Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta"

Vierailija
02.12.2023 |

Ihan paras kuittaus uhriutujille! :)

"Vaatimus teoksen poistosta on pyrkimys ennakkosensuuriin. Suostun kuitenkin siihen, että saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta, Souri jatkaa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/571dcf4d-82c1-4e02-a6c2-667ce72f3d58

Kommentit (825)

Vierailija
441/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mitä mieltä olla tästä Souri-jupakasta, mutta se mua hämmästyttää miten yksimielisesti täällä vähätellään ja mitätöidään saamelaisten huolta oman kulttuurinsa puolesta ja monissa viesteissä koko saamelaisuuttakin 🤨 Miksei sitä vois joskus yrittää kuunnella vaikka se epämiellyttävää olisikin.

No voisiko se johtua vähän siitä, että kun suomalainen yrittää olla huolissaan omasta kulttuuristaan, hän on rasistinen impivaaralaisjuntti! Eli miksi toisten on ihan ok paranoidisesti käpertyä ja suojella kulttuuriaan (esim. saamelaiset, ahvenanmaalaiset), mutta toisilta sama asenne on täysin paheksuttavaa?

Toisena hyvänä esimerkkinä väestönvaihdon käsite: kun suomenkielinen suomalainen on huolissaan pienen kansansa ja suomalaisen kulttuurin tulevaisuudesta, hän on tyhmä rasistin

Sekin on kiinnostavaa, kun asiantuntija puhui Eurooppaan tulleista rodullisista ihmisistä. Sen piti varmaan olla neutraali ilmaus, mutta karahti korvaan. 

Suomalaiset voisivat itse nostaa omaa kulttuuriaan ja omituisuuttaan enempi esille. Nyt vain yritetään sekoittua eurooppalaisiksi. Saamelaisista sentään halutaan tehdä maalaus. Perinteinen suomalainen mölliskö maalta taikka kaupungista ei herätä minkäänlaisia taiteellisia impulsseja. 

Vierailija
442/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamelaisten porotalous tuhoaa Lapin luontoa, täysin ylilaidunnettu koko alue. Poroja myös kuolee nälkään, vaikka niitä voisi ruokkia, eläinrääkkäystä. Lapissa ei ole yhtään, siis ensimmäistäkään susireviiriä, kun salakaatavat kaikki sudet ja ahmat. Petokorvaukset kyllä kelpaavat. Siinä teille saamelaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä surullisella logiikalla mitään ei saisi kuvata, maalata, kertoa eikä opettaa edes kouluissa. Sehän typistäisi kaiken, häivyttäisi olemasta kokonaan. Olisi vain kolkkoja ihmisolentoja täällä, varomassa toisiaan.

Hehän alkavat kohta omia itämaista kulttuuria jos vain kasveja saa kuvata.

Vierailija
444/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko kohua. Minusta maalaus on kaunis. Tosin kliseinen: tunturit, poro ja saamelaisnainen saamelaisasussa. Saamelaisia on esitetty pitkään kuvataiteessa saamelaisasuissa. 

Miksi se nyt yhtäkkiä ei olekaan hyvä? 

Saamelaisten pitäisi itse aktiivisemmin pyrkiä muokkaamaan kuvaa uudesta saamelaisuudesta, jos tuo nainen asuineen on väärin. 

Tai sitten Sourin olisi pitänyt vierailla ja kyläillä enemmän lappalaisten vaikuttajien luona. Tehdä taustatyö paremmin, kun on saanut noin ison työn tehtäväksi. 

20 maalaustaOnko työnä ollut tuoda saamelaisuus näkyväksi valotapahtumaan? Silloin tosiaan olisi varmaan kannattanut kysellä ja keskustella enemmän, miten saamelaiset kokevat saamelaisuuden nykypäivänä. Eikä tehdä itse kaikkia tulkintoja netin kautta.

Muutama Lapin matka olisi ollut paikallaan. 

Teepä nyt taustatyösi tästä tapauksesta ja katso miltä viestisi näyttää :D

Vierailija
445/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin lukiossa aineen Vietnamin sodasta. Sain murskakritiikiä opettajalta. Miten minä 17-vuotias suomalainen voin tietää, mitä vietnamin vetaraani tuntee? Loukkaannuin, mutta oikeassa opettaja oli. Ei se, että on nähnyt muutaman elokuvan Vietnamin sodasta tai vietnamin veteraanista, anna minulle oikeutusta kirjoittaa tietävällä sävyllä vietnamin veteraanien maailmasta. Vaikka pyyhin kyyneleitä elokuvaa katsoessa. 

Tässä on mielestäni vähän sama asia. Saamelaiset ovat hyvin herkkiä identiteetistään. Kunnioitus puuttuu. Taiteilija on kokenut taiteilijan vapaudeksi pyyhkiä saamelaisten oman kokemuksen ja tulkinnan pois. 

Annas kun arvaan, opettajasi oli joku umpipunainen kommunisti jolla oli oma "oikea" käsityksensä tuostakin sodasta saatuna omien punakaveriensa propagandakanavilta?

Ehkä. Mutta toisaalta ymmärsin sen, että on tärkeää kirjoittaa omasta maailmastaan. Ja tuoda se esiin. Eikä niin, että minä 17-vuotias suomalaistyttö olen Vietnamissa taistellut ja nyt kadulla kerjäävä vetaraani. Minä todellakin tiedän, mitä veteraanit ovat käyneet läpi. 

Ehkä ennemmin niin, että olen 17-vuotias suomalainen tyttö ja olen nähnyt elokuvia Vietnamista ja lukenut muutaman kirjan Vietnamin sodasta ja kirjoitan siitä, mitä ajatuksia nämä teokset ovat herättäneet minussa. 

Minusta Sourin maalauksessa on sama emämoka. 

Vierailija
446/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras vitsi on, että nämä rinnastavat itsensä Amerikan alkuperäiskansojen sortoon liittyvään narratiiviin. Ihan niinkuin Samelaisilla ja Amerikan alkuperäiskansoilla olisi oikeasti jotain yhteistä. Samit ovat samaa persjalkaista perimää kuin muutkin suomalaiset. Kuten joku aiemmin sanoi, DNA testit paljastaisi tämän, siksi niitä ei hyväksytä määrittämään sami oikeuksia. 

Sukset tulisi myös tavaramerkata vain suomalaisille, niitä ei taatusti saa käyttää ainakaan Alpeilla. Tätä asiaa tukee ainakin arkeologiset löydöt. 

Sukset tosiaan ovat suomalainen keksintö. Niitä käytettiin talvella erityisesti metsästyksessä. Siksi suksia ei saa käyttää mihinkään muuhun tarkoitukseen, eikä kukaan muu kuin syntyperäinen suomalainen. Kaikki muu on loukkaavaa ja tuhoaa kult tuuri amme.

&n

Jeah 😂 hyvä idea.

Käydään läpi myös taide kautta aikojen. Jos kuvissa on sukset tai edes hiihtäjä, eikä taiteilija ole suomalaiseen kantaväestöön kuuluva, niin somemyrsky pystyyn 👀

Vierailija
447/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö suomalaisten uhritua aina, kun ulkomailla hotellissa tms. tulee vastaan joku naurettava saunaviritys (vieläpä varustettuna isolla varoituskyltillä, että veden heittäminen kiukaalle ehdottomasti kielletty)?

Tämä loukkaa syvästi suomalaista saunakulttuuria.

Vierailija
448/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisten porotalous tuhoaa Lapin luontoa, täysin ylilaidunnettu koko alue. Poroja myös kuolee nälkään, vaikka niitä voisi ruokkia, eläinrääkkäystä. Lapissa ei ole yhtään, siis ensimmäistäkään susireviiriä, kun salakaatavat kaikki sudet ja ahmat. Petokorvaukset kyllä kelpaavat. Siinä teille saamelaisuutta.

Siitä saisi komean taulun: Moottorikelkalla pimeässä lähestyvä, aseen kanssa varustautunut saamelainen ja henkensä hädässä pakoon pinkova susiemo pentuineen. 

Olisi puhutteleva teos!

Vierailija
449/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo naishahmo muistuttaa kasvoiltaan taiteilijaa itseään.

Ehkä olisi Porin sijaan pitänyt kuvata saamelainen moottorikelkan tai maasturin vieressä?

Vierailija
450/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin lukiossa aineen Vietnamin sodasta. Sain murskakritiikiä opettajalta. Miten minä 17-vuotias suomalainen voin tietää, mitä vietnamin vetaraani tuntee? Loukkaannuin, mutta oikeassa opettaja oli. Ei se, että on nähnyt muutaman elokuvan Vietnamin sodasta tai vietnamin veteraanista, anna minulle oikeutusta kirjoittaa tietävällä sävyllä vietnamin veteraanien maailmasta. Vaikka pyyhin kyyneleitä elokuvaa katsoessa. 

Tässä on mielestäni vähän sama asia. Saamelaiset ovat hyvin herkkiä identiteetistään. Kunnioitus puuttuu. Taiteilija on kokenut taiteilijan vapaudeksi pyyhkiä saamelaisten oman kokemuksen ja tulkinnan pois. 

En ihan ymmärrä opettajasi asennetta. Jos kuitenkin olit perehtynyt lähteisiin siinä laajuudessa, kun se tuossa iässä ja niillä resursseilla oli mahdollista, miten se voi oikeuttaa murskarkiti

Eli opettaja moitti 17-vuotiasta empatiakyvystä ja luovuudesta? Fiktiohan on pohjimmiltaan tuollaista eläytymistä asioihin, joista ei useimmiten omien kokemusten pohjalta tiedä mitään. Jösses mikä opettaja, kuinkakohan monta nuorta kirjailijanalkua ehti "murskata" urallaan.

Vierailija
451/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko kohua. Minusta maalaus on kaunis. Tosin kliseinen: tunturit, poro ja saamelaisnainen saamelaisasussa. Saamelaisia on esitetty pitkään kuvataiteessa saamelaisasuissa. 

Saamelaisten pitäisi itse aktiivisemmin pyrkiä muokkaamaan kuvaa uudesta saamelaisuudesta, jos tuo nainen asuineen on väärin. 

Tai sitten Sourin olisi pitänyt vierailla ja kyläillä enemmän lappalaisten vaikuttajien luona. Tehdä taustatyö paremmin, kun on saanut noin ison työn tehtäväksi. 

20 maalaustaOnko työnä ollut tuoda saamelaisuus näkyväksi valotapahtumaan? Silloin tosiaan olisi varmaan kannattanut kysellä ja keskustella enemmän, miten saamelaiset kokevat saamelaisuuden nykypäivänä. Eikä tehdä itse kaikkia tulkintoja netin kautta.

Eli jos sinä maalaisit taulun, jossa näkyy vaikka haukka, niin sinun on tehtävä pohjatyötä vähintään pari vuotta sitä ennen, että tiedät luonnosta ja vähintään kyseisestä haukasta lajina ihan kaiken? Muista opetella myös lyhenteet eri sulkapukujen vaiheista, muuten joku voi vetää PORON sieraimeen ja tavallaan poljet sillä lappilaisten oikeuksia.

Tai maalaapas taulu miehestä, jolla on ruutulätsä ja vihreä takki. Mitä muka tiedät briteistä? Miksi omit heidän kulttuuriaan? Mikset tutustunut historiaan paremmin?

Tämä kaikki on niin pimeää.

Haluan takaisin vanhaan aikaan. Aikaan, jolloin voitiin metsässä leikkiä intiaania tai tiernapojissa naama mustattuna laulaa onnellisena.

Haluan takaisin rauhan ja sen, että lapsilla on käytöstavat julkisillakin paikoilla, eikä nuoriso vaihda sukupuolta viikottain traumatisoituen koulumatkalla nähtyään oravan pieraisevan.

Haluan kotikasvatuksen takaisin tavallisine ruokineen, somevouhkaamisen hiiteen, ulkoleikit takaisin ja paluun vanhaan koulumalliin.

Ja haluan, että upea maalaus on upea maalaus, eikä mitään paniikkia jostakin asusta. Tuo maalaushan henkii vain lämpöä, ei pahuutta.  

Vierailija
452/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää pohjoisesta kotoisin olevana, puolisaamelaisena kuvan sijasta enemmän Sourin kommentit, joiden mukaan Pohjassa on kaikki tieto ihmisyydestä. Tuollainen kolonialistinen eksotisointi on tosi halventavaa ja ärsyttävää. Kyllä pohjoisessa ja saamelaisten keskuudessa ollaan ihan samanlaisia keskeneräisiä ja normaaleja ihmisiä kuin muuallakin. Emme ole kaikkitietäviä shamaaneja, joilla on mystinen yhteys elolliseen.

Maalaus on mielestäni ihan nätti, mutta enemmän toritaidetasoa. Taustan tuntureissa on omituisen terävät huiput. Kuva on kliseinen ja stereotyyppinen, mutta se oli ilmeisesti Sourin tarkoituskin: kuvata stereotyyppistä menneisyyden saamelaista juhla-asussaan. Jääkarhu-yhteys jää minullekin hieman hämäräksi. 

Vierailija
453/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän niitä ruokitaan. Olen itsekin ollut mukana jo 30 vuotta sitten ruokkimassa poroja. Heinää ja rehua annettiin. 

Vierailija
454/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aitous tulee omakohtaisista kokemuksista. Ja siitä ymmärryksestä, että ulkopuolisena olet aina ulkopuolinen tarkkailija. Etäällä pysymisessä on tiettyä kunnioitusta. 

Me emme voi olla saamelaisia, mutta voimme kuunnella ja kysyä. Ja sen pohjalta voimme tehdä tulkinnan. 

Jos taiteilija valitaan kertomaan ja kuvaamaan saamelaisten maailmaa, tämä on vähintä, mitä hän voi tehdä. Katsoa, kuunnella ja kysyä. 

Vierailija
455/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö suomalaisten uhritua aina, kun ulkomailla hotellissa tms. tulee vastaan joku naurettava saunaviritys (vieläpä varustettuna isolla varoituskyltillä, että veden heittäminen kiukaalle ehdottomasti kielletty)?

Tämä loukkaa syvästi suomalaista saunakulttuuria.

Virossa on paljon suomalaista saunakulttuuria edistyksellisempi saunakulttuuri.

Vierailija
456/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, kuinka monta kertaa Souri on käynyt Lapissa ja millaista taustatyötä hän on tehnyt?

Joka tapauksessa näyttely ei käsittele saamelaisuutta, vaan pohjoisia myyttejä. 19 kuvasta YKSI esittää saamelaisnaista.

Vierailija
457/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä, tai kuka on tämä loukkaantuja saamelainen? Ja keitä saamelaiset ovat? He eivät toistaiseksi ole itsekään siitä päässeet yksimielisyyteen, joten olisi aika lopettaa tämä loukkaantuminen, sillä se on sekä häpeällistä, että irvokasta.

Vierailija
458/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos sinä ma

Se on lapsen maailma. Lapsi eläytyy niin, että kuvittelee olevansa intiaani. Aikuinen tietää leikkivänsä intiaania.

Vierailija
459/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä raivokas omimisesta möykkääminen muistuttaa rotuerottelua; jos et ole syntyperäinen saamelainen, sinulla ei ole oikeutta käyttää mitään saamelaisuuteen viittaavaa. Eli katsotaan, että oikeus johonkin kulttuuriin kulkee geeniperimässä. Sehän muistuttaa jo eugeniikkaa.

Saamelaisia on kiistatta alistettu ja vainottu, mutta ne asiat ovat menneisyyttä. Silloin saamelaista kulttuuria yritettiin kitkeä ja hävittää näkyvistä, nyt sitä samaa tekevät saamelaisaktivistit.

Suomalaiset pakottivat saamelaiset pukeutumaan valtaväestön tavoin. Saamelaiset voisivat ottaa tästä mallia eikä rajoittaa, vaan päinvastoin kannustaa ihmisiä pukeutumaan saamelaisittain. Näin tieto kulttuurista ja sen symboliikasta leviäisi eteenpäin eikä kuolisi.

Vierailija
460/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä saisi komean taulun: Moottorikelkalla pimeässä lähestyvä, aseen kanssa varustautunut saamelainen ja henkensä hädässä pakoon pinkova susiemo pentuineen. 

Olisi puhutteleva teos!

Huomaatteko, mikä vihamyrsky nousemassa saamelaisia kohtaan? 

Sourin tekstissä oli sanottu, että monet saamelaiset OLIVAT PITÄNEET taulusta. 

Tämä homma on mennyt medioissa ihan surkuhupaiseksi kohkaamiseksi. Milloin mikäkin on väärin ja oikeat ongelmat jää huomiotta, kun reuhataan vaan reuhaamisen ilosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi