Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin hyvätuloiset ihmiset laittaa rahansa, onko niillä jatkuva ostomania päällä ja rahaa pitää saada törsättyä ja näyttämisen halu?

Vierailija
03.12.2023 |

Itse olen pienituloinen ja mulla ei ole juuri mitään tarvetta ostella mitään niin siksi ihmettelen mihin ihmiset laittaa rahansa. Mulla menee rahaa vain ruokakauppaan, muutamiin laskuihin ja auton ylläpitoon.

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa ole juurikaan oikeasti rikkaita.

Niitä on paljon, jotka ovat olevinaan velkarahalla "rikkaita".

Kun tuuli käy ja suhdanne muuttuu, ei ole mitään jäljellä.

Vierailija
62/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansaitsen noin 6000€/kk, joten olen vissiin hyvätuloinen. Tuosta jää käteen noin 4000€/kk. Elämiseen siitä menee puolet ja toinen puoli säästöön ja sijoituksiin.

Nuoruuden työttömyys, pienituloisuus ja köyhyys on tuoreessa muistissa. Niinpä haluan olla varma, ettei niin enää koskaan käy. Nyt, 30 vuotta myöhemmin alkaa olo olla jo aika turvallinen. Ei minusta silti tuhlaria tule.

Mistä olet keksinyt, että kaikki hyvätuloiset tuhlaavat turhuuksiin?

Ketkä tuolla kaupoissa sitten pyörii jatkuvasti ostoksilla ja ajavat uudehkoilla autoilla?

No vaikka ihan keskituloiset. Uudet autot on ostettu rahoituksella 

Oon keskituloinen ja alla uusi 45 000 euron arvoinen velaton auto. Taloudellisesti ei j

Vad får man för 45.000 € som nytt i dagens Finland? Någon Skoda?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöön menee paljon, mutta käytän myös palveluihin ja matkustamiseen. Tilaan ruokaostokset kotiinkuljetuksena enkä pihistele ruoassa, siivooja käy kerran viikossa, koiranulkoiluttaja käy toimistopäivinä ja 2-3 lomamatkaa tulee tehtyä vuodessa. 

Hyvin menee, mutta et ole rikas.

Rikas jahnaa yritystensä kanssa kellon ympäri. Muuhun ei ole aikaa.

Kuukausipalkka ei riitä tekemään ketään todella rikkaaksi.

Vierailija
64/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöihin ja sijoituksiin. Tähtäimessä tehdä töitä vain osa-aikaisesti seuraavan viiden vuoden sisään. 

No niin, tässä se nyt tuli selitys. Paraneeko yritysten myynnit ja tulokset kun rikkaiden veroja kevennetään? Eipä euron euroakaan. Annapa pienituloisille 100€ lisää niin se päätyy jonkun yrityksen kassaan kuukauden sisällä. Kokonaan. Lisää hyvinvointia useamman kerran, luo työpaikkoja ja lisää verotuloja valtiolle. Ja köyhäkin pysyy terveempänä kun saa kunnon ruokaa syödäkseen eikä halvinta hiilarihöttöä. Tämä hallitus tappaa yritykset ja köyhät.

Vierailija
65/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskituloinen. Olen huomannut, että mitä enemmän tienaan, sitä enemmän laitan itseeni rahaa. Ostan itselleni jotain kivaa, uudet kengät, kosmetiikkaa yms. Haluan näyttää hyvältä. Elin pitkään köyhänä ja se tuntui pahalta. Siksi haluan nyt panostaa itseeni kun olen omalla kovalla työlläni nostanut itseni mukavaa  tulotasoon.  

Vierailija
66/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöihin ja sijoituksiin. Tähtäimessä tehdä töitä vain osa-aikaisesti seuraavan viiden vuoden sisään. 

No niin, tässä se nyt tuli selitys. Paraneeko yritysten myynnit ja tulokset kun rikkaiden veroja kevennetään? Eipä euron euroakaan. Annapa pienituloisille 100€ lisää niin se päätyy jonkun yrityksen kassaan kuukauden sisällä. Kokonaan. Lisää hyvinvointia useamman kerran, luo työpaikkoja ja lisää verotuloja valtiolle. Ja köyhäkin pysyy terveempänä kun saa kunnon ruokaa syödäkseen eikä halvinta hiilarihöttöä. Tämä hallitus tappaa yritykset ja köyhät.

Ei se mene kunnon ruokaan.

Se menee tupakkaan ja viinaan.

Köyhän rahat menee Lidliin Saksaan.

Vierailija
67/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta ostella turhaan, jos ei tarvii mitään. Sitten jos tarvii vaikka uudet kengät, niin ei tarvii hinnan perusteella valita vaan mukavuus edellä mennään, sitten tulee vasta ulkonäkö, hinta sen jälkeen. Ei matkustellakaan paljoa, ehkä kerran vuodessa tyyliin Lontoo, Berliini, mutta ei tarvii valita halvinta hotellia vaan sekin sen mukaan, että pakollisena on ilmastoisti ja jääkaappi, mielellää mikro ja astioita, säästää syömisissä, kun voi ostaa aamupalatarpeet ja iltasyötävää huoneeseen. Inhoan ruokapaikan etsimistä ulkomailla, yksi kerta päivässä riittää.

Tar du HK bleu, Lundens ärtsoppa och Juhla Mokka med dig på resorna? För övrigt gör man ungefär samma men vad maten beträffar, diametralt tvärtom. Eventuellt har man morgonmålet av bekvämlighetsskäl i hotellet. Allt annat på olika krogar.

Vierailija
68/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöön menee paljon, mutta käytän myös palveluihin ja matkustamiseen. Tilaan ruokaostokset kotiinkuljetuksena enkä pihistele ruoassa, siivooja käy kerran viikossa, koiranulkoiluttaja käy toimistopäivinä ja 2-3 lomamatkaa tulee tehtyä vuodessa. 

Kyse olikin hyvätuloisista, ei rikkaista. -Eri

Vierailija
69/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan säästöön joka kk noin 2,5 ke. Eli noin 25 ke /v. Noin parin v välein ostelen sijoitusasunnon. Tosin nyt haaveilen ostavani kesämökkini vierestä naapurin mökin, jotta voitaisiin paremmin olla mökillä. Ongelma vaan, ettei se ole tullut myyntiin, eli pitäisi ottaa asia naapurin kanssa puheeksi.

Vierailija
70/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansaitsen noin 6000€/kk, joten olen vissiin hyvätuloinen. Tuosta jää käteen noin 4000€/kk. Elämiseen siitä menee puolet ja toinen puoli säästöön ja sijoituksiin.

Nuoruuden työttömyys, pienituloisuus ja köyhyys on tuoreessa muistissa. Niinpä haluan olla varma, ettei niin enää koskaan käy. Nyt, 30 vuotta myöhemmin alkaa olo olla jo aika turvallinen. Ei minusta silti tuhlaria tule.

Ketkä tuolla kaupoissa sitten pyörii jatkuvasti ostoksilla ja ajavat uudehkoilla autoilla?

Ne hölmöt, jotka ostelee osamaksuilla kaikenlaista. Sellaiset, joilla ei ole pitkäjänteisestä sijoittamisest mitään kokemusta. Kaikki se heidän näkyvä "vauraus" on velkaa. Säästöissä ja sijoituksissa ei varmaan ole kehuttav

"Vauraus on velkaa" men så att andra är skyldiga dig.

Vierailija
71/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole juurikaan oikeasti rikkaita.

Niitä on paljon, jotka ovat olevinaan velkarahalla "rikkaita".

Kun tuuli käy ja suhdanne muuttuu, ei ole mitään jäljellä.

Onhan noista tileillä makaavista varoista uutisoitu monia kertoja. Miljoonia siellä makaa pankeissa ja sijoituksissa. On taloa, mökkiä, ja kulkupeliä joka lähtöön. Kyllä suomalaisilla rahaa on, sitä vaan on kaikilla tapana valitella köyhyyttä ettei kukaan saa selville kuinka hyvätuloisia ovat. Ja lisää pitää saada, tekemällä työtä eläkkeelläkin. Mihin niitä säästellään? Perikuntakin on jo toinen jalka haudassa kun rahojen omistaja viimein vaihtaa hiippakuntaa. Mitä niillä tekee 70-80 vuotiaana kun oma asunto on maksettu? Maksetaan vaan moninkertaisesti veroja kun perintönä siirtyvät seuraavalle sukupolvelle.

Vierailija
72/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mene kunnon ruokaan.

Se menee tupakkaan ja viinaan.

Köyhän rahat menee Lidliin Saksaan.

No ei kyllä mene, suurin osa pienituloisista on ihan raittiita ja savuttomia. 

Vierailija
73/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt ollut kyse rikkaistasta kuitenkaan? Mulla on kuitenkin 7 000 euron nettotulot, mutta en todellakaan ole rikas. 

Vierailija
74/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole virallisesti suurituloinen, kun otin vuorotteluvapaata ja sen jälkeen varmaankin haen varhennetulle eläkkeelle. Äidin kanssa kahdestaan eletään. Meillä käy siivooja 2 x kk ja pesula noutaa isot pyykit (lakanat ja pyyhkeet) samoin 2 x kk. Ruoka tilataan osittain kotiinkuljetuksena. Kampaajaan satsaan ja lääkäripalveluihin. Turhuuteni ovat kirjat ja osittain vaatteet. Vaatteita pyrin nyt ostamaan osittain käytettynä ja käyttämään loppuun, mutta voin ajoittain myös ostaa jotain laadukasta. Nyt ei ole tarkoitukseni enää kuluttaa näyttävästi eikä turhaan. Äidin kanssa asutaan lähiössä, kun äidistä aika jättää tämä asunto myydään pois ja ostanen itselle vanhuudenpäivien asunnon jostain hyvien kulkuyhteyksien varrelta (kuten kaikki muutkin eläkeläiset).

Minulla on myös sijoituksia tms., en ihan täysin luota eläkesysteemeihin joten senkin varalta. Koska olen lapseton ihminen, voin tarvittaessa lahjoittaa sukulaislapsille tai työttömälle kaverille (viimeistään testamentissa, mutta voivat tarvita rahoja ennen). Loput rahat lahjoitan hyväntekeväisyyteen (esim. Itämeri-säätiö), jos rahaa on jäljellä kun kuolen, voihan olla että terveydenhoito on vienyt kaiken sitä ennen.

Vierailija
75/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroihin.

Vierailija
76/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ostin bitcoinia, sijotsasunnosta on lainaa, lapselta loppuu lapsilisä ensi vuonna vaan ei kulut, puolet palkasta menee ja puolet säästän. Kulutan kyllä melko surutta sitten kun jotain haluan. Autot on molemmilla 5v vanhoja ja pienitulosella miehelläni tuplaten kalliimpi kuin minun nyt kun sen vaihtoi (edellinen täytti 18v).

Vierailija
77/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne, joilla ei ole sitä rahaa, mutta velkaa senkin edestä.  Niillä on jatkuva ostomania päällä ja rahaa pitää saada törsättyä ja näyttämisen halusta. 

Ehkä joillain on niin. Mutta miten määritellä osto mania ja rahan törsääminen? Yksinkertaisesti käytettävissä olevat tulot kertoo aika paljon tuleeko törsältyä vai ei. Ne mitä jää siis asumiskulujen jälkeen.

Jos ne eivät ole hyvät, on varaa joskus varmaan turhuuksiinkin, mutta ne ovat sitten pakosta melko maltillisia. Törsäys on mielestäni sitä, että ostaa aivan liian kalliita tuotteita mihin olisi varaa tai liian paljon jotain samaa, mitä ei tarvitse.

Törsäystä ei ole ostaa yksi kenkäpari mitä ei olisi välttämättä tarvinnut tai leivoksen mitä ei olisi tarvinnut. 

Joillekin tuokin on törsäystä ehkä.

Itselläni kun lapsia ja usein on heille ostettavaa en varsinaisesti harrasta mitään ostoksia pelkästään ostamisen halusta ja tuo halu näyttää, enpä oikein usko että joku haluaisi näyttää jotain, tirsk tai siis tuohan pitäisi tarkoittaa sitä, että jotkut seuraisi mitä joku ostelee? Kenelle sitä näyttää? Kassaneideille ja pojille? 

Tänään menin katselemaan lapselle vaatyeita, mitkä on välttämättömiä. Eipä löytynyt kaikkea mitä etsin, mutta jotain  jotain sentään löytyi.

Ostin itselleni kosmetiikan, joka on tarpeellinen, ellei nyt joku ole niin askeettinen, että ajattelee ihan kaiken kosmetiikan olevan turhaa. Huh, onneksi oli lahjakortti liikkeeseen, niin pystyin vähön kalliimman ostamaan, mitä muutoin olisin ostanut.

Ja viimeisenö varsinaisena tuhlailua oli leivos ja kahvi. Namskis. 

Sitten jouduin "shoppailemasn" tai pakko katselemaan kaikkea mahdollista liikkeissä aikani kuluksi, kun piti autokyytiä odottaa. En ollut ostamassa mitään, enkä löytänyt mitään erityistä. Uusi laukku olisi hakusessa ja tarpeellinen, (nainen tarvitsee kyllä useamman kun 2 laukkua) mutta katellaan vielä. En ollut niin vakuuttunut niistä mitä näin. Samoilu kauppakeskuksessa otti koville, mutta säästin sentään  3€ bussilipusta.

Ihan hyvä ostosreissu oli. 

Huomenna pakko mennä uudestaan katselemaan toisiin kauppoihin, kun ei löytynyt sitä tärkeää vaatetta mitä olisi pitänyt lapselle löytää. Että sellaista maniaa nyt pukkaa taas. Jotkut maniat luovuttaisin mielelläni lasten iskälle. Ei se niin herkkua ole "mania" ostella esim. vaatteita lapselle omilla rahoillaan, kun ei sitä niin hirveästi ole muutenkaan. Voihan sitä jokainen, jolla lapsia ja ei tee niitä ostoksia itse vasn joku toinen, vaikka äiti koittaa, kuinka kivaa se aina on. 

Vierailija
78/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkitavaraan menee rahaa. Aina vii ostaa kalleinta ja siitä tulee kiva fiilis.

Ostin eilen Föönin  maksoi 449e. Shampoo maksaa 50e jne helppoa on saada ylimääräinen raha menemään pieneen luksukseen.

Vierailija
79/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan noin 5-6 tonnia keskimäärin kuussa. 1000 euroa menee asumiseen, 1200 perheen ruokalaskuihin yms., noin tonni menee yleiseen kulutukseen, bensoihin, ravintoloihin yms. 

Loput säästöön, 20-30 keur vuodessa. Säästöistä sitten lomamatkat, autojen uusinta tms.

En tunne mitään tarvetta ostella kalliita asioita.

Vierailija
80/159 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä te teette joillain sijoituksilla, tässä se nähdään kuinka ihmisestä tulee entistä ahneempi kuin sillä on hyvät tulot, rahaa pitää saada lisää ja lisää ja mikään ei riitä.

Minä ainaskin lopetin työnteon 58 vuotiaana ja muutin toiseen maahan, josta ostin ok-talon ja olen elellyt oikein mukavasti jo melkein 15 vuotta. Lakisääteinen työeläkeikäni oli 65 vuotta. Kaikille nuorille olen sanonut, että eläkeikää kannattaa pohjustaa hyvin, ettei eläkkeelle pääsy ja se eläkkeen pienuus sitten yllätä. Mikään ei ole ällöttävämpää kuin se, että iäkkäänä joutuisi miettimään ostaako ruokaa vai lääkkeitä tai mennä peräti ruokajonoihin. Eläkkeellä pitää olla runsaasti rahaa, että pääsee mihin tykkää ja voi tehdä mitä tykkää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan