IS: Työtön mies jää helposti ilman pitkää parisuhdetta - "Miehille Suomesta tuli luokkayhteiskunta"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010026831.html
"Miehille Suomesta tuli luokkayhteiskunta. Parisuhteen (ja lasten saannin) edellytys on koulutus ja hyvät tulot. Näin kirjoitti eläkeyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto viestipalvelu X:ssä keskiviikkona.
Murto viittaa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (Vatt) tutkimukseen eriarvoisuudesta Suomessa. Se julkaistiin tällä viikolla ja tutkimuksen voi lukea täältä.
Raportissa todetaan, että eriarvoisuus työmarkkinoilla vaikuttaa linkittyvän yhä vahvemmin sosiaaliseen eriarvoisuuteen.
Tutkimus käsittelee vuosia 1987-2021. Se näyttää, että työttömät ja pienituloiset miehet ja naiset jäävät yhä todennäköisemmin ilman kumppania. Muutos on ollut suurempi miehille.
Vuonna 1987 ilman työtuloa olevista miehistä 67 prosentilla oli kumppani. Vuonna 2019 heistä vain 37 prosentilla oli kumppani.
Tarkastelussa ovat 25-60-vuotiaat miehet."
Kommentit (880)
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä olen sitä mieltä että parisuhdemarkkinoilla Suomi on sekä miehille että naisille luokkayhteiskunta. Miehillä luokka määräytyy tulotason mukaan ja naisilla ulkonäön mukaan.
Tämä on ihan totta. Parisuhteen/perheen perustaminen on varmasti ei hyvännäköiselle naiselle samalla tavalla vaikeampaa kuin työttömälle miehelle. Eri tekijät vaan vaikuttaa mutta aika lailla yhtä paljon on molempia, eli ilman suhdetta on yhtä moni. Naiset tosin jää harvemmin lapsettomiksi mutta siihen nyt ei kumppania tarvita että lapsia saa.
Vierailija kirjoitti:
Eka pelleillään koulun penkillä, jätetään amis kesken, eikä yritetä millään tavalla kehittää itseään tai hankkiutua jollekkin alalle.. ja sitten alkoholisoidutaan. Oletetaan että kaikki tulee valmiiksi ja mitään ei tarvi tehdä hyvän elämän eteen. Naiset kun jäävät työttömiksi niin he hakeutuvat opiskelemaan.
"kehittää itseään"
LOL :D
Itsensä, vai muiden hyväksynnän takia pitäis "kehittää" itseään, mä en jaksa teitä v a j a k k e j a
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta.
Paitsi jos mies on ulkkari.
Suomalaisilla naisilla on eri standardit ulkkareille. Ulkomaalais status on sama kuin saisi 15cm lisää pituutta ja 200 tonnia lisää palkkaa.
Niinpä, silloin on ihan sama osaako edes lukea. Suominaiselle taas joku ammattikoulun käynyt suomimies taas ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkodissa nähty malli, jossa äiti tienaa eniten, tekee joka päivä tunnin-pari kotitöitä ja vastaa kaikesta talouden suunnittelusta siinä missä isä nukkuu päikkäreitä ja pitää hauskaa kavereidensa kanssa, ei hirveästi rohkaise deittaamaan työttömiä miehiä. Sorry not sorry.
Minulla taas lapsuudenkodista malli että kumpikin vanhempi teki pirusti töitä ja isäni vielä 70+ jaksoi painaa duunia omassa yrityksessään, ei minulla olisi työttömän miehen kanssa mitään yhteistä.
Vierailija kirjoitti:
Eka pelleillään koulun penkillä, jätetään amis kesken, eikä yritetä millään tavalla kehittää itseään tai hankkiutua jollekkin alalle.. ja sitten alkoholisoidutaan. Oletetaan että kaikki tulee valmiiksi ja mitään ei tarvi tehdä hyvän elämän eteen. Naiset kun jäävät työttömiksi niin he hakeutuvat opiskelemaan.
Niin että miehet jää työttömiksi koska ovat niin surkeita mutta naisten työttömyys einole heidän oma vika vaan ahkerasti opiskelevat ja kehittävät itseään😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenkodissa nähty malli, jossa äiti tienaa eniten, tekee joka päivä tunnin-pari kotitöitä ja vastaa kaikesta talouden suunnittelusta siinä missä isä nukkuu päikkäreitä ja pitää hauskaa kavereidensa kanssa, ei hirveästi rohkaise deittaamaan työttömiä miehiä. Sorry not sorry.
Minulla taas lapsuudenkodista malli että kumpikin vanhempi teki pirusti töitä ja isäni vielä 70+ jaksoi painaa duunia omassa yrityksessään, ei minulla olisi työttömän miehen kanssa mitään yhteistä.
Hienoa, että sinunkin maailmankuva on noin mustavalkoinen, eli täysin harmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat kylmiä materialisteja.
Lasten kasvatukseen menee rahaa. Etkö sitä tiennyt?
Miksi sitten naiset ei mene tuottaviin, oikeisiin töihin tienaamaan rahoja niihin haluamiinsa kersoihin???! Miksi naiset yrittää maksattaa itse halumansa kersat miehillä???! On ihan sama asia, kuin mies sanoisi naiselle, että minä haluan tuon 150-170.000€ maksavan auton, ja sinä menet nyt töihin tienaamaan minulle VÄHINTÄÄN puolet sen hinnasta. Ihan sama haluatko sinä sitä tai tarvitko, mutta maksat sen puoliksi suosiolla tai minä hommaan oikeuden päätöksen ja sitten itket ja maksat.
On ihanaa että suomalaiset miehet ja naiset erkaantuvat toisistaan. Onneksi suomessa on todella paljon muunmaalaisia miehiä ja tulevaisuudessa toivottavasti tulee runsaasti lisää kun rajat taas aukeavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsuuden kodista malli jossa isä teki pitkää päivää töissä ja äiti oli kotona. Kun hän palasi kotiin äiti alkoi komentaa isää ja meitä lapsia tekemään kotitöitä. Äiti ei siis tehnyt mitään päivisin vaan kotityöt hoidettiin yhdessä illalla. Ruokaakin isä teki useammin. Silti en halveksu työttömiä naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kehittää itseään"
LOL :D
Itsensä, vai muiden hyväksynnän takia pitäis "kehittää" itseään, mä en jaksa teitä v a j a k k e j a
Ilmeisesti se on monen naisen motivaationa kehittää itseään. Mitä Mirkkukin sanoo ja Kostokroppa!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsuuden kodista opittu malli jossa isä teki pitkää päivää töissä ja äiti oli kotona. Kun hän palasi kotiin äiti alkoi komentaa isää ja meitä lapsia tekemään kotitöitä. Äiti ei siis tehnyt mitään päivisin vaan kotityöt hoidettiin yhdessä illalla. Ruokaakin isä teki useammin. Silti en halveksu työttömiä naisia.
Eikös täällä ole tyyliin puolet sinkkutalouksia ja kasvamaan päin vaan? Joten onko siinä mitään ihmeellistä, jos iso osa on sinkkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että miehet jää työttömiksi koska ovat niin surkeita mutta naisten työttömyys einole heidän oma vika vaan ahkerasti opiskelevat ja kehittävät itseään😅
No onhan opiskeleva aikuinen ihan eri asia kuin pitkäaikaistyötön. Pidätkö itse pitkäaikaistyötöntä miestä yhtä hyvänä kuin opiskeleva nainen? Koska jos vastaat kyllä, niin taas tässä nähdään naisten vähempiarvoisena pitämistä. Toinen sentään yrittää jotain!
Luokkayhteiskuntahan on todellakin sukupuoleen sidonnainen asia :D
Hah hah, hah hah. LOL :D
Entä jos mies on ilmaistöissä? Esimerkiksi työkokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa?
t. (Oikeissa töissä oleva) sinkkumies.
Työtön mies voi seurustella työttömän naisen kanssa. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan opiskeleva aikuinen ihan eri asia kuin pitkäaikaistyötön. Pidätkö itse pitkäaikaistyötöntä miestä yhtä hyvänä kuin opiskeleva nainen? Koska jos vastaat kyllä, niin taas tässä nähdään naisten vähempiarvoisena pitämistä. Toinen sentään yrittää jotain!
Etkai sinä oikeasti kuvittele että kaikki työttömät miehet on pitkäaikaistyöttömiä ja työttömät naiset opiskelijoita? Puhuttiin tästä yhteiskunnallisesta kehityksestä ei yksittäisistä tapauksista.
Kannattaisiko työttömän mennä töihin ja lakata loisimasta? Silloin voisi löytää naisen ja saada jopa pillua silloin tällöin. Normaali ihminen ei halua seuralaiseksi elättiä kun omankin elannon hankkimisessa on työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan opiskeleva aikuinen ihan eri asia kuin pitkäaikaistyötön. Pidätkö itse pitkäaikaistyötöntä miestä yhtä hyvänä kuin opiskeleva nainen? Koska jos vastaat kyllä, niin taas tässä nähdään naisten vähempiarvoisena pitämistä. Toinen sentään yrittää j
Kaikki vaan yksilöityy. Yleinen on niin monimutkaista.
Työttömyys on muuttuvainen olotila. Mun eka kunnon "mies" ja ihastus 19 v tyttönä oli 30 v työtön myyjä. Se vaan ajeli Ooppelillaan punaisissa verkkareissaan pikkukaupungissa sinkkuna.
Sitten se iski vitosvaihteen silmään, koulutti itseään, käytti sulavaa supliikkiaan ja yleni yhden suomen suurimman kauppaketjun dirikaksi.
Ja tuli perhettä ja kersaa.
(Sori jos tunnistit, kivoja muistoja susta)