Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin, että mun 94-vuotias anoppi pyörittää meidän suhdetta

Vierailija
30.11.2023 |

Kyseessä on itsenäisesti asuva, erittäin hyvässä kunnossa oleva mieheni äiti, pää toimii vielä erittäin hyvin, samoin kävelee ja kuntopyöräilee kotonaan. Tekee itse ruokaa, mutta ei käy enää itse ulkona muutoin kuin sauvakävelemässä.

Mieheni juoksee äitinsä asioilla päivittäin, milloin haetaan paristoja, kattilaa, lääkkeitä. Ja ei todellakaan niin, että tekisi nämä kerralla, vaikka joka toinen päivä, mutta sen mukaan mitä äitinsä keksii pyytää.

No nyt tuli isompi riita siitä, että minulle olisi mahdollisesti tulossa useampi ulkomaankomennus, mutta mies ei voi äitiänsä jättää, eikä lähde mukaan. Nyt vaatii, etten minäkään lähtisi, on kuulemma sitten avioero.

Anoppini on ihana ihminen ja on ihana, että hänen ainoa lapsensa hänestä huolehtii, mutta nyt tulee tunne, että tässä mennään anopin juttujen mukaan. Miksi ei voisi loman aikana joku kotihoito käydä katsomassa? 

itselläkin ikää jo 50 vuotta ja nyt kun lapset lähteneet kotoa, niin tekisi mieli matkustella ja ottaa komennus vastaan, mutta anoppi tässä nyt jarruttaa. Tai siis mieheni tietenkin. Lapset opiskelevat toisella paikkakunnalla, niin ei heistäkään tässä ole oikein apuja.

Mennäänkö tässä vielä helposti yli kymmenenkin vuotta anopin ehdoilla.

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö miehelle ole vaimo ja oma perhe tärkeämpi kuin äiti, joka voi saada apua muualtakin.

Vain rahalla saa apua, jos sitä on. Mikään kotihoito ei ala käymään ellei vanhus ole lähes täysin avuton t. Hoitsu

Kotihoito maksaa vaikka olisikin avuton. Harva ikäihminen kuitenkaan on noin avuton kun ap anoppi vaan he hankkii Ian itse ne tarvitsemansa palvelut ja nauttivat siitä että voivat ajatella vain itseään.

Tottakai maksaa, mutta eläkkeen mukaan määräytyy kotihoitajan käynnin hinta ja näitä käyntejä ei saa ellei täytä niihin tarvittavia kriteereitä.

Tuossa iässä lähes kaikilla on jonkun asteista muistiongelmaa ja osa ei varmasti pysty itse hankkimaan yhtään mitään, mutta toki besserwisserit tietävät koko Suomen vanhusten tilanteen.

T. Hoitsu

Vierailija
82/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et lähde ulkomaankomennukselle. 

Niin suuri stressitekijä anopille, että menee huonoon kuntoon. 

Ei siis pelkät nuo teot, vaan että poika on lähellä, jos tarvitaan ja tulee joku hätä. 

Miehwai katkeroituisi, jos huoli äidistään painaisi liikaa. Eli laita avioliittosi etusijalla ja älä lähde. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi

mies ei tosiaan tee enää täyttä päivää, eli voi hoitaa näitä juoksevia asioita kun itse olin töissä.

Alkuun näitä haettiin yhdessä iltaisinkin, mutta koin, etten enää työpäivän jälkeen halua pyöriä kaupoissa kun tosiaan uusia pyyntöjä tulee päivittäin. Tämän jälkeen mieheni hoitaa nämä pääosin silloin kun olen itse töissä ja olen samaa mieltä siinä, että hyvä kun hoitaakin, mutta voisiko nämä niputtaa niin, ettei joka päivä olisi uutta asiaa hoidettavana.

Ja ei anoppini varsinaisesti juoksuta miestäni, mutta jos hän sanoo vaikka, että D-vitamiinit alkaa olla lopussa, on mieheni niitä seuraavana päivänä ostamassa. Eli tämä on tavallaan mieheni " vika", kun näin toimii.

Mutta nyt oli tosiaan kyse minun komennuksesta, ollaan puhuttu, että olisi eläkeiässä mukava asua vaikka talvet etelässä, niin siksi ihmettelen, miksi näin suhtautui ja erolla uhkailee. Ehkäpä vain ei halu

Miehesi on hankalassa tilanteessa, kun yrittää miellyttää äitiään ja sinua. Äidin suhde ainoaan poikaansa on varmasti läheinen ja ripustautuvakin. Miehesi ei raaski ( eikä ehkä osaakaan ) ottaa vanhaan äitiinsä etäisyyttä. Mutta eihän noita vanhuksen elonpäiviä enää montaa voi olla, ehditte eläkeläisinä kyllä vielä talviksi etelään.

Onko niin, että miehesi on lähes ainoa ihmissuhde äidilleen?

Joku päivätoiminta voisi tuoda anopille mukavaa vaihtelua.

Vierailija
84/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko kaiken ihan niin kuin se on?

Onko niin, että miehesi ei halua sinun lähtevän mihinkään ulkomaankeikalle, koska on mustasukkainen?

Normaali mies sanoisi, että en halua lähteä ja jättää iäkästä äitiä niinkin pitkäksi ajaksi, joten sinä saat mennä kyllä ihan ilman minua nyt.  Ei kaksi kk erossa ole nuorilla terveillä ihmisillä mikään katastrofi, jos parisuhde on kunnossa.  

Aikaisemmin jo kirjoitinkin, että ehkä mies ei vain jostain syystä halua, että vain minä lähden. Ehkä siksi erolla uhkailee. Tätä ihmettelen kun kyse on tosiaan reilusta parista kuukaudesta. Ja nyt vain vetää tämän äitikortin esiin, mikä sinänsä on ihan ymmärrettävä syy, mutta en nyt välittäisi sen takia erotakaan.

Pari kuukautta, ja mies uhkailee erolla? Ei voi olla totta. Mikä ihmeen miesvauva sulla siellä on, kun ei noin lyhyttä aikaa itsekseen pärjää? Todella epäloogista uhkailla erolla, koska siinä tapauksessahan mies saattaisi joutua pärjäämään yksin vaikka loppuelämänsä ellei löytäisi uutta naista, sen sijaan että koittaisi pärjäillä sen pari kuukautta itsekseen. 

Vierailija
85/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies siis työtön, jos hän kerran voi lähteä seuraksesi ulkomaankomennuksille?

Vierailija
86/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit lähteä komennukselle, mies päättäköön itse asioistaan. Erolla uhkailu on tympeää, voiko asiasta keskustella kun mies antaa asian hieman kypsyä? Itse en syyttäisi ketään siitä että haluaa viettää nahdollisimman paljon aikaa 94-vuotiaan äitinsä kanssa, tuossa iässä ei tarvitse kuin yhden pikkuflunssan tai kaatumisen.

Anoppi pompottaa poikaansa ja hyppyyttää jotta saa pilattua miniän elämää.

Miksi miniä antaa kenenkään pilata elämäänsä? Sen kun tekee niin kun itse haluaa.

Varmuudella voin sanoa, ettei todellakaan halua pilata elämääni, ja tuskin tietääkään tästä minun mahdollisesta komennuksesta.

Eikö tee tuota juoksutusta kiusallaan, näin on ollut nyt muutaman vuoden, vielä ennen koronaa kävi itse kaupassa, kampaajalla ja jossain vanhusten jumpassakin. 

Ja se on sitten miehen asia jos tykkää pyöriä kaupoissa lähes päivittäin, ei nyt sentään ihan joka päivä. Ruuatkin voisivat kyllä tilata kotiin, voisivat yhdessä katsoa tilauksen netistä. 

Minäkin ihmettelen provohuutoja, valitettavan totta tämä.

Kiitos kaikille vastainneille.

AP.

Vierailija
87/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

94-vuotias voi aivan yllättäen mennä todella huonoon kuntoon ja se on sitten menoa. Tietysti miehesi haluaa olla äitinsä tukena

Hyvä siellä on käydä päivittäin, kun äiti on noin iäkäs. Mitäs, jos miehesi ollessa mukanasi, hänen äitinsä liukastuu kylppärissä tai ulkona ja lonkat murtuu eikä puhelin ole tietenkään suihkussa mukana? Tämä on aivan tavallista tapahtua myös nuoremmille. Mistä apu hänelle? Äiti makaa pakkasessa pystymättä liikkumaan.

Pelkästään iäkkään joutuminen petipotilaaksi tekee heistä sekavia ja keuhkokuume monesti vie. Anna miehesi hyvä ihminen hoitaa kunnialla äitinsä äläkä sinä ole mustasukkainen. Kyllä te nyt 2 kk pystytte erossa olemaan, aikuiset ihmiset.

Vierailija
88/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit lähteä komennukselle, mies päättäköön itse asioistaan. Erolla uhkailu on tympeää, voiko asiasta keskustella kun mies antaa asian hieman kypsyä? Itse en syyttäisi ketään siitä että haluaa viettää nahdollisimman paljon aikaa 94-vuotiaan äitinsä kanssa, tuossa iässä ei tarvitse kuin yhden pikkuflunssan tai kaatumisen.

Anoppi pompottaa poikaansa ja hyppyyttää jotta saa pilattua miniän elämää.

Miksi miniä antaa kenenkään pilata elämäänsä? Sen kun tekee niin kun itse haluaa.

Varmuudella voin sanoa, ettei todellakaan halua pilata elämääni, ja tuskin tietääkään tästä minun mahdollisesta komennuksesta.

Eikö tee tuota juoksutusta kiusallaan, näin on ollut nyt muutaman vuoden, vielä ennen koro

Juttu poukkoilee entistä enemmän mitä pidemmälle se menee joten provo epäilyissä ei ole mitään kummallista.

Vierailija
89/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette lue koko ketjua? Siellä on vastauksia moniin kysymyksiin, mm. miehen työtilanteesta.

Hyviä vastauksia olen saanut, kiitos niistä.AP

Vierailija
90/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on täyttä ja puhdasta paskaa.

Keksitty provo, jolla kalastellaan ns. äksöniä palstalle,  nyt  kun raja-asema ja tp-jutut ovat paitsiossa.

Kiinnostas tietää, onko provon laatija joku palstan tomittaja, jota vahvasti veikkaan, vaiko joku muu seikkailija?

Kaikidsa tapauksissa kuitenkin, liian lapsellisen läpinäkyvä trolli.

Ja juu, tiedän, vain trollithan aloitukseen muka vastailevatkin.

Samaa mieltä. 

Vierailija
91/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen erikoista aloituksessa sitten on, kun sitä väitetään provoksi?

Minäkin ajattelen, että tämä voisi olla todellinen tilanne ja hankalakin, vaikka ap ei olisi menossakaan ulkomaille.

Vanhuksen voi olla vaikea ottaa vastaan ulkopuolista apua. Se tunne on itsestänikin aika puistattava, että vieras ihminen tulee omilla avaimillaan kotiini. Ja tällä "vieraalla" tarkoitan sitä, että auttajat ovat yleensä aivan eri aikakauden ihmisiä, ainakin täällä pk-seudulla. Kotihoidon henkilökunta myös vaihtuu koko ajan, hoitajat eivät osaa kunnolla edes suomen kieltä, joten ymmärtämisvaikeudet puolin jos toisin ovat suuria.

Nämä kokemukset ovat suoraan sukulaisvanhukseni kokemuksia pk-seudulla.

Vierailija
92/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperheet on aina niin riitaisia.   Jos yleensäkään ei anopeista saisi huolehtia pitkissäkään liitoissa.

Vierailija
93/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvinkin ymmärrettävää, että 94-vuotiaalle haluaa olla avuksi mahdollisimman paljon. Ajan kello tikittää ja jokainen hetki on kallisarvoinen. Onhan kyseessä miehen oma äiti. 

Itselläni 77-vuotias anoppi ja samalla tavalla on mies juoksemassa äitinsä pillin mukaan. Tässä on nyt "ajan kelloa" odoteltu 30 vuotta, kun sitä ei voi tietää, ei koskaan eikä milloinkaan. Ei v-x-ttu, jos vielä 20 vuotta.

Vierailija
94/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

94-vuotias voi aivan yllättäen mennä todella huonoon kuntoon ja se on sitten menoa. Tietysti miehesi haluaa olla äitinsä tukena

Hyvä siellä on käydä päivittäin, kun äiti on noin iäkäs. Mitäs, jos miehesi ollessa mukanasi, hänen äitinsä liukastuu kylppärissä tai ulkona ja lonkat murtuu eikä puhelin ole tietenkään suihkussa mukana? Tämä on aivan tavallista tapahtua myös nuoremmille. Mistä apu hänelle? Äiti makaa pakkasessa pystymättä liikkumaan.

Pelkästään iäkkään joutuminen petipotilaaksi tekee heistä sekavia ja keuhkokuume monesti vie. Anna miehesi hyvä ihminen hoitaa kunnialla äitinsä äläkä sinä ole mustasukkainen. Kyllä te nyt 2 kk pystytte erossa olemaan, aikuiset ihmiset.

Hyvin taas luettu aapeen viestit. Eihän aapee ole mustasukkainen, hyväksyy asian ja pitää anopistaan.

Aapee pystyisi olemaan erossa sen 2kk, mutta miehellehän se on ongelma, kun uhkailee erolla, jos aapee lähtee.

Vierailija
95/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse olisi vain noin 2 kk komennuksesta ja kerrottakoon vielä sekin, että olemme olleet vajaa10 vuotta yhdessä.

Ehkä kyse voi olla siitäkin, ettei mies vai halua lähteä. Kohde on etelä-Euroopassa, joten ei olisi pitkä matka tulla Suomessakaan käymään välillä.

t. AP

Sinähä olet ihan sen miehen talutushihnassa , jos et lähde. Hah,ha, 2 kuukautta on  superlyhyt aika. Sinä lähdet. Jos ukko eroo,ni anna erota. Kyllä tää sauvakävelevä 94v pärjää kotona ja joku käy katsomassa välillä ,jos tarpeen. Eiköhän niitä kattiloita ole jo kerääntynyt tuohon ikään mennessä😂😂😂 ja taksi tuo ja taksi vie.

Vierailija
96/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö miehelle ole vaimo ja oma perhe tärkeämpi kuin äiti, joka voi saada apua muualtakin.

Vain rahalla saa apua, jos sitä on. Mikään kotihoito ei ala käymään ellei vanhus ole lähes täysin avuton t. Hoitsu

Kotihoito maksaa vaikka olisikin avuton. Harva ikäihminen kuitenkaan on noin avuton kun ap anoppi vaan he hankkii Ian itse ne tarvitsemansa palvelut ja nauttivat siitä että voivat ajatella vain itseään.

Tottakai maksaa, mutta eläkkeen mukaan määräytyy kotihoitajan käynnin hinta ja näitä käyntejä ei saa ellei täytä niihin tarvittavia kriteereitä.

Tuossa iässä lähes kaikilla on jonkun asteista muistiongelmaa ja osa ei varmasti pysty itse hankkimaan yhtään mitään, mutta toki besserwisserit tietävät koko Suomen

On perheessäni samoilla kymmenillä oleva, toistaiseksi omassa huushollissaan asuva vanhus, joka saa erilaisia palveluja kotiin, joten tiedän tasan tarkkaan hänen osaltaan, kun niistä asioista huolehdin. Tilaan, neuvottelen, teen palvelusopimukset, hoidan laskut.

T. besserwisser

Vierailija
97/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei antaisi sinun lähteä ja miten hän perustelee sen että työkomennuksen vastaanottaminen johtaisi eroon?

Vierailija
98/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupathan tuo kotiin ruokakassit vaik parin viikon välein. Kaitpä tällä 94 vuotiaala on pakastin ja jääkaappi. Ei tuonti maksa enempää,kun se miehen jatkuva ravaaminen siellä kaupassa. Ei muuta,ku mamma kertoo puhelimessa mitä tarvii ja vaikk sinä ap tilaat netin kautta. Ruokakassit tuodaan hänelle eteiseen.

Me ollaan yli kasikymppisiä ja ollaan näin toimittu jo yli kolme vuotta- tavarat tulee 3 vk välein. Hauska on lähteä lenkille sauvoilla tai ilman , eikä tarvi kantaa tavaroita koskaan.

Vai asuuko tää äiti jossain takahikiällä, ettei homma hoidu. Kaitpa hän saa ne safkat sinne jääkaappiin itse-vai?

Vierailija
99/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, on aina se riski olemassa että jos et lähde niin olet pettynyt, mikä taas hyvinkin voi vaikuttaa negatiivisesti elämääsi.

Mummo saattaa parin vuoden sisällä joutua hoivakotiin ja sieläkin hyvin elää vielä pari vuotta.

Oma isoäitini ja hänen äitinsä elivät 100 vuotiaaksi. Isoäitini kuoli hipun vailla 101.

Tänäpäivänä hyvinkin voi elää tämän ylikin.

Voisisitko lähteä yksin, ymmärtääkseni kyse on kahdesta kuukaudesta?

Miestäsi ymmärrän ettei halua äitiään jättää. Iäkäs ihminen ja yhteiskunnan avunantoon ei aina voi luottaa niinkauan kun vanhus asuu kotonaan.

Mutta väärin mieheltä kieltää sun lähteminen.

Vierailija
100/151 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisen pitää viimeistään tuossa vaiheessa alkaa toteuttaa unemiaan, jos niitä on. Ainakaan työunelmia ei kannata jättää välistä kiukuttelevan miehen takia. Aikuinen mies kyllä pärjää pari kuukautta itsekseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä