Nykyajan lapset ovat oikeasti tyhmiä
Mikä ihme nykylapsia vaivaa? Todella yksinkertaisia iso osa lapsista.
Ohjaan kerhoa ala-asteikäisille lapsille ja heistä iso osa ei osaa lukea, joukossa on 7-10v lapsia ja nämä lähes 10-vuotiaatkaan eivät osaa lukea. Kelloa ei tunneta, ei digitaalista eikä seinäkelloa. Ei ymmärretä mitä tarkoittaa vartti, desilitra jne. Paistinpannun piteleminen on liian haastavaa.
Nämä lapset ovat ihan normaalissa koulussa enkä suostu uskomaan että 20 lapsen ryhmässä 15 olisi oikeasti heikkolahjaisia.
Mikä ihme näitä lapsia vaivaa?
Kommentit (442)
Minä kyllä ymmärrän aloittajaa hyvin myös. Hän kertoo kuten asiat ovat. Miksi tätä yritetään väkisin vääntää positiiviseksi? Mitä noista lapsista tulee? Ei tuollaisista voi veronmaksajia odottaa tulevan
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eräällä AMK:lla töissä, ja teen IT-tuki hommia. Opiskelijat olit eräänä päivänä valittaneet kirjastonporukalle, että olisi kiva, että olisi ohjeita tarjolla enemmän. Tämän jälkeen homma menisikin kinkkiseksi, kun tehdyt ohjeet eivät saisi olla pitkiä, kun niitä ei jaksa lukea, ei ymmärretä, mielellään pitäisi olla max. 30s. videoclippi tmv. Totesin vaan, että sellaisia ohjeita eivät tule saamaan. Videomuotoisia saattaa tulla, mutta ne ovat kohta kohdalta asioiden tekemistä, eli väkisinkin muutaman minuutin. Nähtävästi ihmisten keskittymiskyky lähentelee nykyään nollaa.
Tätä uusavuttomuutta ja keskittymiskyvyttömyyttä näkyy myös yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. ChatGPT:tä käytetään jopa väitöskirjojen tekoon, ja yliopistojen Jodel-kanavilla harrastetaan kiusaamista tavoilla, joista kohteen voi tunnistaa. Opiskelijat vahtaavat tiktokkia luppoajoilla ja myös luennoilla salaa. Opetushenkilöstölle on esitetty toiveita, että luennoilla ei esitettäisi youtube-videoita, shortseja lukuun ottamatta! Varsinkin nuorimmat opiskelijat tli 00-luvulla syntyneet kommunikoivat keskenään huutamalla ja rääkymällä.
Joku täällä sanoi, että tämä johtuu siitä, että vähemmän koulutetut lisääntyvät eniten. Kaverini, joka on tietotekniikan DI, tyrkkäsi vauvalleen tabletin kouraan heti syntymän jälkeen.
Eivät juu ymmärrä edes puhetta ja selkeitä ohjeita. Kaikki olis näytettävä jokaiselle erikseen kädestä pitäen. Kaiken maailman kuvakortteja ja ohjeita pitää piirrellä kuin vajaaälyisille kun eivät pysty kuuntelemaan ja keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
"En usko tätä alkuunkaan. Itselläni on 12-vuotias tyttö ja 10-vuotias poika ja sekä he että kaveripiirinsä ovat todella fiksuja ja osaavia. Ja aktiivisia. "
En minäkään usko alkuunkaan että joku on kuussa käynyt, koska minä tai mun 12 ja 10-vuotiaat lapset ei ole siellä käyneet.
Olisiko syynä väärä ammatinvalinta ja asenne kerhon vetäjältä. Kovin ankealta kuulostaa kerhotoiminta, jos noin hapan ja ankea asenne, joka johtaa huonoon ilmapiiriin, joka johtaa huonoon lopputulokseen, iästä riippumatta, myös aikuisilla, saati lapsilla.
Niitä ei kiinnosta olla sun kokkikerhossa, siks ne tekee tuollaista. Niin munkin teini-iässä oli tapana, kun ei ollut motia johonkin.
Meillä on 4 ja 5 luokkalaiset ja en ole havainnut tuollaista. Lasten kaveritkin on ihan tavallisia. Toki luokillaan on muutamia joilla ilmeisesti jotain nepsyä taustalla. Mutta ehkä yksi tekijä on, että ovat pienessä koulussa, 100 oppilasta yhteensä, jokaista vuosiluokkaa 1. Koulussa panostetaan ainakin lukemiseen, matematiikkaan ja englantiin. Mutta tokihan tämäkin koulu on jatkuvan lakkautusuhan alla ja viimeistään yläkoulu on sitten muualla. Kännykät on kielletty koulun aikana ja suurin osa lapsista kulkee itse kouluun.
Meillä on opeteltu jo ihan perusjuttuja aikuisuudesta, kun se on lapsia kiinnostanut. Rahankäytöstä, kotitöistä jne. Ruokaa eivät vielä juuri laita, mutta toki jotain olen opettanut ja lisää kyllä opetan. Isänsä, eli ex ei juuri opeta silloin kun lapset siellä on, mutta koitan paikata tätä. Minusta on kivaakin jutella heidän kanssaan kaikesta mahdollisesta. Kyllä meilläkin pelataan, mutta niin kauan kuin se ei vaikuta muuhun elämään niin annan pelata.
Tuollaisen kokkikerhon vetäjänä oleminen on kyllä aikamoista kivireen vetämistä. Ei kokkaamisesta tule mitään, jos varhaisteini ei ymmärrä puhetta ja pysty oppimaan astioiden nimiä ja paikkoja kaapissa.
Vanhemmat niistä eka tokaluokkalaisista tekee pöljiä. Pidetään pikkuvauvoina. Ei päästä aamuisin koulun ovesta sisään ilman että äiti saattaa sisälle. Sitten halataan ja pussataan.
Ja tosiaan kelloa ei osata, käsineitä ei saada käsiin, kengännauhoja ei osata sitoa....
PÄIVÄHOITOA kysellään koulujen loma-ajoiksi.
Ihan kaikki mahdollinen pitäisi passata koulun puolesta
Vierailija kirjoitti:
Olisiko syynä väärä ammatinvalinta ja asenne kerhon vetäjältä. Kovin ankealta kuulostaa kerhotoiminta, jos noin hapan ja ankea asenne, joka johtaa huonoon ilmapiiriin, joka johtaa huonoon lopputulokseen, iästä riippumatta, myös aikuisilla, saati lapsilla.
Niin mäkin arvelen. Kyllä nuori sen aistii, mitä joku kerhontäti siitä ajattelee ja kohta esitetään, etten mä mitään ymmärrä. Tuota tehtiin jo mun teinivuosina. Mä muistan, että meidän koulusta lähti yksi ope pitkälle saikulle. Sen oma ongelma oli se, että se oli tiukkis ja sellainen hapan, vaikkei omasta mielestään ollut. Kaikki esitti sen tunneilla, ettei tajuu mistään mitään.
Tämä on niin totta, ap! Useat tässä keskustelussa esitetyt syyt pitävät paikkansa ja lapset todellakin ovat muuttuneet. Olen ollut alaluokkien opettajana 20 v ja mieheni päiväkodissa sekä ala- ja yläkoulussa yhteensä 30 v. Muutos on selvä ja suunta ei ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitänee paikkansa, suomalaiset tyhmistyy. Parikymppisetkin ovat aivan avuttomia, vaikka ei olisi diagnoosiakaan.
Tämä johtuu myös osittain siitä, että kaikki päästetään luokalta läpi pärjäsi tai ei. Oma lukunsa tietysti tämä levottomuutta aiheuttava "äly*- ja peliaika.
Tätä minäkin olen miettinyt. Kun ei ole "pelotetta" siitä, että jää luokalle, niin ulkoinen motivaattori opiskeluun puuttuu kokonaan. Sisäistä motivaatiota kaikilta lapsilta ei vielä löydy. Kun ei tarvitse tehdä mitään niin miksi vaivautuisi kun on paljon helpompi vain olla tai häiriköidä tunneilla.
siis mitä? eikö nykyään voi jäädä luokalle koulussa?
itse jouduin käymään toisen luokan kaksi kertaa koska olin liian levoton koulussa, mutta että nykyään ei voida jättää luokalle. onko tämä totta. kyllä pitäsi voida jättää luokalle jos ei koulunkäynti suju niinkuin pitäisi
Lapsille työnnetään nykyään älylaite käteen suurin piirtein siinä vaiheessa, kun pystyvät istumaan. Vanhemmat käyttävät samaten aikaansa joko älylaitteella tai tietokoneella. Lapsille ei lueta, heidän kanssaan ei leikitä, he eivät ikinä joudu tylsistymään. Ainoa mitä nämä lapset osaavat hyvin, on sovellusten ja pelien käyttäminen. Heille ei kehity mielikuvitusta, heillä ei ole käytännössä mitään pitkäjänteisyyttä, he eivät pysty keskittymään oikein mihinkään. Meillä on käsissämme moderni tragedia.
Vierailija kirjoitti:
Persujen pentuja suurin osa
en ymmärrä tätä että poliitiikkaa pitää liittää nykyään joka asiaan.
ei ennen politiikkaa sotkettu joka keskusteluun tms..
Minä en kyllä ole mikään hapannaama, ihan rento ja perusystävällinen ja usein teenkin loppujen lopuksi lasten puolesta ne ikävät hommat jos eivät rupea itse tekemään ja sanon ihan ystävällisesti että minä nyt tein teidän puolesta tämän asian a ja myös tuon b:n jo valmiiksi, voisitteko itse tehdä tehtävän C? Muutenkin meillä on mielestäni hyvä ilmapiiri ja jotainhan se kertoo, jos itse pyytävät apua ja ihan iloisesti juttelevat ja ottavat kontaktia omatoimisesti. En siis näe edelleenkään omassa ammattitaidossani kovin suurta vikaa, aina olen ollut oikein pidetty ohjaaja kaikilla työpaikoilla ja lapset yleensä pitävät minusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö se sinun tehtävä ole heitä opettaa. Miten he kouluun menee jossei osaa kelloa?
Pari vuotta sitten joku aikuinen kysyi minulta kelloa kaupungilla. Vastasin ja nainen näytti hölmistyneeltä.
Hän oli suomalainen ja jäin ihmettelemään asiaa. Puhun yleensäi selvällä äänellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vedättää sinua, ap. Olet tosi nuori eikä varmaan kokemusta lasten kanssa olemisesta. Varmuutta tulee kokemuksen myötä, eikä enää ihan noin vaan jokaiseen vedätykseen usko. Juoksuttavat tahallaan. Kun sinusta tulee kokemuksen myötä itsevarmempi ja myös rennompi, lapsetkin alkaa pysyä kurissa kerhossa.
Minulla on alan koulutus ja olen tehnyt töitä lasten ja nuorten kanssa jo useita vuosia, kiitos vain neuvoista. Minä olen hyvinkin rento ja itsevarma, ei minua haittaa auttaa mutta kai sitä silti pöyristyä voi miten heikoilla eväillä nykylapset ovat liikkeellä. Koen kyllä olevani varsin ammattitaitoinen ja osaava ohjaaja, kannustan itse tekemään enkä tietenkään näytä turhautumistani lapsille. Sitten vain opetellaan joka kerta uudestaan samat asiat kuin muistisairaan kanssa olisi.
Ap
Epäilen ap sinunkin kykyjäsi ohjaajana. Jos työskentelet tuon ikäisten kanssa, miten on mahdollista, ettet tiedä edes, että ei nykyään ole ala-astetta vaan alakoulu. Eikä voi yleistää, vastaavasti kun on taitamattomia lapsia esimerkiksi huonomman kielitaidon vuoksi, on paljon hurjan taitavia lapsia. Paljon taitavampia kuin esimerkiksi omassa nuoruudessani. Polarisaatio on päivän ongelma kyllä.
Sanotaanko näin, että tuota se on aina ollut. Ohjasin tyttökerhoa v. 1991-1994 ja olin srk:n nuorisotyöntekijänä v. 1995-1996. Tuskinpa lapset sen jälkeen paljonkaan ovat viisastuneet.

Ei silloinkaan desimittoja kukaan osannut, monta kertaa piti kerrata, miten se nyt oli. Ehkä sellainen ero, että siihen aikaan oli tapana kailottaa kovalla äänellä, että ota esille kaapista muovikulho. Sitten odotettiin, että kaikilla on kulho edessä ja jatkettiin. Nykyisin taidetaan enemmän olettaa, että lukee paperista tai itse etsii. Muistelen noita vuosia hyvällä, vaikka välillä oli rankkaa. Meteliä työpäivissä ja työilloissa riitti. Lama-ajan kaikki rajut leikkaustoimet näkyivät sen ajan lapsissa, osalta oli mennyt koti, kun vanhemmat jääneet työttömäksi, ja kouluissa myös aika kovia supistuksia tehtiin 90-luvun alussa mm kouluruuassa, oppivälineissä ja oli opettajien massalomautukset.
Sanoisin ap:lle lohdutukseksi, että ei ole ollut yhtään sen ruusuisempaa kerhotyö 30 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli ketjua lukiessa mieleen yksi juttu, mikä osaltaan varmaan vaikuttaa. Se, että lapset ei enää kuule vierestä aikuisten keskinäistä keskustelua. Ennen käytiin enemmän kylässä, lapset pyöri siinä, ja monesti ihan seurasivat keskustelua (tai ainakin itse näin tein). Monia asioita oppi siinä. Kuten vaikka tuo luottotiedot juttu, sen tiesin jo pienestä pitäen ihan aikuisten keskusteluista.
No tämä on varmaan pieni osa, mutta osa ehkä kuitenkin. Nykyään keskustelut käydään usein jossain whatsappissa tms
Yhteisöllisyyttä ei enää ole, mummut ja vaarit eivät käy kylässä, kaikki on vanhempien vastuulla. Vastuusta väsyneinä sitten antavat lasten katsoa telkkaria, puhelinta, tablettia mielinmäärin ilman rajoituksia. Pelaaminenkin venyy lapsilla viimeminuuteille asti ennen nukkumaanmenoa. Tämä tuo univaikeuksia ja levottomuutta, silmät kun ovat aina olleet kiinni ruu
Ainakin jos tätä palstaa uskoo, niin eihän ne isovanhemmat saa tulla kylään, kun ovat niin "kauheita". Yhteisöllisyyttä on vaikea harrastaa, kun harvoin enää kutsutaan kylään tai pidetään yhteyttä perheeseen/sukuun.
Monet maahanmuuttajaystäväni ovat ihmetelleet minua, että olen harvinainen suomalainen, kun minulla on läheiset suhteet perheeseeni ja veljeni lapsiin.
Mikä on teams-kokous?