Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan lapset ovat oikeasti tyhmiä

Vierailija
29.11.2023 |

Mikä ihme nykylapsia vaivaa? Todella yksinkertaisia iso osa lapsista.

Ohjaan kerhoa ala-asteikäisille lapsille ja heistä iso osa ei osaa lukea, joukossa on 7-10v lapsia ja nämä lähes 10-vuotiaatkaan eivät osaa lukea. Kelloa ei tunneta, ei digitaalista eikä seinäkelloa. Ei ymmärretä mitä tarkoittaa vartti, desilitra jne. Paistinpannun piteleminen on liian haastavaa. 

Nämä lapset ovat ihan normaalissa koulussa enkä suostu uskomaan että 20 lapsen ryhmässä 15 olisi oikeasti heikkolahjaisia.

Mikä ihme näitä lapsia vaivaa?

Kommentit (442)

Vierailija
141/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valitettavan iso osa lapsista ja nuorista on jotenkin häiriintyneitä ja  kasvattamattomia. Ei osata käyttäytyä, odottaa omaa puheenvuoroa, noudattaa ohjeita, huomioida toisia, elää yhteiskunnassa. Olen opettanut sote alalla 35 vuotta ja nykyisiä älämölönuoria jotka ei pysty kiinnostumaan kuin puhelimestaan, ei voi opettaa. Eivät opi kun ei ole pohjaa. Fiksuimmat on lukiossa ja sielläkin alkaa olla samat ongelmat. Tässä tehdään kallista ja lopullista ihmiskoetta. Vain oikeuksia ja vaatimuksia muille, itse ei viitsitä mitään eikä kyetä. Ei tule työntekijöitä näistä, vaan saikuttajia ja kuntoutustuella eläviä. Onneksi ei tarvitse tätä kauaa katsella eikä tässä maailmassa elää.

Kollegani joutui heittämään lukion tunnilta ulos vapettajan. Kuulemma saa kaikkien lukuaineiden kokeista ysejä ja kymppejä, mutta käyttäytyy antisosiaalisesti ja uhkaavasti.

Vierailija
142/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi kahdeksasluokkalainen ei ymmärtänyt kokeen tehtävänantoa jossa pyydettiin mm. kertomaan hirven tai karhun elintavoista. He eivät yhtään osanneet arvata mitä elintavat sana tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harrasteta lukemista. Rivitaloyhtiö 10 asuntoa, kenellekään ei tule paperista aamulehteä. Osalle ei tule mitään tilattua lehteä.

Peruskoulun on suorittanut moni nuori lukematta yhtään kirjastosta lainattua kirjaa.

Vierailija
144/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukusujuvuus on kyllä monella heikentynyt, kun vapaa-ajalla ei enää lueta. Itse kyllä kannustan ja jopa painostan lapsiani lukemaan, mutta eivät he sitä oma-aloitteisesti tee eikä pakottaminenkaan lukuharrastusta tue. Muistan itse lukeneeni tuntikausia jo 3. luokalla. Älylaitteethan siihen lienee syynä, ettei nykyään enää lukeminen innosta.

Äänikirjat voivat olla myös tuhoisia, ei opita lauserakenteita, ei oikeinkirjoitusta.

Vierailija
145/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanoi mies vakuutusyhtiössä että lapselle voi antaa vaikka kännykän sillä aikaa kun juttelemme, kysyin paperia ja kynää niin lapsi piirteli ja kuunteli kun keskustelimme vakuutuksista. Oli 4v.

Olen vienyt lapsen moniin eri paikkoihin esim haimme kakun konditoriosta ja ostimme pulla kahvin/ mehun sekä juttelimme. 

Lapsi osaa paljon asioita koska on ollut niissä läsnä, ei puhelimella. Ensimmäisellä luokalla sai lukutodistuksen, Luin hänelle joka ilta ja lopulta hän luki itse ja lukee iltaisin, on nyt toisella luokalla. Joskus haluaa pelata puhelimella koska kaverit saa ilman rajoituksia. Ymmärtää kuitenkin että meillä ei pelata kuin viikonloppuna tunnin verran. 

Muistan kuinka bussissa äiti laittoi hädissään parivuotiaan lapsen eteen lastenohjelma puhelimesta ettei lapsi vaan ala pitää ääntä. Siinä kuuntelimme koko bussi tätä älämölöä.

Samoin ravintolassa pojalle laitettiin kännykkä ruokailun ajaksi eteen ja siinä hän söi ruokaa hotkien silmät kiinni näytössä.

Kerran ihmettelin kun kesähelteessä 2 lasta istui autossa turvakaukaloissa ikkunat auki, olivat tosi pieniä, heillä oli ipadit ja äiti kävi viemässä heille suklaapatukat ja lähti takaisin kauppaan.

Voisin väittää että vanhemmat ja puhelimet on luultavasti syyllisiä lasten käytökseen ja oppimistuloksiin.

Vierailija
146/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Ei nykyaikana kaikki työntekijätkään osaa kelloa. Tullaan töihin ihan miten sattuu. Jos pitäisi olla klo 08, juostaan portaita klo 08.15. Jos on teams-kokous, sinne liitytään myöhässä. Kun esihenkilönä pyytää, että jatkossa kaikki kokoukseen ajoissa, se on tiettyjen työntekijöiden mielestä kiusaamista. Tulee niin paha mieli, kun pyydetään noudattamaan sääntöjä. Sitten on nämä paljon saikuttavat, joista osa ei ymmärrä ilmoittaa ajoissa, ettei tule töihin. Se on muuten niin, että työnantajalle on ilmoitettava ennen työajan alkua eikä puolen tunnin päästä. Lukea ei myöskään osata. Jos on kokouksessa sovittu jotain ja on poissa, oletetaan aikuisen ihmisen lukevan itse kokouspöytäkirjasta, mitä sovittiin. Turha selittää, etten ole ikinä kuullutkaan koko asiasta, jos ei viitsi lukea. Toinen sisälukutaidon heikentymistä osoittava asia on sähköpostien pikaselailu. Mitä järkeä on luk

Joku kysyi tässä mikä on teams-kokous. Se lienee työpaikalla jonkun pienemmän ryhmän kokous,

jossa käymään läpi työasioita.

Vierailija
147/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teams-kokous on Teams-sovelluksen kautta pidetty etäkokous.

Sikäli kun se nyt aiheeseen edes liittyy.

Vierailija
148/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valitettavan iso osa lapsista ja nuorista on jotenkin häiriintyneitä ja  kasvattamattomia. Ei osata käyttäytyä, odottaa omaa puheenvuoroa, noudattaa ohjeita, huomioida toisia, elää yhteiskunnassa. Olen opettanut sote alalla 35 vuotta ja nykyisiä älämölönuoria jotka ei pysty kiinnostumaan kuin puhelimestaan, ei voi opettaa. Eivät opi kun ei ole pohjaa. Fiksuimmat on lukiossa ja sielläkin alkaa olla samat ongelmat. Tässä tehdään kallista ja lopullista ihmiskoetta. Vain oikeuksia ja vaatimuksia muille, itse ei viitsitä mitään eikä kyetä. Ei tule työntekijöitä näistä, vaan saikuttajia ja kuntoutustuella eläviä. Onneksi ei tarvitse tätä kauaa katsella eikä tässä maailmassa elää.

Samat kokemukset opiskelijoiden muutoksesta, tosin tällä hetkellä en työskentele opettajana. En jaksa.

Kun vielä 15 vuotta sitten opetustunti alkoi niin, että tänään opiskellaan verenkiertoelimistön osia ja toimintaa ja sitten aletaan opiskella, niin nykyisin opettaja joutuu aloittamaan tunnin kirjoittamalla taululle erikseen veren kierto elimistö. Asian selitys alkaa kantasanasta: kirjoitan taululle veri. Puolet opiskelijoista kääntää sen omalle äidinkielelleen ymmärtääkseen, mikä on aihe. Sitten sana kierto (verenkierto). Opettaja näyttää mimiikan keinoin, kuinka veri liikkuu ihmisen sisällä (eli yksinkertaisimmillaan miten veri menee eli kulkee). Sitten selitän sanan elimistö, eli ne osat, joiden kautta se veri liikkuu.

Tämän jälkeen opettaja näyttää sekä kehosta että kuvasta, millaiset elimet verenkiertoelimistön kuuluu. Tässä vaiheessa on mennyt puoli päivää. Kun päästään sydämen osiin, joutuu jopa purkamaan nukesta ne irti ja silti pitää näyttää kädellä, että tässä ne ihmisen rinnassa on meillä kaikilla. Siellä luokassa käännetään omalle kielelle kammiota ja ihmetellään, mikä se on. Sitten opettaja selittää, miten sydän toimii (yksinkertaisimmillaan mimiikan keinoin, että tämä osa tekee näin ja sitten veri menee tänne). Vähän kuin päiväkodissa olisi opettamassa!

Osa opiskelijoista räplää salaa puhelinta, jopa musiikkia on kuunneltu, pienet napit saa helposti piiloon. Jos tehdään tuntitesti päivän liopussa, mitä opittiin verenkiertoelimistöstä ja sen toiminnasta, tulokset on yleensä niin järkyttäviä, että tekisi mieli itkeä.

Ongelma ei koske vain nuoria 16-19 v., vaan myös ihan aikuisia opiskelijoita, tuollaisia ap:n ikäisiäkin. Ei ole resursseja oppia, pohjatiedot ovat heikot, ei jaksa keskittyä eikä kuunnella. Jos ei pääse tentistä läpi, syy on yleensä opettajan ja sen, ettei tarjottu tukiopetusta. Sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa, ettei itse ole jaksanut opiskella. Toki tämä haaste koskee vain noin puolta opiskelijaryhmässä. Silti opettajalla on paine saada kaikki oppimaan, että meille valmistuisi ammattilaisia työkentälle ja että oppilaitos saisi rahat niistä valmistuneista opiskelijoista.

Vierailija
149/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta taas tuntuu että 11 vuotias lapseni on yleissivistykseltään korkeammalla mitä 75 vuotias pelkän kansakoulun käynyt äitini. Mutta tämä siis vain oma kokemukseni. 

Nämä pelkän kansakoulun käyneet, suomea puhuvat vanhukset ovat oma lukunsa. Uskomatonta.

Ja yks vanhus ei osannu sanaakaan englantia, kun ei sitä kansakoulussa ollut ja sitten se oli jossain tekussa lukenu saksaa. Tää on ihan oikeesti tosi.

Kansakoulussa ei opetettu vieraita kieliä, mutta muuten oppilaiden lukutaito oli hyvä.  Oli perus-

matematiikkaa ja etenkin numeroilla laskemista, kertotaulu opeteltiin ulkoa 10 x 10 asti. Oli

maantietoa,  eläinoppia jne. Kun kävin oppikoulua, tutustuin kansakoulussa olevaan tyttöön. Hänestä

ei mitenkään huomannut, että hän kävi "vain" kansakoulua. Hän oli fiksu ja luki valtavasti kirjoja.

Käytiin kirjastossa lainaamassa kirjoja. Hänen kanssaan oli oikein kiinnostavaa jutella.

Vanhemmat olivat tehdastyössä eivätkä ymmärtäneet panna lahjakasta tyttöä oppikouluun.

Älkää yhtään halveksiko kansakoulun käyneitä.

Vierailija
150/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
151/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milllon oli se aika, jolloin lapset ja nuoret osasi jotakin  tehdä? Tai olivat osaavia ja viisaita?

Samaa mantraa on veisattu vuosituhansia ja sukupolvet vaihtuneet, mutta silti maailma on mennyt eteenpäin ja jostakin syystä, tämä parjatut lapset ja nuoret ovat saaneet jotakin tehdyksi.ja elämä jatkunut. 

https://akaanseutu.fi/2022/05/28/nuoriso-on-aina-pilalla-mutta-jollakin…

Vierailija
152/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Nykyajan lapset eivät osaa mitään eivätkä ole kiinnostuneita mistään muusta kuin kännykkäpelaamisesta. Ei mitään sosiaalisia taitoja, kykyä odottaa vuoroa tai alkeellisiakaan käytöstapoja. 11-vuotiaita ovat nämä.

No mieti, aikuiset osaajat ovat kehitelleet kännykkäjutut mahdollisimman koukuttaviksi kaikkea psykologista yms tietämystä käyttäen. Siinä ei lapsi paljoa kykene mihinkään, jos puhelinpelaamisen hallinta jää vähääkään heidän vastuulleen

Kyllä entisajan lapsilla oli sen verran älyä, etteivät olisi moisista peleistä välittäneet. Silloin vapaa-aika meni kotiaskareissa, läksyjä lukiessa tai vaikkapa voimistellessa. 

Siltä varalta ettei tuo ollutkaan vitsi; ihan sama minkä vuosisadan/tuhannen lapsi olis, niin tuollainen "taikalaatikko" mikä nykypuhelin on, olis kyllä varmasti kiinnostanut. Ehkä se, että kuinka tiiviisti huomiota se siltä saa lapselta sais olis eri. Mutta jos oikeasti ajattelee, ettei entisajan kunnollista lasta puhelinpelit kiinnostais, se taitaa olla joko silkkaa hyvien muistojen kultaamaasta ajatusmaailmasta nousevaa toiveajattelua, tai täyttä tietämättömyyttä siitä mikä lapsia siinä puhelimessa houkuttaa ja koukuttaa

Vierailija
153/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti totta että käytännön asioita osataan huonommin. Oma 15v joutui aikoinaan rippileirillä opettamaan kavereille miten pussilakana laitetaan. Mutta mulla on 3 aikuista ja yksi teini ja olen kyllä sitä mieltä että ovat fiksumpia kuin minä ikinä samassa iässä. Koulukin on vaativampaa ja opetus laajempaa tai sitten aika on kullannut muistot.

Vierailija
154/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin miettimään tuota kellon osaamattomuutta ja tajusin sille järkeenkäyvän syyn. Eihän nykyään ole oikein asioita joita varten pitäisi tietää kellonaika samalla tavalla kuin ennen! Kaupat on auki laajemmin ja ohjelmat voi katsoa milloin vaan. Pankkiin ei mennä enää äidin kanssa kello 13 päivänä X, vaan se hoidetaan netissä. Jos pankkikäynti nyt onkin varattu, siitä ei ole lappua jääkaapin ovessa näkyvillä kaikille vaan muistutus äidin puhelimessa.

Olenkin miettinyt miten oma ajantajuni on jotenkin sumentunut viime vuosina, ehkä tuo kaiken saatavilla oleminen melkein vuorokauden ympäri on se syy. Ajalla ei ole enää samalla tavalla väliä kuin vaikkapa 20v sitten.

Vierailija
155/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useampi kahdeksasluokkalainen ei ymmärtänyt kokeen tehtävänantoa jossa pyydettiin mm. kertomaan hirven tai karhun elintavoista. He eivät yhtään osanneet arvata mitä elintavat sana tarkoittaa.

Id i o o tit. Häpeäisin, jos lapseni olisi noin tyhmä. Mitä te tyhmien lasten vanhemmat oikein ajattelette? Kuinka kehtaatte olla olemassa?

Vierailija
156/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"lapset ovat oikeasti tyhmiä"

Sanoo, joka kutsuu itseään alan ammattilaiseksi ja saanut siihen vielä koulutuksen. 

Olisiko peiliin katsomisen paikka. Ainakin verorahat ovat menneet koulutuksessa hukkaan. 

Ihan sama, jos lääkäri, joka on saanut koulutuksen ja harjoittaa ammattia, leimaisi potilaansa laiskoiksi, kun eivät noudata terveitä elämäntapoja. 

Tietysti vanhemmat ja lapset ovat yleistää riistaa ja heitä voi aina syyllistää ja haukkua, kun haluaa keikutella sädekehää päänsä päällä. 

Jos olisit oikeasti huolissasi lapsista, miettisit missä alan ammattilaiset ovat tehneet virheen, kun kuitenkin Suomessa lapsen etua ja oikeuksia valvotaan heti synnyttyä ja varhaiskasvatus suurimmalla osalla alkaa jo 1-2v iässä ja 6v jo pakollisena esikoulu, jos kommentisi olisi faktaa, eikä pahansuopaisuutta. 

Aloitus ei anna hyvää kuvaa alan ammattilaisista, tosin hän edustaa kok

Siis minä olen 21, päätin peruskoulun 2018. Siitä ei kovin montaa vuotta ole. Minun aikanani ei vielä ollut jatkuvia uutisia nuorten väkivaltarikoksista, harvempi käytti huumeita ja ylipäätänsä nuoret olivat mieleltään jokseenkin terveempiä. Nykynuoret ovat todella väkivaltaisia ja kärsivät paljon useammin päihde- ja mielenterveysongelmista kuin minun kouluaikanani. Tästä löytyy ihan reilusti tilastoja jos vain viitsit katsoa. Samoin löydät pienellä googlaamisella tilastoja ja tutkimustietoa nykylasten heikosta koulumenestyksestä ja yleisesti siitä, että länsimaissa keskimääräinen äo on lähtenyt reiluun laskuun pisa-tulosten ohella. 

Ap

Vierailija
157/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä entisaikaan olisi katsottu hitaasti kun jo keski ikäinen pelaisi jotakin tuolloin leluiksi miellettyjä konsolipelejä.

Vierailija
158/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tulee lapsiin niin kyllä minäkin pidän tätä nykyajan vanhempien nettiriippuvuutta myös isona osana ongelmaa. Tunnistan samaa myös omassa perheessäni, olen toki jo aikuinen mutta silloin kun äidin luona käyn niin yleensä puhelin kiinnostaa häntä enemmän kuin minun kanssa juttelu. 

Melko moni lapsistakin kertoilee ihan itse että saavat pelata niin paljon kuin haluavat, pelata K18 pelejä, syövät mitä itse osaavat laittaa ja monilla on jo ensimmäisiä päihdekokeiluja alakoulussa. Täällä päin oli kovaa kamaa viime kesänä hiuslakka ja kuivashampoo ja niitä lapsukaiset suihkuttelivat sieraimiinsa. Tiedä vaikka olisi mammojenkin kullannuppuja olleet. 

Monilla on myös hirveä tarve aikuisen huomiolle, jatkuva puheripuli eikä sekuntiakaan kestetä ilman huomiota ja kontaktia, oletan että kotona ei saada sitäkään vähää kun lapset ovat niin huomionkipeitä harrastuksiin tullessa.

On paljon helpompaa tyrkätä tabletti kouraan kuin kasvattaa kunnon kansalaisia.

Ap

Vierailija
159/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mää täytin 7 v. ja menin kouluun niin mulle sanottiin että nyt olet olet iso tyttö ja huolehdit itse asioistasi. Tiesin kellon, huolehdin omista herätyksistä, kävelin kouluun ja tein läksyt. Ei ongelmaa.

Sama täällä.

Hyvinvointivaltio on johtanut siihen, että kuka tahansa kyvytön ja osaamaton saa vaikka lapsettomuushoitoja valtion piikkiin. Onko ihme, jos geenipooli täyttyy sellaisella aineksella, jolla ei olisi normaaliolosuhteissa mitään saumaa kulkea eteenpäin? Nyt sitten ihmetellään, mitä tehdään kolmannen polven tarkkislaisten ja elämäntapatyöttömien kanssa. Ja nämä sankarit kaiken lisäksi vaativat että juuri heidän juho-jooseppi tarvitsee erityisen tuen opetusta ja että siihen nyt vain on oltava oikeus.

Vierailija
160/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä entisaikaan olisi katsottu hitaasti kun jo keski ikäinen pelaisi jotakin tuolloin leluiksi miellettyjä konsolipelejä.

Okei, niin varmaan. Miten tämä liittyy lapsiin?