Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta"

Vierailija
02.12.2023 |

Ihan paras kuittaus uhriutujille! :)

"Vaatimus teoksen poistosta on pyrkimys ennakkosensuuriin. Suostun kuitenkin siihen, että saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta, Souri jatkaa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/571dcf4d-82c1-4e02-a6c2-667ce72f3d58

Kommentit (825)

Vierailija
461/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mitä mieltä olla tästä Souri-jupakasta, mutta se mua hämmästyttää miten yksimielisesti täällä vähätellään ja mitätöidään saamelaisten huolta oman kulttuurinsa puolesta ja monissa viesteissä koko saamelaisuuttakin 🤨 Miksei sitä vois joskus yrittää kuunnella vaikka se epämiellyttävää olisikin.

En ole nähnyt saamelaisia, tulijoita tai muuta maailmaa itkemässä sitä, että suurin osa suomalkaisista on menettänyt yhteyden suomenuskoon/pakanakulttuuriin Ruotsin ja Venäjän vuoksi, sekä kristinuskon tuonnin vuoksi. Sovitaan, että alan itkeskelemään sitten kun muut ovat itkeneet ensin kyyneleitä vuokseni.

Saamelaisetkin huutelevat etelän vetelistä, lantalaisista ja mistä lie, onko se kunnioittavaa?

Vierailija
462/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kyse ei ole edes geeniperimästä 

mibet saamelaiset on sena-avioliitoista ja siksi suurelta osalta suomalaisia ja taas suomalaistuneissa suvuissa voi olla paljon saamelaisgeenejä 

alkuperäiskansaa on ne jotka sinne kulttuurillisesti hyväksytään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko kohua. Minusta maalaus on kaunis. Tosin kliseinen: tunturit, poro ja saamelaisnainen saamelaisasussa. Saamelaisia on esitetty pitkään kuvataiteessa saamelaisasuissa. 

Miksi se nyt yhtäkkiä ei olekaan hyvä? 

Saamelaisten pitäisi itse aktiivisemmin pyrkiä muokkaamaan kuvaa uudesta saamelaisuudesta, jos tuo nainen asuineen on väärin. 

Tai sitten Sourin olisi pitänyt vierailla ja kyläillä enemmän lappalaisten vaikuttajien luona. Tehdä taustatyö paremmin, kun on saanut noin ison työn tehtäväksi. 

20 maalaustaOnko työnä ollut tuoda saamelaisuus näkyväksi valotapahtumaan? Silloin tosiaan olisi varmaan kannattanut kysellä ja keskustella enemmän, miten saamelaiset kokevat saamelaisuuden nykypäivänä. Eikä tehdä itse kaikkia tulkintoja netin kautta.

Muutama Lapin matka olisi ollut paikallaan. 

Eli jos sinä ma

Ei, mutta auttaisi, jos tekisin patikointiretkiä haukan elinympäristöön. Silloin tunne tulisi voimakkaampana. Värit. 

Haukan elämän tarkkailu auttaisi. Näkisin elämän raakuuden ja haurauden. Se tulisi esiin viivoissa ja siveltimenjäljissä. Nälkä, vaara, kuolema, pariutuminen. Veri ja taistelu elämästä ja kuolemasta. Miten kaikki on sulkakarvan varassa. 

Tätä kaikkea ei pysty internetisrä poimittu kuva minulle kertomaan. 

Silti minä en koskaan voisi tietää, mitä on olla haukka. Voin vain kuvitella. 

Vierailija
464/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukana voisi olla kuva mustaihoisesta olkimajan vieressä nenärenkaan ja keihään kanssa niin tulisi kontekstia.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Muistatteko, mikä kohu tuli lettikampauksesta, joka oli valkoihoisella tanssijalla jossain esityksessä?

Oliko nimenomaan Yebojah, joka julkisesti pahoitti mielensä ja syytti kulttuurisesta omimisesta - ko lettikampaukset kuuluvat hänen mielestään vain afrikkalaista alkuperää oleville. 

Pitäisikö afrikkalaisten vastavuoroisesti pidättäytyä käyttämään kaislahameita ja asumaan savimajoissa - etteivät syyllistyisi länsimaisen kulttuurin omimiseen? Vai pitääkö länsimaissa asuvan valkoisen valtaväestön alistua kynnysmatoksi joka kerran, kun joku vähemmistöön itsensä identifioiva pahoittaa mielensä?

Vierailija
465/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin lukiossa aineen Vietnamin sodasta. Sain murskakritiikiä opettajalta. Miten minä 17-vuotias suomalainen voin tietää, mitä vietnamin vetaraani tuntee? Loukkaannuin, mutta oikeassa opettaja oli. Ei se, että on nähnyt muutaman elokuvan Vietnamin sodasta tai vietnamin veteraanista, anna minulle oikeutusta kirjoittaa tietävällä sävyllä vietnamin veteraanien maailmasta. Vaikka pyyhin kyyneleitä elokuvaa katsoessa. 

Tässä on mielestäni vähän sama asia. Saamelaiset ovat hyvin herkkiä identiteetistään. Kunnioitus puuttuu. Taiteilija on kokenut taiteilijan vapaudeksi pyyhkiä saamelaisten oman kokemuksen ja tulkinnan pois. 

Annas kun arvaan, opettajasi oli joku umpipunainen kommunisti jolla oli oma "oikea" käsityksensä tuostakin sodasta saatuna omien punakaveriensa propagandakanavilta?

Ehkä. Mutta toisaalta ymmärsin sen, että on tärkeää kirjoittaa omasta maailmastaan. Ja tuoda se esiin. Eikä niin, että minä 17-vuotias suomalaistyttö olen Vietnamissa taistellut ja nyt kadulla kerjäävä vetaraani. Minä todellakin tiedän, mitä veteraanit ovat käyneet läpi. 

Ehkä ennemmin niin, että olen 17-vuotias suomalainen tyttö ja olen nähnyt elokuvia Vietnamista ja lukenut muutaman kirjan Vietnamin sodasta ja kirjoitan siitä, mitä ajatuksia nämä teokset ovat herättäneet minussa. 

Minusta Sourin maalauksessa on sama emämoka. 

Tuo on väärä opetus koska siinä on taustalla se oletus ettei taiteen tekemisessä saa käyttää mielikuvitusta. Tuo realismi (tjsp) taisi olla yksi taiteensuunta aikanaan mutta vain yksi ties kuinka monesta vastaavasta.

Vierailija
466/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisten porotalous tuhoaa Lapin luontoa, täysin ylilaidunnettu koko alue. Poroja myös kuolee nälkään, vaikka niitä voisi ruokkia, eläinrääkkäystä. Lapissa ei ole yhtään, siis ensimmäistäkään susireviiriä, kun salakaatavat kaikki sudet ja ahmat. Petokorvaukset kyllä kelpaavat. Siinä teille saamelaisuutta.

Siitä saisi komean taulun: Moottorikelkalla pimeässä lähestyvä, aseen kanssa varustautunut saamelainen ja henkensä hädässä pakoon pinkova susiemo pentuineen. 

Olisi puhutteleva teos!

Huomaatteko, mikä vihamyrsky nousemassa saamelaisia kohtaan? 

Sourin tekstissä oli sanottu, että monet saamelaiset OLIVAT PITÄNEET taulusta. 

Tämä homma on mennyt medioissa ihan surkuhupaiseksi kohkaamiseksi. Milloin mikäkin on väärin ja o

Eli kuten sanottua, ongelma on muutamassa median edustajassa jotka katsoo arvostelukyvyn puutteensa vuoksi olevansa täydellisiä päättämään mistä ja miten koko muu kansa saa puhua ja mistä ei saa. Sääli ettei siellä toimituksissa ole enää ketään järkevää joka voisi käskeä noita olemaan kerrankin hiljaa ennen kuin koko toimituksen maine menee. 

Vierailija
467/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö suomalaisten uhritua aina, kun ulkomailla hotellissa tms. tulee vastaan joku naurettava saunaviritys (vieläpä varustettuna isolla varoituskyltillä, että veden heittäminen kiukaalle ehdottomasti kielletty)?

Tämä loukkaa syvästi suomalaista saunakulttuuria.

Virossa on paljon suomalaista saunakulttuuria edistyksellisempi saunakulttuuri.

Siitä tulisi kyllä aseellinen sota jos Viro alkaisi omimaan saunaa Suomelta ja yrittäisi kieltää sen :D

Vierailija
468/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mulle alkaa avautua yksi ikivanha stereotypia, sen syyt ja syvempi tarkoitus. Ja seuraukset.

Nuoria (tai nuoriksi itseään mieltäviä nelikymppisiä) naisia ei todellakaan ksnnattaisi päästää julkisuuteen tai mihinkään päättävään asemaan ilman tarkkaa ohjausta ja valvontaa.

Yleistäisin tämän ajatuksen kernaasti koskemaan myös nuoria ja "nuorekkaita" miehiä, mutta anteeksi, rehellisyyden nimissä en pysty ainakaan tässä yhteydessä. He osaavat usein olla möläyttelemättä ääneen aivopierujaan, eivätkä ainakaan ala yhdessä keikuttamaan takamustaan ja kimittämään kuorossa, että kaikkien muiden pitää hymistellä ja pyydellä heiltä anteeksi ihan kaikkia kuviteltuja loukkauksia.

Eikö näille hömpämpömpille voisi mitenkään keksiä jotain järkevämpää tekemistä? Karsisivat vaikka puurajaa alemmas tuntureilta, keräisivät käpyjä tai troolaisivat muovia Itämerestä. Mukaan voisi laittaa muutaman syrjäytyneen nuorukaisen, jotta tytöt voisivat pyörittää ahteriaan ihan omaksi ilokseen kadotessaan  stringibikineissä aaltoihin  kieli ulkona suusta.

Kiitos ja anteeksi. Aikaisemmin minulla ei ollut näin vanhanaikaisia mielipiteitä. Olen vaan jo kyllästynyt niiden lasikattojen rikki potkimiseen.

Kenelläkään ei ole enää kivaa, haluan takaisin matriarkaatin, joka on toiminut loistavasti kaikkialla ennenkin.

Vierailija
469/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin lukiossa aineen Vietnamin sodasta. Sain murskakritiikiä opettajalta. Miten minä 17-vuotias suomalainen voin tietää, mitä vietnamin vetaraani tuntee? Loukkaannuin, mutta oikeassa opettaja oli. Ei se, että on nähnyt muutaman elokuvan Vietnamin sodasta tai vietnamin veteraanista, anna minulle oikeutusta kirjoittaa tietävällä sävyllä vietnamin veteraanien maailmasta. Vaikka pyyhin kyyneleitä elokuvaa katsoessa. 

Tässä on mielestäni vähän sama asia. Saamelaiset ovat hyvin herkkiä identiteetistään. Kunnioitus puuttuu. Taiteilija on kokenut taiteilijan vapaudeksi pyyhkiä saamelaisten oman kokemuksen ja tulkinnan pois. 

Annas kun arvaan, opettajasi oli joku umpipunainen kommunisti jolla oli oma "oikea" käsityksensä tuostakin sodasta saatuna omien punakaveriensa p

Saa toki käyttää mielikuvitusta, mutta silloin ollaan mielisairauden rajoilla, jos alkaa oikeasti kuvitella olevansa intiaani tai saamelainen. Lapsi voi leikkiessään kuvitella niin, mutta ei aikuinen. 

Itsensa tiedostaminen ja näkeminen kirkkaasti on aitoa. 

Vierailija
470/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti kyse ei ole edes geeniperimästä 

mibet saamelaiset on sena-avioliitoista ja siksi suurelta osalta suomalaisia ja taas suomalaistuneissa suvuissa voi olla paljon saamelaisgeenejä 

alkuperäiskansaa on ne jotka sinne kulttuurillisesti hyväksytään 

Muistakaahan ystäväiseni lukea myös itsenäisyyden vaikutus ko. titteliin ja olla onnellisia, etteivät suomalaiset ole ko. tittelin alla nyt. Jops Saamenmaa olisi itsenöäinen, riippumaton ja suvereeni, niin sekään ei olisi alkuperäis.

Vierailija
471/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko kohua. Minusta maalaus on kaunis. Tosin kliseinen: tunturit, poro ja saamelaisnainen saamelaisasussa. Saamelaisia on esitetty pitkään kuvataiteessa saamelaisasuissa. 

Miksi se nyt yhtäkkiä ei olekaan hyvä? 

Saamelaisten pitäisi itse aktiivisemmin pyrkiä muokkaamaan kuvaa uudesta saamelaisuudesta, jos tuo nainen asuineen on väärin. 

Tai sitten Sourin olisi pitänyt vierailla ja kyläillä enemmän lappalaisten vaikuttajien luona. Tehdä taustatyö paremmin, kun on saanut noin ison työn tehtäväksi. 

20 maalaustaOnko työnä ollut tuoda saamelaisuus näkyväksi valotapahtumaan? Silloin tosiaan olisi varmaan kannattanut kysellä ja keskustella enemmän, miten saamelaiset kokevat saamelaisuuden nykypäivänä. Eikä tehdä itse kaikkia tulkintoja netin kautta.

Muutama Lapin matka olisi ollut paikallaan. 

Eli jos sinä maalaisit taulun, jossa näkyy vaikka haukka, niin sinun on tehtävä pohjatyötä vähintään pari vuotta sitä ennen, että tiedät luonnosta ja vähintään kyseisestä haukasta lajina ihan kaiken? Muista opetella myös lyhenteet eri sulkapukujen vaiheista, muuten joku voi vetää PORON sieraimeen ja tavallaan poljet sillä lappilaisten oikeuksia.

Tai maalaapas taulu miehestä, jolla on ruutulätsä ja vihreä takki. Mitä muka tiedät briteistä? Miksi omit heidän kulttuuriaan? Mikset tutustunut historiaan paremmin?

Tämä kaikki on niin pimeää.

Haluan takaisin vanhaan aikaan. Aikaan, jolloin voitiin metsässä leikkiä intiaania tai tiernapojissa naama mustattuna laulaa onnellisena.

Haluan takaisin rauhan ja sen, että lapsilla on käytöstavat julkisillakin paikoilla, eikä nuoriso vaihda sukupuolta viikottain traumatisoituen koulumatkalla nähtyään oravan pieraisevan.

Haluan kotikasvatuksen takaisin tavallisine ruokineen, somevouhkaamisen hiiteen, ulkoleikit takaisin ja paluun vanhaan koulumalliin.

Ja haluan, että upea maalaus on upea maalaus, eikä mitään paniikkia jostakin asusta. Tuo maalaushan henkii vain lämpöä, ei pahuutta.  

Tässä kaikessa näkyy yksipuolinen kansainvälistyminen eli se, että omaksutaan (omitaan?) ajattelumalleja ja käsitteitäkin amerikkalaisesta yhteiskunnasta, joka on oikeasti ongelmallinen. Jotkut haluavat nähdä samat ongelmat Suomessakin ja alkavat syyllistää asioista, jotka olivat ihan normaaleja vielä ihan äsken.

Nyky-Suomessa ei voisi julkaista esimerkiksi Tarzan-sarjakuvalehteä. Voi mikä älämölö nousisi sen sukupuoli- ja rotuasenteista. Eihän niitä mustavalkoisia Tarzan-elokuviakaan ole uskallettu esittää tv:ssä aikoihin. Afrikan tähden pelaamistakin pitäisi hävetä nykyisin - se kun heijastaa pahaa kolonialismia.

Varmaan suurin osa ihmisistä on edelleen ihan normaaleja, mutta äänessä ovat ne kovaäänisimmät ja häiriintyneimmät.

Vierailija
472/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Souri!!

Onneksi tätäkin trauman aiheutusta on jo ehditty pahoitella joltakulta..

Vierailija
473/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annas kun arvaan, opettajasi oli joku umpipunainen kommunisti jolla oli oma "oikea" käsityksen

Kuvitteliko Tolstoi muka "oikeasti" olevansa Anna Karenina? Sinun opettajaltasi omaksuttu maailmankuva on kyllä uskomattoman kliininen ja mielikuvitukseton. Onneksi suurin osa maailmasta ei ole samaa mieltä, tai muuten fiktiota ei olisi olemassakaan.

Vierailija
474/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä, tai kuka on tämä loukkaantuja saamelainen? Ja keitä saamelaiset ovat? He eivät toistaiseksi ole itsekään siitä päässeet yksimielisyyteen, joten olisi aika lopettaa tämä loukkaantuminen, sillä se on sekä häpeällistä, että irvokasta.

Meillä on muutama kovaääninen loukkaantuja ja tässäkin tapauksessa loukkaantuja on se kovaäänisin eli Petra Laiti, joka on ominut saamelaiskulttuurin kokonaan itselleen. Oli elämöinyt instassa tästä. 

Vierailija
475/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt mulle alkaa avautua yksi ikivanha stereotypia, sen syyt ja syvempi tarkoitus. Ja seuraukset.

Nuoria (tai nuoriksi itseään mieltäviä nelikymppisiä) naisia ei todellakaan ksnnattaisi päästää julkisuuteen tai mihinkään päättävään asemaan ilman tarkkaa ohjausta ja valvontaa.

Yleistäisin tämän ajatuksen kernaasti koskemaan myös nuoria ja "nuorekkaita" miehiä, mutta anteeksi, rehellisyyden nimissä en pysty ainakaan tässä yhteydessä. He osaavat usein olla möläyttelemättä ääneen aivopierujaan, eivätkä ainakaan ala yhdessä keikuttamaan takamustaan ja kimittämään kuorossa, että kaikkien muiden pitää hymistellä ja pyydellä heiltä anteeksi ihan kaikkia kuviteltuja loukkauksia.

Eikö näille hömpämpömpille voisi mitenkään keksiä jotain järkevämpää tekemistä? Karsisivat vaikka puurajaa alemmas tuntureilta, keräisivät käpyjä tai troolaisivat muovia Itämerestä. Mukaan voisi laittaa muutaman syrjäytyneen n

Patriarkaatti meillä oli, ei matriarkaatti. Miksi haluat matriarkaatin? Sehän meillä lähes nyt on, eikä se toimi.

Vierailija
476/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa maalata saamelaisista niin varminta on kehystää tyhjä taulu. Se ei loukkaa ketään.

Oletko varma? Jos joku kokee sen viittauksena että saamelaiset ovat yhtä tyhjän kanssa tai tyhjää täynnä..

Vierailija
477/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stereotypiaa? Kun samalla profiilikuvassa esiintyy samanlainen hahmo. Minusta tämä reagointi on todella surullista. Sourin työ on upea eikä millään muotoa tuo esiin yhtään mitään kielteistä mistään. Pitäisikö poron vierellä olla salkkumies? Tai tankotanssija? Sittenkö kelpaisi? Entäpä muu kuvasto. Miten maanviljelijät eivät loukkaannu mainoksista, jossa näkyy traktori ja viljaa. Tyyliin, että taasko tätä kuvastoa...

Vertaat maanviljelijän ja alkuperäiskansan edustajan identiteettiä?

Ei ole mikään pakko sanoa mielipidettäsi jos ei ole älykästä sanottavaa.

Joo! Suodata nyt edes vähän, kun et pysty perustelemaan, miksi sinun mielipiteesi olisi arvokkaampi kuin toisen. Älä yritä vaientaa niitä, joilla on eri mielipide kuin sinulla.

Vierailija
478/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamelaiset nolaavat itsensä tällä jatkuvalla mielensä pahoittamisella. Vaikuttaa, että ovat kovin kaunaisia suomalaisille ja riitelevät paljon keskenään. Se ei ole paras lähtökohta oman kulttuurin vaalimiselle.

Oletko tutustunut saamelaisten historiaan? Jos olisit, tietäisit, että kauna olisi ihan ymmärrettävää. Tietäisit myös, että suurin este saamelaisten oman kulttuurin vaalimiselle on ollut se, että suomalaiset ovat yrittäneet sitä aktiivisesti kitkeä, esim. saamenkieltä ei ole saanut puhua koulussa jne. Tilanne ei ole enää sama, mutta historialliset vääryydet jättävät pitkät jäljet.

Kommenttisi on myös tyypillinen valtaväestön edustajan ylimielinen heitto. Vaihda saamelaisen paikalle naiset/feministit/mustat/ homot, niin huomaat. Nolaat itse itsesi tietämättömyydella ja kuluneiden stereotypioiden toistelulla.

Vierailija
479/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla oli tyhmä opettaja. Otan osaa.

Vierailija
480/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei, mutta auttaisi, jos tekisin patikointiretkiä haukan elinympäristöön. Silloin tunne tulisi voimakkaampana. Värit. 

Haukan elämän tarkkailu auttaisi. Näkisin elämän raakuuden ja haurauden. Se tulisi esiin viivoissa ja siveltimenjäljissä. Nälkä, vaara, kuolema, pariutuminen. Veri ja taistelu elämästä ja kuolemasta. Miten kaikki on sulkakarvan varassa. 

Tätä kaikkea ei pysty internetisrä poimittu kuva minulle kertomaan. 

Silti minä en koskaan voisi tietää, mitä on olla haukka. Voin vain kuvitella."

No täytyy sanoa, että jos normaali ihminen näkee upeasti maalatun haukan upeassa maisemassa, ei hän ensimmäisenä ole pohtimassa, miten haukka repii veri roiskuen jäniksestä suolia, kuolee ehkäpä lintuinfluenssaan seuraavana keväänä, sairastaa punkin aiheuttamaa varvastulehdusta tai nusaisee toista haukkaa, kun sellainen kohdalle osuu.

Saati, että pitäisi tietää, mitä on olla haukka.

Josko nyt upea lintu upeassa maisemassa riittäisi ja analysointiin ja turhaan pohtimiseen menevän energian käyttäisi sitten vaikka keräten roskia lähipuistosta tai tamppaamalla naapurin mummelin matot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä