Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?

Vierailija
01.12.2023 |

Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?

En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua. 

Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.

Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa? 

Kommentit (236)

Vierailija
61/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei vaikuta terveeltä itsekään. Ei ole normaalia olla noin varovainen ja sulkeutunut. Voisiko olla, ettei ap edes tunnistaisi narsistia. Ja toisaalta, narsisti saa hupinsa helpommalla muualta kuin mykkää ap:ta liehittelemällä. 

Toisaalta, narsisti voi olla myös naapuri tai työkaveri, pomo, anoppi tms., jolloin ei ole mitään merkitystä sillä, kuinka varovainen ja pidättyväinen olet. 

Sehän on se narsisti, joka on niin haavoittuvainen, ettei kestä toisen menestystä tms. Eli ap:n ja muiden ajatukset siitä, että kohteena olleen/olevan tulisi olla haavoilla on virheellinen ja vailla todellisuutta. N kyllä pyrkii haavoittamaan/tuhoamaan.

Vierailija
62/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempään:

Mikä lasketaan otsikkotasolla kertomiseksi? En minä ainakaan kertonut miehelleni esim. hyväksikäyttötaustastani kuin vasta parin vuoden seurustelun jälkeen. En ole ikinä päässyt terapiaan asti puimaan tuota koska olen liian hyvässä kunnossa kaikkien tahojen mukaan, joten yritän olla ajattelematta sitä. Olenko traumatisoitunut? Ehkä, en tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempään:

Mikä lasketaan otsikkotasolla kertomiseksi? En minä ainakaan kertonut miehelleni esim. hyväksikäyttötaustastani kuin vasta parin vuoden seurustelun jälkeen. En ole ikinä päässyt terapiaan asti puimaan tuota koska olen liian hyvässä kunnossa kaikkien tahojen mukaan, joten yritän olla ajattelematta sitä. Olenko traumatisoitunut? Ehkä, en tiedä.

No, minä olen sitten joutunut tuollaisten miesten traumatisoimaksi itse parisuhteissa, että sinänsä joo, otsikkotasolla haluaisin kyllä tietää ajoissa, koska itsekin kerron siitä ajoissa otsikkotasolla. 

Vierailija
64/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei vaikuta terveeltä itsekään. Ei ole normaalia olla noin varovainen ja sulkeutunut. Voisiko olla, ettei ap edes tunnistaisi narsistia. Ja toisaalta, narsisti saa hupinsa helpommalla muualta kuin mykkää ap:ta liehittelemällä. 

Toisaalta, narsisti voi olla myös naapuri tai työkaveri, pomo, anoppi tms., jolloin ei ole mitään merkitystä sillä, kuinka varovainen ja pidättyväinen olet. 

Ei ap ainakaan minusta ole liian sulkeutunut, en itsekään tykkää puhua asioistani kuin todella tutuille ihmisille. Kyse ei ole luottamuksen puutteesta, en vain koe tätä itse sellaiseksi asiaksi jonka haluan tehdä. Oma taustani on myös sen verran rankka että näiden asioiden paljastaminen heti ei ole mielestäni asiallista, ainoastaan mieheni, paras kaverini ja yksi vanhempi tuttu tietävät minusta melkeinpä kaiken.

Taustasi selittää asiaa, mutta tuo on yhtä lailla epätavallista. Ihminen, introverttikin, luo normaalisti monia ystävyyksiä ja tuttavuuksia, joissa asioita jaetaan. Niistä on hyötyä ja iloa elämässä. Mutta on totta, että ihmisellä jolla on raskas tausta, on vaikeampi toteuttaa tätä. Jos kertoo paljon, se on traumadumppaamista ja toinen ihmettyy ja ahdistuu. Mutta jos ei voi juuri itsestä kertoa, niin todellista yhteyttä ei voi oikein syntyä.

Suurimmalla osalla kai tausta on sen verran kohtuullinen, että siitä on ok mainita jonkinlaisen luottamuksen synnyttyä. Ja toisaalta saatat myös aliarvioida toisia, sillä monella muullakin on mörköjä menneisyydessä ja kaikenlaisia pahoja ongelmia ihan pysyvästikin.

Vierailija
65/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempään:

Ehkä? Aivan satavarmasti olet. Ja kun et edes tiedä oletko, niin on suuri riski sille että trauma on kehittänyt sinulle jotain kieroja ajatus- ja käytösmalleja, joita et edes tunnista. 

Vierailija
66/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ainakin yksi palstahullu joka on erikoistunut narsismista jankkaamiseen.

Nimittelee kaikkea mikä liikkuu narsistiksi. Tekee ahkerasti aloituksia ja pommittaa itse ketjun täyteen viestejä. Se voi luoda illuusion kuin näitä ns. uhreja olisi enemmänkin. 

Sitten monet diagnosoivat vain liian innokkaasti toisiaan narsisteiksi ymmärtämättä siitä mitään. 

Ymmärryksen puutteen huomaa siitäkin kun anonyymeja kirjoittajia ruvetaan diagnosoimaan.

Yleisesti vielä huomauttaisin, että kaikki huono käytös ei ole narsismia. Vika ei ole aina myöskään vain siinä toisessa, vaikka sitä toista onkin niin helppo syyttää.

Vierailija
67/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla on vaan vasara niin kaikki näyttää nauloilta.

Vierailija
68/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin uhrit ehkä tunnistaa narsistin helpommin kuin ihmiset joille narsistinen käytös ei ole niin tuttua. Olen itse kasvanut narsistin lähellä, en minä varsinaisesti uhri ole ollut. Se on sairaus. Narsisti ei välttämättä ole ainoastaan paha, mutta rikkoo muut tarpeillaan. Ja väitän että narsistikin voi kyllä rakastaa ja haluta läheisilleen hyvää. Omalla tavallaan. Mutta itse kyllä välttelen narsistisilta vaikuttavia ihmisiä. Elämä narsistin kanssa ei ole terveellistä.

Vierailija
69/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin rakkaus on samanlaista kuin vaikka lastensuojeun tai eläinsuojelun asiakkaan. He itkevät usein, että he kyllä rakastavat lastaan/ koiraansa/ kissaansa tms., mutta eivät ole silti pitäneet huolta edes niiden perustarpeista. 

Vierailija
70/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen meistä on kohdannut narsistin, mutta jokainen meistä ei ole joutunut narsistin haitallisten toimien kohteeksi, ainakaan kovin vakavien. Narsisti ei käyttäydy huonosti jokaista tapaamaansa ihmistä kohtaan, kuten lapsien hyväksikäyttäjäkään ei käytä hyväkseen jokaista lasta. 

Aika outo ajatus, että kuvittelee, ettei olisi törmännyt koskaan narsistiin, edes kouluaikana niihin luokan kiusaajiin ja pissiksiin, joista kasvoi todennäköisesti narsisteja, ainakin osasta. 

Vierailija
71/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ainakin yksi palstahullu joka on erikoistunut narsismista jankkaamiseen.

Nimittelee kaikkea mikä liikkuu narsistiksi. Tekee ahkerasti aloituksia ja pommittaa itse ketjun täyteen viestejä. Se voi luoda illuusion kuin näitä ns. uhreja olisi enemmänkin. 

Sitten monet diagnosoivat vain liian innokkaasti toisiaan narsisteiksi ymmärtämättä siitä mitään. 

Ymmärryksen puutteen huomaa siitäkin kun anonyymeja kirjoittajia ruvetaan diagnosoimaan.

Yleisesti vielä huomauttaisin, että kaikki huono käytös ei ole narsismia. Vika ei ole aina myöskään vain siinä toisessa, vaikka sitä toista onkin niin helppo syyttää.

Asiasta on kyllä ihan hyvä puhua ja pitää se tapetilla. Koska on ap:n kaltaisia ihmisiä, jotka eivät vieläkään tiedä mitä narsismi on. 

Jättäkää se diagnosointi ammattilaisille. Törkeää nimetellä toisia narsisteiksi. Se on erittäin ikävä leima.

Vierailija
72/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:laisten mielestä kaikki k***päät ja muuten epämiellyttävät ihmiset ovat "narskuja". Oikeasti näin ei tietenkään ole. 

Vierailija
73/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempään:

Minulle eksä kertoi siitä heti. Ja antoi ymmärtää olevansa jotenkin sinut asian kanssa. Lopulta erosimme vuosia myöhemmin siksi, ettei hän todellakaan ollut sinut asian kanssa ja itselääkitsi itseään haitallisilla keinoilla ja käyttäytyi henkisesti väkivaltaisesti suhteessa sen sijaan, että olisi hakeutunut hoitoon. 

Vierailija
74/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko et huomaa narsisteja tai mikä vielä todennäköisempää, narsistit eivät huomaa sinua. Narsistit huomaavat vain sellaiset ihmiset, joista on heille enemmän hyötyä kuin muista ja joiden avulla he nostavat statustaan muiden silmissä.

Tai sitten oletkin itse narsisti. "Ai mikä narsisti, ei täällä oo mitään narsisteja koskaan näkynyt". "Tuo mulle ukko kalja ja timattikoru tai et saa seksiä koskaan enää". 

Vierailija
75/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko et huomaa narsisteja tai mikä vielä todennäköisempää, narsistit eivät huomaa sinua. Narsistit huomaavat vain sellaiset ihmiset, joista on heille enemmän hyötyä kuin muista ja joiden avulla he nostavat statustaan muiden silmissä.

Tai sitten oletkin itse narsisti. "Ai mikä narsisti, ei täällä oo mitään narsisteja koskaan näkynyt". "Tuo mulle ukko kalja ja timattikoru tai et saa seksiä koskaan enää". 

Narsistin hovissa on myös ne hyväuskoiset hölmöt, jotka tyytyvät narsistin heittämiin leivänmuruihin ja palvelevat häntä hänen hovissaan. 

Vierailija
76/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä nyt on ketään leimannut narsistiksi? On kansanterveyttä edistävä asia olla lakaisematta asioita maton alle ja nostamalla tietoisuuteen, että tällaisia ihmisiä on keskuudessamme. 

Esimerkiksi tämän ketjun aloittajaa on jo nimitelty narsistiksi.

Se ei mitenkään edistä kansanterveyttä kun somessa ja toreilla huudellaan toisille narsistidiagnooseja.

Vierailija
77/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 49v. 41-vuotiaaksi asti sanoin, että tulen toimeen kaikkien kanssa ja ap:n tavoin olisin voinut sanoa, etten ole törmännyt narsistiin. Vaan niinpä silloin vastaan tuli ihminen, joka romutti koko siihenastisen käsitykseni. Onneksi kyse ei ollut parisuhteesta. Ko. ihminen aiheutti minulle elämäni ensimmäisen paniikkikohtauksen ja sen jälkeen kun rajasin hänet pakon edessä kokonaan ulos elämästäni, jatkuvasta pelosta sen suhteen, että mitähän seuraavaksi, toipumiseen meni useampi vuosi. Vieläkin, useamman vuoden jälkeen, hän haukkuu minua pitkin kyliä.

Luin Thomas Eriksonin kirjan narsisteista ja kylläpä kuulosti samalta kuin tuon ihmisen toiminta oli.

Ole vaan onnellinen ap, ettet ole narsistiin törmännyt. Vuoksesi toivoin, että hyvä onnesi jatkuu.

Vierailija
78/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä nyt on ketään leimannut narsistiksi? On kansanterveyttä edistävä asia olla lakaisematta asioita maton alle ja nostamalla tietoisuuteen, että tällaisia ihmisiä on keskuudessamme. 

Esimerkiksi tämän ketjun aloittajaa on jo nimitelty narsistiksi.

Se ei mitenkään edistä kansanterveyttä kun somessa ja toreilla huudellaan toisille narsistidiagnooseja.

Ei ole nimitelty. On sanottu, että hän saattaa olla itse, jos ei kerran tunnista asiaa. Ja se on ihan mahdollista. 

Vierailija
79/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti olet törmännyt. Ihminen törmää kolmeen murhaajaankin elämänsä aikana tietämättään ja ainakin minulla se luku on jo täynnä ollut pitkään. Et vain ole kovin hereillä ja sinulla on heikko ihmistuntemus.

Ihmistuntemukseni on normaalisti kyllä erittäin hyvä. Ehkä sitten en ole ollut hereillä, tai olen muutoin ollut narsisteille epäkiinnostava kohde.

Ap

Suunnilleen kaikki luulevat olevansa hyviä ihmistuntijoita, samoin kuin huumorintajuisia ja keskimääräistä parempia ajajia ja keskimääräistä älykkäämpiä.

Vierailija
80/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin hovissa on myös ne hyväuskoiset hölmöt, jotka tyytyvät narsistin heittämiin leivänmuruihin ja palvelevat häntä hänen hovissaan. 

Entisen ystäväni ympärillä parveilee suuri joukko ihmisiä, jotka pitävät häntä äiti teresana ja erittäin sydämellisenä ja auliina ihmisenä. Oikeasti he eivät näe todellisuutta, että tämä ihminen ei tee mitään muuta heidän eteensä kuin tulevaisuusfeikkaa ja nämä toiset sitten palvelevat häntä siinä uskossa, että tilanne on vastavuoroinen. Ei ole. 

En pysty häntä luokittelemaan narsistiksi, mutta maskia ylläpitävä manipuloiva hyväksikäyttäjä hän ainakin on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi