Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi työskentelen mieluummin etänä kuin toimistolla?

Vierailija
29.11.2023 |

Ensiksi ergonomia: kotona on omien säätöjen mukaan oleva työtuoli, hyvät näytöt, johdot valmiiksi kytkettyinä. Toimistolla ei ole omia työpisteitä eikä paikkoja saa päiväksi varata, jos joutuu hetkeksi poistumaan muualle.

Tärkeimpänä kuitenkin: kotona on sohva, jonne voit hetkeksi heittää rentoon asentoon keräämään ajatuksiasi. Toimistolla päädyt taukoa kaivatessasi kahvihuoneeseen kuuntelemaan lätinää säästä tai tositv:stä. Toimistotauon jälkeen olo ei ole palautunut eikä ajatus kulje. Mutta tulihan näyttäydyttyä paikan päällä. Se on kuulemma tärkeää, vaikka siellä kaikki olisivatkin etäpalavereissa samalla tavalla kuin kotona työskennellessä.

Kommentit (189)

Vierailija
41/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapailin viime keväänä miestä, joka oli jatkuvasti etätöissä ja lisäksi yhteensä noin kolme kuukautta vuodessa lomalla. Oli johtavassa asemassa kolmannella sektorilla, noin 15 alaista.

Etäpäivinä kävi mm. kuvaamassa lentokoneita tai tapasi minua. En oikein ymmärtänyt tuollaista työtä. Mielestäni oikeasti tärkeässä asemassa olevat henkilöt eivät voi mitään etäpäiviä pitää.

Riittävän korkeassa asemassa kun on, ei usein ole varsinaisesti työaikaa ollenkaan. Työnsä pitää hoitaa ja olla tavoitettavissa, mutta jos on työt hoidettu/hoidossa ja puhelin mukana niin voi tehdä mitä huvittaa. 

Vierailija
42/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona voi niputtaa tauot ja vetää vaikka ruoan päälle tunnin unta palloon.

...Ja välillä voi tehdä vaikka töitä jos sattuu hotsittaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona pikkupäissään hommat luistaa paremmin kuin selvänä toimistolla!

Kiva että sinä olet löytänyt itsellesi sopivia työtapoja.

-Eiköhän niitä pikku päissään etätyöläisiä löydy aika lailla. Sekä päivänsä kotitöitä viettäen. 

Vierailija
44/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on parasta mitä minulle on tapahtunut! Ei enää bussimatkoja ja pakkososiaalisuuksia. Loputtomasti aikaa olla lemmikeideni kanssa. Muutin pois kaupungista kun kävi selväksi etten joudu palaamaan toimistolle. Takaisin en vaihtaisi.

Vierailija
45/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etänä työskennellessä ei mene aikaa työmatkoihin ja kotityöt voi hoitaa sinä aikana. Työni tuottavuutta ei kummassakaan vaihtoehdossa kukaan valvo. kuunhan teen vain perushommat 2 tuntia joka päivä niin hyvin menee.

Vierailija
46/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluiten pysyn mahdollisimman eteäällä niin tympeästä jutusta kuin töistä. HYI ! Tehkööt ne jotka ovat keksineetkin. Onhan sekin keino pysyä köyhänä. Itse valitsin osinkotulot.

Vierailija
47/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ergonomiasta samaa mieltä: ei omia paikkoja, joten aina on asennettava tuolit, pöydät jne. uudelleen. Kotona sähköpöytä ja hyvä työtuoli, joita ei tarvitse asennella.

Sohvalla en loju päivisin, mutta toki pesen pyykit jne. pientä.

Toimistolla on vaikea keskittyä, välillä häly on aivan järkkyä ja erityisesti yksi kovaääninen kailottaja saa pään hajoamaan. 

Vierailija
48/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyössä plussaa itselleni on työmatkojen pois jääminen joka säästää rahaa ja aikaa.

Myös uusia vaatteita ei ole tarvinnut niin ostella, kun on kotona töissä.

Hiukset ja kasvojen iho on paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen, koska ei tarvitse joka aamu meikata ja laittaa hiuksia. Myös tämä tuonut säästöä kun kosmetiikkaan ei mene rahaa niin paljon, koska meikkaan etätyössä vain silloin, kun on videopalavereita.

Etätyössä tulee lounastauolla oltua hetki ulkona. Kesällä söin kotiterassilla lounaan ja pienen hetken ehtii ulkona kävellä koiran kanssa tauolla.

Myöskään toimiston melusta ja keskeytyksistä ei tarvitse enää kärsiä. Työteho on parantunut.

Ergonomia on kotona parempi työpisteellä.

Mutta suurin plussa etätyössä on se etten ole sairastanut flunssaa sen jälkeen, kun koronapandemia alkoi. Työpaikka ja julkisellaliikenteellä tapahtuneet työmatkat teki sen, että ennen flunssa oli 3-4 krt/vuosi ja nyt viimeisimmästä flunssasta aikaa jo yli 3 vuotta. Toimistolla oli ennen useampi sata työntekijää jotka päivittäin koski samoihin ovenkahvoihin, hissin nappuloihin, portaiden kaiteisiin... Pöpöt levisivät. Terveenä oleminen on ollut suurin lahja ja kiitollisuuden aihe etätyössä itselle ja eiköhän siitä ole työnantajallekkin säästöä, kun ei ole sairauslomapäiviä ollut kolmeen vuoteen. 

Vierailija
49/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin plussa on se aivan valtava ajansäästö. Toimistolle mennessä pitää varata aamulla 2 tuntia suihkussa käymiseen, hiusten laittamiseen, meikkaamiseen, pukeutumiseen, aamupalaan ja työmatkaan. Etäpäivänä riittää 10 min ja aamupalankin voi syödä töitä jo tehdessä. Illasta säätyy yli tunti työmatka-aikaa.

Toimistolla on koko ajan keskeytyksiä ja aikaa menee turhaan lätinään. Tuntuu, että välillä suurin osa ajasta. 

Etätyöpäivän lomassa voi laittaa perunat kiehumaan tai pyykkikoneen pyörimään. Iltaan jää enemmän vapaa-aikaa.

En näe toimistopäivissä muita plussia kuin sosiaalisten suhteiden ylläpidon. Mieluummin kuitenkin teen työt tehokkaasti ja käytän säästyneen ajan omien ystävieni kanssa kuin hengailen työkavereiden seurassa toimistolla.  

Vierailija
50/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin töitä, etätöitä. Ei tarvitsisi sietää mitään akkalaumaa.

Vierailija
51/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas ongelma on se, että meillä ei ole tilaa kahdelle isolle näytölle eikä isolle sähkötyöpöydälle. Tarvitsen myös tehokkaan koneen, sen tason läppärit olivat vielä muutama vuosi sitten älyttömän kalliita, nyt en tiedä. Toisaalta missään läppärissä ei ole minulle riittävän isoa näyttöä. En kerro ammattiani, mutta minulla on toisella näytöllä laaja satojen rivien excel-taulukko josta haen tietoja tai pelkkä teollisuushallin pohja, joka minun pitää nähdä välillä puhtaana ja toisella näytöllä on se koko halli, johon piirtelen tekniikkaa.  Tämä ääriesimerkki työstäni. Joskus mulla pitää olla kolmekin, parhaillaan neljäkin, näyttöä ja se onnistuu jakamalla toinen iso näyttö osiin.  Läppärin kanssa ei saa niin hyvää ergonomiaa. 

Minä päätän toimistollakin tauoista itse. Meillä ei ole varsinaisia kahvitaukoja, vaan jokainen pitää tauon silloin kun siltä tuntuu. Syön tauollla hedelmän tai v

Musta taas parasta etätöissä on se, että saan kaksi kunnon näyttöä, hyvän sähköpöydän, rauhallisen työympäristön jne. Paremmat olosuhteet kuin toimistolla. Palaverissakin helpompi seurata, tehdä muistiinpanoja, hakea lisätietoa palaverissa keskusteltavaan asiaan pitää esitystä jne. kuin toimiston neukkarissa yhdellä läppärin näytöllä.

Kaikilla ei tietty ole kotona tilaa työpisteelle, mutta ihmettele niitä, jotka eivät asu missään pikkukämpässä ja silti neljättä vuotta valittavat, että kun on vaikea tehdä töitä pelkällä läppärin näytöllä.

Vierailija
52/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona ei ole eevatjaeetut höpättelemässä turhia ja viemässä aikaa työnteolta. Kotona voin vaikka välillä ottaa housut pois jalasta ja oikaista itseni sohvalle, ottaa tietokoneen syliin ja naputella ihan vapaasti, vaikka sitten olisi paljastavat alkkarit vaan jalassa - tiedän ettei kukaan sitten siellä ole pahastumassa tai tirkistelemässä. kotona en altistu hajuvesille eikä näin ollen tarvitse niiskuttaa, kotona voin puhua rauhassa puhelimessa asiakkaiden kanssa eikä tarvitse pelätä, että ne asiakaaat kuulee kun maijatjakirsit höpöttelee siinä avotoimistossa vieressä siitä millaisen miehen kanssa oli viime pikkujouuissa hyvät jyystöt ja miten viime viikonloppuna oli hyvät kännit - ja saisin sitten hävetä silmät päästäni, kun asiakas kuuli jotain epäammattimaista.

Kotona voin pitää ruokatauot rauhassa ja tehokkaasti, ei tarvitse höpöttää kaunareista ja salkkareista. kotona voin viakka avata etäyhteyden sille työpaikan ainoalle järkevälle työntekijälle, josta tiedän, että hänkin tekee töitä ja vaikka kysyä onko hän lukenut uusimman painoksen ammatikijrallisuuden toksesta x, tai onko menossa koulutustilaisuuteen  tietäen, että hänen kanssaan voi puhua vain työnteosta ja sitten puhutaan yksityiset jutut työajan ulkopuolella tai vaikka työpaikan pikkujouluissa tai projektinpäätösjuhlissa.

Vierailija
53/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monista asioista olen samaa mieltä kuin aiemmat kommentoijat. Minulle tärkeintä etätöissä on se, että on hiljaista ja rauhallista. Jos toimistolla olisi vastaava työrauha, niin voisin käydä sielläkin useammin. Valitettavasti työtilassamme on usein todella vaikea keskittyä hälinän ja puheen takia, erityisesti yksi työkaveri puhuu usein lähes taukoamatta. Kaipaan todella vanhaa aikaa ja omaa työhuonetta, jolloin sai tehdä töitä aina rauhassa ja vain tauoilla ja palavereissa juteltiin työkavereiden kanssa.

Vierailija
54/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mm. työmatka-aika säästyy eikä tarvitse lähteä aamulla pakkaseen, sitten voin säädellä itse omia työaikojani

joitain kokouksia lukuunottamatta eli ei tarvitse raahautua klo 8-9 konttorille vaan voi heräillä vasta klo 9 aamukahville,

voi tehdä työn lomassa kotitöitä esim. pestä pyykkiä, täyttää/tyhjentää tiskikonetta, laittaa ruokaa.

Päivittäin on tarjolla sellainen lounas, kun itse tahdon. Lopuksi ei tarvitse väenvängällä heittää jerryä tauoilla

ihmisten kanssa joiden kanssa ei ole mitään jaettavaa muutenkaan..

Lisäksi tyhjät palsut on jääneet pois.. Minulle ainakin etätyö on mielekkäin vaihtoehto.

Vierailija
55/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne etätyöt näyttävät olevan monelle ns. sivutyötä, kun remonttia tehdään samalla tai istutaan kampaajalla. Miten lie työhön keskittymisenkään kanssa, kun vahdataan ikkunasta vaikka naapurin liikkumista tai muuta. Tuskin nämä puolitehoiset etätyötä tekevät kykenevät enää täyspäiväisesti toimistolle tai työmaallekaan sieltä leposohvaltaan. 

Vierailija
56/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä:

- saa käydä omassa vessassa

- saa pitää tauot niin, ettei tartte puhua kenellekään.

- pääsee eroon rasittavista ihmisistä heti kun Teams-palaveri on päättynyt

- ei tartte kuunnella ylirasittavien ihmisten metelöintiä koko ajan avokonttorissa

- ei tartte herätä aikaisin ja mennä julkisilla töihin, joissa kaikki yskii ja aivastelee.

- ei tartte olla konttorilla, jonne jengi tulee sairaana, vaikka siitä on kuinka sanottu.

- saa tehdä työt rauhassa ja on tehokkaampi.

En keksi yhtään hyvää syytä käydä konttorilla!

Vierailija
57/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tulee tehtyä niitä töitä mitä on suunnitellut tekevänsä. Toimistolla tulee aina jotain muuta tekemistä. Toki tämä tarkoittaa sitä että minun työpanosta tarvitaan myös toimistolla ja siellä on syytä käydä päivä tai pari viikossa.

Työmatkan puuttuminen on tietysti myös suuri plussa. Oma jääkaappi ja omat ruuat on myös plussaa.

Vierailija
58/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne etätyöt näyttävät olevan monelle ns. sivutyötä, kun remonttia tehdään samalla tai istutaan kampaajalla. Miten lie työhön keskittymisenkään kanssa, kun vahdataan ikkunasta vaikka naapurin liikkumista tai muuta. Tuskin nämä puolitehoiset etätyötä tekevät kykenevät enää täyspäiväisesti toimistolle tai työmaallekaan sieltä leposohvaltaan. 

Ottaako duunaria päähän?

Vierailija
59/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme etteivät työnantajat ymmärrä miten kuormittavia ympäristöjä työskennellä toimistot ovat. Siksi sinne ei haluta palata. Kotona voit viettää tauon miten haluat. Toimistolla taas yleensä joku haluaa kahvikupin ääressä jauhaa projekteista.

Ennen koronaa etätyö oli lähinnä vaihtoehto työstä poissaololle. Jos oli lapsi kipeänä tai itsellä vähän flunssaa, niin sai sovittaessa jäädä etätöihin. Koronan myötä kun etätyöstä tuli hetkeksi suositus, niin sehän toimikin hyvin ja nyt on ihan ok tehdä etätöitä ja työt houituu yhtä hyvin. Itseasiassa firman tulos parani etätöihin siirryttäessä.

Vierailija
60/189 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellinen siellä vaan huutelee.

Kirjoittajalla ei ole mahdollisuutta tehdä etänä töitä ja siihen voi olla monia syitä: koti ei mahdollista työskentelyä (pienet tilat), ei osaa itsenäisesti asentaa työkonetta kotiin ja menee sormi suuhun jos työkoneeseen tulee jotain ongelmia, on riippuvainen työkavereista ja päivän juoruista kahvitauolla tai työnantaja ei anna tehdä kotietää koska kotona ei vaan työskentely suju kirjoittajalla eli pakotettu toimistolle.

Niin tai näin, mun mielestä tulisi hyväksyä niin etätyö kuin työpaikalla tapahtuva työskentely. Jokainen on erilainen ja jokainen tietää itse missä on paras työskennellä ja missä on eniten aikaa saavin ja hyvinvoiva. Kaikille ei vaan sovi samat jutut.