Oletko jo alkanut etsiä halvempaa asuntoa kun asumistuki on pienentymässä? Vai odotatko vielä?
Voihan se olla että perutaan koko asumistuen pienennys
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämä jaottelu hyvä- ja heikko-osaisiin on naurettava. Ikäänkuin ihmisillä ei itsellään olisi osaa eikä arpaa asiaan."
On ihmisellä tietysti oma vastuu mutta jos yhtään olet maailmaa nähnyt niin tiedät että läheskään kaikki ei ole ihmisestä itsestään kiinni. Vaikkapa huonoa lapsuutta, koulukiusaamista, sairauksia, avioeroja, läheisten kuolemia yms. vastoinkäymisiä ei kukaan elämäänsä valitse.
Ei valitse, ei. Toiset vaan vastoinkäymisistä huolimatta valitsee valittamisen ja uhriutumisen sijaan mennä eteenpäin niillä eväillä jotka on jaettu. Paljon on kiinni ihan vaan asenteesta.
Sinä olet ihan kuin anoppini, joka pilkkasi mun äitiä. Äiti oli masentunut ja jäi melko nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. Sairaalajaksoja oli usein ja tätä anoppi ihmetteli ja sanoi, että on häne
Mun äiti kans sukulaisiin piikomaan, kun oma äitinsä oli hesassa taloudenhoitajana. Isästä ei tietoa. Anoppia orjaili.
Vierailija kirjoitti:
Vapaita asuntoja on tarjolla paljon. Kannattaa tehdä tarjouksia yksityisille vuokranantajille. Moni on valmis alentamaan hintaa.
Vaikka miinuksia tälle kommentille sadellut, niin itse asiassa täällä on jo tätä käynyt, eli hintoja alennettu. Kehyskunnassa ei kaksioilla ei ole näköjään ollut kovin suurta menekkiä liki tonnin vuokralla, niin jossakin näissä hintaa on tullut jo alemmas. Keväällä ajattelin aloittaa uuden asunnon etsimistä ja aion kyllä kysellä hinnan alennuksia vielä tähän päälle.
Vierailija kirjoitti:
"Joten eiköhän tuilla eli muiden veronmaksajien kustannuksella elävä voi muuttaa kaksioon 2 lapsen kanssa ihan hyvin. Väljempää teillä on siellä kuin mitä meillä oli, kun maksoimme elämisemme ihan itse."
Jos joudut asumaan ahtaammin kuin kolme ihmistä kaksiossa etkä silti ole niin pienituloinen että saisit tukia niin asumisessasi on jotain kyllä jotain hyvin outoa.
Tuilla eläville on näköjään outo ja tuntematon ajatus, että ihmiset, jotka eivät saa tukia ja maksavat kaiken itse, elävät heikommalla elintasolla kuin tukielätit.
Lahjoitin kerran (siellä kaksiossa 5 hengen voimin asuessani) netin köyhien ryhmässä ilmoittaneelle naiselle hyvälaatuisen takin. Luulin että se menisi tarpeeseen. Ajoin puoli tuntia kaupungin toiseen päähän viemään sen hänelle, kun hän pyysi toimittamaan ovelle tuotuna. Olipa hieman yllätys havaita, että ko. henkilö asui rapoukäytävässä päätyhuoneistossa, josta jo ovelle näkyi, että oli ainakin 100 neliötä.
Joillain on pokkaa käsi ojossa vain vaatia, kun mitään vastuuta omasta toimeentulosta ei voi kantaa.
Kannatan näitä hallituksen säästöjä. Toivon kyllä että työpaikkoja tulisi nykyistä enemmän, niin että oikeasti töitä etsivät pääsisivät töihin, eikä olisi pakko olla vastentahtoisesti työtön.
En ymmärrä tätä juttuu oon jo vuosia maksanu omaosuuden liian isosta asunnosta,mikä siinä nyt muuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joten eiköhän tuilla eli muiden veronmaksajien kustannuksella elävä voi muuttaa kaksioon 2 lapsen kanssa ihan hyvin. Väljempää teillä on siellä kuin mitä meillä oli, kun maksoimme elämisemme ihan itse."
Jos joudut asumaan ahtaammin kuin kolme ihmistä kaksiossa etkä silti ole niin pienituloinen että saisit tukia niin asumisessasi on jotain kyllä jotain hyvin outoa.
Tuilla eläville on näköjään outo ja tuntematon ajatus, että ihmiset, jotka eivät saa tukia ja maksavat kaiken itse, elävät heikommalla elintasolla kuin tukielätit.
Lahjoitin kerran (siellä kaksiossa 5 hengen voimin asuessani) netin köyhien ryhmässä ilmoittaneelle naiselle hyvälaatuisen takin. Luulin että se menisi tarpeeseen. Ajoin puoli tuntia kaupungin toiseen päähän viemään sen hänelle, kun hän pyysi toimittamaan ovelle tuotuna. Olipa hieman yllätys havaita, että ko.
Jotain outoa tässä on. Oli varaa kuitenkin lahjoittaa hyvälaatuinen takki, vaikka niin köyhää oli. Autokin käytössä. Koita nyt päättää olitteko rikkaita vai köyhiä.
"Lisäyksenä vielä, että on muutoinkin hieman omituinen ajattelutapa, että heidän jotka maksavat asumisensa omalla työllään, tulisi halvempien hintojen perässä muuttaa jonnekin syrjään kun taas asumistuella asuvat voisivat jatkaa asumistaan lapselle tutulla alueella."
Ei se ole ollenkaan omituinen ajattelutapa. Oman ostaminen kerryttää ihmisen varallisuutta, vuokralla asuminen ei. On siis luonnollista että omassa asuminen on lainan takaisinmaksun ajan suhteessa kalliimpaa kuin vuokralla olo koska miksi ihmeessä kukaan asuisi enää vuokralla jos aina saisi samaan rahaan oman?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä juttuu oon jo vuosia maksanu omaosuuden liian isosta asunnosta,mikä siinä nyt muuttuu?
Onko jossain Hesassa ollu eri käytäntö?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihan oma asunto, omistamme tämän.
Omistatte osakkeet jotka oikeuttaa asunnon hallintaan,ette seiniä sen ympärillä. Oy konkurssi ja jää vain muisto asumuksesta. No..Nää on näitä..
"Tuilla eläville on näköjään outo ja tuntematon ajatus, että ihmiset, jotka eivät saa tukia ja maksavat kaiken itse, elävät heikommalla elintasolla kuin tukielätit."
No ensinnäkin en elä tuilla vaan jo omaksi maksetussa 120 neliön asunnossa. Ja minulle on ihan selvää että olen siitä aikanaan maksanut paljon isompaa kuukausimaksua kuin mitä olisin jos olisin asunut tuettuna vuokralla. Sen lisärahan vastineeksi minulla on nyt noin 400.000 euron arvoinen asunto ja pienet asumiskulut kun laina on maksettu. Se tuilla elävä ei ole saanut kasaan mitään ja maksaa edelleen samalla tavalla vuokraa joka kuukausi.
Ei kannata heittäytyä tyhmäksi ja väittää että oman ostamisella ei hyötyisi mitään vaan että vuokralla asuva olisi joku voittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämä jaottelu hyvä- ja heikko-osaisiin on naurettava. Ikäänkuin ihmisillä ei itsellään olisi osaa eikä arpaa asiaan."
On ihmisellä tietysti oma vastuu mutta jos yhtään olet maailmaa nähnyt niin tiedät että läheskään kaikki ei ole ihmisestä itsestään kiinni. Vaikkapa huonoa lapsuutta, koulukiusaamista, sairauksia, avioeroja, läheisten kuolemia yms. vastoinkäymisiä ei kukaan elämäänsä valitse.
Ei valitse, ei. Toiset vaan vastoinkäymisistä huolimatta valitsee valittamisen ja uhriutumisen sijaan mennä eteenpäin niillä eväillä jotka on jaettu. Paljon on kiinni ihan vaan asenteesta.
Sinä olet ihan kuin anoppini, joka pilkkasi mun äitiä. Äiti oli masentunut ja jäi melko nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. Sairaalajaksoja oli usein
Monella yyhhoo äidin lapsella ei ole isästään tietoa koska äidilläkään ei sitä ole..
Herttasta 🤗
Onneksi leikkaus ei koske Persujen itarajalta saapuvia kunniavieraita. Heille maksetaan luksuskämpät ja annetaan rajaton Kela Gold. Laskun maksaa pottunokkaduunarit ja köyhät. Kiitos Riikka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitin kerran (siellä kaksiossa 5 hengen voimin asuessani) netin köyhien ryhmässä ilmoittaneelle naiselle hyvälaatuisen takin. Luulin että se menisi tarpeeseen. Ajoin puoli tuntia kaupungin toiseen päähän viemään sen hänelle, kun hän pyysi toimittamaan ovel
Eihän hän väittänytkään olleensa mikään köyhä. Vaan että suurempaan asuntoon ei ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi leikkaus ei koske Persujen itarajalta saapuvia kunniavieraita. Heille maksetaan luksuskämpät ja annetaan rajaton Kela Gold. Laskun maksaa pottunokkaduunarit ja köyhät. Kiitos Riikka!
Näköjään ihmisillä on kummallisia käsityksiä siitä miten tuilla elävät elävät, oli kyse sitten kotimaisista köyhistä tai sitten muualta tulleista.
Vierailija kirjoitti:
"Lisäyksenä vielä, että on muutoinkin hieman omituinen ajattelutapa, että heidän jotka maksavat asumisensa omalla työllään, tulisi halvempien hintojen perässä muuttaa jonnekin syrjään kun taas asumistuella asuvat voisivat jatkaa asumistaan lapselle tutulla alueella."
Ei se ole ollenkaan omituinen ajattelutapa. Oman ostaminen kerryttää ihmisen varallisuutta, vuokralla asuminen ei. On siis luonnollista että omassa asuminen on lainan takaisinmaksun ajan suhteessa kalliimpaa kuin vuokralla olo koska miksi ihmeessä kukaan asuisi enää vuokralla jos aina saisi samaan rahaan oman?
Älä ole hölmö.
Useimmissa tapauksissa lainan lyhennys on pienempi kuin vuokran maksu.
Näin se vaan menee.
Tietysti asunnon ostamisen estää monelta se pieni seikka, että alkupääoma pitää aina olla. Siihen ei sossupummit pysty, koska juovat aina rahansa,eikä KeLa maksa lainan lyhennyksiä heidän puolestaan,kuten vuokraa.
No, minä en saisi mitenkään lainaa omaan asuntoon, en edes yksiöön, joten vuokralla on pakko asua ja hakea asumistukea. Tietysti asun suurimmassa mahdollisessa asunnossa näin ollen, miksi laskisin ehdoin tahdoin elämänlaatuani, jos ei ole pakko. Nämä hurskastelijat tekisivät ihan samoin, jos olisivat samassa tilanteessa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja leikkaukset koskevat minuakin, vaikka en ole voinut, enkä voi tilanteeseeni vaikuttaa.
"Eihän hän väittänytkään olleensa mikään köyhä. Vaan että suurempaan asuntoon ei ollut varaa. "
Jos asuu pakosta erittäin ahtaaksi koska muuhun ei ole mitenkään varaa niin on köyhä.
"Useimmissa tapauksissa lainan lyhennys on pienempi kuin vuokran maksu."
Lainan lyhennys ei ole sama asia kuin asumisen kulut. Asunnon omistaja maksaa myös hoitovastiketta, mahdollisia rahoitusvastikkeita yms. kuluja. Lisäksi omistaja on itse vastuussa monista kodin laitteitteista kuten liedestä, kylmälaitteista jne. ja uusii ne omalla kustannuksellaan kun ne menevät rikki.
Käytännössä asumisen kulut ovat aina isommat kuin vastaavan asunnon vuokra. Jos näin ei ole niin vuokra on kyllä liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä, että sitä ns omavastuuosuuden kulua EI 1.1.2024. alkaen enää huomioida kuluna toimeentulotuessa. Sen saa todellakin maksaa jatkossa itse. Vaikka siitä ruokarahastaan. Pisteet hallitukselle tästä uudistuksesta.👍 Ihmiset saavat valinnan vapautta ja päättää asuuko leveästi ja syö vähemmän tai toisinpäin. Wonderfullll...ihanaaa.. mahtavaa..
Joko sinä, ap olet aloittanut halvemman asunnon etsimisen? Muista kertoa, kuinka kävi!
Kuten kirjoitin, asumme nyt sukulaisen omistamassa asunnossa emmekä maksa markkinahintaista vuokraa. Jos maksaisimme, emme voisi asua tässä, vaan olisimme joutuneet vuokraamaan pienemmän asunnon samalla hinnalla. Tätä halvempi asunto olisi merkittävästi pienempi.