missään. Mieskin leikkaa itse omat hiuksensa.
Mies kyllä valitettavasti polttelee savuna ilmaan sikareita monella sadalla eurolla kuukaudessa ja käytämme aika runsaasti rahaa matkoihin, palveluihin yms. Alkoholia käytämme harvoin, mutta sen ei tarvitse olla edullista. Hyväntekeväisyyttäkin harrastamme. Ei kuitenkaan ole pienintäkään tarvetta yrittää näyttää muille yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole juurikaan oikeasti rikkaita.
Niitä on paljon, jotka ovat olevinaan velkarahalla "rikkaita".
Kun tuuli käy ja suhdanne muuttuu, ei ole mitään jäljellä.
Avauksessa puhuttiin hyvätuloisista. No, mikä sen mittari sitten onkaan, mutta meillä ei ainakaan ole mitään velkoja ja pidän itseämme hyvätuloisina, kun rahaa jää tuloista yli puolet säästöön.
Tilastokeskuksen mukaan jotta henkilöä voidaan pitää suurituloisena Suomessa, hänen palkkansa on oltava vähintään 1,5-kertainen mediaanipalkkaan verrattuna. Tämä tarkoittaa sitä, että ollakseen suurituloinen palkansaaja henkilön palkka on vähintään 5166 euroa. Tämä palkka on jo huomattavasti keskiarvoa ja mediaania korkeampi ja näin paljon tienaavat kuuluvat ylimpään neljännekseen Suomessa.
Tuolla nyt kuite
Edelleen puhuttiin hyvätuloisista eikä ökyrikkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset laittaa merkittävän osan tuloistaan veroihin, joilla kustannetaan ap:n tukia ja palveluita.
Juuri näin, tämä pitäisi olla kaikille selvää, niin hyvätuloisille, kuin tuilla elävillekin.
Itse hyvätuloisena olen kyllä hyötynyt ylinmäärin niistä tuista, joita verovaroistamme on maksettu. Sitä kun ei se hyvätuloinenkaan koskaan tiedä, mitä elämä tielleen heittää.
Vierailija kirjoitti:
Suomess on erittäin hankalaa ja harvinaista olla oikeasti varakas. Ns. Hyvätuloiselle yli 10000/kk tienaavalle jää hikinen 5t käteen. Se kuluu nopeasti jos on yhtään leveämmät elintavat, kallis asunto tai auto.
P.-aukisia täällä ollaan kaikki, enemmän tai vähemmän.
Suomessa on persaukisia vain minimituella tai -palkalla elävät. Muilla on rahaa hyvin elämiseen, säästöönkin jää joka kuukausi jos vähän viitsii miettiä mihin tuhlaa. Naurettavaa vinkumista tuo että 5000€ netto on pieni raha. Se on hemmetin iso raha ja jos ei sillä Suomessa pärjää, on aika katsoa peiliin ja pitkään. Eli rikastuminen on helppoa noilla tuloilla, varsinkin jos vielä on kaksi maksamassa elämisen kuluja. Lapsellista esittää että elää kädestä suuhun, kun kaikki tietää että esitystä ja turhaa valittamista koko itku.
Itse olen 50v velaton asun omakotitalossa.. nettotulot 4000 kk. .1000 menee laskuihin sähköön ja ruokaan. Auto on ikivanha sierra ... lopuilla sitten ostan harvinaisia esineitä m.m vanhaa suomalaista design ym antiikkia ja kerään myös Rolex kelloja
Uudehkoja omakotitaloja, pihassa tuhottamasti leluja ja jätti trampoliini ja kaksi autoa ... asukkeina aika paljon nuoria/nuorehkoja lapsiperheitä ... oliskos aika monella myös velkaa paljon? Jotkut osti halpojen korkojen aikaan ensi asunnoksi ison omakotitalon ja pari autoa .... rahaa kun sai pankista.
minä ostan halpoja rupla rolexeja
Vierailija kirjoitti:
Aina on kotona, mökillä ja tallissa parannettavaa.
Esim. mökillä on harjoiteltu tavallisella paljulla viisi vuotta, joten se päivitetään ensi kesänä.
Talliin tulee uusi TIG-kone ja sorviin vähän lisää lisävarusteita.
Kaikkeen tuommoiseen menee vuodessa yllättävän paljon rahaa.
Joskus laskeskelin, että tallissa olevat työkalut on maksanut vuosien varrella yli 50 000€ ja silti sinne pitää ostaa jotain uutta / tuoreempaa.
Niin ja tietysti ensin laitetaan rahaa säästöön ja vasta sen jälkeen tehdään muita hankintoja.
Ei mäne rahat hukkaan, kun harrastuskamoja päivittää.
ystävälläni on ostomania päällä jatkuvasti, kuulemma tässä kuukauden aikana on mennyt yli tonni juttuihin.
osti mm. uudet partakoneet itselleen sekä personal trainerilleen kuntosalilla, uudet nappikuulokkeet itselleen ja personal trainerilleen, kolme uutta calvin kleinin vaatetta(ja suunnittelee ostavansa niitä lisää ensi viikolla), uudet kalliit kengät, uudet kalliit petivaatteet.
aina kun hänellä on tylsää hän ostaa jotakin.
Menee normaaliin elämiseen ja sijoituksiin. Tavoitteena nopeasti pois työelämästä nauttimaan lämmöstä ja auringosta. Ja jos jotain ostan niin ostan tarpeeseen käyttöasteen mukaan, tällöin hinta ei merkitse.
Olen siinä onnellisessa asemassa että pystyn laittamaan säästön (osakkeet ym) n 5500€ kuussa.
Loput kulutukseen itseltä n. 3500. Tiedän olen etuoikeutettu. Olen toki tehnyt kovan työn opiskelemalla ja työnteolla.
Työ vaativaa ja pitkiä päiviä, myös päivystyksiä kesken yö. Mutta palkka palkitsee. Myös mies sijoittaa ja säästää. Yhteensä käytettävissä säästöjen ym. jälkeen n. 6000-7000€/kk. Paljon annamme myös lapsillemme. Pari heistä vielä opiskelijoita, joten autamme mielellään rahallisesti.
Nyt jouluna annamme hyväntekeväisyyteen köyhille. Olemme kiitollisia ja onnellisia kun voimme tehdä näin.
Perheellinen nainen 49v ( kirurgi).
Arkiset asiat: kaupassa ei tarvitse katsoa hintoja, lääkäriin voi marssia yksityiselle ja siivoamisesta voi maksaa, jos ei ehdi/huvita. Vaatteet ja tavarat ostetaan uutena.
Lomalla tykätään matkustaa. Siihen saa uppoamaan tasan niin paljon kuin varaa on. Yleensä emme kuitenkaan tee näin. Pointtina vaan se, että meidän ei tarvitse tutkailla hintakalentereita tai muita tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Arkiset asiat: kaupassa ei tarvitse katsoa hintoja, lääkäriin voi marssia yksityiselle ja siivoamisesta voi maksaa, jos ei ehdi/huvita. Vaatteet ja tavarat ostetaan uutena.
Lomalla tykätään matkustaa. Siihen saa uppoamaan tasan niin paljon kuin varaa on. Yleensä emme kuitenkaan tee näin. Pointtina vaan se, että meidän ei tarvitse tutkailla hintakalentereita tai muita tarjouksia.
Lisään vielä tähän, kun oleellinen unohtui. Velaton asunto 150m2 Helsingissä. Loma-asuntojakin löytyy, mökki ja Espanjan asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsen noin 6000€/kk, joten olen vissiin hyvätuloinen. Tuosta jää käteen noin 4000€/kk. Elämiseen siitä menee puolet ja toinen puoli säästöön ja sijoituksiin.
Nuoruuden työttömyys, pienituloisuus ja köyhyys on tuoreessa muistissa. Niinpä haluan olla varma, ettei niin enää koskaan käy. Nyt, 30 vuotta myöhemmin alkaa olo olla jo aika turvallinen. Ei minusta silti tuhlaria tule.
Mistä olet keksinyt, että kaikki hyvätuloiset tuhlaavat turhuuksiin?
Ketkä tuolla kaupoissa sitten pyörii jatkuvasti ostoksilla ja ajavat uudehkoilla autoilla?
Ne hölmöt, jotka ostelee osamaksuilla kaikenlaista. Sellaiset, joilla ei ole pitkäjänteisestä sijoittamisest mitään kokemusta. Kaikki se heidän näkyvä "vauraus" on velkaa. Säästöissä ja sijoituksissa ei varmaan ole kehuttav
Nämä on aina hauskoja. Kalliita autoja, laukkuja ja vaatteita on vain rikkaita esittävillä köyhillä.
Onko hyvätuloisilla siis aina halvat autot? Vai onko niin, etteivät he käy koskaan kaupoissa?
Nämä tulkinnat haiskahtaa pikkuisen itsepetokselle, mutta ei kai sekään niin vaarallista ole jos se helpottaa omaa riitämättöyydentunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P. S jos näette jonkun tutun esim. pari kertaa viikossa kauppakeskuksessa samoilemsssa about kymmenessä liikkeessä ei välttämättä ole shoppailu mania, vaan yksinkertaisesti etsii jotain tiettyä tuotetta. Saattaa olla, että ensimmäisellä kerralla ei löydy sitä ja pitääkin mennä vaeltelemaan toisenkin kerran vaikka toiseen kauppakeskukseen ja käydä vertailun vuoksi vielä kaikki kaupat läpi. Ei kaikki halua heti ostaa sitä ensimmäistä tuotetta, mikä vaan sopii hintahaarukkaan. Joskus tuo kyllä käy ihan kunnon päälle.
Onpa viitseliästä porukkaa, vai luuletko itse sen noin olevan. En missään nimessä jaksaisi tuommoista kaupoissa kiertelyä, en nyt enkä nuorenakaan.
Ei hyvätuloiset kiertele kaupoissa etsimässä jotain tiettyä juttua. Sitä varten on personal shopperit.
Minä en ainakaan osta juuri mitään. Talo on maksettu, sijoitusasunnot maksettu. En jaksa hassata rahaa rätteihin johonkin muuhun olemattomaan... sitten niitä joutuu vain kantamaan UFFille. En viitsi kierrellä ravintoloissa, mieluummin syödään kotona niin tietää ainakin mistä ruoka on tehty. Saa laadukkaampaa ja halvemmalla.
Minulla on kaikkea maallista mitä tarvitsen enkä nyykyään ostele oikeastaan mitään, paitsi jos jotain rikkoutuu tai kuluu loppuun, sitten korvaava tilalle.
Tuntemani hyvätuloiset lapsiperheikäiset ovat ostaneet kalliin asunnon ja heidän rahansa menevät asuntolainaan. Kulutus on muuten samantasoista kuin muillakin. Vanhemmilla on joillain varmasti myös perintöjä ja enemmän varaa matkustellakin.
Lehden mukaan esimerkiksi Annika Saarikolla on asuntolainaa 600 000 euroa. Eiköhän iso osa tuloista mene sen maksuun.