Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?

Vierailija
29.11.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…

Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!

Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?

Kommentit (490)

Vierailija
281/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihtunut n. 12 kg. pakoitteiden aikana. Sen verran pakoitteista  on ollut hyötyä.

-5uomi ei kärsi sodasta, vaan pakoitteistä.                                                                                        cz

Vierailija
282/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo lainahanojen sulkeminen kiitos sdp ja sanna marin, oli kyllä viimeinen laula arkkuun

itselläni. toki voi elää pienelläkin rahalla mutta suomi tarvisi kasvua eikä jarrutteluja.

suurin osa lainoista maksetaan edelleen kun niitä on pakkokin ottaa.

Kyse on tuloihin perustuvasta velkarajotteesta.. koitappa saaha lainaa jos sulla on

joka toinen kk isot tulot ja joka toinen kk ei..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea uskoa, kun seuraa postin ja matkahuollon pakettien noutopisteitä kaupoissa. Kauppiaat tuskailee, että tulkaahan ihmiset hakemaan pakettinne noutopisteestä, joka pursuaa yli ja tukkii paikat.

Tänään lehdessä kerrottiin, että tekokuuset on loppuneet jo monesta myyntipaikasta kesken, kun ihmiset ostaa niitä nyt enemmän kuin aikaisemmin. Ehkä uusi tekokuusi ei ole ensimmäisenä hankintalistalla, jos haluaa omaa kulutustaan vähentää..

Ja suuri osa siitä tavaramäärästä ostetaan ulkomaisista verkkokaupasta eli se tuotteisiin käytetty rahamäärä ei edes jää kotimaan taloutta tukemaan muutoin kuin tavaran jatkokäsittelyn osalta, eli logistiikan. 

Vierailija
284/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle on henkkoht tullut Orpon toimien perusteella sellainen tahtotila, että kulutan mahdollisimman vähän ja mahdollisimman vähän nimenomaan Orpon taskuun. Terveisin kolmen lapsen kokopäivätyössä käyvä korkeasti koulutettu ja asumistukea saava yh-äiti pk-seudulta.

Hei, täällä samanlainen! Olen vaka-ope eli jäätävällä työvoimapula-alalla, mutta eihän tässä enää ole varaa olla töissä pk-seudulla. Siis ihan oikeasti. Ensi kesänä tulee asumistuen tarkistus, eli siihen mennessä on lähdettävä muualle. Tällaiseksi tämä elämä sitten meni, kiitos Urpon. Tähän asti pärjäsimme täällä pk-seudulla vaatimattomasti, mutta ihan ok, mutta asumistuen leikkaus sotkee pakan nyt kokonaan. Tunnen syvää vihaa ja ääretöntä turhautumista näin paskaan politiikkaan. Ei minun paikalleni ole yhtään tulijaa. Täyttämättä jää tämä työpaikka sitten, minä työllistyn jonnekin Vihtiin tai Mäntsälään.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea uskoa, kun seuraa postin ja matkahuollon pakettien noutopisteitä kaupoissa. Kauppiaat tuskailee, että tulkaahan ihmiset hakemaan pakettinne noutopisteestä, joka pursuaa yli ja tukkii paikat.

Tänään lehdessä kerrottiin, että tekokuuset on loppuneet jo monesta myyntipaikasta kesken, kun ihmiset ostaa niitä nyt enemmän kuin aikaisemmin. Ehkä uusi tekokuusi ei ole ensimmäisenä hankintalistalla, jos haluaa omaa kulutustaan vähentää..

Ja suuri osa siitä tavaramäärästä ostetaan ulkomaisista verkkokaupasta eli se tuotteisiin käytetty rahamäärä ei edes jää kotimaan taloutta tukemaan muutoin kuin tavaran jatkokäsittelyn osalta, eli logistiikan. 

Niinpä. Ja saa vielä halvemmallakin kuin jos ostaisi vastaavan suomalaisesta verkkokaupasta. Mä katselin syksyllä yhtä huonekalua, mutta en sitten arvannut tilata sitä ulkomailta. Kun ei ollut kokemusta ko verkkokaupasta. Tilasin vastaavan tunnetusta kotimaisesta kaupasta. Maksoin 50 € enemmän ja päälle toimituskulut noin 20€. Kun paketti saapui, huomasin, että se oli nimenomaan täysin saman valmistajan huonekalu kuin mitä olin katsonut ulkomaalaisesta verkkokaupasta. Maksoin siis 70€ ihan turhaan. Kun sitten totesin, että oikeastaan haluan samaa sarjaa olevan tv-tasonkin, tilasin sen suoraan ulkomailta. Halvempi hinta sekä ilmainen kotiinkuljetus. Eikös Giganttikin aikoinaan mainostanut: "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa" ?

Vierailija
286/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän tuilla. Ei ole rahaa kuluttaa kuin välttämättömimpään.

Vierailija
287/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasurit laittaa lainahanat kiinni ja oikeisto leikkaa tuet pois avaamatta kuitenkaan lainahanoja

samalla kun kaikki kallistuu useista syistä..

kuka arvaa mikä on seuraus ?

Vierailija
288/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä siitä hoitajan palkasta jää mitään kulutettavaa.

Puolet suomalaisista tienaa vähemmän kuin hoitajat. Joten ei lle totta 

Jep ja jos on rahaa lähteä etelän matkalle ja omistusasunto niin palkka ei ole pieni. 

Täällä on ihmisiä jotka ei saa lainaa, asuvat vuokralla eivätkä matkusta. 

Matkustaa voi vaikka eurolla Suomen päästä päähän ja takaisin. 

He eivät lainoja saa, mutta matkustukseen tarvitaan vain säästämistä. 

Samat ihmiset saavat myös niin huonoa hoitoa, etteivät he sieltä pääse yhtään minnekään.

Esim. tuttu sai Panacodia ja nsaid-valmistetta selkäkipuun, joka tutkittii . Ollut kokopäivätöissä aina ja kävi

En ole koskaan ennen kuullut kenenkään sanovan tulehduskipulääkettä nsaid-valmisteeksi. Nsaid lienee englanninkielinen termi.

Vierailija
289/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei ole rahaa kuluttaa.

Vierailija
290/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö rikkaiden verohelpotukset lisänneetkään kansan kulutusta ja luoneet talouskasvua? Jännä juttu. 

Ei me vielä mitään verohelpotuksia olla saatu. Taas meni viime kuun palkasta 42% muille kuin itselle Ei paljon naurata.

Vierailija
291/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää miten asuntovelalliset voivat olla näin kusessa?

Suurimmalla osalla on ollut vuosia aikaa kerätä puskuria tai tehdä ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, kun korot olivat nollissa.

Älkää nyt vain sanoko että ne rahat on vain hassattu telkkareihin ja lomamatkoihin!?

Korot nousi tällekertaa nopeasti ja harva kerkesi reagoimaan niihin.

Yleensäkin tänäpäivänä kaikki nousee ja laskee paljon nopeammin kuin ennen ollaan ns kvartaalissa pörssimaailmassa kaikkien tuotteiden osalta ,nähtiin mm asuntojen hinnoissa ja myyntimäärissä.

Vierailija
292/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

216: Aina on pakko syödä ja juoda, vaatettaa itsennsä, olla katto pään päällä (nytkin perse jäätyisi tuolla ulkona kärvöstellessä), normi-ihminen on kulun päällä (lähes) päivittäin jne. Kuluja ja kulutusta siis syntyy väkisinkin joka päivä. Ituhipeimmälläkin punavihreällä.

Toki ihmiset pakolliset kulutustavarat joutuvat ostamaan mutta mihinkään muuhun ei monella ole enää varaa. Ei tämä maa pyöri sillä että käydään cittarissa ja prismassa ostamassa ruokaa ja hygieniatavaroita eikä rahaa käytetä enää harrastuksiin, ei käydä ulkona syömässä ja leikataan hiukset kotona. Tämä tarkoittaa sitä että moni yritys pistää lapun luukulle ja ihmisiä jää lisää työttömäksi ja talouden ahdinko vain syvenee.

Vierailija
293/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen laihtunut n. 12 kg. pakoitteiden aikana. Sen verran pakoitteista  on ollut hyötyä.

-5uomi ei kärsi sodasta, vaan pakoitteistä.                                                                                        cz

Millä tavalla ne pakotteet näkyvät Suomessa?

Itse en ole niitä huomannut.

Vierailija
294/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orpo ON hirviö.

Vierailija
295/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Media pursuaa artikkeleita, joissa kannustetaan säästämään ja sijoittamaan.

Ja siinä vierellä sitten on uutiset siitä, kuinka kulutus vähenee.

Ei todellakaan ole mahdollista samaan aikaan kuluttaa ja säästää. Etenkään, jos pitää säästää niin, että voi lopettaa työnteon 35-40 vuotiaana ja elää säästöillä ja sijoitusten tuotoilla loppu elämänsä.

Hyvin on mahdollista säästää ja kuluttaa yhtä aikaa. Oma "huvikassa" on ollut noin 1000€/kk, ja sijoitan noin 1500€/kk. Miksi ei olisi muka mahdollista yhtä aikaa? 

Vierailija
296/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se monen kannattama huippuhyvä nykyhallitus ole toitottanut vaaleista asti että vararikon partaalla ollaan ja että nyt täytyy säästää (paitsi rikkaiden veronalennuksia tämä ei koske, koska hehän kustantavat aivan kaiken ja pitävät talouden pyörät pyörimässä tmsp.)? Niin aikamoinen nero täytyy olla, jos nyt sitten ihmettelee miksi ihmiset ei kuluta. Nekin jolla olisi varaa, eivät uskalla koska se katastrofi on just nurkan takana. Ja kas kummaa, yritykset on pulassa kun ei ole asiakkaita. Ja viimeinen ilmeisesti sammuttaa valot. Kiitos hallitus ja kaikki heitä äänestäneet. Hyvä hyvä. 

Vierailija
297/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa kun tähänkin ketjuun tulee tukityypit selittämään jostain leikkauksista ja hallituksesta. Mitään ei edes vielä olla leikattu ja ei tämä koske muutenkaan teitä vaan työssäkäyviä, jotka kuluttavat omia rahojaan. 

Kuluttajan luottamusta mitattaessa ei sori vaan mitenkään katsota, millä rahoilla henkilö kuluttaa. Ja leikkaukset vaikuttavat jo ennen niiden voimaantuloa, sillä jokainen vähänkään järkeä omistava alkaa säästää kun turvaverkot poistuvat pian. 

Mutta hauskaa toki selityksesi.  

Juuri näin. Jo kesällä oli nähtävissä mihin leikkauspuheet johtavat. Myös minä olen pudottanut oman kulutuksen minimiin ja säästän isoa puskuria mahdollisen lomautuksen tai työttömyyden varalle. Pakko säästää nyt kun asiat ovat vielä hyvin. Yllättävää on ollut va

Ei se säästäminen mitään auta. Ne rahat pitää laittaa töihin.

Vierailija
298/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalta jäämässä eläkkeelle, joka tulee olemaan todella pieni. 

Vierailija
299/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kulutan. Avioeron jälkeen rahaa on enemmän kuin koskaan ennen. Panen suurimman osan kulutuksestani matkailuun, joten Suomeen siitä ei valtavasti jää. Nyt on parhaillaan jo kalenterivuoden 11 reissu päällä, tällä kertaa kohteena Vietnam. Vuodessa minulla menee noin 25-30 000 euroa matkailuun. 

Vierailija
300/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo kaikki mitä tarvitaan enkä ole koskaan ollut innostunut kulutushysteriasta. Ostetaan ruokaa ja sitten muuta jos oikeesti tarvitaan. Rahanpuutetta ei ole ainakaan nyt näkyvissä.