Miksi jotkut törmää narsisteihin koko ajan, ja jotkut, kuten minä, en koskaan?
Olen kuitenkin jo 45-vuotias ja seurustelulumppaneitakin on tähän ikään mennessä ollut useampi, ja olen ihmisten kanssa paljon tekemisissä.. Mutten ole kertaakaan törmännyt narsistiin? Tai niin että olisin joutunut ainakaan tämän uhriksi?
En tiedä onko mulla ollut vaan hyvä tuuri, vai suojaako oma temperamentti/luonne minua heiltä. Olen kiltti ihminen, ja tietyllä tapaa miellyttäjäkin, MUTTA olen hyvin, hyvin varovainen kaikkien ihmisten kanssa. Vaikka toinen olisi kuinka mukava, niin minulta kestää kauan, ennenkuin oikeasti luotan kyseiseen ihmiseen, ennenkuin avaudun, ennenkuin oikeasti päästän lähelleni. Olen sosiaalinen, hyväntuulinen, osaan jutustella ja minusta pidetään, mutta en oikeasti ole avoinna toiselle ennenkuin pitkän ajan kuluttua.
Minun pitää keskimäärin tuntea ihminen vähintään vuosi-kaksi, ennenkuin alan paljastaa asioita tai sellaisia puolia itsestäni, jotka ovat minulle kipeitä ja joita toinen voisi mitenkään käyttää väärin.
Eli luultavasti narsistit eivät saa minusta otetta? En lankea heidän pauloihinsa riittävän nopeasti, koska en ole tarpeeksi avoin, en tarpeeksi luottavainen eikä silmäni ole siniset tipan vertaa?
Kommentit (236)
Narsisteilla ei ole hälytysvaloa päänsä päällä ja josta heidät heti tunnistaisi. Ei edes hyvä ihmistuntija.
Yleensä vaaditaan jokin sellainen elämäntilanne tai mielentila, joka imee ihmisestä voimia. Sellaisia voi olla huono itsetunto, läheisen kuolema, työuupumus, pitkään jatkuneet selvittämättömät ihmissuhdesuhdeongelmat, siis ylipäätään jaksoja, jolloin ihminen kokee tarvitsevansa hyvää ystävää tai keskusteluapua. Tai vain haluaa, että joku joskus sanoisi mitä pitäisi nyt tehdä. Sekin riittää, että joku osaa kehua ja pönkittää epävarman ihmisen itsetuntoa.
Vaikka olisi kuinka järkevä ja itsenäinen luonteeltaan kaipaa sellainenkin ihminen ystävällisyyttä ja kuuntelevaa korvaa. Ihmisellä on oikeus saada luottaa toisiin ihmisiin ja olettaa, että suurin osa heistä käyttäytyy myös normaalisti. Myös narsisti osaa käyttäytyä ns normaalisti ja kuunnella kärsivällisesti, fiksusti, mutta heillä ei vain ole kykyä empatiaan ja asettumista toisen asemaan. Heidän käytöksensä muuttaa monella tavalla ikäväksi ja joka tuottaa "uhrille" henkistä ja joskus myös fyysistä kipua. Kontrolointi ja uhkailu ovat aika tyypillisiä ja koska se on jokapäiväistä, sitkeää, uhri myös väsyy taistelemaan vastaan. Paras keino selvitä on vältellä narsistin kohtauksia ja joita tulee olipa kuinka hiljaa nurkassa tahansa.
Narsistien kykyjä ja älyä painotetaan ihan liikaa. Narsismi ei tee ihmisestä älykkäämpää ja ovelampaa, vaan se kaikki mitä narsisti saa aikaiseksi on vain sitä mihin hän yksilönä kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan mitenkään olla mahdollista, että avaaja itse kuuluisi tuohon narsistien joukkoon?
No minulla on pitkiä hyviä ystävyyssuhteita, pitkä parisuhde, hyvät välit liki aikuisiin lapsiini ja minua kuvaillaan hyväsydämiseksi, kiltiksi ja ystävälliseksi ihmiseksi joka ei koskaan sano pahasti, mm. näiden ympärilläni olevien ihmisten taholta. Ei taida täyttyä muutenkaan mikään muu narsistin merkki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole vielä törmännyt yhteenkään narsistin.
N31
Eikun anteeksi, onhan yksi entinen lapsuuden kaveri. Siksi onkin entinen.
Ei koskaan nähnyt omassa toiminnassaan mitään vikaa, hänen ja hänen perheensä asiat ja toimintatavat ovat paljon parempia kuin muiden. Suuttui myös ihan ihmeasioista ja jotain riitaa jatkuvasti kaikkien kanssa. Ystävälliset neuvot ei myöskään kelvannut. Tästä jo melkein 15v aikaa niin ei muistunut heti mieleen.
Olet varmasti tavannut joskus narsistin. Mutta et sovellu sellaisen uhriksi, joten et ole päässyt kokemaan hänen touhujaan omakohtaisesti.
Ap vaikuttaa hyvin tervepäiseltä ihmiseltä. Olet ilmeisesti lapsuudessa saanut kaiken tarvitsemasi ja itsetunto on kunnossa. Silloin ei ehkä niin herkästi ripustaudu myrkyllisiin suhteisiin.
Olet itse narsisti tai autismin kirjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan mitenkään olla mahdollista, että avaaja itse kuuluisi tuohon narsistien joukkoon?
No minulla on pitkiä hyviä ystävyyssuhteita, pitkä parisuhde, hyvät välit liki aikuisiin lapsiini ja minua kuvaillaan hyväsydämiseksi, kiltiksi ja ystävälliseksi ihmiseksi joka ei koskaan sano pahasti, mm. näiden ympärilläni olevien ihmisten taholta. Ei taida täyttyä muutenkaan mikään muu narsistin merkki.
Ap
No miten edes voisit päätyä parisuhteeseen narsistin kanssa jos olet jo pitkässä suhteessa jonkun muun kanssa? Ellet lähde etsimään itsellesi sivusuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi sen tekee.
En ole ihan varma mitä tuolla tarkoitat. Mutta kyllä. Viinapäissään monenkin estot poistuvat ja käytöksen hirviömäisyys tulee esiin. Myöhemmin tapahtunutta perustellaan sillä, että oltiin kännissä. Mutta eihän se ole mikään selitys. Täyspäinen on kännissäkin täyspäinen, ainoastaan vapautuneempi?
Vierailija kirjoitti:
pienenä vihjeenä - narsisti yleensä kieltää että narsisteja on lainkaan olemassa...
Voi apua :D maailmassa on liuta muitakin persoonallisuus - ja mielenterveysongelmia joiden oireet ovat usein osittain päällekkäisiä. Kaikki ei ole narsismia. Samalla tavalla voisin väittää että jos ei ole tavannut BPD:stä kärsivää, voi alkaa tuijotella itse peiliin vaan koska omalle kohdalle heitä on sattunut paljon.
Törmäsin narsistiin ekan kerran 51 vuotiaana. Olispa ollut kokemusta tunnistaa tämä ajoissa..
Sinulla on mennyt elämä hyvin. Sinulla on vakaat ja turvalliset ihmissuhteet ympärilläsi. Ei narsistilla ole mitään keinoa hyötyä sinusta. Narsistit etsivät herkkiä ja haavoitettuja, monesti yksinäisiä, ihmisiä uhreikseen..
Narsisti ei etsikään mitään kilttiä miellyttäjää vaan haasteita. Kateellisuuttaan hän pyrkii suositun lähelle. Alun miellyttävyyden jälkeen alkaa n kateuttaan tuhota tätä haastettaan. Kun sen huomaa, on aika jättää n omilleen. Itsellä kokemus työelämästä ja onneksi pääsin muualle enkä alistunut hänen tempuilleen. Totta kai se oli epäoikeudenmukaista, mutta kannattaa lähteä uusiin ympyröihin ja pois kateellisen ja tuhoavan N:n piiristä.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti tavannut joskus narsistin. Mutta et sovellu sellaisen uhriksi, joten et ole päässyt kokemaan hänen touhujaan omakohtaisesti.
Juuri näin. En ole koskaan seurustellut tai kaveerannut narsistin kanssa, eikä perheessäni ole sellaisia, mutta ihmissuhteiden kautta olen parin narsistin touhua joutunut todistamaan ja vähän sivuosumaakin saanut. Narsistille on kaikkein kauheinta jos sen uhrilla on joku puolellaan -> uhrin riveissä seisova pitää koittaa kaikin keinoin karkottaa. Viimeisin uhkasi ajaa minun ja lapseni päälle autolla, että sille tasolle uhkaukset nousee kun narsistin haavoittunut ego kerää kierroksia. Sitä oli toki edeltänyt jo yritykset manipuloida mielipidettäni a) kerjäämällä sääliä b) mustamaalaamalla uhria ja kun nämä tämän naisen go-to-keinot ei toimineet oli seuraavaksi uhkausten vuoro :D
Niin minäkin luulin välttyväni narsistilta, mutta kuinka ollakaan puolisoni isä oli narsisti. Silloin oli pakko olla tekemisissä narsistin kanssa.
Paljon joutuivat puolisoni ja hänen sisaruksensa kärsimään tämän manipuloivan, itsekeskeisen, uhkailevan, jatkuvasti lapsiaan mollaavan ihmisen tekemisistä vielä aikuisiälläkin, lapsuudesta ja nuoruudesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. En ole koskaan seurustellut tai kaveerannut narsistin kanssa, eikä perheessäni ole sellaisia, mutta ihmissuhteiden kautta olen parin narsistin touhua joutunut todistamaan ja vähän sivuosumaakin saanut. Narsistille on kaikkein kauheinta jos sen uhrilla on joku puolellaan -> uhrin riveissä seisova pitää koittaa kaikin keinoin karkottaa. Viimeisin uhkasi ajaa minun ja lapseni päälle autolla, että sille tasolle uhkaukset nousee kun narsistin haavoittunut ego kerää kierroksia. Sitä oli toki edeltänyt jo yritykset manipuloida mielipidettäni a) kerjäämällä sääliä b) mustamaalaamalla uhria ja kun nämä tämän naisen go-to-keinot ei toimineet oli seuraavaksi uhkausten vuoro :D
Näistä narsistin vaikutustoimista pitäisi tehdä valmennuskurssi, miten ne voi tunnistaa ja varsinkin työpaikoille esimiehille.
Kyllä, narsisti narsistin tuntee ja kiertää tämän kaukaa.
Narsistit on niin helppo tunnistaa, että niihin ei tarvitse törmätä jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
pienenä vihjeenä - narsisti yleensä kieltää että narsisteja on lainkaan olemassa...
Tai sitten narsisti väittää usein muita ympärillään narsisteiksi.
Meinasin tulla kirjoittamaan tätä. Joidenkin mielestä ihan kaikki on narsismia. On minullakin esim. yksi työkaveri jonka käytös ei ole todellakaan normaalia (ei, ei ole vain omaa havaintoani vaan myös useat muut työntekijät ja asiakkaat ovat valittaneet tämän käytöksestä) mutta en minä istu ympäriinsä miettimässä että hmm, onkohan se narisisti.