Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin, että mun 94-vuotias anoppi pyörittää meidän suhdetta

Vierailija
30.11.2023 |

Kyseessä on itsenäisesti asuva, erittäin hyvässä kunnossa oleva mieheni äiti, pää toimii vielä erittäin hyvin, samoin kävelee ja kuntopyöräilee kotonaan. Tekee itse ruokaa, mutta ei käy enää itse ulkona muutoin kuin sauvakävelemässä.

Mieheni juoksee äitinsä asioilla päivittäin, milloin haetaan paristoja, kattilaa, lääkkeitä. Ja ei todellakaan niin, että tekisi nämä kerralla, vaikka joka toinen päivä, mutta sen mukaan mitä äitinsä keksii pyytää.

No nyt tuli isompi riita siitä, että minulle olisi mahdollisesti tulossa useampi ulkomaankomennus, mutta mies ei voi äitiänsä jättää, eikä lähde mukaan. Nyt vaatii, etten minäkään lähtisi, on kuulemma sitten avioero.

Anoppini on ihana ihminen ja on ihana, että hänen ainoa lapsensa hänestä huolehtii, mutta nyt tulee tunne, että tässä mennään anopin juttujen mukaan. Miksi ei voisi loman aikana joku kotihoito käydä katsomassa? 

itselläkin ikää jo 50 vuotta ja nyt kun lapset lähteneet kotoa, niin tekisi mieli matkustella ja ottaa komennus vastaan, mutta anoppi tässä nyt jarruttaa. Tai siis mieheni tietenkin. Lapset opiskelevat toisella paikkakunnalla, niin ei heistäkään tässä ole oikein apuja.

Mennäänkö tässä vielä helposti yli kymmenenkin vuotta anopin ehdoilla.

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään lähtisi ulkomaille vaan jäisin äidin tueksi. Sitä en ymmärrä, että toinen uhkailee erolla kahden kuukauden takia. Miksi ihmeessä haluaa olla mieluummin yksin ehkä loppuelämän vaan kahden kuukauden takia. Tuossa ei ole päätä eikä häntää sitten.  

Vierailija
122/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tämä nyt työkomennus vai loma? Miten sä jatkusvasti puhut lomasta ja työkomennuksesta? Työkomennuksilla tehdään töitä, paljon. Ei siellä auringossa paistatella päivää. Mihin sä sitä miestä siellä edes tarvitset kun työpäivät on 12-16 tuntisia? 

Eivät kaikki työkomennukset ole mitään orjaleirejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tämä nyt työkomennus vai loma? Miten sä jatkusvasti puhut lomasta ja työkomennuksesta? Työkomennuksilla tehdään töitä, paljon. Ei siellä auringossa paistatella päivää. Mihin sä sitä miestä siellä edes tarvitset kun työpäivät on 12-16 tuntisia? 

Olen neljän eri firman työkomennuksilla ollut ja ei ne päivät mitään 9-17.30 toimistopäiviä ole. Kyllä siellä ihan raakasti tehdään kunnolla töitä, varsinkin noin lyhyessä pätkässä. Viimeisin oli 4 kk Madridiin ja työpäivät alkoivat normaalisti klo 8 aamulla ja päättyivät 19.30 toimistolla, jonka jälkeen salille ja syömään ja siitä takaisin tekemään viimeiset fiksaukset päivältä. Toki viikonloput ovat vapaita osittain, mutta niissä koittaa sitten lepäillä tai käy jossain lyhyellä visiitillä lähellä.

mukava kuitenkin, että teidän aloilla voidaan tehdä suomalaista 8-16.00 työaikaa. Business puolella tai projektipuolella niitä ei todellakaan tehdä. Kerrotko vielä alan, jossa tehdään komennuksilla lyhyempää päivää? :)

Vierailija
124/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet komennukselle ja hommaat sieltä itsellesi uuden nuoren kiharapäisen nappisilmän rakastajaksesi. Miehesi voi hoitaa äitiään. Näin molemmat voittaa.

Vierailija
125/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen neljän eri firman työkomennuksilla ollut ja ei ne päivät mitään 9-17.30 toimistopäiviä ole. Kyllä siellä ihan raakasti tehdään kunnolla töitä, varsinkin noin lyhyessä pätkässä. Viimeisin oli 4 kk Madridiin ja työpäivät alkoivat normaalisti klo 8 aamulla ja päättyivät 19.30 toimistolla, jonka jälkeen salille ja syömään ja siitä takaisin tekemään viimeiset fiksaukset päivältä. Toki viikonloput ovat vapaita osittain, mutta niissä

Mikä tahansa ala, jossa orjatyötä ei harrasteta edes työkomennuksilla. Jos sinä työskentelet jossain kuolevassa puljussa joka ei pysy pystyssä ilman 12 tuntisia päiviä, se on ok. Ymmärrä kuitenkin etteivät kaikki työpaikat (ja -matkat) ole samanlaisia.

Vierailija
126/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi

mies ei tosiaan tee enää täyttä päivää, eli voi hoitaa näitä juoksevia asioita kun itse olin töissä.

Alkuun näitä haettiin yhdessä iltaisinkin, mutta koin, etten enää työpäivän jälkeen halua pyöriä kaupoissa kun tosiaan uusia pyyntöjä tulee päivittäin. Tämän jälkeen mieheni hoitaa nämä pääosin silloin kun olen itse töissä ja olen samaa mieltä siinä, että hyvä kun hoitaakin, mutta voisiko nämä niputtaa niin, ettei joka päivä olisi uutta asiaa hoidettavana.

Ja ei anoppini varsinaisesti juoksuta miestäni, mutta jos hän sanoo vaikka, että D-vitamiinit alkaa olla lopussa, on mieheni niitä seuraavana päivänä ostamassa. Eli tämä on tavallaan mieheni " vika", kun näin toimii.

Mutta nyt oli tosiaan kyse minun komennuksesta, ollaan puhuttu, että olisi eläkeiässä mukava asua vaikka talvet etelässä, niin siksi ihmettelen, miksi näin

94 vuotiaalle on tarpeeksi päivätoimintaa, kun saa kammettua itsensä sängystä ylös ja taisteltua päivävaatteet ylle sekä aamiaisen laitto. Sitten voikin huilia, että jaksaa päivittäisen liikunnan suoritettua. Jos se on ulkokävely, pitää kelin mukaan valkata vaatteet ja kävellessä varoa, ettei kompastu ja kaadu. Kotiin tultua taistellaan ulkovaatteet ja -kengät pois ja taas lepäämään hieman. Sitten kahvia keitelellesså huomaa, mitä puuttuu ja silloinko pitäisi koko pukemis- ja riisumisrumba aloittaa uudelleen? Ymmärrän oikein hyvin, että poika hakee kaupasta, mitå äidiltä puuttuu. Samalla poika tarkistaa, missä kunnossa äitinsä on ja miten pärjää yksin.

Mikä siinä on niin väärin, että kunnollinen mies hoitaa äitinsä asioita kaupassa yms.? Tämä sama mies hoitaa yhtä hyvin, jos vaimo sairastuu. Upea mies! 

Vierailija
127/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko äiti/isä läheisriippuvainen kun huolehtii alaikäisistä lapsistaan?   Onko puoliso joka on omaishoitaja? 

Miksi aina on kielteistä jos miespuolinen esim huolehtii vanhemmistaan?   Mutta ihan luonnollista kun nainen on  tekee saman ja tapaa äitiään päivittäin?

Kielteistä on se, että mies haluaa vaimonsa jättävän hyvän työtilaisuuden käyttämättä ja uhkailee erolla, jos vaimo lähtee. Vanhasta vanhemmastaan voi huolehtia muutenkin kuin hyppäämällä heti paikalle, kun vanhempi niin tahtoo. Palveluja saa ostettuakin.

Itse en tunne yhtään naista, joka käy joka ikinen päivä vanhempansa luona. Yhden miehen tunnen, mutta hän on vanhempansa omaishoitaja. Heilläkään miehen äiti ei ole perheen keskipiste vaan mies tekee vaimonsa kanssa omia juttuja kuten käyvät matkoilla.

Eikö hyvin moni nainen vähintään soita päivittäin äidilleen vaikka äiti on nuorikin ja työelämässä.

Mutta kun äiti tulee vanhaksi, pärjääminen ja kunto heikko,  eivät samat tyttäret sitten kai enää soita eikä käy,  voihan vanhus ostaa palveluita.   Ja muistavat ettei se äiti hoitanut lapsia eikä käynyt auttamassa,  miksi nyt tekisin niin.

Vierailija
128/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalta olen oppinut:   vanhempien pitää hoitaa lastensa lapset, auttaa taloudellisesti, ostaa asunnot ja autot.

Mutta ei saa käydä kuin kutsun perään ja sitten max 2 h.   Jotkut antavat piruuttaan anopille avaimen jos pääsis sitten valitramaan jotenkin siitä 

Mutta kun vanhempi tulee vanhaksi,  on lapsi läheisriippuvainen jos kantaa huolta vanhuksesta ja vanhus ilkeä, läheisriippuvainen, takertuva jos huolii vaikka kaupassakäynnin lapseltaan.  Tai pyytää.  Onhan niitä yrityksiä jotka myyvät palveluja joita ei kunnalta saa tai terveys ei vielä edellytä .  Käyttäköön vanhus niitä.

Mullekin tuli just nimellä (en ota mainoksia vastaan)  kirje yritykseltä joka mainostaa vanhuspalveluita, jos et saa kunnallista apua.  Hintoja ei ollut mutta kaikki mahdollinen saatavissa.

Vierailija
129/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään jos auttaa vanhaa äitiään mutta ei se tarkoita että pitää olla päivittäin nöyrä palvelija. 

Vierailija
130/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää nyt hieno mahdollisuus, jota ei pidä jättää käyttämättä. Ap komennukselle, mies jääköön kotiin. Mies voi sitten käydä lomailemassa pitkän viikonlopun vaimonsa luona, kun tilanne sen sallii. 

Minusta tuo anoppi ei niinkään ole se ongelma, vaan ap:n ja miehensä välinen suhde.

Vierailija
131/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin lähempänä kävisin kyllä päivittäin samanikäisen 94  sisareni luona.   Hän elää tahdistimen varassa, hauras ja heiveröinen.   Ruoan tilaa (itse) kaupasta ja se tulee kerran viikossa, laittelee itse.     Hänellä siis ei ole ketään.   Jos käy taksilla terveyskeskuksessa tai jollain pakollisella asialla, käy ehkä  itse kaupassa,  voi valita kalaa tai jotain palvelutiskiltä.   Kunta lakkautti häneltä nk taksisetelit koska ei ole liikuntavammaa.

Siivooja käy, yksityinen siivousliike,  turvaranneke on ,  46 euroa kuukausi 

Tosi huono pitää kunnon olla että saisi kunnallista (hyvinvointialueen) palveluja 

Ja lapsi on alistettu tossukka jos auttaa tämmösiä 

Vierailija
132/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään jos auttaa vanhaa äitiään mutta ei se tarkoita että pitää olla päivittäin nöyrä palvelija. 

Et siis esim omaishoitajia arvosta jotka hoitavat puolisoaan/vanhempaansa.   Hyh, palvelijoita,  läheisriippuvaisia jotka kantavat huolta vanhuksesta/sairaasta  tai kai samaan sarjaan alaikäisten vanhemmatkun, lastensa nöyriä palvelijoita?

Vierailija
133/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap, miten täm sinun mukava anoppi suhtautuu 2 kk ulkomaan reissuusi,kun piipahdat Euroopassa. Kun keskusteet hänen kanssaan, hän voi jopa kehoittaa sinua menemään ja samoin poikaansa. Sanoo vaa, että kyllä hän pärjää, eikä sieltä monta tuntia lennä Suomeen hädän hetkellä . 

On vain järjestelykysymys, että joku vapaaehtoinen tai hänen lapsenlapset ovat kuulolla normi pienemmissä asioissa.

Parissa kuukaudessa ei tarvi kuin max 4 x käydä siivooja ,jos sitä haluaa. 

Vierailija
134/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk on lyhyt aika olla erossa pitkäaikaisesta puolisosta.

Vierailija
135/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis esim omaishoitajia arvosta jotka hoitavat puolisoaan/vanhempaansa.   Hyh, palvelijoita,  läheisriippuvaisia jotka kantavat huolta vanhuksesta/sairaasta  tai kai samaan sarjaan alaikäisten vanhemmatkun, lastensa nöyriä palvelijoita?

Jos on niin hyväkuntoinen, että polkee sisällä kuntopyörää ja käy ulkona sauvakävelylenkeillä, ei tarvitse omaishoitajaa. Silloin pärjää kotonakin ilman jokapäiväistä apua.

Vierailija
136/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopille keppijumppaa.

Toisin sanoen: rajat.

Vierailija
137/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään voi elää vaikka 110-vuotiaaksi.

Miten monta tuon ikäistä tiedät?

Vierailija
138/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on niin hyväkuntoinen, että polkee sisällä kuntopyörää ja käy ulkona sauvakävelylenkeillä, ei tarvitse omaishoitajaa. Silloin pärjää kotonakin ilman jokapäiväistä apua.

Ihan oikein.   Mitä sitä kaikista ruppanoista huolehtimaan.  

Vierailija
139/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ap, miten täm sinun mukava anoppi suhtautuu 2 kk ulkomaan reissuusi,kun piipahdat Euroopassa. Kun keskusteet hänen kanssaan, hän voi jopa kehoittaa sinua menemään ja samoin poikaansa. Sanoo vaa, että kyllä hän pärjää, eikä sieltä monta tuntia lennä Suomeen hädän hetkellä . 

On vain järjestelykysymys, että joku vapaaehtoinen tai hänen lapsenlapset ovat kuulolla normi pienemmissä asioissa.

Parissa kuukaudessa ei tarvi kuin max 4 x käydä siivooja ,jos sitä haluaa. 

Parissa kuukaudessa tarvitsee myös ruokaostoksia,  pyykinpesua.  Totta, kaiken voi ostaa ostopalveluina.

Vierailija
140/151 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalta olen oppinut:   vanhempien pitää hoitaa lastensa lapset, auttaa taloudellisesti, ostaa asunnot ja autot.

Mutta ei saa käydä kuin kutsun perään ja sitten max 2 h.   Jotkut antavat piruuttaan anopille avaimen jos pääsis sitten valitramaan jotenkin siitä 

Mutta kun vanhempi tulee vanhaksi,  on lapsi läheisriippuvainen jos kantaa huolta vanhuksesta ja vanhus ilkeä, läheisriippuvainen, takertuva jos huolii vaikka kaupassakäynnin lapseltaan.  Tai pyytää.  Onhan niitä yrityksiä jotka myyvät palveluja joita ei kunnalta saa tai terveys ei vielä edellytä .  Käyttäköön vanhus niitä.

Mullekin tuli just nimellä (en ota mainoksia vastaan)  kirje yritykseltä joka mainostaa vanhuspalveluita, jos et saa kunnallista apua.  Hintoja ei ollut mutta kaikki mahdollinen saatavissa.

En ole omaishoitaja, mutta omat vanhemmat ovat työllistäneet minua paljon jo vuodesta 2017. Isä on jo edesmennyt, mutta nyt äidin asioiden ja pärjäämisen hoitamiseen tarvitaan kahden ihmisen työpanos. Minä ja sisarukseni ollaan kuusikymppisiä. Minä en ole täydessä terässä ja alan olla väsynyt. Olisi kiva käydä jossain reissussa, kun vielä kykenen, mutta en voi, koska äiti vaatii niin paljon. Tässä voi mennä vielä kymmenenkin vuotta. Onneksi minulla ei ole lapsenlapsia, mistä minä heille aikaa ja jaksamista repisin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi