Mihin hyvätuloiset ihmiset laittaa rahansa, onko niillä jatkuva ostomania päällä ja rahaa pitää saada törsättyä ja näyttämisen halu?
Itse olen pienituloinen ja mulla ei ole juuri mitään tarvetta ostella mitään niin siksi ihmettelen mihin ihmiset laittaa rahansa. Mulla menee rahaa vain ruokakauppaan, muutamiin laskuihin ja auton ylläpitoon.
Kommentit (159)
Asun yksin omakotitalossa, joka vaatii mittavaa remonttia. En halua ottaa siihen lainaa vaan pistän säästöön ja teetän työt, kun on rahat kasassa. Ostan paikallisia palveluita: pieniä remonttihommista, lumityöt talvella etc. Autan kuukausittain opiskelijapoikaani. Ruoat ostan yleensä Lidlistä edullisesti. Ajan ihan tavallisella käytettynä ostetulla sähköautolla, ei ollenkaan sieltä kalleimmasta päästä. Maksan, jos mennään ystävän kanssa ravintolaan syömään tai vaikka teatteriin, enkä mene koskaan tyhjin käsin kylään. Ei minkäänlaista shoppailutarvetta. Tulot noin 7000 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa ole juurikaan oikeasti rikkaita.
Niitä on paljon, jotka ovat olevinaan velkarahalla "rikkaita".
Kun tuuli käy ja suhdanne muuttuu, ei ole mitään jäljellä.
Avauksessa puhuttiin hyvätuloisista. No, mikä sen mittari sitten onkaan, mutta meillä ei ainakaan ole mitään velkoja ja pidän itseämme hyvätuloisina, kun rahaa jää tuloista yli puolet säästöön.
Säästöön, sijoituksiin, matkusteluun ja menee kulutukseenkin. Eläkkeellä tulot tippuvat, jos sitä enää on olemassa, kun se ikä koittaa.
Syön välillä ulkona, tapaan ystäviä esim kahvilla, käyn kasvohoidossa, harrastan palloilulajeja ja salia. Kyllähän noihin uppoaa. Turhaa tavaraa en ostele. Vaatteita tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avauksessa puhuttiin hyvätuloisista. No, mikä sen mittari sitten onkaan, mutta meillä ei ainakaan ole mitään velkoja ja pidän itseämme hyvätuloisina, kun rahaa jää tuloista yli puolet säästöön.
Tilastokeskuksen mukaan jotta henkilöä voidaan pitää suurituloisena Suomessa, hänen palkkansa on oltava vähintään 1,5-kertainen mediaanipalkkaan verrattuna. Tämä tarkoittaa sitä, että ollakseen suurituloinen palkansaaja henkilön palkka on vähintään 5166 euroa. Tämä palkka on jo huomattavasti keskiarvoa ja mediaania korkeampi ja näin paljon tienaavat kuuluvat ylimpään neljännekseen Suomessa.
Tuolla nyt kuitenkaan ei mitenkään porhoiksi elellä Suomen verotuksen jälkeen eikä sillä juuri ostella mitään timantteja tai ökyautoja.
Asuminen, matkailu, autoilu, ruoka, palvelut, mahdollisesti harrastukset. Nämä on tyypillisesti isoimmat kuluerät (ei välttämättä just tuossa järjestyksessä).
Kyllähän suurin osa haluaa asua laadukkaammin jos varaa on, ja reissata, muutenkin kuin halpamatkoilla, autoksi hommataan joku jolla on kiva ajaa ja on uudehko, ruokakaupassa ei välttämättä tartte katsoa hintoja (eikä tämä tarkoita mitään pelkän sisäfileen syöntiä, vaan vaikka vähän parempaa pastaa sen myllyn paras-makaronin sijaan), kotiin voi tilata vaikka siivoojan ettei tartte huolehtia siitä ja jää aikaa vaikka harrastaa. Mitä se harrastus sitten onkin, joskus kalliimpaa, joskus halvempaa.
Ja kaikki nämä asiat voi tehdä ihan oma mukavuudenhalu edellä, toki kyllä varmasti joillain statusasiatkin vaikuttaa siihen miten asuu tai millainen auto on, mutta ei kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta ostella turhaan, jos ei tarvii mitään. Sitten jos tarvii vaikka uudet kengät, niin ei tarvii hinnan perusteella valita vaan mukavuus edellä mennään, sitten tulee vasta ulkonäkö, hinta sen jälkeen. Ei matkustellakaan paljoa, ehkä kerran vuodessa tyyliin Lontoo, Berliini, mutta ei tarvii valita halvinta hotellia vaan sekin sen mukaan, että pakollisena on ilmastoisti ja jääkaappi, mielellää mikro ja astioita, säästää syömisissä, kun voi ostaa aamupalatarpeet ja iltasyötävää huoneeseen. Inhoan ruokapaikan etsimistä ulkomailla, yksi kerta päivässä riittää.
Tar du HK bleu, Lundens ärtsoppa och Juhla Mokka med dig på resorna? För övrigt gör man ungefär samma men vad maten beträffar, diametralt tvärtom. Eventuellt har man morgonmålet av bekvämlighetsskäl i hotellet. Allt annat på olika krogar.
Jessus vilka fattiglappar det är som häckar på spalten. Gör ni själva mat i mikron på hotellen av medhavd avföring?
Olen tällä hetkellä hyvätuloinen, mutta tilanne voi muuttua koska vain (ollaan miehen kanssa yrittäjiä). Kokemusta on työttömyydestä sekä niin tiukasta elämisestä, ettei rahaa ollut edes ruokaan. Olen oppinut elämään vähällä. Nyt kun tulot on hyvät ja emme ole tuhlailleet, saimme lainaa kesämökkiä varten. Ns. yli jäävän rahan laitan ylimääräisiin kesämökin lainanlyhennyksiin. Mikäli tilanne jatkuu hyvänä, saamme lainan maksettua noin vuoden päästä. Mikäli tilanne on vieläkin hyvä, alan lyhentää suuremmilla lyhennyksillä asuntolainaa, jota on vielä alle 60 000€. Joitan koruja olen ostanut itselleni, lapsille (3) jonkun verran kallimpia asioita kuin muuten voitaisiin ostaa ja on käyty joissain tapahtumissa. Autot on ihan samat vanhat ja saa ollakkin, niihin ei tuhlata. Eikä mihinkään luksukseen tai hömppään. Jos nyt tulot laskisi, ei olisi hurjia ongelmia, sillä lainojen pakolliset kulut ja talon lämmityskulut on pienet, 20 000€ on pahan päivän varaa säästössä, niukasti eläen riittää pitkään tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentävät pitkin maailmaa, pitkiä kaukolomia Luxus hotelleissa lasten loma aikoina. Jenkit, Kanada, Kiina, Australia, Japani, Intia, Singapore, Thaimaa, etelä Amerikka. Kyllä niihin saa rahat ja lomat menemään. Monta kertaa vuodessa siis. Ja hotellit eivät ole mitään tavallisia. Lomabudjetti ostoksineen voi olla esim. 40 000 euroa per loma.
Näitä on. Ilmastontuhoajia.
Työelämässä pääsin matkustelemaan hyvin usein työasioissa. Alussa se oli oikein mielenkiintoista mutta vuosien kuluessa hyvinkin väsyttävää. Tulipa maailmaan nähtyä sen verran, että moni matkustelua harrastava ei siihen edes ehdi. Enää ei huvita matkustaa yhtään mihinkään korkeintaan naapurikaupunkiin päivän retken. Eläkkeellä on kotona kivaa, rauhallista ja voi harrastaa monenlaista kun on asumisolonsa sellaisiksi järkännyt. Stressaavassa työel
Ja koulutus kanssa noussut kusena aivoihin. Varsinkin jos väittelevät. Luokkahyppääjillä siis.
ostan ihan mitä haluan,, en tosin ole hyvätuloinen
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä hyvätuloinen, mutta tilanne voi muuttua koska vain (ollaan miehen kanssa yrittäjiä). Kokemusta on työttömyydestä sekä niin tiukasta elämisestä, ettei rahaa ollut edes ruokaan. Olen oppinut elämään vähällä. Nyt kun tulot on hyvät ja emme ole tuhlailleet, saimme lainaa kesämökkiä varten. Ns. yli jäävän rahan laitan ylimääräisiin kesämökin lainanlyhennyksiin. Mikäli tilanne jatkuu hyvänä, saamme lainan maksettua noin vuoden päästä. Mikäli tilanne on vieläkin hyvä, alan lyhentää suuremmilla lyhennyksillä asuntolainaa, jota on vielä alle 60 000€. Joitan koruja olen ostanut itselleni, lapsille (3) jonkun verran kallimpia asioita kuin muuten voitaisiin ostaa ja on käyty joissain tapahtumissa. Autot on ihan samat vanhat ja saa ollakkin, niihin ei tuhlata. Eikä mihinkään luksukseen tai hömppään. Jos nyt tulot laskisi, ei olisi hurjia ongelmia, sillä lainojen pakolliset kulut ja talon lämmityskulut on pienet, 20 000€
Det låter synnerligen vettigt. Själv sätter man nog en slant på bilarna och lite annat med, men från ekonomisk synvinkel är det bara dumt. Man intalar sig själv om att när man satsar lite mera, behöver man inte reparera så mycket. Det är sant men man satsar inte på en nyare Toyota utan på en lite äldre, i egna ögon snofsigare bil, som kostar ännu mera i underhåll än en Toyota av samma årgång. Fåfänga är mänskligt men långtifrån gratis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan jotta henkilöä voidaan pitää suurituloisena Suomessa, hänen palkkansa on oltava vähintään 1,5-kertainen mediaanipalkkaan verrattuna. Tämä tarkoittaa sitä, että ollakseen suurituloinen palkansaaja henkilön palkka on vähintään 5166 euroa. Tämä palkka on jo huomattavasti keskiarvoa ja mediaania korkeampi ja näin paljon tienaavat kuuluvat ylimpään neljännekseen Suomessa.
Tuolla nyt kuite
Entäpä jos sinun ja miehesi nettopalkka olisi kuukaudessa 20 000-25 000 euroa, olisiko se sinun mielestä kohtuutonta elämistä?
olin ennen pienituloinen, vaihdoin työpaikkaa ja tulot on melkein 2-kertaistuneet. nyt ostan parempaa kissan ruokaa, ostan uusia pesuaineita ja ostin myös uuden toimistopöydän
Miehellä kalliit harrastukset. Matkustelemme melko paljon. Vaimona shoppailen melko paljon. Syömme aika paljon ulkona ja kaupassa ei tarvitse miettiä mitä ostaa (mutta sitä tulee kyllä silti tehtyä kun on tyhmää maksaa liikaa). Olen todennut, että kannattaa pitää varallisuus omana tietona koska suomalaisissa on ihmeen paljon kateellisuutta. Luullaan että toisten varallisuus on itseltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan jotta henkilöä voidaan pitää suurituloisena Suomessa, hänen palkkansa on oltava vähintään 1,5-kertainen mediaanipalkkaan verrattuna. Tämä tarkoittaa sitä, että ollakseen suurituloinen palkansaaja henkilön palkka on vähintään 5166 euroa. Tämä palkka on jo huomattavasti keskiarvoa ja mediaania korkeampi ja näin paljon tienaavat kuuluvat ylimpään
Luultavasti en käyttäisi yhtään sen enempää rahaa kuin nytkään, korkeintaan ostaisin vähän enemmän luksusta lomiin. Noin paljon tienaava kuitenkin taatusti myös on tehnyt töitä palkkansa eteen eikä se ole minulta mitenkään pois, joten en pidä sitä kohtuuttomana.
Luulisin, että markkina-arvoonkin voi syntyä addiktio. Vastapainoksi kyllä on niitäkin, jotka ymmärtävät alkaa downshiftaamaan, kun rahaa on ylimäärin. Itse en mieti hintoja tai onko varaa, jos jotain tarvitsen. Toisaalta en tuhlailekaan ja oikeastaan vihaan turhaa rojua nurkissa.
Kuulostat hyvätuloiselta. Ei minulla ole varaa yksityissaastuttimeen.
Jos olisin hyvätuloinen niin varmaan harrastaisin enemmän sijoittamista. Lomamatkoja lentäen en tekisi, ne on mulla ihan jo ekologisista syistä pannassa muuntenkin. Varmasti avustaisin paljon lapsia rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset laittaa merkittävän osan tuloistaan veroihin, joilla kustannetaan ap:n tukia ja palveluita.
Juuri näin, tämä pitäisi olla kaikille selvää, niin hyvätuloisille, kuin tuilla elävillekin.
Kyllä ne pahimmat mannertenväliset verokoneen tyypit somessa leveilee, esittävät olevansa huolissaan ilmastonmuutoksesta ja lajikadosta! Sillä kun saa suosiota ja vihreällä teknologialla takoo rahaa. Pahuudella on kahdet kasvot, narsistin kasvot.