Nykyajan lapset ovat oikeasti tyhmiä
Mikä ihme nykylapsia vaivaa? Todella yksinkertaisia iso osa lapsista.
Ohjaan kerhoa ala-asteikäisille lapsille ja heistä iso osa ei osaa lukea, joukossa on 7-10v lapsia ja nämä lähes 10-vuotiaatkaan eivät osaa lukea. Kelloa ei tunneta, ei digitaalista eikä seinäkelloa. Ei ymmärretä mitä tarkoittaa vartti, desilitra jne. Paistinpannun piteleminen on liian haastavaa.
Nämä lapset ovat ihan normaalissa koulussa enkä suostu uskomaan että 20 lapsen ryhmässä 15 olisi oikeasti heikkolahjaisia.
Mikä ihme näitä lapsia vaivaa?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki (kauniisti sanottuna) tavallisen näköiset kymmenenvuotiaat tytöt kuvittelevat olevansa jotain seuraavia Greta Thunbergeja. Jossain sanomalehdessä joku viikko sitten yksi sellainen raivosi koska ei pääse kesällä Pori Jazziin ikärajan takia.
Lapsista kasvatetaan narsistisia otuksia. Yhdessä yksinkertaisuuden kanssa lopputulos on hirveä.
Osa vastuusta on vanhemmilla, osa koululla ja osa somella sekä medialla. Lapset kasvavat kuvittelemaan rikastuvansa vaikka pelaamalla tai persettä somessa näyttämällä.
Niin että yhteiskuntaan saa osallistua vain aikuiset ja eläkeläiset? Luin myös jutun tuosta Pori Jazzeille kirjeen lähettäneestä tytöstä ja sehän oli kansalaisaktivismia parhaimmillaan. Miksi kaikkien festareiden pitäisi olla jotain k18 juottokarsinoita? Nuoremmat pysykööt kotonaan (näpräilemässä niitä kännyköitään) niin saa aikuiset rauhassa örveltää koko festarialueella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Nykyajan lapset eivät osaa mitään eivätkä ole kiinnostuneita mistään muusta kuin kännykkäpelaamisesta. Ei mitään sosiaalisia taitoja, kykyä odottaa vuoroa tai alkeellisiakaan käytöstapoja. 11-vuotiaita ovat nämä.
No mieti, aikuiset osaajat ovat kehitelleet kännykkäjutut mahdollisimman koukuttaviksi kaikkea psykologista yms tietämystä käyttäen. Siinä ei lapsi paljoa kykene mihinkään, jos puhelinpelaamisen hallinta jää vähääkään heidän vastuulleen
Kyllä entisajan lapsilla oli sen verran älyä, etteivät olisi moisista peleistä välittäneet. Silloin vapaa-aika meni kotiaskareissa, läksyjä lukiessa tai vaikkapa voimistellessa.
Joo. Tulleet syntyjään vanhempiinsa tai ottaneet heistä mallia.
Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät opeta. Ajatusmallli : "jokaisen pitää itse oppia kantapään kautta, niin me muutkin ollaan jouduttu tekemään. "
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin törmännyt siihen, että tavallista kelloa ei enää osata lukea. Mutta, jos sitä taitoa ei arjessa tarvitse, niin onko se nyt niin vakavaa? Lukemiseen taas sen verran, että nykyään keskimäärin opitaan lukemaan paljon nuorempana kuin esim. 30 vuotta sitten. Yli puolet ekan luokan aloittavista osaa jo lukea. Vaikea ajatella, että olisi 10-vuotiaita, jotka eivät osaa lukea. Jos kerhossa törmäät lauseisiin "en osaa kelloa, en osaa lukea", kuulostaa enemmänkin siltä, että lapsia ei kiinnosta olla siellä. Onkohan ohjaustaidoissa parantamisen varaa vai ovatko vanhempien pakottamina kerhossa?
Ei kyse ole siitä etteikö lapset osaisi kirjaimia ja lukea, vaan siitä, että ei ymmärretä mitä niillä lauseilla tarkoitetaan. Kyllä nykylapset osaavat lukea, mutta eivät sisäistää lukemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Nykyajan lapset eivät osaa mitään eivätkä ole kiinnostuneita mistään muusta kuin kännykkäpelaamisesta. Ei mitään sosiaalisia taitoja, kykyä odottaa vuoroa tai alkeellisiakaan käytöstapoja. 11-vuotiaita ovat nämä.
No mieti, aikuiset osaajat ovat kehitelleet kännykkäjutut mahdollisimman koukuttaviksi kaikkea psykologista yms tietämystä käyttäen. Siinä ei lapsi paljoa kykene mihinkään, jos puhelinpelaamisen hallinta jää vähääkään heidän vastuulleen
Kyllä entisajan lapsilla oli sen verran älyä, etteivät olisi moisista peleistä välittäneet. Silloin vapaa-aika meni kotiaskareissa, läksyjä lukiessa tai vaikkapa voimistellessa.
Hassu vitsi.
En usko tätä alkuunkaan. Itselläni on 12-vuotias tyttö ja 10-vuotias poika ja sekä he että kaveripiirinsä ovat todella fiksuja ja osaavia. Ja aktiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on myös tervehdittömyys. Kun näkevät uuden ihmisen eivät moikkaa tai sano heitä... luimistellaan ja katsotaan varpaita. Vanhemmat ovat varmasti samanlaisia.
Tervehtimättömyys on kyllä vaikea sana.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät opeta. Ajatusmallli : "jokaisen pitää itse oppia kantapään kautta, niin me muutkin ollaan jouduttu tekemään. "
Siis tämä. Kyllähän lapsi oppii ihan asioissa mukana olemallakin, mutta silti itsestäni tuntuu että jostain syystä nykyvanhemmat eivät opeta lapsiaan samalla tavalla kuin ehkä ennen. Olen itse 24v eli en enää teini, mutta sitä ekaa ikäluokkaa jonka koneenkäyttöä yms ei valvottu mitenkään. Kanssani ei ikinä keskusteltu mistään, ei opetettu mitään, menin vain mukana asioissa. Muistelisin että moni asia tuli koulussa aikanaan ihan täysin uutena juttuna josta ei oltu kotona edes puhuttu. Vanhempiani selkeästi ärsytti tehdä mitään kanssani tai puhua mistään, joten en jaksanut sitten enää edes yrittää saada näiden huomiota tai kysellä. Kasvatuksessani on ollut siis ripaus tämän nykyisen ilmiön alkua. Onko muilla samaa ikäluokkaa olevilla samankaltaisia kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.päiväkodissa suuren osan lapsista pitäisi osata lukea.
Ei pitäisi, pääasia että oppivat käyttäytymään, oppimaan olemaan ryhmässä, osaa puhua rauhallisesti, ei huutaen. osaa käyttää aterimia ja syödä kauniisti, ei hotkien. osaa sanoa kiitos, ole hyvä, anteeksi, tervehtiä, osaa istua paikalla silloin kun istutaan. ei huutele omiaan., ei kiroile, ei lyö, ei kiusaa jne
Lapsille kirjojen lukeminen ja kirjoja lukemaan kannustaminen on oikeasti todella hyödyllistä. Mun 50-luvulla syntyneillä vanhemmilla ei ollut sellaisia koulutusmahdollisuuksia, kuin nykypäivänä ihmisillä on.
Isällä ehkä olisi ollut vielä paremmat mahdollisuudet kouluttautua, mutta äidillä ei. Mutta he luki aina omassa lapsuudessaan kirjoja ja jo ihan vauvasta asti meille lapsille luettiin.
Olen itse syntynyt v. 90 ja opin, kiitos vanhempien, lukemaan jo ennen esikoulua. No vähän kyllä vaikutti se, että olin kateellinen, kun isoveli oppi lukemaan ennen minua. Pakkohan se oli olla vähintään yhtä hyvä.
Mutta iso kiitos vanhemmille siitä, että saimme lapsena oppia lukemaan jo ehkä ikätasoa vaativampia kirjoja ja uutisia.
Sanokaapa te puolustelijat miten on mahdollista että noin valtavan suuri prosentti lapsista voisi olla nepsyjä/oppimisvaikeuksista kärsiviä? Tämähän olisi suoranainen tilastoihme!
Ap
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä alkuunkaan. Itselläni on 12-vuotias tyttö ja 10-vuotias poika ja sekä he että kaveripiirinsä ovat todella fiksuja ja osaavia. Ja aktiivisia.
Hyvin taas minä uskon. Miehellä 13 ja 11 v tytöt. Aivan kädettömiä normiperusasioissa ovat, ihan säännöllisesti saa hämmästellä. Enpä olisi uskonut miten paljon vanhempien esimerkki tai kotona asioiden opettaminen kädestä pitäen oikeasti vaikuttaa mutta nyt uskon.
Sitten tullessaan täysi-ikäiseksi nämä menevät suoraan eläkkeelle kun kova maailma masentaa :( eikä halua tehdä töitä kun äitikään ei pakottanut :D
Hah. Ei nykyaikana kaikki työntekijätkään osaa kelloa. Tullaan töihin ihan miten sattuu. Jos pitäisi olla klo 08, juostaan portaita klo 08.15. Jos on teams-kokous, sinne liitytään myöhässä. Kun esihenkilönä pyytää, että jatkossa kaikki kokoukseen ajoissa, se on tiettyjen työntekijöiden mielestä kiusaamista. Tulee niin paha mieli, kun pyydetään noudattamaan sääntöjä. Sitten on nämä paljon saikuttavat, joista osa ei ymmärrä ilmoittaa ajoissa, ettei tule töihin. Se on muuten niin, että työnantajalle on ilmoitettava ennen työajan alkua eikä puolen tunnin päästä. Lukea ei myöskään osata. Jos on kokouksessa sovittu jotain ja on poissa, oletetaan aikuisen ihmisen lukevan itse kokouspöytäkirjasta, mitä sovittiin. Turha selittää, etten ole ikinä kuullutkaan koko asiasta, jos ei viitsi lukea. Toinen sisälukutaidon heikentymistä osoittava asia on sähköpostien pikaselailu. Mitä järkeä on lukea pelkkä otsikko ja sivuuttaa se? Viimeksi viime viikolla oli tärkeä tiedote tulevasta huollosta ja kun huolto oli paikalla, soitettiin ja kysyttiin, saako nämä päästää sisälle ja mitä pitää tehdä. Siellä sähköpostissa oli ohjeet jo viime viikolla.
Niin paljon tyhmempiä kuin ap. :D
Lasten pitäisi mennä töihin niin oppisivat olemaan!
Tottakai meidän tehtävä on kerhossa opettaa näitä lapsia, se on kerhon pointti. Olen vain huolissani miten normaalit perustaidot ovat ISOILTA koululaisilta hukassa, mielestäni normaali lukutaito ja kellon osaaminen ovat ihan perussettiä joka pitäisi jo tuon ikäisellä olla hallussa.
Olen itse parikymppinen ja kyllä minä osasin jo eskarissa katsoa ihan seinäkellosta milloin taksi tulee, lukea, ymmärsin erilaisia aikamääreitä jne. Samoin kaikki kaverit, hyvin harvassa olivat ne jotka eivät osanneet vielä eskariin mennessä.
En minä halua lapsia tässä parjata, ihmettelen vain miten näin radikaali muutos lyhyessä ajassa voi olla mahdollinen. Olen siis usein pyytänyt että katsoisivat itse esimerkiksi missä välineet ovat, kyllä ne kaapeissa lukee ihan selkeästi. Eivät siis ymmärrä että kaapissa jossa lukee isolla esimerkiksi LUSIKAT voisi olla lusikoita, eivät viitsi ollenkaan ajatella itse ja ohjaajan tehtävä olisi tehdä kaikki valmiiksi. Omia aivoja ei viitsitä edes yrittää käyttää vaan heti itketään ettei osata jos pyytää miettimään hetken ihan itse.
Laiskuutta ja tyhmyyttä. Mittoja opeteltiin koko syksy eikä silti opita vaikka monta kertaa olen maininnut että niissä mitoissa ihan lukeekin esimerkiksi desilitra, eivät osaa siitä katsoa ja lukea vaikka joka kerta neuvon uudelleen. Mitä muuta tuo muka voi enää olla kuin silkkaa yksinkertaisuutta? Ja miten niin monelle tuo on niin vaikeaa?
Ap
Ap vetää varmaan jotain kokkikerhoa. Ton ikäiset tarvii siinä enemmän tukea. En usko, että ongelma on lapsilla lukutaidossa vaan ohjeen sisäistämisessä. Ei ton ikäsille anneta ohjetta ja katota vierestä. Eikä ihme jos kello ei oo kovin tuttu, koska se opetetaan koulussa muistaakseni tokalla luokalla tai sitä aletaan opettaa nykyään sillon. Eli ei siis ihme jos 7-10 vuotiaat ei tajuu varttia. Ja miks ton ikäiset lapset tietäisi mikä on desilitra? Tietää jos kotona on opetettu, suurimmalle osalle varmaan ei. Kotitalous tunnit tulee vasta yläasteella. Eikä moni oo kotona sitä paistinpannua pidellyt, joten miten osaisi? Se voi olla myös lapsesta pelottavaa tehdä mitään hellalla kun hella on kuuma.
Kerhotoiminnan on usein tarkotus myös opettaa lapsia. Apn ammattitaito on kyllä tässä kohtaa täysin hukassa. Ja miksi ne lapset joille kokkailu on jo kotona tullut tutuksi osallistuisi johonkin kokkikerhoon kodin ulkopuolella?