Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?

Vierailija
01.12.2023 |

Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?

En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua. 

Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.

Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa? 

Kommentit (236)

Vierailija
81/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ehkä kasvanut rakkaudellisessa ympäristössä. Itse kasvoin rakkaudettomassa ja olin aivan tuuliajolla lasten syntymään asti, törmäilin noihin "narsisteihin". Äidiksi tulo onneksi sai minut järkevöitymään ja myöhemmin tapasin mielestäni aika sattumalta rakastavan miehen.

Vierailija
82/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tiodella paljon, että millasia ne ensimmäiset ihmissuhteet on ollu. Eli millasia omat vanhemmat on. Siitä se sitten alkaa kehittymään millaista ihmissuhdetta hakee omaan elämään ja minkälaista käytöstä hyväksyy. Narsistit hakee näitä heikon itsetunnon omaavia ihmisiä saaliikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden henkilön jolla on lääkärin diagnoosi narsistisesta häiriöstä. jotenkin sitten taas aika epänarsistista että hän on tästä kertonut lähimmile ystävllileen ja perheelleen. En olisi osaannut ajatella häntä narsistisna. 

Useimmiten kai narsistiksi väitetään omaa puolisoa, sen jälkeen kuin ollaan päätetty erota ja exä purkaa turhautuneisuuttaan olemalla mahdollisimman ilkeä ja itsekäs. En yleensä usko jos joku väittää exää narsistiksi. 

Äidilläni lienee  jonkun sortin persoonallisuushäiriö. Muuten on ollut hyvä äiti kyllä, ja aikuisena olen itsenäistynyt enkä enää välitä noista erityispiirteistä. 

Vierailija
84/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AV:laisten mielestä kaikki k***päät ja muuten epämiellyttävät ihmiset ovat "narskuja". Oikeasti näin ei tietenkään ole. 

Aika monet k***päät nimenomaan ovat narsisteja.

Ihminen, jolla ei ole empatiakykyä ja hyväksikäyttää tunteettomasti muita ON yleensä persoonallisuushäiriöinen. Ja tämä häiriö, jossa ihmisen koko elämä keskittyy oman itsensä pönkittämiseen ja hän kohtelee ihmisiä sen mukaan onko näistä hyötyä vai uhkaa hänen menestykselleen, on juuri se narsistinen persoonallisuushäiriö. Terveet ihmiset eivät ole pitkällä tähtäimellä tunteettomia kusipäitä. 

Persoonallisuushäiriöitä on ainakin kymmenen erilaista. Eivätkä kaikki niistä ole empatiakyvyttömiä hyväksikäyttäjiä.

Psykopatian ja narsismin oireisiin kuuluu empatian puute.

Tosin aivovammakin voi aiheuttaa monenlaisia persoonan muutoksia.

Vierailija
85/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti olet törmännyt. Ihminen törmää kolmeen murhaajaankin elämänsä aikana tietämättään ja ainakin minulla se luku on jo täynnä ollut pitkään. Et vain ole kovin hereillä ja sinulla on heikko ihmistuntemus.

Ihmistuntemukseni on normaalisti kyllä erittäin hyvä. Ehkä sitten en ole ollut hereillä, tai olen muutoin ollut narsisteille epäkiinnostava kohde.

Ap

Suunnilleen kaikki luulevat olevansa hyviä ihmistuntijoita, samoin kuin huumorintajuisia ja keskimääräistä parempia ajajia ja keskimääräistä älykkäämpiä.

Jotku ne luulee olevansa hyviä narsistiasiantuntijoitakin.

Vierailija
86/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko et huomaa narsisteja tai mikä vielä todennäköisempää, narsistit eivät huomaa sinua. Narsistit huomaavat vain sellaiset ihmiset, joista on heille enemmän hyötyä kuin muista ja joiden avulla he nostavat statustaan muiden silmissä.

Tai sitten oletkin itse narsisti. "Ai mikä narsisti, ei täällä oo mitään narsisteja koskaan näkynyt". "Tuo mulle ukko kalja ja timattikoru tai et saa seksiä koskaan enää". 

Narsistin hovissa on myös ne hyväuskoiset hölmöt, jotka tyytyvät narsistin heittämiin leivänmuruihin ja palvelevat häntä hänen hovissaan. 

Entisen ystäväni ympärillä parveilee suuri joukko ihmisiä, jotka pitävät häntä äiti teresana ja erittäin sydämellisenä ja auliina ihmisenä. Oikeasti he eivät näe todellisuutta, että tämä ihminen ei tee mitään muuta heidän et

Tunnen myös tällaisen ihmisen. Kaikki hänen ihmissuhteensa päättyvät, joko outoon draamaan ja välien katkaisuun tai sitten hän vain pudottaa tarpeettomaksi osoittautuneen ihmisen elämästään. Hänen someaan on hauska seurata ihan kuriositeettina -hänen somereaktioistaan voi lukea kuka on tämän hetken suosikki-ihminen ja kuka on jäänyt taakse tai kenen suuntaan on jo sillat poltettu. Hän esim etsi lapsentekohankkeelleen sponsoria ja oli helppoa nähdä kun oikea mies oli löytynyt, sen pystyi päättelemään huomiota herättävästä julkisesta suitsutuksesta. Kun hanke oli vastatuulessa poistettiin kohdemies kavereista ja kun sopu oli taas syntynyt oli jälleen suitsutuksen vuoro. Samoin kavereita poistuu näyttämöltä kun suunnitelmat muuttuu vaikkapa asuinpaikan tai työpaikan suhteen -ja uusia luonnollisesti tulee. Tiesin hänen vaihtavan paikkakuntaa tai palaavan pian äitiyslomalta töihin ihan tuon somekäytöksen kautta :D

Kaikesta paistaa läpi halu ensisijaisesti hyötyä ihmissuhteista, harva suhde on hänelle arvokas itsessään. Uudet tuttavuudet todennäköisesti arvioisivat hänet sydämelliseksi ja herkäksi ihmiseksi, vanhat tietävät, että hän on manipuloiva hyväksikäyttäjä. Yhtään vanhaa ystävää hänellä ei äidin lisäksi ole.

Vierailija
87/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täydellinen uhri. Olen hienoin, kiltein ja kunnollisin.

Olen paras uhri kaikista.

Minun älykkyys hurmaa narsistin, olen loistava uhri.

Vierailija
88/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen naimisissa diagnosoidun narsistin kanssa. Aika harva häntä narsistiksi tunnistaa, useimpien mielestä on erittäin karismaattinen, ystävällinen ja lämmin ihminen. 

Vierailija
89/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa narsistin kanssa jotta pääsen uhriutumaan.

Vierailija
90/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa narsistin kanssa jotta pääsen uhriutumaan.

Ilmeisesti viittaat minuun, edelliseen kirjoittajaan? Sekö minusta tekee uhrin, että kirjoitan asiasta? 

Vierailija
91/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap korostit, että olet hyvin varovainen. Minä en, tai yritän kovasti olla, mutta olen naiivi asperger, kuvittelen että ihmiset ovat hyväntahtoisia kuten itsekin olen!

Kaikkea p-skaa sain kestää. Nyt elän liki erakkona, mielenterveys ei kestä enää ihmisiä, paria harvaa läheistä lukuunottamatta.

En siis luota itseeni ihmisten seurassa, liikaa pahaa nähnyt. En osaa kuvitella toisten pahantahtoisuutta, joten erakoituminen on ainoa keino suojella itseäni, niin surullista kuin se onkin :(

Narsistit ovat petoja, mihin kaikkeen ne kykeneekään, varsinkin jos kukaan ei ole näkemässä! Muiden edessä esitetään kivaa ihmistä...

Vierailija
92/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuoliset pitävät aina narsistia mukavana ihmisenä. Ainakin näitä omassa elämässäni olleita. He näyttävät todelliset karvansa vain sellaiselle, jonka kuvittelevat pitävän salaisuuden - ei kantele tapahtumista vaan alistuu tai sellaiselle, jota vastaan joutuu olosuhteiden pakosta taisteluun.

Muut pitävät kivana, sosiaalisena, huumorintajuisena, auttavaisena, ystävällisenä, leppoisana, hyvänä ihmisenä jne. 

Vierailija
93/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain olen lukenut, että narsistit ja niiden "isoveljet" psykopaatit, eivät ole taviksia vaan ihmiskunnan predatoreja eli saalistajia tai loisia.

Loinsen tavoin he "haistavat" uhrinsa, eli tietyt murtumat näiden psyykkeessä, mitä hyödyntäää.

Luin vankilakokeesta, jossa narsistit ja psykopaatit saivat katsella tavallisia ihmisiä kävelemässä. "Uhrit" eivät tienneet kokeen tarkoitusta eivätkä nähneet vankeja. Uhrit luulivat olevansa kasuaalissa vapaamuotoisessa viihdyttävässä seurustelutilanteessa ennen koetta.

Vangit saivat valita uhrinsa ja he valitsivat aina samat henkilöt. Tutkimuksen jälkeen sekä valitut- että torjutut "uhrit" haastateltiin psykologien toimesta. Kävi ilmi, että valituilla oli ollut esim. epävakaa lapsuudenkoti ja esim. toinen tai molemmat vanhemmat epävakaita ja pahoinpitelivät lastaan henkisesti ja nurjersivat näitä ja lukuisia suhteita joissa he olivat tulleet petetyiksi tai henkisesti tai fyysisesti pahoinpidellyiksi. Uhrien varallisuudella, ulkonäöllä, terveydellä ym. ei näyttänyt olevan mitään merkitystä.

Nämä "ihmiskunnan loiset" haistoivat uhrinsa kuin hyttynen veren. Ikävä kyllä, uhreiksi päätyvät aina samat ihmiset. 

Aina sanotaan: luota vaistoihisi, mutta tämä ei ikävä kyllä päde narsistien uhreihin, heidän pitäisi luottaa vain järkeensä. Narsistien uhrit ovat yleensä jo lapsena joutuneet alistavien vanhempiensa uhriksi ja heidän vaistonsa ovat kuin kompassi joka osoittaa väärin. 

Jos yhtään lohduttaa, niin narsisti haluaa puolison aina siitä kaikkein kauneimmasta, empaattisimmasta ja älykkäimmästä uhrista, minkä hän tietää että hän pystyy kyvyillään alistamaan. Eli narsistin uhri on parasta ykkösluokkaa jonka narsisti pikkuhiljaa alistaa ja tuhoaa.

Vierailija
94/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos yhtään lohduttaa, niin narsisti haluaa puolison aina siitä kaikkein kauneimmasta, empaattisimmasta ja älykkäimmästä uhrista, minkä hän tietää että hän pystyy kyvyillään alistamaan. Eli narsistin uhri on parasta ykkösluokkaa jonka narsisti pikkuhiljaa alistaa ja tuhoaa. "

No se on huomattu, että nämä "narsistin uhrit" kehuu itseään empaatisimmiksi ja kaikin tavoin hyviksi ihmisiksi.

Vika on aina muissa, narskun uhri on täydellinen.

Vierailija
95/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain olen lukenut, että narsistit ja niiden "isoveljet" psykopaatit, eivät ole taviksia vaan ihmiskunnan predatoreja eli saalistajia tai loisia.

Loinsen tavoin he "haistavat" uhrinsa, eli tietyt murtumat näiden psyykkeessä, mitä hyödyntäää.

Luin vankilakokeesta, jossa narsistit ja psykopaatit saivat katsella tavallisia ihmisiä kävelemässä. "Uhrit" eivät tienneet kokeen tarkoitusta eivätkä nähneet vankeja. Uhrit luulivat olevansa kasuaalissa vapaamuotoisessa viihdyttävässä seurustelutilanteessa ennen koetta.

Vangit saivat valita uhrinsa ja he valitsivat aina samat henkilöt. Tutkimuksen jälkeen sekä valitut- että torjutut "uhrit" haastateltiin psykologien toimesta. Kävi ilmi, että valituilla oli ollut esim. epävakaa lapsuudenkoti ja esim. toinen tai molemmat vanhemmat epävakaita ja pahoinpitelivät lastaan henkisesti ja nurjersivat näitä ja lukuisia suhteita joissa he olivat tulleet petetyiksi tai henkisesti tai fyysisesti

Olen itse uhri. Toivottavasti viimeistä kertaa. Nyt terapian ja self helpin myötä olen itsekin oppinut näkemään uhrit, vaikka en käytä tietoani hyväksi. Korkeintaan tsemppaan noita ihmisiä ja yritän nostaa itsetuntoaan tai avata silmiä, jos on sopiva tilanne. 

Ulkoisia ihan konkreettisia merkkejä on monesti lävistykset, tatuoinnit, shokkivärit hiuksissa, nuorekkuus, ylenpalttinen ulkonäön korostaminen tai laiminlyönti, tietynlainen ystävällisyys ja auttavaisuus, liian vahva hyvään uskominen tai pessimismi, liian iloinen/energinen tai masentunut/energiaton olemus. 

Vierailija
96/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tietääkseni ole törmännyt narsistiin, ikää 56. Toisaalta tuntuu, että nykyään on muoti-ilmiö nakella tuota narsisti diagnoosia sinne ja tänne mistään mitään tietämättä, ainakin tällä palstalla. 

Vierailija
97/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tietääkseni ole törmännyt narsistiin, ikää 56. Toisaalta tuntuu, että nykyään on muoti-ilmiö nakella tuota narsisti diagnoosia sinne ja tänne mistään mitään tietämättä, ainakin tällä palstalla. 

Oleellista on sana tietääksesi. Sinä olet kyllä törmännyt useampaankin narsistiin, jos et ole jossain pikkukylässä elänyt koko ikääsi. 

On ehkä fiksumpaa sanoa, ettei ole joutunut narsistin kohteeksi. Sitäkin on saattanut olla sitä tajuamattaan. 

Vierailija
98/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ap ei vaan tunnista narsistia

Vierailija
99/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut sanovat myös tavallisia luonnevikaisia narsisteiksi.

Tämä. Tuota narsistinääritelmää käytetään melko ahkeraan siihen nähden paljonko niitä oikeasti on.  Piirreetkään eivät vielä narsistia tee. Tietääkseni en ole tavannut narsistia oikeasti. Enkä kyllä vedä puoleenikaan vaan pidän puoleni.

Vierailija
100/236 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi on muotisana jota jotkut käyttävät kaikkiin ja joka erimielisyyteen. Oikeasti sen voi diagnosoida vain psykiatrian erikoislääkäri pitkät tutkimisen jälkeen.

Oikea narsismi on äärimmäisen harvinaista, joten hyvinkin mahdollista että et ole sellaisen kanssa ollut lähemmin tekemisissä.

Tunnen yhden hyvin narsimipiirteisen henkilön, joka on jatkuvasti riidoissa useiden ihmisten kanssa. Hänen mielestään kaikki muut ovat narsisteja. Exät, pomot, koko suku ja liuta entisiä kavereita. Itse on aina viaton uhri kaikessa omasta mielestään. 

Havahduin hänen käytökseen ja kysyin onko koskaan miettinyt omaa osuuttaan jatkuviin riitoihin ja siihen, että kaikki muut ovat aina muka ainoastaan pahoja ja hän vain hyvä. No yllättäin sain vihat päälle itsekin. Nyt minäkin olen varmaan hänen tarinoissaan narsisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi