Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen, että vanhempi haluaa hoitaa yli 18v. asioita (YLEn uutinen)

Vierailija
30.11.2023 |

Vaikka itse olen hyvin läheinen tyttäreni kanssa, niin hän hoiti kyllä omat asiansa täysin jo ennen 18v. päivää eikä minulla ole ikinä ollut hänen pankkitilinsä tietoja. Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä, joten uutinen siitä, että vanhempien pitäisi päästä lastensa tietohin vielä täysi-ikäisinäkin tuntui todella, todella eksoottiselta.

Eikö muista tuntunut? Jollain lailla ymmärtäisin, jos lapsella olisi jotain isoja nepsy-vaikeuksia, mutta jutussa annettiin ymmärtää, että ihan normaalien nuorten aikuisten asioihin pitäisi saada päästä puuttumaan? En ymmärrä jutun pointtia alkuunkaan. Kyllä perheessä pitää olla rajat, jokaisella oma yksityisyys ja pienestä asti pitäisi tukea ja opastaa lasta hoitamaan omat asiansa. Esimerkiksi läksyt ja muut pitää osata hoitaa jo ala-asteen alusta asti omatoimisesti, mutta jutussa kaivattiin pääsyä täysi-ikäisen wilma-tietoihin? Mitä ihmettä!

Kommentit (204)

Vierailija
21/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä. 

Vierailija
22/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä linkki, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ja 17-vuotiaalla tyttärellä on niin avoimet välit että hän mielellään katsoo verikoetulokset kanssani yhdessä jne.

Minä seuraan pankkitiliä koska hänellä ei ole omia tuloja ja lisään tietysti aika ajoin rahaa sinne. 

Tuossa on kyse eri asiasta eli nuori itse haluaa kertoa asioitaan. Kertoi minunkin lapseni teininä kokeidensa tuloksia, mutta en mennyt niitä itse katsomaan, koska ne eivät mielestäni kuuluneet minulle kuten eivät pankkitilinkään tapahtumat. Rahaa voi lisätä, vaikkei tietäisikään tilin tapahtumia. Ap

Itse asiassa kyllä ne kokeiden tulokset "kuuluvat" vanhemmille kunnes lapsi täysi-ikäistyy. Mutta se oli minullakin lähinnä ainoa, poissaolojen kuittausta / ilmoittamista lukuunottamatta, mitä pääasiassa huolehdin tyttären lukiolaikana ennen täysi-ikäistymistä. Pankkiasioita ei sinänsä paljon edes ollut alaikäisenä, jotain pankkikortin hankkimista lukuunottamatta ja siihen toki tarvittiin molempien huoltajien allekirjoitukset.

Meilläkin nuori hoiti jo lukiolaisena itse lääkäri- ja fysioterapeuttivarauksensa (urheilulukiolainen, kävi koulun fyssarilla).

Ja muutti 2 viikkoa 18-vuotissynttärinsä jälkeen toiselle paikkakunnalle, joten siinä katkesi viimeistään henkinen napanuora, uuteen lukioonsa en tietenkään enää edes saanut Wilmatunnuksia, koska tyttö oli jo täysi-ikäinen vaihtaessaan lukiota.

Vierailija
24/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa linkki tai ilmoitan asiattomaksi.

Vierailija
25/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki?

Vierailija
26/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esimerkiksi meillä minä hoidan lukiolaisen terveysasioihin liittyviä ajanvarauksia ja vakuutusasioita. Ei hän pysty siellä koulussa kesken oppitunnin vastaamaan puheluun tms.

Miksei pysty? Kyllä tunnilta saa siksi aikaa poistua käytävälle kun vastaa tuollaisiin puheluihin. Ei sillä että näkisin siinä mitään pahaa että hoidat noita asioita vielä. 

Ai niinku koeviikollakin hyppäät yhtäkkiä käytävään vastamaan puheluun? Tai yo-kirjoitusten? Justiinsa.

Vierailija
27/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä linkki?

Vierailija
28/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä. Aiotko hoitaa ne myös sitten, kun lapsesi on töissä, jossa ei pysty vastaamaan puhelimeen. 

Olipas outo perustelu. En kyllä ymmärrä tällaista asiaa lainkaan, miten ihmeessä lähes aikuisen lapsen terveysasiat kuuluvat vanhemmille ja miten hän oikein oppii hoitamaan vakuutusasioitaan ja muita virallisia asioitaan, jos äiti hoitaa ne hänen puolestaan? Lapsesi varmasti kykenee ne hoitamaan, koska pystyy lukionkin asiat ymmärtämään.

Kaikenlaista on, mutta eniten ihmettelen YLEn jutun henkeä siitä, että tällainen puuttuminen olisi normaalia ja että sen pitäisi jatkua vielä täysi-ikäisyyden jälkeenkin. Milloin se lapsi sitten saa yksityisyyden ja oppii selviämään om

En ole edellinen vastaaja, mutta kyllä minä olen hoitanut jopa aikuisen puolisoni puolesta lääkäriaikojen varaamisen, koska hän ei pysty töissä vastaamaan takaisinsoittoon ja se soitto tulee tasan kerran. Jos ei ole vastaamassa, siirtyy asian hoitaminen viikoilla. Miksi en toimisi lapseni "puhelinpalveluna", jos sillä edistetään asioita. Jos lapsi/nuori aikuinen menee yksityiselle, ei tarvita mitään takaisinsoittoja, joten olen kannustanut käyttämään ensisijaisesti tätä palvelua, mutta valitettavasti se ei aina onnistu.

Harva meistä tajuaa, että lukiossa ei oikeasti vastata puhelimeen kesken oppitunnin, vaikka työelämässä moni puhelin kädessä kulkeekin.

Vierailija
29/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla ja 17-vuotiaalla tyttärellä on niin avoimet välit että hän mielellään katsoo verikoetulokset kanssani yhdessä jne.

Minä seuraan pankkitiliä koska hänellä ei ole omia tuloja ja lisään tietysti aika ajoin rahaa sinne. 

Tuossa on kyse eri asiasta eli nuori itse haluaa kertoa asioitaan. Kertoi minunkin lapseni teininä kokeidensa tuloksia, mutta en mennyt niitä itse katsomaan, koska ne eivät mielestäni kuuluneet minulle kuten eivät pankkitilinkään tapahtumat. Rahaa voi lisätä, vaikkei tietäisikään tilin tapahtumia. Ap

Selvä sitten jos ajattelet noin. Minä taas huoltajana koen olevani vastuussa alaikäisestä. Enkä nyt mihinkään teinin Omakantaan edes voi kirjautua, sinnehän on alempi ikäraja kuin 18 v, mutta yhdessä terveystietoja katsotaan. Rahan lisäämisen tarve taas on aika paljon helpompi todeta jos näkee saldon... 

Vierailija
30/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein nää teidän nuoret käy lääkärissä jos oikein häiriöksi asti on takaisinsoittoja? Pitäisi ehkä kiinnittää huomiota elintapoihin. En minä lukioikäisenä lääkäriä tarvinnut kuin korkeintaan kerran vuodessa, ihan hyvin pystyin sen kerran vastaamaan puhelimeeni. 

Vierailija
31/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain nepsy lapsia eikä mitään käryä siitä miten neuronormaalit asiat hoitaa. Hoidan lähes aikuisen nuoren asioita ihan samoin kuin hänen ollessan lapsi.

Vierailija
32/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä linkki?

menee Yle.fi, niin sieltä se löytyy etusivulta.

Mutta tässä: https://yle.fi/a/74-20061560

Vierailija
33/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Terveystiedotkin hän piti omana tietonaan jo varhain teininä" 

Piti omana tietonaan? Ei luota sinuun? Huoltaja on kuitenkin vastuussa alaikäisestä joten aika hyvä olisi pysyä kärryillä jos on vaikka perussairaus tms. Turvallisuuskysymyskin. Ja monellako alaikäisellä on edes varaa ostaa itse omat lääkkeensä jne? 

No ei läheskään kaikilla ole mitään perussairauksia tai lääkkeitä tai muuta mistä vanhemman kannattaisi olla tietoinen. Mulla oli alaikäisenä vain e-pillerit akneen ja jotain perus koululääkäritarkastuksia, en nähnyt syytä ilmoittaa niistä äidille. 

Vierailija
34/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein nää teidän nuoret käy lääkärissä jos oikein häiriöksi asti on takaisinsoittoja? Pitäisi ehkä kiinnittää huomiota elintapoihin. En minä lukioikäisenä lääkäriä tarvinnut kuin korkeintaan kerran vuodessa, ihan hyvin pystyin sen kerran vastaamaan puhelimeeni. 

No esimerkiksi mun lapsella on kaksi kroonista sairautta. Ja sen lisäksi on ollut viime vuosina tätä jatkuvaa lisäsäätöä ties minkä rokotuksen yms kanssa.

Vierailija
35/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lukiossa saa tunnilta poistua juttelemaan puhelimessa? Tai missä pitää kertoa koko ryhmälle, että odotan soittoa lääkäriltä - terveystiedot on salassapidettäviä.

Vierailija
36/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti omana tietonaan? Ei luota sinuun? Huoltaja on kuitenkin vastuussa alaikäisestä joten aika hyvä olisi pysyä kärryillä jos on vaikka perussairaus tms. Turvallisuuskysymyskin. Ja monellako alaikäisellä on edes varaa ostaa itse omat lääkkeensä jne? 

Kyse ei ole luottamuksesta vaan yksityisyydestä! Ei vanhemmalle kuulu lähes täysi-ikäisen saati täysi-ikäisen terveystiedot! Jokaisella on oikeus yksityisyyteen, olen täysin hämmästynyt tällaisten vanhempien toiminnasta enkä tiennyt, että se on jopa yleistä, kun kerran tällaisia juttuja julkaistaan. Ei ihme, jos lasten aikuistumisen kanssa on ongelmia, jos heidä rajojaan rikotaan tällä tavalla eikä edes nähdä asiassa mitään ongelmaa. Kyse tosiaan on rajojen rikkomisesta. Ap 

Vierailija
37/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 18-vuotiaan Wilma-tietoihin pääsee jos teini itse ruksii sen että huoltajat saa nähdä.

Meillä teini antoi mielellään luvan, helpotti kun näimme itsekin jos oli tulossa jotain poikkeusaikatauluja tai tapahtumia. Koeviiikon aikataulut tms. Lukiolainen kun yleensä vielä asuu kotona, vanhemmat saattaa kuskata jne. 

Vierailija
38/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaisi aivan helvetisti jos jotkut mamma ja pappa edes yrittäisivät tuollaista 😳 Tekisin varmaan rikosilmoituksen. Käyn yliopistoa ja sen ohella teen tuntitöitä, asunut omillani jo pari vuotta.

Olen 19.

Vierailija
39/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä lukiossa saa tunnilta poistua juttelemaan puhelimessa? Tai missä pitää kertoa koko ryhmälle, että odotan soittoa lääkäriltä - terveystiedot on salassapidettäviä.

Jos odottaa puhelua lääkäriltä, voi tunnin alussa käydä sanomassa opettajalla ihan kahden kesken, että odottaa puhelua, johon on mahdollisesti pakko vastata kesken oppitunnin. Jos tämä ei opettajalle kelpaa, niin siiten ei kelpaa. Täysi-ikäinen jo vastaa muutenkin esim. omien poissaolojensa kuittaamisesta, joten kuitannee sitten sen "luvattoman poissaolon" jos siitä sellainen tulee.

Vierailija
40/204 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole luottamuksesta vaan yksityisyydestä! Ei vanhemmalle kuulu lähes täysi-ikäisen saati täysi-ikäisen terveystiedot! Jokaisella on oikeus yksityisyyteen, olen täysin hämmästynyt tällaisten vanhempien toiminnasta enkä tiennyt, että se on jopa yleistä, kun kerran tällaisia juttuja julkaistaan. Ei ihme, jos lasten aikuistumisen kanssa on ongelmia, jos heidä rajojaan rikotaan tällä tavalla eikä edes nähdä asiassa mitään ongelmaa. Kyse tosiaan on rajojen rikkomisesta. Ap 

Jaa-a. Mun teinillä puhkesi psoriasis koronan jälkitautina. Kenen sinä luulet hoitavan sitä hänen ihoaan esimerkiksi niskassa jota hän ei itse edes näe?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan