Ihmettelen, että vanhempi haluaa hoitaa yli 18v. asioita (YLEn uutinen)
Vaikka itse olen hyvin läheinen tyttäreni kanssa, niin hän hoiti kyllä omat asiansa täysin jo ennen 18v. päivää eikä minulla ole ikinä ollut hänen pankkitilinsä tietoja. Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä, joten uutinen siitä, että vanhempien pitäisi päästä lastensa tietohin vielä täysi-ikäisinäkin tuntui todella, todella eksoottiselta.
Eikö muista tuntunut? Jollain lailla ymmärtäisin, jos lapsella olisi jotain isoja nepsy-vaikeuksia, mutta jutussa annettiin ymmärtää, että ihan normaalien nuorten aikuisten asioihin pitäisi saada päästä puuttumaan? En ymmärrä jutun pointtia alkuunkaan. Kyllä perheessä pitää olla rajat, jokaisella oma yksityisyys ja pienestä asti pitäisi tukea ja opastaa lasta hoitamaan omat asiansa. Esimerkiksi läksyt ja muut pitää osata hoitaa jo ala-asteen alusta asti omatoimisesti, mutta jutussa kaivattiin pääsyä täysi-ikäisen wilma-tietoihin? Mitä ihmettä!
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti: Itse tiedän tapauksia, joissa lapsi vaikeasti masentunut/syrjäytynyt ja sitten täytettyään 18v lakkautuu kaikki hoidot, kun nuori ei jaksa itse hoitaa eikä vanhempi voi hänen puolestaan asioita hoitaa.
Mietin mimäkin, että jos nuori on esim. masentunut ja yrittää itsemurhaa, niin pitäisikö äidin silloinkin vain hyväksyä, että 18 vuotta täyttäneen on hoidettava asiansa itse. "Neuvon mutta en puutu?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lukiolainen voi varata mitään aikoja itse, jos se meinaa päästä sinne jotenkin. Eli yhdessä katsotaan molempien kalenterista niitä mahdollisia aikoja, jolloin häiritsevät mahdollisimman vähän lukiota ja mulla ei ole asiakaspalaveria töissä. Sitten on jotkut oikomishoidot joihin on mentävä silloin kun se aika on annettu.
Nyt tosiaan lukio sentään samassa kaupungissa kuin mun työ, peruskoulussa piti ensin ajella hakemaan lapsi ja sitten viedä se kuntakeskukseen ja lopuksi palauttaa kouluun/kotiin ja ajella takaisin töihin. Ihan perseestä.
Mikä vamma lukiolaisellasi on? Eikö kunta avusta häntä liikkumisessa?
Ei, kunta ei avusta kuin pääsemään peruskouluun yli 5km aamulla ja iltqpäivällä. Hammaslääkärit, terveyskeskus, kouluterkalta saatu sillmälääkärin maksusitoumus edellyttävät kaikki käyntiä kuntakeskuksessa ihan omin avuin ja mitään julkista poikittaisliikennettä ei ole.
Tuo silmälääkäri olikin hupaisin tapaus... Ottavat kunnan maksusitoumuksella vastaan lapsia klo 9-15, ilta-ajat on vain "maksaville asiakkaille". Itse lasit mentiin ostamaan sillä reseptillä ihan muualta, ketutti sen verran ettei edes katsottu heidän kehyksiään.
Elämä on helpompaa, kun vanhemmilla on oikeus myös 18 vuotta täyttäneen Wilman käyttöön. Omat lapseni ovat sen luvan ilomielin antaneet, ettei jokaisesta sairauspoissaolosta tarvitse hankkia lääkärintodistusta, vaan huoltaja voi kuitata poissaolon. Muuten vastaavat kyllä koulunkäynnistään ihan itse.
Meillä on 4 lasta; 25v, 17v ja 14v kaksoset.
Näistä esikoinen asuu jo omillaan, 17v asuu opiskelupaikkakunnalla ja tulee useimmiten viikonlopuksi kotiin ja tietty lomilla.
Kaksoset ovat vähän kateellisia isoille kun saavat niin paljon itsenäisyyttä.
Olen heille sanonut, että koittakaa päästä opiskelemaan jonnekkin jossa ei tarvitse kotona asua. Saatte samaa itsenäisyyttä kuin isommat.
Lapset on opetettu pärjäämään elämässä: ikätasoisesti ja lapsen luonteiden mukaisesti. Yksi heistä on aina ollut vähän arempi, yksi täysi "rämäpää", kaksi muuta siltä väliltä.
Toki autetaan sekä taloudellisesti että muutenkin jos apua pyydetään, varsinkin tuota omillaan asuvaa. Ja onneksi osaavat myös sitä apua pyytää, ei tarvitse "rivien välistä" lukea ja ihmetellä.
Lapset ovat vain lainassa. Heidät kannattaa kasvattaa niin, että heidät voi hyvillä mielin päästää lentoon maailmalle. Se on lapsen parhaaksi
Mä varasin yksityiseltä lääkäriasemalta aikaa 6-vuotiaalle lapselleni. Ajavarausta tehdessä oli mahdollisuus rastia ruutuun kohta "en halua vanhempieni tietävän asiasta".
Onhan tämä aika melko erikoista. Ne varmaan ajatteli sen 6-vuotiaan varaavan aikaa transhoitoihin eikä halua vanhempien olevan esteenä. Vai mitä helkuttia se rastimismahis siinä ton ikäisen kohdalla tekee?
Teki kylläkin mieli painaa rasti siihen ja katsoa mitä tapahtuu.
Ei tollanen tule ikinä menemään läpi, cettä vanhemmat saisivat halutessaan katsella täysi-ikäisen jälkeläisensä terveystietoja. Poikkeuksena varmaan kehitysvammaiset ja muut holhottavat.
Onko tuo kyseinen yli 18v mies? Äideillä on tapana passata niitä kultapuppeleitaan mahdollisimman piloille, mahdollisimman pitkään.
"En minäkään kyttää 20+ ikäisen lapseni tilitapahtumia. Hän kuitenkin tahtoo, että toistaiseksi näen ne, tarvittaessa. "
"Tämäkin on erikoista näissä nuorissa aikuisissa, että miksi haluavat? Miksi eivät halua elää aikuisen ihmisen elämää?"
Samaa minäkin ihmettelen. Vanhemmille on kaikki tämä ihan normaalia, että jopa yli kaksikymppisiä holhotaan kuin pikkulapsia. Onko kyseessä jokin vakavampi sairaus tai tila, että tällä tavalla on syrjäydytty normaalista elämänkulusta? Yli kaksikymppisenä opiskellaan jo ammattiin, joillakin ihmisillä on lapsiakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.
Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä.
Ai niinku koeviikollakin hyppäät yhtäkkiä käytävään vastamaan puheluun? Tai yo-kirjoitusten? Justiinsa.
Etkö itse ole töissä? Kyllä minun töissäkäyvänä aikuisena on erittäin vaikea hoitaa joskus terveysasioita juuri siksi ettei kesken työpäivän voi missä hetkessä tahansa alkaa puhua omia terveysasioita. Enemmän lukiolaisella siihen on aikaa itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.
Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä.
Ai niinku koeviikollakin hyppäät yhtäkkiä käytävään vastamaan puheluun? Tai yo-kirjoitusten? Justiinsa.
Etkö itse ole töissä? Kyllä minun töissäkäyvänä aikuisena on erittäin vaikea hoitaa joskus terveysasioita juuri siksi ettei kesken työpäivän voi missä hetkessä tahansa alkaa puhua omia terveysasioita. Enemmän lukiolaisella siihen on aikaa itsellään.
En osaa edes kuvitella, etten voisi hoitaa omia asioita työpäivän aikana. Työpaikallani on kokoushuoneita ja äänieristettyjä puhelinkoppeja, joissa voi puhua puhelimeen ihan rauhassa.
Etkö tosiaan osaa kuvitella muita työpaikkoja kuin omasi? Esim.ekaluokan opettaja lähtee kesken tunnin puhumaan muualle ja jättää lapset keskenään? Kirurgi lähtee leikkauksesta? Hammaslääkäri lähtee kesken paikkauksen? Poliisi kesken kuulustelun? Ei tarvitse kovin paljon edes käyttää mielikuvitusta, kun keksii lukemattomia ammatteja, joista on vaikea syöksyä kesken kaiken puhumaan omia henkilökohtaisia asioita. Useinhan soittoajat ovat hyvin viitteellisiä, eri asia nämä joissa on annettu joku tarkka aika.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tosiaan osaa kuvitella muita työpaikkoja kuin omasi? Esim.ekaluokan opettaja lähtee kesken tunnin puhumaan muualle ja jättää lapset keskenään? Kirurgi lähtee leikkauksesta? Hammaslääkäri lähtee kesken paikkauksen? Poliisi kesken kuulustelun? Ei tarvitse kovin paljon edes käyttää mielikuvitusta, kun keksii lukemattomia ammatteja, joista on vaikea syöksyä kesken kaiken puhumaan omia henkilökohtaisia asioita. Useinhan soittoajat ovat hyvin viitteellisiä, eri asia nämä joissa on annettu joku tarkka aika.
Yhtä hyvin voi kysyä, etkö itse osaa kuvitella, että on paljon töitä, joissa voi hoitaa omia puheluitaan työpäivän aikana.
Mullakin on takertuva äiti joka voivotteli kun aikoinani olin ottanut häneltä oikeuden katsoa tiliäni. Ei ihmekään kun tuo poika haluaa äidin helmoista pois, kyllä jo 16-vuotiaskin haluaa hoitaa omat asiansa ja asuisi mieluusti omillaan jos olisi varaa
Vierailija kirjoitti:
Elämä on helpompaa, kun vanhemmilla on oikeus myös 18 vuotta täyttäneen Wilman käyttöön. Omat lapseni ovat sen luvan ilomielin antaneet, ettei jokaisesta sairauspoissaolosta tarvitse hankkia lääkärintodistusta, vaan huoltaja voi kuitata poissaolon. Muuten vastaavat kyllä koulunkäynnistään ihan itse.
Kuka on aikuisen huoltaja? Onko sinulla huoltaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on aikuisen huoltaja? Onko sinulla huoltaja?
Niinpä. Tätä juuri tarkoitin, kun aiemmin kirjoitin siitä, että kielenkäyttö paljastaa ajatusmallin. Omissa ajatuksissaan äiti on edelleen lapsen huoltaja, vaikka tämä olisi aikaihminen. Ap
"En osaa edes kuvitella, etten voisi hoitaa omia asioita työpäivän aikana. Työpaikallani on kokoushuoneita ja äänieristettyjä puhelinkoppeja, joissa voi puhua puhelimeen ihan rauhassa."
Ei tässä varmastikaan kukaan epäile, ettetkö voisi hoitaa lastesi asioita aivan helposti halutessasi. Ap
"Mietin mimäkin, että jos nuori on esim. masentunut ja yrittää itsemurhaa, niin pitäisikö äidin silloinkin vain hyväksyä, että 18 vuotta täyttäneen on hoidettava asiansa itse. "Neuvon mutta en puutu?""
Neuvominen ei varmastikaan ole se paras tapa tukea masentunutta nuorta, joka on yrittänyt itsemurhaa. Jos tämä on tilanteesi, niin hae myös itsellesi apua. Tässä ketjussa ei mitenkään voi käsitellä niin vaikeaa tilannetta, vaan puhe oli normaalien nuorten aikuisten aikuistumisesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Aiotko hoitaa ne myös sitten, kun lapsesi on töissä, jossa ei pysty vastaamaan puhelimeen.
Olipas outo perustelu. En kyllä ymmärrä tällaista asiaa lainkaan, miten ihmeessä lähes aikuisen lapsen terveysasiat kuuluvat vanhemmille ja miten hän oikein oppii hoitamaan vakuutusasioitaan ja muita virallisia asioitaan, jos äiti hoitaa ne hänen puolestaan? Lapsesi varmasti kykenee ne hoitamaan, koska pystyy lukionkin asiat ymmärtämään.
Kaikenlaista on, mutta eniten ihmettelen YLEn jutun henkeä siitä, että tällainen puuttuminen olisi normaalia ja että sen pitäisi jatkua vielä täysi-ikäisyyden jälkeenkin. Milloin se lapsi sitten saa yksityisyyden ja oppii selviämään om
Mitä ihmettä selität. Meillä on mm. mennyt erikoissairaanhoidon lähete ohi koska soittivat sieltä kerran tuntemattomasta numerosta kun lukiolaiselle joka oli oppitunnilla (puhelin hiljaisella kuten koulussa vaadittiin). Kannasta sai lukea että "ei tavoitettu" ja perusterveyden huollon kautta voi lähteä uudelleen liikkeelle.
Kummankaan lapsen lukiossa ei ole saanut lähteä vastaamaan puhelimeen kesken tunnin.
Kaikkialla terveydenhuollossa ei ole digitaalista asiointia eivätkä soita numerosta johon voisi soittaa takaisin.
Onneksi yksityisellä tämä toimii paremmin.
"Meillä on mm. mennyt erikoissairaanhoidon lähete ohi koska soittivat sieltä kerran tuntemattomasta numerosta kun lukiolaiselle joka oli oppitunnilla (puhelin hiljaisella kuten koulussa vaadittiin). Kannasta sai lukea että "ei tavoitettu" ja perusterveyden huollon kautta voi lähteä uudelleen liikkeelle. "
Myös sinä itse voit joskus olla estynyt vastaamaan puhelimeen ja tuollainen "katastrofi" sitten tapahtuu. Kaikkia katastrofeja ei huolekkainkaan äiti voi estää.
Ja samoilla perusteluilla voit jatkaa aikuisten lastesi puheluihin vastaamista niin kauan kuin elät, sillä on valtavan paljon tilanteita, joissa ihminen ei pystykään puhelimeen vastaamaan, kun lääkäri soittaa.
Tässä keskustelussa on kuitenkin kyse siitä onko ylihuolehtivuus loppujen lopuksi hyväksi. Ap
On vaikea päästä töihin ja oman elämän alkuun, jos ei osaa hoitaa edes omia asioitaan, vaan äiti tarvitaan avuksi.
Tämäkin on erikoista näissä nuorissa aikuisissa, että miksi haluavat? Miksi eivät halua elää aikuisen ihmisen elämää?