Mihin hyvätuloiset ihmiset laittaa rahansa, onko niillä jatkuva ostomania päällä ja rahaa pitää saada törsättyä ja näyttämisen halu?
Itse olen pienituloinen ja mulla ei ole juuri mitään tarvetta ostella mitään niin siksi ihmettelen mihin ihmiset laittaa rahansa. Mulla menee rahaa vain ruokakauppaan, muutamiin laskuihin ja auton ylläpitoon.
Kommentit (159)
Aina on kotona, mökillä ja tallissa parannettavaa.
Esim. mökillä on harjoiteltu tavallisella paljulla viisi vuotta, joten se päivitetään ensi kesänä.
Talliin tulee uusi TIG-kone ja sorviin vähän lisää lisävarusteita.
Kaikkeen tuommoiseen menee vuodessa yllättävän paljon rahaa.
Joskus laskeskelin, että tallissa olevat työkalut on maksanut vuosien varrella yli 50 000€ ja silti sinne pitää ostaa jotain uutta / tuoreempaa.
Niin ja tietysti ensin laitetaan rahaa säästöön ja vasta sen jälkeen tehdään muita hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsen noin 6000€/kk, joten olen vissiin hyvätuloinen. Tuosta jää käteen noin 4000€/kk. Elämiseen siitä menee puolet ja toinen puoli säästöön ja sijoituksiin.
Nuoruuden työttömyys, pienituloisuus ja köyhyys on tuoreessa muistissa. Niinpä haluan olla varma, ettei niin enää koskaan käy. Nyt, 30 vuotta myöhemmin alkaa olo olla jo aika turvallinen. Ei minusta silti tuhlaria tule.
Mistä olet keksinyt, että kaikki hyvätuloiset tuhlaavat turhuuksiin?
Ketkä tuolla kaupoissa sitten pyörii jatkuvasti ostoksilla ja ajavat uudehkoilla autoilla?
Ne hölmöt, jotka ostelee osamaksuilla kaikenlaista. Sellaiset, joilla ei ole pitkäjänteisestä sijoittamisest mitään kokemusta. Kaikki se heidän näkyvä "vauraus" on velkaa. Säästöissä ja sijoituksissa ei varmaan ole kehuttavaa summaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te teette joillain sijoituksilla, tässä se nähdään kuinka ihmisestä tulee entistä ahneempi kuin sillä on hyvät tulot, rahaa pitää saada lisää ja lisää ja mikään ei riitä.
No esimerkiksi elätän itseni sitten joskus kun olen liian vanha ja raihnainen tekemään töitä, mutta Suomen eläkejärjestelmä on romahtanut. En tiedä miksi kaiken tuhlaaminen heti olisi jotenkin vähemmän ahnetta?
Vierailija kirjoitti:
Reissukassaan menee suurin osa kuukauden säästöistä
Ainiin ja mullakaan ei ole autoa. Vuokraan jos tarvitsen
Lähes puolet menee huonotuloisten elättämiseen veroina. Asuntovelkaa maksellaan mahdollisimman paljon pois. Ei ole hirveästi ylimääräistä "törsättäväksi", niinkuin täällä hauskasti kuvitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä te teette joillain sijoituksilla, tässä se nähdään kuinka ihmisestä tulee entistä ahneempi kuin sillä on hyvät tulot, rahaa pitää saada lisää ja lisää ja mikään ei riitä.
Mitä sille rahalle pitäisi tehdä sitten, antaa sulle vai?
kamppailin toimeentulon kanssa 30-vuotiaaksi saakka jolloin valmistuin kauppatieteiden maisteriksi ja pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni säännöllisten tulojen makuun.
Ekat pari vuotta nautiskelin elämästä ja ostin asioita joihin aiemmin ei ollut varaa:
- Estrellan sipsipusseja Extra-sipsien sijasta.
-Pepsi Maxia kaappiin ihan vaan huvin vuoksi, juotavaksi silloin kun mieli tekee.
-Ekan kunnollisen villakangastakin joka oikeasti lämmittää talvella eikä nyppyynny rumaksi parin kuukauden käytön jälkeen.
-Kävelykengät aitoa nahkaa joita on järkeä käyttää suutarilla uusien ostamisen sijaan.
- Kashmirvillahuivi. Oikein paksu ja lämmin. Myös pipo aitoa villaa ja paksua neulosta joka pitää korvat oikeasti lämpimänä.
- Hyvät nahkahanskat villavuorella, pysyy sormet lämpimänä.
- Upgreidasin neulomisharrastukseni, ei tarvi ostaa enää polyesteri tai akryylilankaa, vaan neulon vähän tasokkaampia villasukkia itselleni ja puolisolleni.
- Kävin reissussa Euroopassa (olen köyhästä perheestä, eka ulkomaanmatkani oli Tallinna 21-vuotiaana ja lentokentälle menin ekaa kertaa tuolloin kolmikymppisenä). Otin pitkiä viikonloppuja pari kertaa vuodessa käyden Lontoossa, Berliinissä, Pariisisissa ja Prahassa.
- Ostin ensimmäistä kertaa elämässäni hyvän kännykän, jossa akku kestää ja kamera pelittää.
Nyt olen edennyt urallani ja tienaan oikeasti ns. hyvin millä tahansa mittapuulla. Sijoitan ja säästän. Tavoitteeni on ostaa pieni, sievä asunto Helsingistä viihtyisältä kaupunkialueelta ja tehdä sinne koti.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitukset on mahdollistanut sen, että asun osan ajasta ulkomailla ja teen kesäisin keikkaa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansaitsen noin 6000€/kk, joten olen vissiin hyvätuloinen. Tuosta jää käteen noin 4000€/kk. Elämiseen siitä menee puolet ja toinen puoli säästöön ja sijoituksiin.
Nuoruuden työttömyys, pienituloisuus ja köyhyys on tuoreessa muistissa. Niinpä haluan olla varma, ettei niin enää koskaan käy. Nyt, 30 vuotta myöhemmin alkaa olo olla jo aika turvallinen. Ei minusta silti tuhlaria tule.
Ketkä tuolla kaupoissa sitten pyörii jatkuvasti ostoksilla ja ajavat uudehkoilla autoilla?
Kaupoissa pyörii teinejä ja ajan tappajia. Uudehkolla autolla ajan kyllä, koska autot eivät minua kiinnosta niin paljon, että haluaisin jatkuvasti olla korjailemassa vanhan auton vikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö.. *osa* niistä hyvätuloisista ja keskituloisista. Ehkä jokunen pienituloinen joka elää yli varojensa.
Uudehko auto ja kaupassa käyminenkö on se unelmien täyttymys nykyköyhäksi itsensä tunteville? Ihan duunarin palkalla tuollaset ylellisyydet on hankittavissa.
Minulla rahaa menee harrastuksiin ja ulkomailla tulee käytyä 3-4 kertaa vuodessa.
Ostan laadukasta ruokaa mielihalujen mukaan, syön ulkona, ostan kalliita meikkejä ja vaatteita. Otan pistoshoitoja säännöllisesti, käyn kampaajalla ja käytän vastaavia palveluita. Ostan vaatteita usein. Rakastan shoppailua.
Auto on melko tavallinen mutta uudehko sillä en halua maksaa autosta hirveästi.
Olen varmaan aika hyvätuloinen, mutten mä erityisemmin rahaa mihinkään kuluta. Rahaa on paljon helpompi olla käyttämättä, silloin kun sitä on riittävän paljon. Jos rahaa johonkin käytän niin perheen yhteiseen vapaa-aikaan, mutta ei siihen nyt mahdottomia saa uppoamaan. Nykyisillä 13000 nettotuloilla menot ovat kuukaudessa ehkä tonnin suuremmat kuin uran alussa, kun tienasin 2000 euroa kuukaudessa.
Hyvätuloinen maksaa asumisensa ja muut kulunsa itse, raha ei tule luukulta.
Progressiivinen tuloverotus myös leikkaa nettotuloja ihan kivasti. Usko tai älä, mihinkään shampanjakylpyihin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi menettää työnsä, sairastua tai tapahtuu jotain muuta ikävää. Omaisuus tuo taloudellista turvallisuudentunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Sijoituksia tekevät nykyisin jo monet keskituloisetkin. Se on ennen kaikkea tapa säästää rahaa niin, että sen arvo vähintään säilyy inflaatiossa.
Onko sinulle jotenkin vieras ajatus oman ja ennen pitkää jälkikasvun vaurauden kasvattaminen? Monelle on ihan itsestään selvää, että kaikkea ansaittua rahaa ei tuhlata vaan se säästetään tai vielä mieluummin sijoitetaan tavalla, joka kasvattaa sen arvoa. Ennen säästöistä sai korkoja, nyt matalien pankkikorkojen aikana säästötilillä makuuttaminen vain vähentää säästöjen arvoa.
Monella kulut nousevat tulojen mukana, otetaan suurempi asuntolaina ja asunto jossa suuremmat kulut (esim lämmitys), sitten ostetaan arvokkaampi auto tai autot ja molempiin iso laina, että tulee oikein suuret kk erät ja pakko kaskot päälle ja näin päin pois.
En ole useinkaan nähnyt sellaista, että 4 tonnia tienaava jäi 2 kertaa aikaisemmin eläkkeelle, kuin 2 tonnia tienaava.
Itse olen tehnyt niin, että mitä enemmän tienaan, niin sitä vähemmän teen töitä, jotta saavutan jotain todellista etua, eikä kerry sitä velkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitan tulevaisuuteni.