Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nordea: hyytävältä näyttää talousennuste, kulutus loppunut- miksi et enää kuluta?

Vierailija
29.11.2023 |

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nordea-black-friday-jai-piippuun-hei…

Vielä Sannan hallituksen aloittaessa etenkin vasemmistossa juhlittiin että rahaa on eikä velkojakaan tarvitse maksaa takaisin!

Nyt kulutus täysin pysähtynyt, miksei ihmiset enää kuluta?

Kommentit (490)

Vierailija
321/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle on henkkoht tullut Orpon toimien perusteella sellainen tahtotila, että kulutan mahdollisimman vähän ja mahdollisimman vähän nimenomaan Orpon taskuun. Terveisin kolmen lapsen kokopäivätyössä käyvä korkeasti koulutettu ja asumistukea saava yh-äiti pk-seudulta.

Hei, täällä samanlainen! Olen vaka-ope eli jäätävällä työvoimapula-alalla, mutta eihän tässä enää ole varaa olla töissä pk-seudulla. Siis ihan oikeasti. Ensi kesänä tulee asumistuen tarkistus, eli siihen mennessä on lähdettävä muualle. Tällaiseksi tämä elämä sitten meni, kiitos Urpon. Tähän asti pärjäsimme täällä pk-seudulla vaatimattomasti, mutta ihan ok, mutta asumistuen leikkaus sotkee pakan nyt kokonaan. Tunnen syvää vihaa ja ääretöntä turhautumista näin paskaan politiikkaan. Ei minun paikalleni ole yhtään tulijaa. Täyttämättä jää tämä työpaikka sitten, minä työllistyn jonneki

Vihti ei ole ollenkaan hullumpi paikka. Tervetuloa. 👍 

Vierailija
322/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hallitus välittäisi yhtään ihmisistä, kuluttaisin enemmän. Itsellä ei ole mitenkään viimeiset rahat menossa, mutta ärsyttää niin paljon hallituksen typerä persuilu ja köyhien kyykyttäminen, että pahennan osaltani heidän tilannettaan pitämällä älä-osta-mitään-hallituskauden. Kulttuuripalveluita tosin on pakko vähän kuluttaa, kun ei täällä muuten jaksa olla. Ja jos ulkomailla käyn, lennän sitten vaikka SASsilla Ruotsin puolelta niin eipä mene Suomen valtiolle nekään verotulot.

Kansa siis äänesti väärin demokratiassa ja työttömällä valtavat kostofantasiat🤣🤣🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy säästää turvajärjestelmää varten, pian köyhät rupeavat ryöstelemään. 

Vierailija
324/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutin vain välttämättömiin eli maksoin laskut ja ostin aleruokaa. Tilille jäi peräti 59 euroa, mutta eläkekin tulee huomenna.

Meillä on nyt miljoona köyhää (olen yksi heistä), mutta ensi vuonna jo 1,5 miljoonaa.

Mä en halua ulosottoja ja kiva olis olla tilillä rahat taksiin, jos äkkiä sairastun tai satutan itseni.

Vierailija
325/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan ihan väärässä kun ajattelen niitä lukuisia artikkeleita vuosien varrelta joissa varoiteltiin milloin mistäkin sijoituskuplasta ja siitä että tämä kupla oli paisunut ennennäkemättömän suureksi, koko ajan pelättiin, milloin kupla puhkeaa ja sijoitusten arvo tulee ryminällä alas. Koronaelvytykseen työnnetyt miljardit edelleen pahensivat tätä kuplaa, eli sijoituksista maksettiin aivan liikaa. Markkinoilla oli pitkään liikaa rahaa, ja se tietysti syö sen arvoa. Kuitenkaan ei uskallettu nostaa korkoa, koska tiedettiin siitä tulevan lamavaikutuksia.

Eli toisin sanoen sijoittajia suojeltiin vuosia tällä, ettei korkoja nostettu. Joko rahamaailma suojeli itse itseään tai sitten tätä tuettiin poliittisilla päätöksillä, tai molempia.

Vierailija
326/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rahat menee mitä tulee. Ruokaan ym. pakollisiin juttuihin. Minua on turha syyllistää etten muka kuluta.

Vierailija
327/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, keskituloinen ja mukavasti elävä ihminen ryhdyin säästökuurille, kun hallitus pääsi vauhtiin. Pitää säästää, että lapsilla olisi varaa opiskella ja on puskuria muutenkin.

En myöskään luota työpaikan pysyvyyteen enkä moneen muuhunkaan asiaan.

Siis Suomessahan lapsilla on opintotuki ja opintolainat, ei tarvita vanhempien rahoja kuten Amerikassa. Moni käy lisäksi itse työssä. Anna siis lapsesi itsenäistyä ja vastata itse opiskeluistaan, niin ennenkin tehtiin köyhissäkin oloissa. Ei ollut mitään tukia, ja maistereita valmistui siinä kuin nytkin, nämä tuetut opiskelijat.

Vierailija
328/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlat on ohi, on maksun aika.

Jos tämä vuosi on tuntunut vittumaiselta niin ensi tulee olemaan paljon raffimpi.

Olen käynyt täällä jo sanomassa 2021 ensimmäisen kerran että kannattaa alkaa varautumaan.

Kaikki on vasta alussa.

.

.

näin se valitettavasti taitaa mennä. katepillarit jyrää jo perustuksia myöten uusiksi monenlaista

ja maksajana on kansalaiset

Vierailija
329/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hallitus välittäisi yhtään ihmisistä, kuluttaisin enemmän. Itsellä ei ole mitenkään viimeiset rahat menossa, mutta ärsyttää niin paljon hallituksen typerä persuilu ja köyhien kyykyttäminen, että pahennan osaltani heidän tilannettaan pitämällä älä-osta-mitään-hallituskauden. Kulttuuripalveluita tosin on pakko vähän kuluttaa, kun ei täällä muuten jaksa olla. Ja jos ulkomailla käyn, lennän sitten vaikka SASsilla Ruotsin puolelta niin eipä mene Suomen valtiolle nekään verotulot.

Kansa siis äänesti väärin demokratiassa ja työttömällä valtavat kostofantasiat🤣🤣🤣🤣🤣

Minäkin säästän. Pakko olla varuillaan kun on oikeistohallitus.

Vierailija
330/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikea uskoa, kun seuraa postin ja matkahuollon pakettien noutopisteitä kaupoissa. Kauppiaat tuskailee, että tulkaahan ihmiset hakemaan pakettinne noutopisteestä, joka pursuaa yli ja tukkii paikat.

Tänään lehdessä kerrottiin, että tekokuuset on loppuneet jo monesta myyntipaikasta kesken, kun ihmiset ostaa niitä nyt enemmän kuin aikaisemmin. Ehkä uusi tekokuusi ei ole ensimmäisenä hankintalistalla, jos haluaa omaa kulutustaan vähentää..

Ja suuri osa siitä tavaramäärästä ostetaan ulkomaisista verkkokaupasta eli se tuotteisiin käytetty rahamäärä ei edes jää kotimaan taloutta tukemaan muutoin kuin tavaran jatkokäsittelyn osalta, eli logistiikan. 

Eivät logistiillafirmatkaan ole kokonaan suomalaisomistuksessa, osa ei ollenkaan.

&

Täällä toimivat maksavat kuitenkin verot Suomeen ja työllistävät ja maksavat verotettavaa palkkaa tekijöilleen eli vaikutus on kyllä suuri. 

Vierailija
331/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy säästää turvajärjestelmää varten, pian köyhät rupeavat ryöstelemään. 

Kyllä. Ne tulee ja vie turvajärjestelmätkin, Nekin on rahan arvoista kamaa. Kaikki tulee lähtemään käsistä ja juuriltaan.

Vierailija
332/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vincit irtisanoo 41 Suomessa

https://www.ts.fi/uutiset/6176431

Fazer irtisanoo Suomessa 64 vakituista työntekijää

https://demokraatti.fi/fazer-irtisanoo-suomessa-64-vakituista-tyontekij…

Suomi nousuun ja menkää töihin!

Vierailija
333/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijoita uhkaa täysin uusi korotus näin se iskee kukkaroon

Ministeriön muistiossa esitetään arvioita päästökaupan vaikutuksista autoilijoiden kukkaroon.

Jakelijoiden päästökaupan hinta kasvattaisi henkilöauton vuotuisia käyttökustannuksia keskimäärin 113 euroa, pakettiauton 133 euroa, linja-auton 1 855 euroa, kuorma-auton ilman perävaunua 314 euroa ja perävaunullisen kuorma-auton 3 643 euroa, kerrotaan muistiossa.

Vierailija
334/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ei jäikö keravan sdp toverit kiinni napotestistä meillä muissa kunnissa kukaan ei ole huomannut meidän toverille kans huu haa hankkeita

Vierailija
335/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wow! Onnittelut, on kyllä hieno suoritus!

Vierailija
336/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi sukeltaa taantumaan Karmeat luvut

Pääekonomisti Jukka Appelqvist: Suhdanteen heikkeneminen on kiistaton tosiasia, jota ei pääse pakoon.

https://www.iltalehti.fi/talous/a/fd50cf5f-7592-474c-8400-9376c407536b

Eikö voisi jo rehellisesti puhua lamasta

Vierailija
337/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pysäyttänyt kaiken kulutuksen kuin seinään, koska Suomen hallitus on informoinut hyvin vakavista leikkauksista, jotka koskevat myös omaa perhettäni. 

Kulutukseni seisauttaminen kuin seinään on välttämätön toimenpide, koska olen asioistani hyvin huolehtiva kansalainen. Haluan maksaa jatkossakin kaikki laskut ja välttämättömyydet. Hallituksen leikkaukset pienentävät minulle jäävää marginaalia, joten lopetan kulutuksen jo nyt, ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, jonka avulla selviän vaikeimpien aikojen yli. OSTAN VAIN RUOKAA.

Vierailija
338/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On velkaa ja koira mikä syö jonkin verran rahaa. Palkka ei ole erityisen suuri niin kaikki menee tarpeelliseen. Lisäksi esim asuminen syö hirveästi rahaa. Ennen kävin 2 krt kuussa kosmetologilla ja kerran kynsihuollossa ja jatkuvasti ostin meikkejä ja vaatteita. Nyt tarpeellinen ja kaikki melkeinpä mitä ikinä tarvii löytyy isoista marketeista. Missään kauppakeskuksissa en kiertele.

Vierailija
339/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luoteta oikeiston talouspolitiikkaan. En ihmettele. Niin uskomattomia ehdotuksia.

Tämä sama on tapahtunut aina kun kokomus on pm puolue. Kansa ei luota enää omaan eikä valtion talouteen. Seuraa lama ja vsltio velkaantuu ennätysmäisesti.

Lama by kokkareet.

Juuri näin. En voi kuin ihmetellä Kokoomus-vetoisen hallituksen ymmärryskykyä laajemmasta kuvasta. Joko he ovat naiveja tai tyhmiä, mutta niinhän kokoomuslaiset päättäjät usein ovat olleet. Nyt hallitus sahaa käytännössä itse itseltään oksaa alta. Torppaa käytännössä itse kaiken kulutuksen - omilla toimillaan - vetämällä kansan näin tiukille. No itsepähän kärsivät. Ei hallituksen toimista merkittäviä säästöjä tule syntymään. Nyt toteutettava talouslinjaus tulee lisäämään menoja. 

Vierailija
340/490 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tapahtui 90-luvun lamassa , demarit ja vihervasemmisto saivat aikaan laman jota sitten porvaripuolueet joutuivat korjaamaan ja liikanen muutti pois suomesta maksamasta laskua sanna teki saman