Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan lapset ovat oikeasti tyhmiä

Vierailija
29.11.2023 |

Mikä ihme nykylapsia vaivaa? Todella yksinkertaisia iso osa lapsista.

Ohjaan kerhoa ala-asteikäisille lapsille ja heistä iso osa ei osaa lukea, joukossa on 7-10v lapsia ja nämä lähes 10-vuotiaatkaan eivät osaa lukea. Kelloa ei tunneta, ei digitaalista eikä seinäkelloa. Ei ymmärretä mitä tarkoittaa vartti, desilitra jne. Paistinpannun piteleminen on liian haastavaa. 

Nämä lapset ovat ihan normaalissa koulussa enkä suostu uskomaan että 20 lapsen ryhmässä 15 olisi oikeasti heikkolahjaisia.

Mikä ihme näitä lapsia vaivaa?

Kommentit (442)

Vierailija
81/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ketjua lukiessa mieleen yksi juttu, mikä osaltaan varmaan vaikuttaa. Se, että lapset ei enää kuule vierestä aikuisten keskinäistä keskustelua. Ennen käytiin enemmän kylässä, lapset pyöri siinä, ja monesti ihan seurasivat keskustelua (tai ainakin itse näin tein). Monia asioita oppi siinä. Kuten vaikka tuo luottotiedot juttu, sen tiesin jo pienestä pitäen ihan aikuisten keskusteluista.

No tämä on varmaan pieni osa, mutta osa ehkä kuitenkin. Nykyään keskustelut käydään usein jossain whatsappissa tms

Vierailija
82/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lisää vielä että on siis havaittavissa myös ihan laiskuutta ja toiminnanohjauksen puutteita, kun ohjeistan esimerkiksi ottamaan taikinakulhot kaapista jossa lukee selkeästi isolla kulhot, eivät he osaa niitä useinkaan ottaa, joka kerta alkaa sama itku etteivät tiedä missä ne ovat vaikka samassa tilassa olemme joka kerta olleet ja tavarat aina samoilla paikoilla. Siivoaminen tuntuu mahdottoman vaikealta ja muutenkin koko ajan ollaan pyytämässä apua vaikka ohjeet annetaan moneen kertaan ja ideana olisi kokea myös itse sitä tekemisen riemua ja oppia ihan itse tekemällä asioita. Toki tarvittaessa kuuluukin auttaa ja erityisesti lieden ja uunin kanssa ehdottoman tärkeää että ohjaaja auttaa, samoin muiden sähkölaitteiden kanssa. 

Tuntuu vain että näille ei mene mikään jakeluun eikä mitään edes haluta yrittää itse, odotetaan että aikuiset tekevät kaiken puolesta ja itse törötetään suu auki sivussa. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vain kun nykyisten kolmekymppisten lapsista tulee teinejä.. Kasvavat lähes yhtä fiksuiksi kuin heidän vanhemmat.. TikTok tai vastaavissa päivät pitkät.... 

Vierailija
84/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli ketjua lukiessa mieleen yksi juttu, mikä osaltaan varmaan vaikuttaa. Se, että lapset ei enää kuule vierestä aikuisten keskinäistä keskustelua. Ennen käytiin enemmän kylässä, lapset pyöri siinä, ja monesti ihan seurasivat keskustelua (tai ainakin itse näin tein). Monia asioita oppi siinä. Kuten vaikka tuo luottotiedot juttu, sen tiesin jo pienestä pitäen ihan aikuisten keskusteluista.

No tämä on varmaan pieni osa, mutta osa ehkä kuitenkin. Nykyään keskustelut käydään usein jossain whatsappissa tms

Yhteisöllisyyttä ei enää ole, mummut ja vaarit eivät käy kylässä, kaikki on vanhempien vastuulla. Vastuusta väsyneinä sitten antavat lasten katsoa telkkaria, puhelinta, tablettia mielinmäärin ilman rajoituksia. Pelaaminenkin venyy lapsilla viimeminuuteille asti ennen nukkumaanmenoa. Tämä tuo univaikeuksia ja levottomuutta, silmät kun ovat aina olleet kiinni ruudussa. 

Vierailija
85/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mää täytin 7 v. ja menin kouluun niin mulle sanottiin että nyt olet olet iso tyttö ja huolehdit itse asioistasi. Tiesin kellon, huolehdin omista herätyksistä, kävelin kouluun ja tein läksyt. Ei ongelmaa.

Vierailija
86/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt vaan näitä haistapaskanalotuksia, joita jotkut penikat tänne tuuttaa.

Tiedättehän mitä iskä, äiskä ja muut sukulaiset sanovat tuosta käytöksestänne, kun saavat selville.

Vierailija
87/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki elämän "perusasiat" tapahtuu keskimäärin vanhempana kuin ennen:

- lapset oppivat perusasiat vanhempana kuin ennen

- teini-ikäiset ja nuoret aikuiset mm. vakiintuvat parisuhteeseen, siirtyvät työelämään, saavat lapsia ja ostavat asunnon vanhempana kuin ennen

- keski-ikäisistäkin isompi osa kuin ennen elää ikään kuin nuoruuttaan vielä nelikymppisenäkin ja eläkkeelle jäädään vanhempana

- eläkeläiset ovat virkeämpiä kuin aiemmin ja elävät vanhemmiksi kuin koskaan ennen

Voi olla, että lasten kohdalla perusasioiden ulkopuolelta löytyy kaikenlaista tietoa ja taitoa mitä ei ollut ennen, mutta ne sivuuttaa siinä kohtaa kun ihmetys kohdistuu vaikka siihen heikkoon lukutaitoon.

Vierailija
88/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on samoja kokemuksia kuin aplla. Nykylapsille on hirveän vaikea ymmärtää lukemaansa vaikka teknisesti osaavat lukea, eivät vain ymmärrä mitä tekstissä sanotaan. Kelloa tai numeroita ei osata. Vanhemmat ottaa pikavippejä, eivät ymmärrä suunnitelmallisuutta ja lapsille lykätään tabletti nenän eteen heti kun kotiudutaan synnäriltä...

Vierailija
89/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Huomasin puistossa miten huutavat täysillä tai oikeastaan karjuvat mäkeä laskiessa koko mäen alas ja aina sama möly uudestaan. Ei kyllä ennen ollut noin vajaita lapsia jotka vaan huutaa koko ajan ilman mitään syytä. Ei sitä pidetty normiälyisten käytöksenä lastenkaan kesken.

Ennen asuin talossa jonka naapurissa lapset jaksoi karjua kurkku suorana niin kauan kuin olivat ulkona, joskus jopa tuntikausia putkeen. En sitten tiedä oliko jotain kehistysvammaisia. 

Vierailija
90/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etnisyys?

Vierailija
91/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että joku uskaltaa sanoa tämän ääneen. Niin totta. Eivät kaikki, mutta pelottavan suuri osa lapsista on jotenkin jälkeenjääneitä ja taantuneita. Aktiivisuus ja elämän opettelun pohja luodaan kotona ihan taaperoiästä alkaen. Lapsi on "parhaassa tapauksessa" elinikäinen projekti, josta vanhemmat eivät voi ottaa hirveästi lomaa. Tämä kannattaa miettiä ja tiedostaa ennen kuin tökkää melan mekkoon.

Vierailija
92/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

some ja digipaska vie kaiken ajan

Vierailija
93/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vedättää sinua, ap. Olet tosi nuori eikä varmaan kokemusta lasten kanssa olemisesta. Varmuutta tulee kokemuksen myötä, eikä enää ihan noin vaan jokaiseen vedätykseen usko. Juoksuttavat tahallaan. Kun sinusta tulee kokemuksen myötä itsevarmempi ja myös rennompi, lapsetkin alkaa pysyä kurissa kerhossa.

Vierailija
94/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioluutiota kohti mennään

Vierailija
95/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys on lisääntymisen edellytys. ÄO on laskenut jo monta sulkupolvea.

Vierailija
96/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitänee paikkansa, suomalaiset tyhmistyy. Parikymppisetkin ovat aivan avuttomia, vaikka ei olisi diagnoosiakaan. 

Tämä johtuu myös osittain siitä, että kaikki päästetään luokalta läpi pärjäsi tai ei. Oma lukunsa tietysti tämä levottomuutta aiheuttava "äly*- ja peliaika. 

Tätä minäkin olen miettinyt. Kun ei ole "pelotetta" siitä, että jää luokalle, niin ulkoinen motivaattori opiskeluun puuttuu kokonaan. Sisäistä motivaatiota kaikilta lapsilta ei vielä löydy. Kun ei tarvitse tehdä mitään niin miksi vaivautuisi kun on paljon helpompi vain olla tai häiriköidä tunneilla.

Vierailija
97/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen eräällä AMK:lla töissä, ja teen IT-tuki hommia. Opiskelijat olit eräänä päivänä valittaneet kirjastonporukalle, että olisi kiva, että olisi ohjeita tarjolla enemmän. Tämän jälkeen homma menisikin kinkkiseksi, kun tehdyt ohjeet eivät saisi olla pitkiä, kun niitä ei jaksa lukea, ei ymmärretä, mielellään pitäisi olla max. 30s. videoclippi tmv. Totesin vaan, että sellaisia ohjeita eivät tule saamaan. Videomuotoisia saattaa tulla, mutta ne ovat kohta kohdalta asioiden tekemistä, eli väkisinkin muutaman minuutin. Nähtävästi ihmisten keskittymiskyky lähentelee nykyään nollaa.

Vierailija
98/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy kun surkea ravinto ja älylaitteet mädättää aivot.

Lisäaine-einekset, sokuri-jukurtti, perkuujäte-nugetit, jne. ovat kunnon myrkkyä kehittyville lapsille. Siihen päälle vielä tablettien ja puhelinten tuijottaminen, niin kehityshäiriö on taattu.

Pitäisi kieltää kaikki "helpot ja nopeat" myrkyt alaikäisiltä ja ruutuaikaa saisi olla vain tunti, viikossa. 

Tokikaan kukaan ei enää nykyään tähän pysty, kun ihmiset on totutettu laiskuuteen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä kylvää niin sitä niittää. 

Vierailija
99/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on kyllä surullista kun lapset eivät osaa/tai halua leikkiä keskenään enään.

kyllä alle 13 vuotiaana kuuluisi leikkiä porukalla ulkona ja juosta jne... tuo kännykkä saa lapset psykoosiin nykyään.

ehkä lapset ovat liian paljon puhelimella, eikä kukaan osaa tehdä asialle mitään. 

pitäisi alkaa harjoitella olemaan ulkona ilman puhelinta ja keksiä jotain tekemistä yhdessä. mennä vaikka luontoon katsomaan eläimiä ja kalastamaan sekä uimaan. pelata polttopalloa, kahden tulen välissä, ja pusuhippaa

Vierailija
100/442 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vedättää sinua, ap. Olet tosi nuori eikä varmaan kokemusta lasten kanssa olemisesta. Varmuutta tulee kokemuksen myötä, eikä enää ihan noin vaan jokaiseen vedätykseen usko. Juoksuttavat tahallaan. Kun sinusta tulee kokemuksen myötä itsevarmempi ja myös rennompi, lapsetkin alkaa pysyä kurissa kerhossa.

Minulla on alan koulutus ja olen tehnyt töitä lasten ja nuorten kanssa jo useita vuosia, kiitos vain neuvoista. Minä olen hyvinkin rento ja itsevarma, ei minua haittaa auttaa mutta kai sitä silti pöyristyä voi miten heikoilla eväillä nykylapset ovat liikkeellä. Koen kyllä olevani varsin ammattitaitoinen ja osaava ohjaaja, kannustan itse tekemään enkä tietenkään näytä turhautumistani lapsille. Sitten vain opetellaan joka kerta uudestaan samat asiat kuin muistisairaan kanssa olisi.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi