Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta"

Vierailija
02.12.2023 |

Ihan paras kuittaus uhriutujille! :)

"Vaatimus teoksen poistosta on pyrkimys ennakkosensuuriin. Suostun kuitenkin siihen, että saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta, Souri jatkaa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/571dcf4d-82c1-4e02-a6c2-667ce72f3d58

Kommentit (825)

Vierailija
401/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin kuvaa ja enemmän minua häiritsevät ne vuoret. Ei Suomen Lapin tunturit tuollaisia ole, eikä edes muuallakaan saamelaisalueella ainakaan pohjoisessa.

Ei vaan osata...

Vierailija
402/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2012 oli Kiasmassa tällainen videoteos. Saamelaispukuja ja poro näkyy. mitä mieltä? (Video sivun lopussa)

https://mediataidekasvattaa.fi/tehtavat/marja-helander-maan-sisalla-lin…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2012 oli Kiasmassa tällainen videoteos. Saamelaispukuja ja poro näkyy. mitä mieltä? (Video sivun lopussa)

https://mediataidekasvattaa.fi/tehtavat/marja-helander-maan-sisalla-lin…

Siis 2019!!! Näppi lipesi.

Vierailija
404/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä mitä mieltä olla tästä Souri-jupakasta, mutta se mua hämmästyttää miten yksimielisesti täällä vähätellään ja mitätöidään saamelaisten huolta oman kulttuurinsa puolesta ja monissa viesteissä koko saamelaisuuttakin 🤨 Miksei sitä vois joskus yrittää kuunnella vaikka se epämiellyttävää olisikin.

Vierailija
405/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raikas tuulahdus! En ole tottunut kuulemaan vastaavia äärimmäisiä servauksia kovinkaan monen julkisuuden henkilön suusta. Yleensä tulee refleksinomainen pahoittelu.

Samaa mieltä, pisteet Sourille! Olisi hienoa kun useampi ihminen uskaltautuisi pistämään vastaan näille nettikiusaajille ja mielensäpahoittajille yhtä napakasti. 

Vierailija
406/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota saamelaisten sekoílua seuranneena minua harmittaa ettei kukaan älynnyt 1940-luvun alkupuolella vinkata saksalaisille, että saamelaiset ovat se kadonnut Israelín heimo.

Vierailija
407/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin neuroottista. En hyväksy sitä, että ihan ok maalaus poistetaan joidenkin pahantahtoisten nillittäjien takia.

Kuvassa ei ole mitään vikaa. Se turvallisen tavallinen kuva. Vai siitäkö valitus juuri johtuukin? Kun ei ole yhtään transua eikä sateenjaarilippua, niin tros ei kelpaa?

Vierailija
408/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä mitä mieltä olla tästä Souri-jupakasta, mutta se mua hämmästyttää miten yksimielisesti täällä vähätellään ja mitätöidään saamelaisten huolta oman kulttuurinsa puolesta ja monissa viesteissä koko saamelaisuuttakin 🤨 Miksei sitä vois joskus yrittää kuunnella vaikka se epämiellyttävää olisikin.

Koska saamelaisilla ei koskaan ole mikään hyvin. Saatánán sekopããt. Missä on kolme saamelaista koolla, siellä on neljä riitaa ja yksi nyrkkitappelu. 

Vierailija
409/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin kuvaa ja enemmän minua häiritsevät ne vuoret. Ei Suomen Lapin tunturit tuollaisia ole, eikä edes muuallakaan saamelaisalueella ainakaan pohjoisessa.

Onhan saamelaisia Norjassakin. Siellä on vuoria. Ehkä Sourin ei ollut tarkoituskaan kuvata tuntureita.

Vierailija
410/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan osata...

Itse et taida osata :D

Sourin tyylilaji ei edusta realismia.

Vierailija
411/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vieläkään ei ole käynyt selväksi, mikä se "huoli" tuon teoksen kohdalla oikeasti on. Maalaus ei ole loukkaava, ja Sourin itsensä mukaan se ei "edusta nykysaamelaisia, vaan juurikin katoavaa perinteistä elämäntapaa".

Kyseessä on siis kaunis nainen vanhanaikaisessa puvussa poron kanssa tunturimaisemassa. Ei esim. pari harvahampaista nunnukatyyppiä ryypiskelemässä, tai mitään muuta loukkaavaa kuvastoa. Jos teoksesta jotain kriittistä pitäisi sanoa, niin se on pikemminkin liian "kaunis" ja siloiteltu kuin loukkaava. Mutta eihän Souri realismiin pyrikään taiteellaan.

Ainoa konkreettinen kritiikki, mitä teosta kohtaan on tähän mennessä esitetty, on se, että tekijä ei ole saamelainen.

Vierailija
412/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kyllä komediaa. Joku kooho ammattimielensäpahoittaja ehti jo ulisemaan ennen kuin edes tiesi mistä oli kysymys ja Luxin puolelta kiirehdittiin kumarrellen pyytelemään anteeksi kuinka prosessi on pettänyt :D Mie en kestä!

Onneksi Souri servasi.

Vierailija
413/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamelaisten "puolesta"puhujat tekevät itsestään ja kaikista saamelaisista pellen.

Eli Pirkka-Pekka ja Aake olivat kuin olivatkin oikeassa.

Vierailija
414/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tässä ei ole kyse pelkästään saamelaisista, vaan koko tästä ilmiöstä missä taideteokset joutuu ennakkosensuurin uhan alle, koska joku nettimölö ehti automaattireagoida ennen kuin edes tietää asiasta yhtään mitään. Ole sinä vain huolissasi saamelaisista, minä olen huolissani koko kulttuurin tilasta ja siitä, miten tämä pelleily vaikeuttaa kaikkien elämää, lopulta varmaan myös niiden saamelaisten.

Vierailija
415/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä historiantuntemuksen mukaan saamelaiset ovat pääasiassa asuttaneet koko Suomea ennen muita. Kun muuta väkeä (joista tuli siis suomalaisia) on pukannut alueelle, niin saamelaiset on pikkuhiljaa vetäytyneet pohjoiseen. "

Olen itse lukenut sitä historiaa, eikä tuosta teoriasta ole käytännössä katsoen mitään todisteita, kun ne muutkin suomensukuiset kansat olivat Suomessa arkeologisten löytöjen perusteella jo esihistoriallisella ajalla.

Eikö vaikkapa 2000 vuotta ole jo tarpeeksi siihen, että voi kokea olevansa "alkuperäiskansaa"?

Kun kuitenkin palestiinalaistenkin väitetään olleen Palestiinassa "aina", vaikka valtaosa nykypalestiinalaisten esi-isistä muutti alueelle vasta 1800-luvulla.

Mitä sinun historiantietosi kertovat siitä ajasta, kun Suomi siirtyi Ruotsista Venäjälle ja raja suljettiin? Tulisitko kertomaan, mitä se merkitsi nykysaamelaisille

En ole opiskellut 1800-luvun historiaa, vaan muinaishistoriaa ja keskiaikaa, eikä se liittynyt juuri tähän keskusteluun. Väitehän oli, että saamelaiset olivat täällä ENSIN (tuhansia vuosia sitten).

Totta kai saamelaiset ovat kärsineet historiansa aikana. Mutta Ruotsin ja Venäjän välissä kärsivät aikoinaan muutkin suomalaiset (esim. kaikki ne, jotka kuolivat nälkään tai kaapattiin orjiksi ulkomaille), joten en tajua miten Ruotsin ja Venäjän toimet voisivat olla nimenomaan suomalaisten syy.

Vierailija
416/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, ajatelkaahan nyt! Tunturit. "Voi ei, taasko tätä kuvastoa" ...siis Lappihan on niin paljon muutakin! Lappi on myös asfalttia, ämpäreitä ja jonkun pohjoisen asukkaan olohuoneen matto! Miksi ei kuvata niitä, miksi tunturia taustalla?? OMG

Katariina Sourin mukaan saamelaisnainen katsoo jääkarhuteoksen jääkarhua. Saanelaisnainen kuvaa elämäntapaa jota ei enää ole. Teoksen ei ole tarkoitus kuvata tämän päivän saamelaista elämäntapaa.

Vierailija
417/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisiko se johtua vähän siitä, että kun suomalainen yrittää olla huolissaan omasta kulttuuristaan, hän on rasistinen impivaaralaisjuntti! Eli miksi toisten on ihan ok paranoidisesti käpertyä ja suojella kulttuuriaan (esim. saamelaiset, ahvenanmaalaiset), mutta toisilta sama asenne on täysin paheksuttavaa?

Vierailija
418/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä, ajatelkaahan nyt! Tunturit. "Voi ei, taasko tätä kuvastoa" ...siis Lappihan on niin paljon muutakin! Lappi on myös asfalttia, ämpäreitä ja jonkun pohjoisen asukkaan olohuoneen matto! Miksi ei kuvata niitä, miksi tunturia taustalla?? OMG

Katariina Sourin mukaan saamelaisnainen katsoo jääkarhuteoksen jääkarhua. Saanelaisnainen kuvaa elämäntapaa jota ei enää ole. Teoksen ei ole tarkoitus kuvata tämän päivän saamelaista elämäntapaa.

Kyllä minä kantasuomalaisena loukkaannun, kun aina ulkomaalaiset luulee Suomessa olevan jääkarhuja ja tässä sitä stereotypiaa vahvistetaan.

Vierailija
419/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten yksi taulu voi uhata saamelaista kulttuuria? Haiskahtaa pahasti itsetarkoituksellisesta amerikkalaistyyliseltä elämöinniltä. Jokaisella on oikeus maalata oman tulkintansa mukaisia tauluja saamelaisista ja Lapista.

Vierailija
420/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No herää jo pahvi. Et voi ruveta taiteilijan aiheita sensuroimaan sillä perusteella että jostain aiheesta maalaaminen on omimista.

Itsehän tuossa tapauksessa koitat omia taiteilijan vapauden taiteilla ihan mistä haluaa tai valmiiden teosten osalta omit ne teokset itsellesi sillä väitteellä ettei taiteilijalla ollut oikeutta tehdä teostaan.

Tässä tapauksessa on kyse ainoastaan siitä että muutama huomiota kerjäävä aktivisti yrittää omia vallan koko saamelaisuudesta itselleen ja mediassa on tietty ne samat tyhjäpäät joilla ei ole mitään arvostelukykyä mutta sitäkin suurempi usko oman mielipiteen oikeuteen jotka tuota touhua lähtee kannattamaan ja paisuttamaan.