Mihin hyvätuloiset ihmiset laittaa rahansa, onko niillä jatkuva ostomania päällä ja rahaa pitää saada törsättyä ja näyttämisen halu?
Itse olen pienituloinen ja mulla ei ole juuri mitään tarvetta ostella mitään niin siksi ihmettelen mihin ihmiset laittaa rahansa. Mulla menee rahaa vain ruokakauppaan, muutamiin laskuihin ja auton ylläpitoon.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Mä saan säästöön joka kk noin 2,5 ke. Eli noin 25 ke /v. Noin parin v välein ostelen sijoitusasunnon. Tosin nyt haaveilen ostavani kesämökkini vierestä naapurin mökin, jotta voitaisiin paremmin olla mökillä. Ongelma vaan, ettei se ole tullut myyntiin, eli pitäisi ottaa asia naapurin kanssa puheeksi.
Mikä ihme on ke?
Vierailija kirjoitti:
Kohtuutonta on, esim jos perheen nettotulot on noin 20 000 euroa vuodessa.
Siis kuukaudessa 🤣.
Olen pienipalkkaisessa työssä, mutta keksin silti mihin rahaa voi kuluttaa. Itselle ainakin suurin henkireikä arjessa jaksamiseen on erilaiset harrastukset, joihin saan uppoamaan rahaa, ei kaikki pienituloisetkaan istu kotona seiniä tuijottelemassa AP:n tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Keppijumppaan menee suuri osa tuloista. Se on nykyään niin perkeleen kallista.
Älä muuta viserrä. Tämän minäkin olen huomannut. Menisin sinne miljoonasavusaunaankin mutta sekin taitaa olla perkelee kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuutonta on, esim jos perheen nettotulot on noin 20 000 euroa vuodessa.
Siis kuukaudessa 🤣.
Timantteja, kalliita koruja, kelloja, kalliita vaatteita, tauluja, paljon mannertenvälisiä lentoja, veneitä, kauneusleikkauksia, turkiksia, kalliita autoja, uusimmat elektroniikan, jatkuvaa sisustuksen vaihtamista. Saahan nuo menemään....
Vierailija kirjoitti:
P. S jos näette jonkun tutun esim. pari kertaa viikossa kauppakeskuksessa samoilemsssa about kymmenessä liikkeessä ei välttämättä ole shoppailu mania, vaan yksinkertaisesti etsii jotain tiettyä tuotetta. Saattaa olla, että ensimmäisellä kerralla ei löydy sitä ja pitääkin mennä vaeltelemaan toisenkin kerran vaikka toiseen kauppakeskukseen ja käydä vertailun vuoksi vielä kaikki kaupat läpi. Ei kaikki halua heti ostaa sitä ensimmäistä tuotetta, mikä vaan sopii hintahaarukkaan. Joskus tuo kyllä käy ihan kunnon päälle.
Onpa viitseliästä porukkaa, vai luuletko itse sen noin olevan. En missään nimessä jaksaisi tuommoista kaupoissa kiertelyä, en nyt enkä nuorenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentävät pitkin maailmaa, pitkiä kaukolomia Luxus hotelleissa lasten loma aikoina. Jenkit, Kanada, Kiina, Australia, Japani, Intia, Singapore, Thaimaa, etelä Amerikka. Kyllä niihin saa rahat ja lomat menemään. Monta kertaa vuodessa siis. Ja hotellit eivät ole mitään tavallisia. Lomabudjetti ostoksineen voi olla esim. 40 000 euroa per loma.
Näitä on. Ilmastontuhoajia.
Työelämässä pääsin matkustelemaan hyvin usein työasioissa. Alussa se oli oikein mielenkiintoista mutta vuosien kuluessa hyvinkin väsyttävää. Tulipa maailmaan nähtyä sen verran, että moni matkustelua harrastava ei siihen edes ehdi. Enää ei huvita matkustaa yhtään mihinkään korkeintaan naapurikaupunkiin päivän retken. Eläkkeellä on kotona kivaa, rauhallista ja voi harrastaa monenlaista kun on asumisolonsa sellaisiksi järkännyt. Stressaavassa työelämässäni vietin lomani ihan aina mökillä metsie
Status symboleita duunarisuvusta "luokkahypyn" tehneille "ensimmäisen polven" akateemisille. Niillä on kusi noussut aivoihin, useimmiten.
Minulla ei ole iso palkka, mutta ei pienikään. Minulla ei ole autoa. En matkustele. Enkä tuhlaa huvituksiin.
Rahat menee laskuihin, terveelliseen ruokaan, laadukkaisiin vaatteisiin ja lapsiin.
Mannertenväliset lennot. Maailma on suuri.
Onhan näitä kohteita:
- Teslan korjauskulut
- Vuokralaisen tuhoaman kämpän korjauskulut
- sydämen ohitusleikkaus yksityisellä
jne.
Onkohan tähän ketjuun vastannut yksikään oikeasti varakas?
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloinen ei ole somessa leveilevän tyrkyn synonyymi.
Pikemminkin päinvastoin! Somessa leveilevällä tyrkyllä voi olla 30 000 ulosotossa ja kuukausitulot muutamia satasia.
Asiahan ei varsinaisesti kuulu sinulle.
Suomess on erittäin hankalaa ja harvinaista olla oikeasti varakas. Ns. Hyvätuloiselle yli 10000/kk tienaavalle jää hikinen 5t käteen. Se kuluu nopeasti jos on yhtään leveämmät elintavat, kallis asunto tai auto.
P.-aukisia täällä ollaan kaikki, enemmän tai vähemmän.
Viime veronpalautuksilla (n. 2500€) maksoin lapseni uudet rillit n. 500€, ostin itselleni ja miehelle vaatteita joita oikeasti tarvittiin, 800€, hyväntekeväisyyteen kahteen eri paikkaan yht. 500€, kosmetologille 80€, säästöön 500€, lopuilla n. 100€ herkkuja.
Hyvin paljon menee säästöön, sillä jos joudun työttömäksi, haluan selvitä omilla rahoilla. Taloremontti myös menossa, ja jotain usean tonnin laskuja pitää olla maksamassa välillä, enkä halua ottaa lainaa. Joskus ostan jotain laadukasta, esim. Suomessa tehtyjä vaatteita kunnollisista materiaaleista, jolloin hinnalla ei ole merkitystä. Pätee myös moniin muihin tavaroihin, valmistusmaa, eettisyys ja laatu ratkaisee, joten voin maksaa enemmänkin jostain. Yleensä en vaan tarvitse mitään, olen minimalisti ja ostolakkojakin harrastellut.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tähän ketjuun vastannut yksikään oikeasti varakas?
Ei välttämättä kun sitä ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P. S jos näette jonkun tutun esim. pari kertaa viikossa kauppakeskuksessa samoilemsssa about kymmenessä liikkeessä ei välttämättä ole shoppailu mania, vaan yksinkertaisesti etsii jotain tiettyä tuotetta. Saattaa olla, että ensimmäisellä kerralla ei löydy sitä ja pitääkin mennä vaeltelemaan toisenkin kerran vaikka toiseen kauppakeskukseen ja käydä vertailun vuoksi vielä kaikki kaupat läpi. Ei kaikki halua heti ostaa sitä ensimmäistä tuotetta, mikä vaan sopii hintahaarukkaan. Joskus tuo kyllä käy ihan kunnon päälle.
Onpa viitseliästä porukkaa, vai luuletko itse sen noin olevan. En missään nimessä jaksaisi tuommoista kaupoissa kiertelyä, en nyt enkä nuorenakaan.
Sinä olet sinä, joku muu on joku muu. Tuliko yllärinä, että ihmiset ovat erilaisia? Itsekään en jaksa kierrellä kaupoissa, mutta tiedän että osalle se on mukavaa hupia. Mikä minä tai sinä ollaan tuomitsemaan, tai edes pöyrimään.
Vanhempani laittavat rahansa säästöihin, sijoituksiin ja suuri osa menee myös 6 asunnon kuluihin.
Työelämässä pääsin matkustelemaan hyvin usein työasioissa. Alussa se oli oikein mielenkiintoista mutta vuosien kuluessa hyvinkin väsyttävää. Tulipa maailmaan nähtyä sen verran, että moni matkustelua harrastava ei siihen edes ehdi. Enää ei huvita matkustaa yhtään mihinkään korkeintaan naapurikaupunkiin päivän retken. Eläkkeellä on kotona kivaa, rauhallista ja voi harrastaa monenlaista kun on asumisolonsa sellaisiksi järkännyt. Stressaavassa työelämässäni vietin lomani ihan aina mökillä metsien siimeksessä. Se oli parasta latautumista. Lomamatkat kaukomaihin ovat yhtä hemmetin ressiä. Ne ovatkin yhden kansanosan statussymboleita.