Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta"

Vierailija
02.12.2023 |

Ihan paras kuittaus uhriutujille! :)

"Vaatimus teoksen poistosta on pyrkimys ennakkosensuuriin. Suostun kuitenkin siihen, että saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta, Souri jatkaa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/571dcf4d-82c1-4e02-a6c2-667ce72f3d58

Kommentit (825)

Vierailija
81/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan saamelaisasusteen ja käytän sitä julkisesti. Minulla on oikeus siihen. Kuin myös oikeus käyttää muitakin etnisvähemmistötaustaisia asusteita. Olen joskus ostamut intiaanikorvikset intiaanireservaatista ja Kiinasta perinteiset paikallisläsityökorut. Ajatella miten hirveää.

Vierailija
82/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamelaiset kaiketi saavat päättää mikä heitä loukkaa. Ei ole sortajien päätettävissä.

Itse kukin päättää, mistä loukkaantuu. Mutta on todella noloa antaa ihmisten loukkaantumisten vaikuttaa taideteosten sisältöön. Ei näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyään pitää suuttua kaikesta sellaisestakin, mikä ei ole eikä ole tarkoitettu loukkaavaksi? Mitä pahaa siinä on jos maalaa saamelaisen? Tai vaikka vaaleahiuksinen pitää pikkulettejä? Ei se ole mikään loukkaus! 

Vierailija
84/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kukahan on oikea tekijä souri ei tuohon kykene korkeintaan piirtämään nunnukan lukemaan playboita

Anteeksi vaan. Souri on erittäin lahjakas kuvataiteilija. Verrokkeja on Suomessa lähinnä Juhani Palmu, Reidar Särestöniemi ja Helene Shjerfbeck. Ei sitä lahjakkuutta poista se, että on tehnyt muutakin. Itse olen kuvataiteellisesti lahjakas, mutta monet lajissa yhtä lahjakkaat ikätoverit on kouluttautuneet diplomi-insinööreiksi ja se taide on jäänyt harrastukseksi. Jos he ei pystyisi enää hoitamaan insinöörin töitään ja alkaisi myydä tauluja, niin pitäisikö se kyseenalaistaa sillä perusteella, että ne on dippainssin tekemiä? Ammattitaiteilijoiksi alkaa ne, jotka ei kykene muuhun.

Vierailija
85/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan saamelaisasusteen ja käytän sitä julkisesti. Minulla on oikeus siihen. Kuin myös oikeus käyttää muitakin etnisvähemmistötaustaisia asusteita. Olen joskus ostamut intiaanikorvikset intiaanireservaatista ja Kiinasta perinteiset paikallisläsityökorut. Ajatella miten hirveää.

Vaikutat aika typerältä ihmiseltä sitten 😂

Vierailija
86/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on aina allyt jotka loukkaantuu toisten puolesta. Amerikassa suuttuivat kun heimopäälikön poika puki isänsä päähineen lempijoukkueensa ottelussa ja maalasi kasvonsa joukkueen väreillä. Kyseistä poikaa syytettiin jenkkilehdissä sekä blackfacesta että kulttuurisesta omimisesta minkä takia poika meinattiin erottaa koulusta. Nyt pojan isä, joka on heimonsa päälikkö on haastanut kyseisen toimittajan oikeuteen kunnianloukkauksesta.

Vierailija
87/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Sourin taulut ovat hienoja. 

Vierailija
88/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ensin ajattelin, että mikä tässä on taidetta, tuo on vain stereotypian toistoa, mutta nainen katsoikin jääkarhuihin ja jäätikköön, eli toiseen katoavaan/vanhaan. Yksinään tosi kulunut tuo, tai molemmat, mutta yhdessä paljon parempi.

Vain vihervassut kuvittelevat että jääkarhut ovat jonnekin katoamassa. Itse asiassa niiden kanta on kasvussa, mutta siitä ei saa puhua...

Vierailija
89/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamelaiset kaiketi saavat päättää mikä heitä loukkaa. Ei ole sortajien päätettävissä.

Tottakai vapaassa maassa jokainen on vapaa loukkaantumaan ihan mistä haluaa, mutta sen ei kuulu johtaa sensurointiin tai mihinkään muuhunkaan.

Taiteen tekeminen ei ole rikos, ellei rikoslaki jotain siihen liittyvä aspektia sellaiseksi sitä määrittele. Eikä saamelaisten kuvaaminen stereotyyppisesti ole millään tavoin rikollista tai laitonta. Kukaan ei ole sortamassa heitä. Hekin saavat ihan vapaasti tehdä taidetta sekä itsestään, että ihan vaikka ruotsalaista, jos siltä tuntuu.

Vierailija
90/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkääthän myös suomiräpistä ja tatskoista. 

Vierailija
91/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat aika typerältä ihmiseltä sitten 😂

Typerä, koska en käytä vain ja ainoastaan suomalaisia kalevalakoruja? Myyjät olivat ja ovat vain iloisia, kun saavat kauppaa. Se kun on heidän elinkeinonsa. Ja itsekin tykkään esteettisesti ja tarinallisesti. Ainoat loukkaantujat ovat varmasti jotain ihme city-ammattiloukkaantujia, jotka loukkaantuvat kaikesta. 

Vierailija
92/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten näistä saamelaisaktivisteista ovat käsineet saamelaiskäsityöläiset ja Saamelaiskäsityön yhdistys Sámi Duodji. Kukaan ei enää esimerkiksi uskalla osta puusta vuoltua kuksaa tai saamelaismummon neulomaa vilttiä koska pelkäävät omivansa saamelaista kulttuuria.

https://yle.fi/a/3-12132691

https://yle.fi/a/3-12641488

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6

Vierailija
93/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää sekoittako meitä lappilaisia noihin uhriutuviin lappalaisiin.

Vierailija
94/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten näistä saamelaisaktivisteista ovat käsineet saamelaiskäsityöläiset ja Saamelaiskäsityön yhdistys Sámi Duodji. Kukaan ei enää esimerkiksi uskalla osta puusta vuoltua kuksaa tai saamelaismummon neulomaa vilttiä koska pelkäävät omivansa saamelaista kulttuuria.

https://yle.fi/a/3-12132691

https://yle.fi/a/3-12641488

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5aba2fdb-6ba2-412b-afc1-8a6ba70cc2a6

Hieno esimerkki omiin muroihin kusemisesta.

Vierailija
95/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ensin ajattelin, että mikä tässä on taidetta, tuo on vain stereotypian toistoa, mutta nainen katsoikin jääkarhuihin ja jäätikköön, eli toiseen katoavaan/vanhaan. Yksinään tosi kulunut tuo, tai molemmat, mutta yhdessä paljon parempi.

Vain vihervassut kuvittelevat että jääkarhut ovat jonnekin katoamassa. Itse asiassa niiden kanta on kasvussa, mutta siitä ei saa puhua...

Mistäs persu sen tietää? Kävitkö laskemassa?

Vierailija
96/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tämänkin ketjun kommenteista voi lukea, niin todellinen ongelma on itse taiteilija. Koska ihmset eivät kertakaikkiaan voi ymmärtää, että joku alastonkuvista julkisuuteen pongahtanut ihminen VOI OSATA JOTAIN. Kärkkäistä eli Souriahan ei huolita kirjailijaksi, vaikka hän on kirjoittanut useamman kirjan, kun taas joku runokirjan omakustanteisena julkaissut peräkammarin incel pääsee mukaan. Koska julkkis ei voi olla oikeasti taiteilija.

Sourin taulut ovat värikkäitä ja esittäviä, ne eivät edusta modernia kuvataidetta OIKEALLA tavalla, joten niistä nyt lähtökohtaisesti loukkaannutaan. Souri on paljon parempi kuvataiteilija kuin suurin osa tuntemistani ihmisistä, ja itseasiassa edustaa taidesuuntausta, josta minä pidän - pidän enemmän esittävästä taiteesta kuin abstraktista taiteesta.

Voivoi. Mummo puhuu jostain modernista taiteesta mikä on sellaista mitä tehtiin sata vuotta sitten. 

#juntit

Vierailija
97/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vapaassa maassa jokainen on vapaa loukkaantumaan ihan mistä haluaa, mutta sen ei kuulu johtaa sensurointiin tai mihinkään muuhunkaan.

Taiteen tekeminen ei ole rikos, ellei rikoslaki jotain siihen liittyvä aspektia sellaiseksi sitä määrittele. Eikä saamelaisten kuvaaminen stereotyyppisesti ole millään tavoin rikollista tai laitonta. Kukaan ei ole sortamassa heitä. Hekin saavat ihan vapaasti tehdä taidetta sekä itsestään, että ihan vaikka ruotsalaista, jos siltä tuntuu.

Laki ja moraali on eri asia, kuten myös hyvä maku. Eikä loukkaantumista ymmärrä sellainen joka ei valtasuhteita halua tiedostaa. Eikä historiaa.

Vierailija
98/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaus vaikuttaa kömpelöltä, ekana kiinnitti huomion taustalla olevat vuoret eikä tunturit. Sitten jotenkin raajojen mittasuhteet vinksallaan, porossakin jotain häikkää mittasuhteissa. Värimaailma hieno.

Vierailija
99/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkääthän myös suomiräpistä ja tatskoista. 

En. Tykkäätkö sinä? 

Vierailija
100/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorgamit (niinpä niin...) ovat pahoittaneet mielensä siitä, että kuvaa ei ole maalannut saamelainen taiteilija. 

Koska ilmeisesti vain saamelainen saa kuvata saamelaisia elämässään. 

Samalla logiikalla voisivat itse luopua mm. sähköstä, somettamisesta ja meikkaamisesta, koska ne eivät ole saamelaisia keksintöjä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme